بسته تحلیلی خبری (دوشنبه 13 اردیبهشت 1400)
▼حرف روز                           

هنر اجرا!

مقام معظم رهبری در بخشی از بیانات دیروزشان با ابراز تأسف نسبت به اظهار نظر برخی از مسئولان در خصوص سیاست خارجی کشور، فرمودند: «سیاست خارجی در هیچ جای دنیا در وزارت خارجه تعیین نمی‌شود. در همه جای دنیا مربوط به مجامع بالادستی و مسئولین عالی‌رتبه هستند که تعیین می‌کنند. البته وزارت خارجه هم مشارکت دارد. امّا مجری است. در کشور ما هم شورای عالی امنیت ملی است و همه حضور دارند،‌ تصمیم‌گیری می‌شود و وزارت خارجه به شیوه‌های خودش باید اجرا کند». بعد از بیانات مقام معظم رهبری، جریان تحریف دست‌به‌کار شده و تلاش کرد تا این‌گونه به افکار عمومی القا نماید که تمام مسئولیت برجام از دولت برداشته شده و نباید در خصوص خسارت‌های آن از دولت انتقاد کرد!

نکات تحلیلی: 1- جای تردید نیست که سیاست‌گذاری سیاست خارجی کشور تنها به عهده وزارت امور خارجه نبوده و شورای عالی امنیت ملی که وزیر خارجه نیز عضو آن است، این وظیفه را بر عهده دارد. در سال 1392، جریان تحریف، افکار عمومی را به این نتیجه رسانده بود که تنها راه‌حل مشکلات اقتصادی کشور، مذاکره با غرب است و از سوی دیگر دولت نیز همه تمرکز خود را در این حوزه قرار داده بود. بر همین اساس، شورای عالی امنیت ملی و همچنین مقام معظم رهبری با مذاکره موافقت کردند، اما از همان ابتدا شروط مذاکره به وزارت خارجه به‌عنوان مجری سیاست‌ها، اعلام شد و پس از امضای برجام، مجدداً مقام معظم رهبری شرایط 9 گانه اجرا را ابلاغ کردند، خطوطی که توسط مجری رعایت نشد و متأسفانه از خطوط قرمز عبور شد تا برجام تبدیل به «خسارت محض»، به تعبیر مقام معظم رهبری شد!

2- شورای عالی امنیت ملی برای مجری دیگری از سیاست‌های خارجی نظام (نیروی قدس)، مأموریت‌هایی را مشخص کرده است. همان‌گونه که از نتایج آشکار میدان مشاهده می‌شود، این نیرو، سیاست‌های نظام را به‌خوبی اجرا کرد و به همین دلیل، فرمانده دلاور آن، شهید حاج قاسم سلیمانی تبدیل به قهرمان ملی، و نیروی قدس به فرموده رهبری به بزرگ‌ترین عامل مؤثر در جلوگیری از دیپلماسی منفعل در غرب آسیا تبدیل شده است. آن روزی که حاج قاسم نامه نابودی سازمان داعش را برای فرمانده معظم کل قوا نوشت، مشخص شد که مرد میدان مأموریت خود را به‌خوبی انجام داده و سیاست نظام در آن بخش روبه‌جلوست. این بازوی اجرایی سیاست‌ها، نه‌تنها با مأموریت وزارت خارجه در تضاد نیست، بلکه دست برتر را در همان مذاکرات و همین‌طور در مذاکرات کنونی به وزارت خارجه داده است. (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز                     

پنج گام رژیم صهیونیستی در برابر ایران!

رژیم صهیونیستی اخیراً در گزارشی اعلام کرد که در برابر ایران، پنج استراتژی را در دستور کار قرار خواهد داد. این پنج استراتژی عبارت‌اند از: فشار آوردن برای توافق قوی‌تر بین ایران و گروه ۱ + ۵؛ بهای تداوم این مسیر را از طریق تحریم و دیپلماسی برای ایران گزاف کند؛ استفاده از حملات مخفیانه، اقدامات پنهانی و حملات سایبری؛ اختلال در برنامه هسته‌ای ایران؛ فشار آوردن برای تغییر حکومت ایران، که از منظر این رژیم، دشوارترین استراتژی است.

