آتش‌افروزی معترضان عراقی در اطراف کنسولگری ایران در کربلا
به گزارش راسخون؛ رسانه‌های عراقی یکشنبه شب مدعی شدند، عده‌ای کیوسک‌های اطراف بیرونی کنسولگری ایران در کربلا را آتش زدند.

 پایگاه خبری صابرین نیوز وابسته به نیروهای مقاومت نیز در این باره گزارش داد: نیروهای امنیتی در کربلا، به مقابله با آشوبگران پرداخته و تعدادی از دو طرف نیز مجروح شدند.

تارنمای رسانه روسی "راشا تودی" نیز ادعا کرد: تجمع کنندگان در برابر کنسولگری اقدام به آتش زدن تعدادی لاستیک خودرو کرده‌اند.

رسانه‌های عراقی بامداد یکشنبه از کشته شدن «ایهاب جواد» از فعالان عراقی، در حمله مسلحانه‌ای در کربلا خبر دادند. کنسولگری ایران عصر یکشنبه در بیانیه‌ای ترور این فعال عراقی را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا، این اقدام تروریستی را که در این شهر مقدس روی داده محکوم کرده و تسلیت و همدردی خود را ابراز داشته و معتقد است که اینگونه اقدامات در چارچوب ناامنی و بی ثبات کردن کشور دوست و برادر، جمهوری عراق است.

وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه ۱۰ مه (۲۰ اردیبهشت) حمله به کنسولگری این کشور در کربلا را محکوم کرد و گفت: «دولت عراق باید به مسئولیت خود در حمایت از اماکن دیپلماتیک ایران در چارچوب کنوانسیون ۱۹۶۱ به دقت عمل کند.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه به خبرنگاران گفت که اواخر روز یکشنبه «یادداشتی اعتراضی» را به سفارت عراق در تهران تحویل داده‌اند.

وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران حمله به اماکن دیپلماتیک خود را محکوم می‌کند.»

روز گذشته معترضان عراقی، خودروهای متعلق به کنسولگری ایران در کربلا را در میان خشم گسترده ناشی از کشته شدن ایهاب وزنی، کنشگر حاضر در اعتراض‌های ضددولتی سال ۲۰۱۹میلادی به آتش کشیدند. ایهاب وزنی نیمه شب شنبه، بیرون از خانه‌اش از سوی مهاجمان ناشناس مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت.

مرگ او باعث تظاهرات یک روزه در کربلا شد و تظاهرکنندگان با آتش زدن لاستیک‌، جاده‌ها و پل‌ها را مسدود کردند. آقای وزنی به عنوان هماهنگ‌کننده اعتراضات در کربلا در سال ۲۰۱۹ شناخته می‌شد. وی در دسامبر ۲۰۱۹ از یک سو قصد جان سالم به در برد.

یکشنبه شب نیز ده‌ها معترض در خارج از کنسولگری ایران جمع شدند و در مقابل ساختمان آن، لاستیک آتش زدند و چندین خودروی پارک شده را به آتش کشیدند.
 
آتش‌افروزی معترضان عراقی در اطراف کنسولگری ایران در کربلا


آتش‌افروزی معترضان عراقی در اطراف کنسولگری ایران در کربلا
 

آتش‌افروزی معترضان عراقی در اطراف کنسولگری ایران در کربلا


آتش‌افروزی معترضان عراقی در اطراف کنسولگری ایران در کربلا
 

پیش از این در نوامبر ۲۰۱۹ اتفاق‌های مشابهی در جریان اعتراضات آن سال در کنسولگری ایران در کربلا رخ داد. طبق گزارش خبرگزاری فرانسه غیر از کربلا تظاهرات اعتراضی در ناصریه و دیوانیه نیز برگزار شد.

یک کنشگر نزدیک به ایهاب وزنی در یک ویدئوی آماتور در سردخانه انگشت اتهام این قتل را بسوی ایران گرفت و گفت: «آن‌ها شبه‌نظامیان ایران هستند. آن‌ها ایهاب را ترور کردند و قرار است همه ما را بکشند. آن‌ها ما را تهدید می‌کنند و دولت سکوت می‌کند.»

