میزان فطریه سال1400 توسط مراجع عظام اعلام گردید
فطریه یک ماه روزه‌داران 3کیلو طعام از جمله گندم، برنج، جو و هر غذایی که برای روزه‌دار قوت غالب محسوب می‌شود می‌باشد. در سال1400 برابر محاسباتی که صورت گرفته است مبلغ سه‌کیلو گندم(در صورت غالب بودن) 20000تومان می باشد.
 

مقدار فطریه سال1400 و کفاره روزه قضا طبق فتوای مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

بنابر پاسخ مسئول بخش استفتائات دفتر رهبر معظم انقلاب، قوت غالب مردم جهان گندم است و زکات فطره برای امسال 20هزار تومان در نظر گرفته شده است.
 
همچنین برای افرادی که برنج ایرانی مصرف می‌کنند هر نفر حدود 100هزار تومان و کسانی که برنج غیرایرانی استفاده می‌کنند، هر نفر 75هزار تومان در نظر گرفته شده است. مسول بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: «مثلا برای یک خانوار ۵ نفره زکات فطره هر نفر با احتساب گندم می‌شود ۱۰۰ هزار تومان که البته زکات در قالب هم اصل جنس و یا تبدیل آن به پول، چه به صورت دستی و چه به صورت کارت به کارت مانعی ندارد.»
 
حجت الاسلام محمد رضایی گفت: «زمان پرداخت زکات فطره از غروب شب عید تا ظهر روز عید فطر است، اما کسانی که نماز عید فطر به جا می‌آورند تا قبل از نماز آن را باید پرداخت کنند.» مسئول بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری درباره شرایط پرداخت کفاره نیز افزود: «طبق فتاوای غالب مراجع زکات فطره باید به فرد نیازمند شیعه پرداخت شود، اما پرداخت زکات فطره به مسلمانان غیر شیعه ایرادی ندارد.»
 
حجت الاسلام رضایی افزود: «کفاره دو نوع عمد و غیرعمد مطرح است. برای فردی که هر روزه را به عمد بی اعتنایی کرده و روزه نگرفته است شصت مُدِ طعام باید به فقرا و نیازمندان طعام دهد و هر مُدِ ۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است بنابراین شصت مد طعام سیصد هزار تومان برای یک روز کفاره عمد می‌شود، اما برای یک روزه کفاره غیر عمد نیز یک مُدِ طعام یا ۵ هزار تومان معیار است.»
 

اعلام میزان زکات فطره سال 1400 از سوی آیت‌الله‌صافی گلپایگانی(مدظله العالی)

اطلاعیه دفتر آیت‌الله‌ لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید درباره میزان زکات فطره و کفاره روزه رمضان ١44٢  به این شرح است:

بسمه تعالی
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران گرامی، نظر مرجع عالیقدر آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی، درباره میزان زکات فطره و کفاره روزه به شرح ذیل می‌باشد:
 
مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (سه کیلوگرم) گندم یا برنج را به‌عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند. کفاره روزه غیرعمدی، برای هر روز، یک مد (حدود 750 گرم) طعام مثل گندم است. کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هرکدام یک مد (حدود 750 گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود.
 

میزان و مبلغ زکات فطره ۱۴۰۰ از سوی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی(مدظله العالی) نیز اعلام شد

بر اساس نظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، ۲۰ هزار تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۷۰ هزار تومان اعلام شده است. مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند. کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۵ هزار توماناست که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۳۰ هزارتومان است.
 
لازم به ذکر است که براساس مسأله۱۶۹۲ رساله توضیح المسائل آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع(تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را بدهد کافى است. در ضمن بنابر فتوای معظّم له اگر کسى فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگرى باشد فطریه او به عهده خودش است.
 

دفتر حضرت آیت‌الله‌ العظمی شبیری زنجانی(مدظله العالی) میزان و مبلغ زکات فطره و کفاره روزه ۱۴۰۰ را اعلام کرد

دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی نیز مبلغ ۲۵هزار تومان را بابت فطریه هر نفر(به‌حساب قیمت گندم) تعیین کرده است. باتوجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.
 
کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم به‌حساب گندم) است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد. بر این اساس، دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی، مبلغ ۶۵۰۰ تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۳۹۰هزار تومان را برای افطار عمدی هر روز، قبول می‌کند و به مصرف آن می‌رساند.
 
شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.
 

دفتر حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی(مدظله العالی) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد

باسمه‌تعالی
پیرو سوالات مکرر مؤمنین از دفتر حضرت آیت الله العظمی وحیدخراسانی(مدظله‌العالی) مبنی بر میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ١۴۴٢، به اطلاع می‌رساند میزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند اینها – از طعام های متعارف در محل – است که مکلّف می‌تواند پول یکی از اینها را طبق قیمتی که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.
 
از آنجا که قیمت هر کیلو گندم در بعضی مناطق نزدیک به 7هزار تومان و قیمت هر کیلو برنج متعارف تقریبا 25هزار تومان می باشد، فطریه هر نفر به حساب گندم تقریبا 20هزار تومان و به حساب برنج 75هزار تومان می‌باشد و دفتر معظم له به این مبلغ زکات فطره را قبول می‌کند.
 

دفتر آیت‌الله سیستانی(مدظله العالی) مبلغ فطریه سال 1400 را اعلام کرد

دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی میزان و مبلغ فطریه سال 1400 را اعلام کرد. از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد 21 هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی 100 هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، 75 هزار تومان تعیین شده است.
 

میزان زکات فطره سال ۱۴۰۰ طبق نظر حضرت آیت اللّه العظمی نوری همدانی(مدظله العالی) اعلام شد

دفتر این مرجع تقلید شیعیان در اطلاعیه ای اعلام کرد: با آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مؤمنین و مومنات میزان زکات فطره طبق نظر مرجع عالیقدر حضرت آیت اللّه العظمی نوری همدانی دامت برکاته به شرح ذیل می باشد.
 
طبق نظر معظم له میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان١۴۴٢، برای هر نفر، یک صاع که تقریباً سه کیلوگرم گندم یا برنج و یا اجناسی که در رساله عملیه ذکر گردید می باشد. مکلّف می‌تواند پول یکى از اینها را طبق قیمتى که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.
 
معظم له قوت غالب را ملاک ندانسته و پرداخت سه کیلوگرم از هر کدام از خوراکی های که در رساله عملیه بعنوان زکات فطره ذکر شده است؛ همانند برنج یا گندم و یا قیمت آن را برای هر فرد کافی می دانند.
 
با توجه به اینکه قیمت هر کیلو گندم در بعضى مناطق نزدیک به هفت هزار تومان ، و قیمت هر کیلو برنج متعارف تقریباً بیست و 25 هزار تومان می باشد، فطریه هر نفر به حساب گندم تقریباً 20 هزار تومان و به حساب برنج 75 هزار تومان می باشد.
 

میزان زکات فطره سال جاری براساس نظر آیت‌الله العظمی سبحانی(مدظله العالی)

همچنین دفتر آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه زکات فطره شامل سه کیلو گندم، برنج، جو، خرما، کشمش، ذرت و مانند اینها است، گفت: قیمت هر کیلو گندم (به نرخ آزاد) در برخی مناطق نزدیک به هفت هزار تومان و قیمت هر کیلو برنج متعارف، ۲۵ هزار تومان به عنوان زکات فطره است.
 
بر اساس رساله علمیه، کسی که موقع غروب یعنی قبل از غروب شب عید فطر گرچه به چند لحظه باشد بالغ و عاقل و هشیار است و فقیر و بنده کس دیگر نیست، باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری یک صاع که تقریباً سه کیلو است، گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد، کافی است.
 