گزاره‌های تحلیلی: 1- اعلام این پنج استراتژی از سوی صهیونیست‌ها، به‌خوبی نشان‌دهنده تمرکز بیش‌ازاندازه این رژیم بر روی ایران است؛ از منظر مقامات صهیونیست، تهدید واقعی برای موجودیت صهیونیست‌ها فقط از جانب ایران است. 2- راهبرد اصلی رژیم صهیونیستی در برابر ایران، استفاده از تهدید معتبر نظامی یا خرابکارانه در برابر تشویق اقتصادی است. بی‌شک، چنانچه ایران به دنبال کسب و افزایش قدرت خود در حوزه‌های مختلف علمی، نظامی و سیاسی باشد، با مانعی همچون رژیم صهیونیستی مواجه است که زبانی جز زبان زور و مقابله نمی‌شناسد؛ اما چنانچه برعکس این اتفاق روی دهد و ایران در سطحی از پیشرفت توقف کند، راهبرد تحریم- مذاکره فرسایشی در دستور کار قرار خواهد گرفت؛ بنابراین نتیجه و خروجی هر دو مسیر ترسیمی برای ایران، از سوی رژیم صهیونیستی، کند کردن سطح پیشرفت ایران در ابعاد مختلف است.

رژیم صهیونیستی در برابر ایران از دو رویکرد مجزا استفاده می‌کند: اول؛ معتبرسازی تهدیدات نظامی برای مسئولین و جامعه ایران و ایجاد یک جنگ غیرمستقیم با ابعاد غیرنظامی و در فضای خاکستری. دوم؛ تعمیم سازی رویکرد فشار با ائتلاف‌سازی منطقه‌ای و بین‌المللی علیه ایران تا بلکه ایران را نه‌تنها در موضوع هسته‌ای به عقب برگرداند، بلکه در سایر موضوعات نیز این عقب‌گرد را در برابر ایران ایجاد کند.

نکته پایانی: به دلیل آسیب‌پذیری بالای رژیم صهیونیستی در منطقه، این رژیم هرگز جرئت استفاده واقعی از تهدید نظامی علیه جمهوری اسلامی و منافع منطقه‌ای آن را ندارد. این رویکرد به‌هیچ‌وجه در دستور کار صهیونیست‌ها قرار نداشته و تنها به‌منظور رسیدن به یک ائتلاف فراگیر از آن استفاده می‌کنند. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ خبر ویژه            

اعتراف جهانگیری؛ دولت روحانی، دولت اصلاح‌طلبان است

بعد از «بهزاد نبوی»، این بار اسحاق جهانگیری در اپلیکیشن صوتی کلاب هاوس اعتراف کرد که بخش اعظمی از بدنه مدیران دولتی را اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دهند. معاون اول روحانی در این خصوص اعلام کرده که اصلاح‌طلبان پست‌های کلیدی دولت را اشغال کرده‌اند و نه‌تنها اصلاح‌طلبان شریک دولت روحانی و اعتدال‌گرایان هستند بلکه در وضعیت امروز کشور نیز نقشی محوری را ایفا کرده‌اند. به باور بسیاری از کارشناسان اگرچه تحریم‌ها مشکلاتی برای کشور به وجود آورده است اما عمده مشکلاتی که امروز مردم با پوست و گوشت و استخوان خود لمس می‌کنند به نقص مدیریتی بازمی‌گردد که حالا با اعتراف آقای معاون اول به‌خوبی دیده می‌شود که نقش اصلاح‌طلبان به دلیل اشغال پست‌های دولتی، در مشکلات و معضل‌های اقتصادی کشور، نقش پررنگی است. آنچه از اعترافات کلاب هاوسی جهانگیری می‌توان استنباط کرد، این گفته صحیح منتقدان جریان اصلاحات است که این جریان جایزه ائتلاف با دولت روحانی را به‌خوبی گرفته‌ و در سود پیروزی روحانی شریک شده، اما زمانی که به زیان و هزینه می‌رسد، قصد دارد خود را مبرا از دولتی که پست‌های کلیدی و حساس آن را در دست داشته و دارد، در ذهن افکار عمومی جا بزند تا بلکه کورسوی امیدی برای جلب آرای عموم در انتخابات پیش رو داشته باشد.

