استقلال در آسیا نمره قبولی گرفت/وضعیت خط دفاعی آبی ها نگران کننده است
صادق ورمزیار در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، در خصوص عملکرد استقلال در مرحله ی گروهی لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: ابتدا به همه ی هواداران استقلال و دوستداران این تیم تبریک می گویم. عملکرد استقلال به نظرم خوب بود. خیلی خوب شروع کردند اما در ادامه تغییرات در ترکیب باعث شد تا هارمونی و هماهنگی تیمی به هم بریزد و در تیم نوسان ایجاد شود. بازی با الاهلی عربستان شروع طوفانی خوبی برای آبی ها بود و باعث شد تا در ادامه تیم با روحیه مضاعف کار را دنبال کند. 3 امتیاز خیلی خوب و شیرین باعث شد تا از لحاظ روحی روانی و انگیزشی بازیکنان هم شارژ شوند. همیشه در تورنمنت ها شروع کار بسیار اهمیت دارد و این شروع خوب باعث شد تا تیم به خودباوری برسد. بچه ها باور کردند که می توانند دست به کار بزرگ بزنند و اگر همدل باشند می شود تیم های متمول و ثروتمند را با بازیکنان سطح اولشان هم از پیش رو برداشت.
 
گل قایدی به الاهلی تیر خلاص بود
وی افزود: درست است بازی با الاهلی پایاپای بود و حریف هم موقعیت هایی داشت، اما درخشش فوق العاده ی قایدی باعث شد تا فاصله ی گل ها بیشتر شود و تیرخلاص به تیم حریف زده شد. این پیروزی باعث شد تا با شرایط مطلوب تر مقابل الشرطه قرار بگیریم. اخراج بازیکن حریف هم خدا را شکر به موقع بود و استقلال توانست از این برتری عددی استفاده کند. همیشه تیم های عراقی مقابل تیم های ایرانی فیزیکی و با قدرت ظاهر می شوند. فوتبالشان شبیه به فوتبال ما است. بازیکنان تکنیکی، سرعتی و قدرتی دارند. با این وجود ده نفره شدنشان کار را راحت تر کرد. بازیکنان ما هم از این وضعیت سود بردند و توانستند بازهم بازی را پرگل برنده شوند. 6 امتیاز از 2 بازی کار را راحت کرد و باعث شد تا صدرنشین شویم. این اتفاق قبل از بازی با الدوحیل واقعا عالی بود و کسی فکرش را نمی کرد.
 
غرور بازیکنان و بی تجربگی کادر فنی باعث شکست استقلال مقابل الدوحیل شد
پیشکسوت استقلال تصریح کرد: شاید مقداری غرور بازیکنان ما و در کنار آن بی تجربگی کادر فنی باعث شد تیم هجومی وارد زمین شود. همین امر باعث شد در خط دفاعی اشتباهاتی مرتکب شویم و تیم حریف از آن اشتباهات به خوبی استفاده کرد و تنبیه شدیم. اگر در این بازی تیم کمی دفاعی تر و منطقی تر بازی می کرد و حتی برای یک امتیاز به زمین می رفت، لازم نبود کار صعود به روز آخر کشیده شود. در بازی برگشت اما این نقص برطرف شد و توانستیم خیلی منطقی تر و بابرنامه تر بازی کنیم و یک امتیاز بگیریم. این مساوی باعث شد صدرنشین شویم و اختیار عمل را در دست بگیریم. در بازی آخر هم تیم هجومی بازی کرد و توانست در نیمه ی اول خیلی خوب و به موقع به گل برسد. اگر دیاباته پنالتی دوم را گل می زد، شک نکنید کار راحت تر می شد اما آن پنالتی از دست رفته باعث شد تا تیم و بازیکنان دچار استرس شوند. چون هر لحظه ممکن بود این برتری شکننده از بین برود و تیم نتواند صعود کند. خدا را شکر که در گروه مرگ استقلال توانست با صدرنشینی کارش را به پایان برساند.
 
