احیای شب های قدر در سایه کرونا
به گزارش راسخون؛ یکی از نعمت‌های بزرگی خدای متعال به ما انسان‌ها در طول زندگی‌مان عنایت فرموده، فرصت استفاده و بهره بردن از شب قدر در ماه رمضان است؛ شبی که مقدرات در طول یک سال از سوی خداوند متعال تعیین شده و اعمال و مقدرات ما به دست مبارک حضرت صاحب‌الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌رسد. تمام توفیقات، بلاها، رویدادهای مهم، مرگ، زندگی، بیماری و هر آنچه در طول یک سال قرار است در زندگی خود شاهد باشیم و با آن مواجه شویم، در این شب مهم تعیین می‌شود.

شب‌های قدر ماه مبارک رمضان امسال نیز همانند سال گذشته به دلیل ورود ویروس منحوس کرونا متفاوت‌تر از همیشه برگزار می‌شود تا این مراسم معنوی و پرفیض که پیش از این با حضور گسترده مومنان در اماکن مذهبی با شور و اشتیاق برگزار می شد، برای دومین سال پیاپی با محدودیت هایی مواجه شود.

شب قدر از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است، خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام "سوره قدر" نازل فرموده است. در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسد، این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است.

عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است، در این شب، مقدرات یک سال انسان‌ها و روزی‌ها، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود. ملائکه در این شب بر زمین فرود می‌آیند، نزد امام زمان(عج) می‌روند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه می‌دارند، شب‌زنده‌داری و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در این شب، بسیار توصیه و تأکید شده است.

بر اساس روایات و احادیث یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ رمضان، شب قدر است و مؤمنان و روزه‌داران در این سه شب به دعا و راز و نیاز با خداوند می‌پردازند و شب زنده‌داری می‌کنند و امشب نیز همان شبی است که فرشتگان خداوند از عرش به زمین می‌آیند و مهمان دل‌های شب زنده‌داران می‌شوند و سرنوشت یکساله همه مقدر می شود.

دلباختگان و عاشقان امسال خسته تر از همیشه و در سایه سنگین کرونا آکنده از معنویت و عشق در این شب‌های ویژه با تمام وجود دست های التماس خود را به سوی آسمان بالا می برند، تا شاید رحمت بیکران الهی شامل حالشان شود و از خدای خود بهترین ها را طلب کنند.

اما شب‌های قدر ماه رمضان امسال حال و هوای دیگری به خود گرفته است، همانند سال گذشته، چرا که ماه ها است ویروس خطرناک کرونا همه زندگانی بشریت را تحت تاثیر خود قرار داده و آیین ها و مراسم های مذهبی نیز دستخوش تغییراتی شده است شاید پیشتر چنین وضعیتی در خیال ها هم نمی گنجید.
 

نحوه برگزاری مراسم شب‌های قدر در شهرهای قرمز و نارنجی

 
احیای شب های قدر در سایه کرونا

حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره ادامه محدودیت ها در شهرهای قرمز و نارنجی گفت: براساس طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت ها تا زمانی که وضعیت شهرها از نظر بیماری تغییر پیدا نکرده است محدودیت ها ادامه پیدا می کند. یعنی اگر شهری قرمز است محدودیت های مربوط به شهرهای قرمز و اگر شهری در وضعیت نارنجی است محدودیت هایی که برای شهرهای نارنجی است، ادامه خواهد داشت. 

وی با اشاره به تمدید محدودیت ها به مدت یک هفته دیگر ادامه داد: تمدید محدودیت ها به مدت یک هفته دیگر برای این است که با همراهی مردم و دستگاهها در رعایت پروتکل ها بتوانیم روند تغییر وضعیت ها را به سمت بهتر شدن و بهبود وضعیت ها سوق دهیم. بنابراین تا زمانی که شهرهایی که در وضعیت قرمز هستند به وضعیت نارنجی تبدیل نشده اند و تا زمانی که شهرهای نارنجی به وضعیت زرد و آبی تبدیل نشده اند ما محدودیت ها را به قوت خود داریم. 

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه محدودیت هایی که در طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت ها اجرایی شده، به قوت خود باقی است، تصریح کرد: در شب های قدر براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا قرار است مراسم در فضای باز با حداقل جمعیت و در فاصله دو متری برگزاری شود. حداکثر زمان برگزاری مراسم نیز به مدت ۲ ساعت است و پروتکل ها به قوت خود در این شب ها باقی است. 