▼ اخبار

وحدت؛ حلقه مفقوده دو جریان سیاسی کشور

«ناصر ایمانی» کارشناس مسائل سیاسی معتقد است: «وحدت امر مفیدی است و می‌تواند تأثیرات بسیار ارزشمندی در انتخابات پیش رو داشته باشد». این چهره نزدیک به جریان اصولگرایی می‌گوید: «وقتی در داخل جریان اصول‌گرایی حداقل دو تشکل داریم، این یعنی افتراق و فعلاً مشکلاتی برای ایجاد وحدت وجود دارد. در جریان اصلاحات هم وضع بهتر از جریان اصول‌گرا نیست و آن‌ها به‌شدت دچار تفرقه و تشتت هستند. امیدواری که در جریان اصول‌گرا وجود دارد این است که ممکن است فردی پا به عرصه بگذارد که وحدت روی کاندیدا حاصل شود، در این صورت کار سهل‌تر خواهد شد. تقریباً در ۱۰‌‌سال گذشته به‌غیراز انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی که وحدت در دقیقه‌ ۹۰ حاصل شد، ما در دوره‌های قبل هم شاهد تشتت بودیم و آثار آن این بود که ما متأسفانه به تمرکز آرا نرسیدیم و امکانات جریان اصول‌گرا متوجه به چند نفر شد و این تشتت باعث شد به اهداف خود نرسیم. در آن سال‌ها هم تلاش‌های زیادی شد اما همه هدر رفت».
 

جدیدترین نظرسنجی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری

نتایج افکارسنجی ملی ۹ اردیبهشت یک مرکز دانشگاهی معتبر نشان می‌دهد، سید ابراهیم رئیسی با ۴۲ درصد پیشتاز است و قالیباف با ۲۲، ظریف ۲۰، رضایی ۱۰ و علی لاریجانی ۶ در رده‌های بعدی هستند. در این نظرسنجی بیشترین رأی منفی به جهانگیری و لاریجانی تعلق ‌گرفته است. نکته مهم این نظرسنجی در احتمال رأی به دوگانه رئیسی و ظریف در انتخابات پیش‌رو است که در آن ۶۷ درصد به رئیسی و ۲۷ درصد به جواد ظریف رأی خواهند داد. همچنین در دوگانه قالیباف و ظریف، ۵۶ درصد به قالیباف و ۳۳ درصد به ظریف رأی خواهند داد. در این نظرسنجی میزان مشارکت تا این لحظه ۴۷ درصد برآورد شده است.
 

تفحص از نحوه هزینه‌کرد اعتبارات نهاد ریاست‌جمهوری

جمعی از نمایندگان طرح تحقیق و تفحص از نحوه هزینه‌کرد اعتبارات نهاد ریاست جمهوری را تهیه و تدوین کرده‌اند. اخیراً اخباری مبنی بر پرداخت بیست میلیون ریال از سوی رئیس‌جمهور به حساب هر یک از طلبه‌های حوزه‌های علمیه بابت کمک‌هزینه افطار منتشر شده است. با توجه به تعداد طلبه‌های حوزه‌های علمیه کل مبلغ پرداخت شده به حساب طلبه‌های حوزه‌های علمیه مجموعاً چهار هزار میلیارد ریال (۴۰۰ میلیارد تومان) است. این در حالی است که در قانون بودجه ۱۴۰۰ هیچ ردیف بودجه‌ای در این خصوص پیش‌بینی نشده و این نحو پرداخت‌های بدون ضابطه با دستور روحانی در یک سال اخیر چندین بار اتفاق افتاده است.
 

تشکیل بلوک قدرت در برابر آمریکا

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب معتقد است: «خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نه‌تنها اعتراف به شکست و پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود، بلکه به معنای اعلام آمادگی برای ورود به جنگ‌های جدید در شرق آسیا و شمال اروپا نیز هست. برتری نظامی آمریکا در برابر ائتلاف روسیه و چین که قدرت روزافزونی داشته و یک قدرت هسته‌ای نظیر کره شمالی نیز به آن اضافه شده و احتمالاً ایران نیز به آن‌ها خواهد پیوست، در حال افول است. شاید این نکته راز عقب‌نشینی‌های گسترده آمریکا در برابر ایران در مذاکرات هسته‌ای و احتمال بازگشت این کشور به احیای توافق برجام و عقب‌نشینی یک‌جانبه از افغانستان باشد».
 