وضعیت خط دفاعی استقلال خوب نیست
صادق ورمزیار گفت: درست است که تیم کمی نوسان داشت اما جای تبریک و قدردانی دارد که استقلال توانست صدرنشین این گروه دشوار شود. حرفم این است که شاید کادر فنی جاهایی می توانست با کمترین تغییرات تیمش را راهی زمین بکند تا این قدر ناهماهنگی ایجاد نشود. با این حال تفکرات کادر فنی بود و جواب هم داد. دیگر حرفی نمی ماند و باید تبریک بگویم. حالا که تیم صعود کرده است، بهتر است برخی ضعف ها را هم بگوئیم. وضعیت خط دفاعی استقلال واقعا خوب نیست و در دفاع تیمی هم خوب نیستیم. در بازی مقابل الشرطه تاحدودی نقیصه ی خط دفاعی با بازی کردن همزمان مهدی پور و ریگی پوشیده شد. وقتی استقلال با 2 هافبک دفاعی بازی می کند، فشار کمتری به خط دفاعی وارد می شود. بازی با این وضعیت خیلی می تواند موثرتر از تک هافبک باشد. این یک نقطه ضعف بزرگ است. این دفاع هم در بازی مستقیم حریف و هم جناحین مشکل دارد و بازی با 2 هافبک دفاعی کمی این ضعف ها را می پوشاند.
 استقلال در آسیا نمره قبولی گرفت/وضعیت خط دفاعی آبی ها نگران کننده است
70 درصد بازیکنان استقلال نمره قبولی گرفتند
وی در خصوص شاخص ترین بازیکن استقلال در مرحله ی گروهی تاکید کرد: همه ی بازیکنان زحمت کشیدند. از خط دروازه تا خط حمله همه یک تیم واحد بودند. سیوهای مظاهری نجات بخش بود و در خیلی از دقایق باعث شد تا تیم شرایط خوبش را حفظ کند. سیاوش یزدانی تاحدودی خوب عمل کرد و وضعیت بهتری نسبت به قبل داشت. محمد نادری در 3 بازی نخست که هنوز مصدوم نشده بود، واقعا عالی کار کرد و خیره کننده بود. ارسلان مطهری مثل همیشه دونده و در خدمت تیم بود. مهدی قایدی که استثنایی بود و مثل همیشه به کمک تیم آمد. مهدی مهدی پور شرایط خوبی در هافبک میانی پیدا کرده و به تیم ریتم می دهد. مسعود ریگی هم با اینکه یکی دو اشتباه داشت اما موثر بازی کرد. فرشید اسماعیلی این قدر خوب بود که فکر می کنم بهترین بازی های چندسال اخیرش را شاهد بودیم. نزدیک 70 درصد تیم خیلی خوب بودند و نمره قبولی گرفتند.

نبود فرشید اسماعیلی در استقلال مشهود بود
پیشکسوت استقلال افزود: نبود فرشید اسماعیلی در بازی با الشرطه در عملکرد تیمی تاثیر داشت و آن طور که باید خط حمله و هافبک هماهنگ نبودند. برگ برنده ی استقلال در بازی با الشرطه نیمکت نشینی ارسلان مطهری بود که باعث شد در نیمه ی دوم با آوردنش به بازی، تیم افت نکند. همیشه قایدی، دیاباته و مطهری همزمان بازی می کردند و این باعث می شد یار تعویضی نداشته باشیم. فکر می کنم استقلال در نیمه ی دوم عملکردش پائین آمد و استرس بازی باعث شد آن طور که باید نباشد. تعویض ها هم کمکی به تیم نکرد. البته الشرطه هم نتوانست موقعیت خطرناکی ایجاد کند و زورشان به استقلال نرسید. شاید نبود چندبازیکنشان باعث شد قدرت لازم را نداشته باشند. در این سطح وقتی تیمی نیمکت قدرتمندی نداشته باشد، کم می آورد. استقلال بازیکنان باتجربه تری داشت و توانست بازی را اداره کند و با همان یک گل برنده شود. فقط کمی استرس کشیدیم که خدا را شکر با موفقیت استقلال همراه بود.
 
نقش مدیریت در حفظ بازیکنان خیلی مهم است
صادق ورمزیار گفت: به نظرم گروه استقلال سخت تر از گروه فولاد بود. بازیکنان الدوحیل خیلی قدرتمند و خوب بودند. تیم الاهلی هم بازیکنان سرشناس و سطح بالایی داشت. الشرطه هم بعد از باخت ما تمرکز تیمی خودش را از دست داد. گروه ما از لحاظ تیمی قوی تر از گروه فولاد بود. شاید آن قدر هم تفاوتی نداشتند اما احساس می کنم کمی تیم های گروه ما قوی تر بودند. نکته ی قابل تامل حذف قطری ها بود. شاید فکر نمی کردند که این طور حذف شوند. الدوحیلی ها از قبل صعود خودشان را مسجل می دانستند و شاید الشرطه را دست کم گرفتند و امتیاز دادند. الریان اصلا شرایط سال های قبل خودش را نداشت و معلوم بود از اول حذف می شود. السدی ها هم به نظرم خودشان را دست بالا گرفتند و فکر می کردند به راحتی صعود می کنند. اما فوتبال غیرقابل پیش بینی است و با کوچکترین اشتباه غافلگیر می شوید. با همه ی این اوصاف فکر می کنم بازی های سخت گذشته است و مرحله ی حذفی تیم هایی که هستند، راحت تر شده اند و تیم های ایرانی این قدرت را دارند که از این فرصت استفاده کنند و به فینال برسند. البته تا چندماه دیگر مشخص نیست چه بلایی سرتیم ها می آید. از اینجا به بعد نقش مدیریت خیلی مهم است که بتواند بازیکنان فعلی را حفظ و تیم را تقویت کند. قطعا تیم هایی که به مرحله حذفی رسیدند، دنبال تقویت تیم های خود هستند. الهلالی ها دنبال مهاجم پورتو هستند تا همبازی طارمی را بیاورد. تیم های ما همین بازیکنان را حفظ کنند هم هنر کرده اند.
نسخه چاپی