پیرو سؤالات مکرر مؤمنین از دفتر آیت‌الله سبحانی به اطلاع می‌رساند: میزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع (که تقریبا سه کیلو) گندم یا برنج  یا جو یا خرما یا کشمش یا ذرت و مانند اینها است، مکلّف است پول یکی از اینها را طبق قیمتی که در محل خودش دارد، محاسبه کرده و به فقیر بپردازد. قیمت هر کیلو گندم(به نرخ آزاد) در برخی مناطق نزدیک به 7 هزار تومان و قیمت هر کیلو برنج متعارف، ۲۵ هزار تومان است.
 

نظر آیت‌الله العظمی جوادی آملی(مدظله العالی) درباره میزان زکات فطره

بنابر اعلام دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی، مبلغ فطریه برای هر نفر بر مبنای قوت غالب منطقه، سه کیلو گندم، جو، برنج، خرما، کشمش و مانند آنها و یا معادل قیمت اینها به نرخ آزاد پرداخت گردد. همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیر عمد روزی ۵۰۰۰ تومان و کفاره عمد روزی ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
 

اعلام میزان و مبلغ فطریه ۱۴۰۰ از سوی دفتر آیت الله علوی گرگانی(مدظله العالی)

بنابر اطلاعیه دفتر آیت الله علوی گرگانی، مبلغ فطریه ۱۴۰۰ براساس قوت غالب گندم هر نفر حداقل ۲۰ هزار تومان و براساس قوت غالب برنج، متوسط ۱۰۰ هزار تومان می باشد. همچنین، کفاره غیر عمد روزه برای هر روز مبلغ پنج هزار تومان پول نان برای فقرا می باشد و کفاره عمد حداقل برای هر روز مبلغ سیصد هزار تومان برای سیر کردن 60 فقیر است.

 

فطریه چیست؟

فطریه بخش معینی از مال است که در پایان ماه مبارک رمضان و شب عید فطر کنار گذاشته می‌شود تا با هدف فقرزدایی و رفع نیاز مستمندان به کار گرفته شود . پرداخت زکات فطره (یا همان فطریه) بر هر مسلمانان عاقل و بالغ که توانایی گرفتن روزه را دارد و همچنین معذورین و همچنین کسانی که عمدا روزه خود را خورده اند، واجب است.

پرداخت این زکات از جمله شرایط قبولی روزه در ماه مبارک رمضان است و یکی از فواید پرداخت فطریه، بیمه کردن انسان در برابر حوادث مختلف در طول سال است و فرد با پرداخت این مبلغ کم خود را بیمه می سازد. پرداخت فطریه ضامن سلامتی انسان است و انسان به هر میزان در این راستا سرمایه‏گذاری کند به جا و خوب است.

زکات فطریه بر اساس «قوت غالب» انسان باید پرداخت شود. قوت غالب چیزی است که مردم هر شهر غالباً از آن تغذیه می کنند. معمولا در زمان حاضر، گندم و برنج مهم‏ترین قوت غالب است، از این رو افراد باید برای هر نفر سه کیلوگرم گندم یا برنج یا معادل نقدی آن را به عنوان زکات فطریه پرداخت کنند.
کسانی که زندگی شان تامین است پرداخت زکات فطره بر آنها واجب می‏شود، اما کسانی که کمبود دارند و به نوعی خرجشان بیش از درآمدشان است پرداخت زکات فطریه بر آنها واجب نیست و می‏توانند فطریه بگیرند.
 

قوت غالب یعنی چه؟

قوت غالب چیزی است که مردم هر شهر غالباً از آن تغذیه می کنند. معمولا در زمان حاضر، گندم و برنج مهم‏ترین قوت غالب است، از این رو افراد باید برای هر نفر سه کیلوگرم گندم یا برنج یا معادل نقدی آن را به عنوان زکات فطریه پرداخت کنند.
 

فقیر کیست؟

کسانی که زندگی شان تامین است پرداخت زکات فطره بر آنها واجب می‏شود، اما کسانی که کمبود دارند و به نوعی خرجشان بیش از درآمدشان است پرداخت زکات فطریه بر آنها واجب نیست و می‏توانند فطریه بگیرند. چنانکه گفته شد پرداخت زکات فطره بر فقرا واجب نیست و همچنین بی‌نیازان هم باید زکات خود را به فقرا بپردازند.