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه از زمان اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ که به «انقلاب اکتبر» معروف شد، حدود ۳۰ کنشگر ترور و ده‌ها نفر دیگر برای مدتی ربوده شدند. طبق این گزارش ده‌ها نفر نیز از سوقصد جان سالم به در بردند.

خانواده آقای وزنی تاکید کردند تا زمانیکه عاملان حمله مشخص نشوند هیچ پیام تسلیتی را قبول نخواهند کرد. پیش از این دولت مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق وعده داده بود که به مطالبات معترضان پاسخ دهد و امنیت آن‌ها را تامین کند.

با این حال کنشگران معتقدند که آقای کاظمی و رئیس سازمان اطلاعات عراق عدالت را در قبال منتقدان کشته شده اجرا نکرده‌اند.

آقای وزنی در ماه فوریه در فیسبوک به رئیس دولت در این زمینه حمله کرده و خطاب به وی گفته بود: «آیا می‌دانید چه خبر است؟ می‌دانید که آن‌ها آدم ربایی می‌کنند و می‌کشند یا شما در کشوری غیر از کشور ما زندگی می‌کنید؟»

سفارت آمریکا در عراق روز گذشته قتل ایهاب وزنی را محکوم کرد و گفت: «خاموش کردن خشونت‌آمیز صداهای مستقل غیرقابل قبول است. ایالات متحده آمریکا با خانواده وی [ایهاب وزنی] عمیقا ابراز همدردی می‌کند.» این نهاد افزود: «ما همچنان در کنار کسانی هستیم که به دنبال آینده صلح آمیز و سعادتمندانه برای عراق هستند.»

ستفن هیکی، سفیر بریتانیا در عراق نیز در توییتی نوشت: «من قتل ایهاب وزنی را محکوم می‌کنم. مصونیت از مجازات برای قتل کنشگران از اکتبر ۲۰۱۹ تنها منجر به قتل‌های بیشتر شده است.»
 

فرمانده نظامی عراقی: اوضاع کربلا و اطراف کنسولگری ایران تحت کنترل است

فرمانده عملیات کربلا تاکید کرد که امنیت در این استان و ثبات اطراف ساختمان کنسولگری ایران پایدار و اوضاع تحت کنترل کامل است.

سرتیپ احمد زوینی در فیلمی که مقارن نیمه شب یکشنبه تا بامداد دوشنبه در شبکه های اجتماعی عراق بازتاب یافت از مقابل ساختمان کنسولگری ایران در کربلا اعلام کرد؛  مشکل امنیتی در این استان وجود ندارد و اوضاع از جمله امنیت و سالم بودن ساختمان کنسولگری) تحت کنترل است.

به گفته وی نیروهای امنیتی در اطراف ساختمان کنسولگری ایران هستند و مشکل امنیتی وجود ندارد.  

وی اظهار کرد : حتی در برخی خیابان های کربلا که عده ای لاستیک آتش زدند؛ تردد جریان دارد.   

این اظهارات در حالی بیان می شود که رسانه های نزدیک به عربستان سعودی از صدمه و آتش گرفتن دیوار ساختمان کنسولگری ایران در کربلا خبرسازی می کنند.

همچنین مجتبی کریمی سرکنسول ایران در کربلا طی گفت و گو با ایرنا هرگونه تعرض به ساختمان سفارت حتی در حد صدمه کوچک یا آتش گرفتن دیوار آن را کذب محض خواند.  

منبع:
1. مهر/ آتش زدن دیوار خارجی کنسولگری ایران در کربلا
2. ایرنا/ فرمانده نظامی عراقی: اوضاع کربلا و اطراف کنسولگری ایران تحت کنترل است
3. ایرنا/ کیوسک‌های اطراف کنسولگری ایران در کربلا به آتش کشیده شد
4. یورو نیوز/ اعتراض‌ها به قتل کنشگر عراقی؛ تهران حمله به کنسولگری ایران در کربلا را محکوم کرد
نسخه چاپی