رژیم صهیونیستی: حملات سایبری کار ایران است

«هاآرتص» در گزارشی آورد: «اسرائیل در میان موج جدیدی از حملات سایبری قرار دارد. در ۶ ماه گذشته حدود ۸۰ شرکت مورد حمله سایبری قرار گرفته‌اند که به گفته کارشناسان با اهداف ایدئولوژیک انجام‌شده و دلایل اقتصادی نداشته است». این وبگاه خبری در ادامه بابیان آن‌که به‌تازگی حداقل ۴ شرکت صهیونیستی و یک سازمان غیردولتی هدف این حملات سایبری بوده‌اند، مدعی شد: «کارشناسان این حملات را از سوی هکر‌های ایرانی که پیش‌تر نیز حملاتی انجام داده بودند، ارزیابی کرده‌اند». «شای پینسکر» فردی از یک شرکت دفاع سایبری در فلسطین اشغالی، مدعی شده است: «این حملات از سوی مهاجمی ایرانی انجام می‌شود که تظاهر می‌کند روسی است».

اخبار کوتاه
◄ اسامی کاندیداهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات/ فهرست افرادی که توسط حداقل ۱۰ عضو مجمع ملی «جبهه‌ اصلاحات ایران» برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد شده‌اند، مشخص شد که در بین این اسامی، محمدجواد ظریف صاحب بیشترین پیشنهاد است. برخی اسامی به ترتیب تعداد آرا به شرح زیر است: ۱- جواد ظریف (۳۷ پیشنهاد)؛ ۲- اسحاق جهانگیری (۳۵ پیشنهاد)؛ ۳- مصطفی تاج‌زاده (۳۲ پیشنهاد)؛ ۴- مسعود پزشکیان (۲۵ پیشنهاد)؛ ۵- محمدرضا عارف (۲۱ پیشنهاد)؛ ۶- محسن هاشمی (۲۰ پیشنهاد)؛ ۷- محمد شریعتمداری (۱۹ پیشنهاد)؛ ۸- مصطفی کواکبیان (۱۵ پیشنهاد)

◄ سبد صادراتی ایران به ۱۴۳ کشور جهان/ باوجود شدت گرفتن تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه و محدودیت‌های ناشی از پاندومی کرونا، در سال ۹۹، کشورمان به بیش از ۱۴۳ کشور جهان، صادرات و از ۱۲۳ کشور واردات داشته است. نزدیک به ۵۰ درصد صادرات کشور در سال ۹۹، محصولات پتروشیمی و پایه نفتی، ۲۰ درصد محصولات معدنی و صنایع معدنی، ۱۸ درصد نیز محصولات کشاورزی و صنایع غذایی، حدود ۱۰ درصد کالاهای صنعتی و میعانات گازی و صنایع‌دستی که سهمی بیش از یک درصد داشته‌اند.

◄ وزیرِ متهم در پرونده اقتصادی فرزند/ پرونده‌ای که حدود یک سال و نیم پیش برای اتهامات اقتصادی «محمدمهدی آخوندی» تشکیل شده بود، حالا با لیست ۲۵ متهم دیگر ازجمله وزیر سابق شهرسازی به دادگاه ارسال شده است. اتهام محمدمهدی آخوندی مشارکت در ارتشاء شبکه‌ای به میزان ۴۲ میلیارد ریال و تحصیل مال نامشروع عنوان شده است. عباس آخوندی وزیر سابق شهرسازی نیز متهم ردیف بیستم آن است و به پذیرش نفوذ پسرش و یکی دیگر از متهمان پرونده متهم شده است.

◄ آغاز واکسیناسیون عمومی کرونا از مهرماه/ سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: «از مهرماه سال جاری واکسیناسیون فاز ۴ کووید ۱۹ در کشور که واکسیناسیون عمومی است، آغاز می‌شود. تا آن زمان، حجم قابل‌توجهی از واکسن‌های داخلی، در اختیار ما قرار دارد». علیرضا رئیسی افزود: «گروه هدف ما در فاز ۴ حدود ۴۰ میلیون نفر هستند و یکی از اولین کشورهایی هستیم که واکسیناسیون را به پایان می‌رسانیم».

◄ دلایل تنش‌زدایی بن‌سلمان با ایران/ روزنامه دیلی‌صباح ترکیه نوشت: «بر کسی مخفی نیست که ریاض، که دولت جو بایدن آن را در یمن تنها گذاشته، به دنبال خروج از انزوا در مسئله یمن است. سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ علیه ایران که با همکاری کشورهای خلیج‌فارس طراحی شده بود، در کشاندن ایران به میز مذاکره شکست خورده است».
نسخه چاپی