پس فقیر از نظر شرعی، کسی است که خرج متعارف یک ساله خود و اهل و عیالش را (به صورت یک‌جا یا بطور متناوب) ندارد. بنابراین اگر کسی هم اکنون خرجی یک سال را ندارد ولی بی‌کار هم نیست و ماهانه درآمد دارد فقیر حساب نمی‌شود اما کسی که به اندازه خرج یک سال دارایی ندارد و بیکار هم هست فقیر محسوب می‌شود. (شخص بیکاری که خرج یک سال آینده را دارد فقیر حساب نمی‌شود).
 

نان خور (عیال) کیست؟

نانخور کسی است که از لحاظ اقتصادی و خورد و خوراک، وابسته به دارایی سرپرست خانواده است، یعنی امور اقتصادی و خورد و خوراک آنها از دارایی او تامین می‌شود. در نانخور بودن فرقی ندارد که نانخور بزرگ یا کوچک، مسلمان یا غیر مسلمان، عاقل یا غیر عاقل باشد.
 

مقدار فطریه چقدر است؟

زکات فطره به ازای هر نفر سه کیلو (یک صاع) گندم یا جو یا خرما یا برنج یا کشمش یا ذرت و مانند آن است. البته بهتر است موردی را از میان اینها انتخاب کند که اکثر مردم آن منطقه یا شهر از آن بیشتر تناول می‌کنند. (برخی از مراجع تقلید، مقدار یک صاع را بیش از سه کیلو می‌دانند که مقلدین آنها باید مراعات کنند.) انسان می‌تواند پول یکی از این اجناس را به فقیر بدهد.

مقدار زکات فطره که به یک فقیر داده می شود؛ نباید مقداری کمتر از زکات یک نفر یعنی کمتر از سه کیلو یا قیمت آن را به یک فقیر داد بنابراین نباید مثلا دو کیلو از زکات را به یک فقیر و یک کیلوی دیگر را به فقیر دیگر بدهند. از طرف بیشینه هم نباید بیش از خرج یک سال را به یک فقیر داد.
 

زمان پرداخت فطریه

پرداخت فطره در ماه رمضان صحیح نیست، پس اگر کسی در ماه مبارک رمضان، زکات فطره پرداخته است، باید دوباره بعد از اتمام ماه مبارک رمضان پرداخت کند.

در روز عید اگر کسی می‌خواهد نماز عید بخواند باید احتیاطاً قبل از نماز عید، زکاتش را پرداخت کرده باشد اما اگر قصد ندارد نماز عید بجای آورد تا اذان ظهر روز عید فطر وقت دارد تا زکاتش را بپردازد. اما اگر کسی در این مدت زکاتش را پرداخت نکرد باید در اولین وقت ممکن، پرداخت کند ولی نیت اداء یا قضا نکند.

زکات فطره برای چه مواردی صرف می شود؟
بنابر نظر امام راحل و برخی مراجع معظم تقلید؛ زکات فطره را میتوان در این هشت مورد استفاده کرد و آن موارد عبارتند از:

- فقرا  

- مساکین (یعنی افرادی که وضعشان از فقرا هم بدتر است).

- مسافرانی که در راه مانده و خرج بازگشت را ندارند. 

- بدهکارانی که نمی‌توانند قرض خود را بدهند.

- فی سبیل الله یعنی در همه کارهای خیر که نفع آن به عموم مسلمین برسد مانند ساخت و تعمیر مسجد، راه، پل، مدرسه و بیمارستان و غیره.

- کافرانی که با دادن زکات به اسلام ترغیب می‌شوند یا در جنگ به مسلمانان کمک می‌کنند. 

- پرداخت به نائب امام یا  کارمندان حکومت اسلامی که مامور جمع آوری زکات و رساندن آن به نیازمندان است.

نکته مهم: مستحب است انسان زکات فطره را ابتدا به خویشان فقیر بدهد و اگر آنها فقیر نباشند به همسایه فقیر یا اهل علم و فضیلت و تقوا که فقیر هستند بدهد.
 