قاسمی درباره منع تردد شبانه در شب های قدر گفت: در سه شب قدر براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوعیت تردد شبانه اجرا نخواهد شد. مراسم شب های قدر در شهرهایی که دارای وضعیت قرمز و نارنجی هستند در فضای باز به مدت دو ساعت و با جمعیت محدود باید برگزار شود و در شهرهای زرد و آبی طبق همان محدودیت هایی که در طرح جامع دیده شده، مراسم شب های قدر برگزار می شود. 


توصیه‌های وزارت بهداشت برای شب قدر | خوردن و آشامیدن در طول مراسم، ممنوع!

 
احیای شب های قدر در سایه کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مردم توصیه کرد در شرایط شیوع ویروس کرونا، شب‌های قدر را تا حد امکان در منزل بمانند و مراسم را با استفاده از فضای مجازی و تلویزیون برگزار کنند.

دکتر سیما لاری (سخنگوی وزارت بهداشت) گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، از همه مردم می‌خواهیم که تا حد امکان در شب‌های قدر در منزل بمانند و مراسم و دعا و مناجات این شب‌ها را از طریق فضای مجازی، رادیو و تلویزیون و به دور از جمعیت برگزار کنند.

وی ادامه داد: در صورت برگزاری مراسم به شکل حضوری، مراسم شب‌های قدر باید در فضای باز و با جمعیت محدود و همچنین رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و در مدت زمان کوتاه برگزار شود.

لاری بیان کرد: ضروری است در طول برگزاری مراسم تحت هیچ عنوان ماسک را از صورت برنداشته و فاصله گذاری فیزیکی از بقیه افراد رعایت شود. همچنین در طول مراسم از خوردن و آشامیدن خودداری شود تا مجبور نباشند ماسک خود را بردارند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: بهترین شیوه مقابله با بیماری کووید ۱۹، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری و شست‌وشوی مداوم دست‌ها است.


شیوه نامه بهداشتی مراسم شب‌های قدر

 
احیای شب های قدر در سایه کرونا

هموطنان مومن و روزه دار و هیئت‌های مذهبی در برگزاری مراسم شب‌های قدر این نکات را باید رعایت کنند:
 
 - با توجه به شرایط نامناسب همه گیری کروناویروس، امسال در شب‌های قدر تا حد امکان مراسم احیا برگزار نکنیم.

 - با توجه به شرایط نامناسب همه گیری کروناویروس، امسال در شب‌های قدر در مراسم احیا شرکت نکنیم.

 - از طریق فضای مجازی، رادیو و تلویزیون مراسم احیا را در منزل خود برپا کنیم.

 - در صورت حضور در مراسم احیا، شیوه نامه‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت کنیم. 

- در مراسم احیا با تجمع زیاد افراد و در فضای بسته شرکت نکنیم.

 - در مراسم احیا که در فضای باز، با جمعیت محدود و به مدت کوتاه برگزار می‌شود، شرکت کنیم.

 - در زمان حضور در مراسم احیا، به هیج وجه ماسک را برنداریم و فاصله با دیگران را حفظ کنیم.

 - تا حدامکان از خوردن و آشامیدن در حین حضور در مراسم احیا بپرهیزیم.

 - از توزیع نذری و خیرات در داخل مراسم خودداری کنیم و نذورات را به صورت بیرون بر در اختیار شرکت کنندگان مراسم قرار دهیم. 

- نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی داغ نباید در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی یا ظروف یکبار مصرف نازک و رنگ روشن باشد. 

 - نذورات خود را در قالب بسته‌های حمایتی در اختیار نیازمندان قرار دهیم.

 - به منظور بهره مندی از اجر معنوی شب‌های قدر در فعالیت‌های خیرخواهانه (حمایت از نیازمندان، آزادی زندانیان و ..) مشارکت کنیم.


منبع:
1. تسنیم/شب قدر در بیان آیت‌الله بهجت/ چگونه دعا در شب قدر مستجاب می‌شود؟
2. ایرنا/ شب قدر متفاوت در بحران کرونا
3. همشهری آنلاین/ توصیه‌های وزارت بهداشت برای شب قدر | خوردن و آشامیدن در طول مراسم، ممنوع!
4. خبرآنلاین/ نحوه برگزاری مراسم شب‌های قدر در شهرهای قرمز و نارنجی/طرح ترافیک ادامه دارد؟
5. خبرگزاری صدا و سیما/ شیوه نامه بهداشتی مراسم شب‌های قدر
نسخه چاپی