احکام و مسائل فقهی در خصوص زکات فطره

یکی از واجبات مالی این است که هر سال بعد از اتمام ماه مبارک رمضان تمام مسلمانان بایستی "زکات فطره" بپردازند.

- چه افرادی واجب است زکات فطره بدهند: اگر کسی موقع غروب شب عید فطر (که فردای آن شب، روز عید است) بالغ و عاقل باشد و فقیر نباشد باید برای خود و همه کسانی که نانخور او هستند (یعنی در نظر مردم تحت سرپرستی اقتصادی او هستند) زکات فطره پرداخت کند. حتی اگر نامسلمان هم نانخور مسلمان باشد باید به ازای او هم زکات فطره پرداخت شود.

- قصد قربت در پرداخت زکات فطره: چون زکات فطره از عبادات مالی است، باید با قصد قربت به پروردگار پرداخت شود.

- زکات کسانی که سرپرست خود را از دست داده‌اند: زکات فطره به قدری اهمیت دارد که اگر سرپرست خانواده‌ای بعد از غروب آفتاب از دنیا برود فطره او و نانخورهایش را از مال او پرداخت می‌کنند. اما اگر قبل از غروب آفتاب وفات کند لازم نیست فطره شخص وفات شده یا نانخورهایش را از مال او بدهند ولی اگر ورثه، فقیر نباشند فطره هر یک از آنها بر خودشان واجب است.

- زکات فطره جنین در شکم مادر: بچه‌ای که در شکم مادر است فطره ندارد یعنی در واقع، نانخور کسی حساب نمی‌شود.

- فطریه مسافران، بیماران، سرباز و کارگران: اگر نانخور کسی در مسافرت باشد سرپرست او باز هم باید فطره او را بدهد مگر آنکه در محل مسافرت چندین روز مهمان کسی باشد که نانخور او محسوب شود که در این صورت فطره بر میزبان واجب است.

فطریه بیمارانی که در بیمارستان‌ها هستند بر عهده سرپرست اقتصادی آنهاست. سربازانی که در پادگان‌ها و مرزهای کشور مشغول خدمت به اسلام و وطن هستند نانخور دولت حساب نمی‌شوند و فطره آنها بر کسی واجب است که سرپرستی آنها را بر عهده دارد مثلا بر عهده پدر آنهاست. اما اگر سرپرست ندارند و فقیر هم نیستند بر خودشان واجب است و اگر فقیر باشند فطره آنها بر کسی واجب نیست.

کارگرانی که از طرف کارفرمای خویش، غذا دریافت می‌کنند یا پرستارانی که در بیمارستانها کار می‌کنند و همه کسانی که شرایط مشابه دارند، زکاتشان برعهده کارفرما یا بیمارستان نیست چون غذا قسمتی از حقوق آنها محسوب می‌شود.

- فطره دختری که تازه به خانه شوهر می‌رود: اگر دختری قبل از غروب آفتاب به خانه شوهر برود یعنی بعد از گذران دوران عقد رسما زندگی مشترک را در خانه شوهر آغاز می‌کند فطره‌اش برعهده شوهر است چون نانخور پدرش حساب نمی‌شود. اما اگر بعد از غروب آفتاب ماه مبارک رمضان به خانه شوهر برود زکاتش بر پدر (سرپرست قبلی) واجب است.

- فطریه نوزاد: نوزاد اگر قبل از غروب آخرین روز ماه مبارک رمضان به دنیا آمده زکاتش بر عهده پدرش است اما اگر پدر ندارد کسی که خرجی مادرش را می‌دهد باید زکات او را بدهد. فطریه نوزادی که بعد از غروب آخرین روز ماه رمضان، به دنیا آمده در آن سال بر عهده هیچ کس نیست.

- فطریه کسی که سرپرستش زکات فطره نمی‌پردازد: کسی که نانخور دیگری است واجب نیست فطره خودش را بدهد بلکه اگر بدون اجازه سرپرست پرداخت کند سرپرست هم دوباره باید پرداخت کند اما اگر با اجازه سرپرستش بپردازد، همان یک بار که خودش پرداخته کافی است.

- زکات فطره مهمان شب عید فطر: آراء مراجع معظم تقلید در مورد مهمانی که قبل از غروب شب عید فطر وارد منزل صاحب خانه می‌شود متفاوت است. برخی از علمای فعلی، مهمانی را که برای همان یک وعده افطار در خانه صاحب‌خانه است، نانخور حساب نمی‌کنند و زکاتش را بر خودش واجب می‌دانند نه بر میزبان اما فتوای مبارک امام خمینی(رحمت الله علیه) این است که فطره مهمانى که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحبخانه وارد شده و نانخور او حساب مى‌شود، بر او (یعنی بر میزبان) واجب است.

اما اگر مهمان بعد از غروب آخرین روز ماه مبارک رمضان وارد خانه میزبان شود زکاتش به عهده صاحبخانه نیست. اگر کسی چند روز قبل از عید فطر، وارد خانه میزبان شده (مثل مسافری که در خانه اقوامش ساکن می‌شود) و مهمان آنهاست و تا غروب آفتاب هم همچنان مهمان آنان محسوب می‌شود در نظر همه علما نانخور میزبان است و فطره‌اش بر عهده میزبان است.

- زکات فطره سادات و غیر سادات: کسی که سید نیست نمی‌تواند فطره خود یا نانخورهایش را به سید بپردازد. ملاک، سید بودن یا نبودن سرپرست خانواده است بنابراین اگر کسی که سید نیست عهده‌دار مخارج مادر سیده‌اش هست باید تمام زکات فطره‌اش را به غیر سادات بدهد. همچنین اگر کسی که سید نیست فرزند یتیم سادات را به فرزندی قبول کرده باشد باید فطره را به غیر سادات بدهد.

اما سادات می‌توانند فطره خود و عیالشان را به سادات و یا غیر سادات بپردازند. در مورد ایشان هم ملاک سرپرست خانوار است حتی اگر اشخاص غیر سید تحت تکفل او باشند.

- زکات فطره کسی که از فقیر طلبکار است: اگر کسی هنگام غروب آفتاب از فقیری طلبکار باشد می تواند طلب خود را بابت زکات فطره حساب کند.

- پرداخت زکات فطره به غیر فقیر: اگر بعد از پرداخت فطره بفهمد که گیرنده زکات اصلا فقیر نبوده، اگر عین آن زکات هنوز باقی مانده می‌تواند آنرا پس گرفته و به فقرا بدهد اما اگر زکات در دست آن شخص از بین رفته یا مصرف شده باشد یا به هر علت آنرا پس نگیرد باید دوباره زکات را به فقرا بپردازد.

- انتقال زکات به شهر دیگر: در نظر بسیاری از علما انتقال زکات فطره از شهر پرداخت کننده آن به شهر دیگر صحیح نیست. 
 

شرایط پرداخت زکات به گناهکار چیست؟

فقیری که زکات می‌گیرد لازم نیست عادل باشد و به فقیر فاسق هم می‌شود زکات داد. (فاسق کسی است که یک بار گناه کبیره کرده و توبه هم نکرده است یا بیش از یک بار گناه صغیره مرتکب شده ولی هنوز توبه نکرده است.)
 

شرایط پرداخت زکات به شرابخوار و کسی که آشکارا گناه می‌کند، چیست؟

پرداختن زکات به شرابخوار یا کسی که آشکارا و در میان همگان گناه می‌کند (هر گناهی) صحیح نیست هرچند که زکات را در معصیت هم خرج نکند همچنانکه برخی از علما، دادن زکات به بی نماز را صحیح نمی‌دانند.
 

شرایط پرداخت زکات به کسی که آن را در گناه مصرف خواهد کرد، چیست؟

اگر انسان بداند که فقیر زکات را در راه معصیت خرج خواهد کرد نباید به او زکات بدهد و اگر بدهد باید دوباره به فقیر دیگری بپردازد. بنابراین دادن زکات به فقیری که آنرا صرف مواد مخدر یا پرداخت هزینه‌های گناهانش  می کند جایز نیست.
نسخه چاپی