قدرت پهبادی ایران در جهان افزایش یافت/ غزه، جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
به گزارش راسخون؛ نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب و با شروع دفاع مقدس ساخت انواع پهپاد‌ها را آغاز کردند و همواره به این فکر بودند که بتوانند عملیات‌های متفاوت و مهم را با هزینه‌های بسیار پایین و دقت بالا انجام دهند. در دوران دفاع مقدس این کار با پهپاد مهاجر آغاز شد و تا امروز با ساخت چندین نوع از پهپاد‌های بومی با ماموریت‌های متفاوت ادامه پیداکرد و نیرو‌های مسلح سعی دارند تا در این زمینه پیشتاز شوند.

به مناسبت فرا رسیدن سوم خرداد روز "مقاومت، ایثار و پیروزی" ، در مراسمی با حضور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، از سه دستاورد مهم و راهبردی دفاعی و نظامی سپاه در حوزه‌های پهپادی و پدافندی رونمایی شد

هواپیمای بدون سرنشین فوق‌سنگین و پهن‌پیکر " غزه " با تنوع مأموریت در حوزه‌های مراقبتی، رزمی و شناسایی و مداومت پروازی ۳۵ ساعت نخستین دستاورد دفاعی سپاه بود که سرلشکر سلامی از مراحل ساخت آن بازدید کرد.

این پهپاد سنگین در مأموریت رزمی قادر به حمل ۱۳ بمب تا شعاع  عملیاتی ۲ هزارکیلومتری و نیز حمل ۵۰۰ کیلوگرم انواع تجهیزات جمع‌آوری اطلاعات و سیگنالی نیز می‌باشد؛ با اضافه شدن این پهپاد به ناوگان پهپادی نیروی هوافضای سپاه، قابلیت اشراف اطلاعاتی و عملیات مقابله با تهدیدات دشمنان توسعه و ارتقا می‌یابد.

بنا براین گزارش؛ پهپاد غزه علاوه بر کاربرد نظامی و دفاعی، در پایش جنگل‌ها، عملیات امداد و نجات و کمک‌رسانی در حوادث و بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله می‌تواند به اجرای مأموریت بپردازد.

رونمایی از سامانه موشکی زمین به هوای تمام ایرانی " ۹دی" که توانایی درگیری با انواع تهدیدات در فاصله نزدیک مانند کروز، بمب هواپیما و انواع پهپادها و انهدام آنها را دارد و نیز سامانه راداری "قدس" با قابلیت استقرار در موضع و جابجایی سریع از دیگر دستاوردهای رونمایی شده توسط فرمانده کل سپاه بود.
 
قدرت پهبادی ایران در جهان افزایش یافت/ غزه، جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه درباره پهپاد غزه گفت: پهپاد سنگین و پهن پیکر «غزه» که توسط نیروی هوافضا‌ی سپاه توسعه یافته و ما را در قلمرو نبرد‌های هوایی به تراز جدیدی از قدرت و قابلیت می‌رساند و قرار است تا جایگزین پرنده‌های با سرنشین در نبرد‌های هوایی شود. استراتژی و سیاست عملیاتی ما توسعه‌ قلمرو دفاعی در اعماق وسیع و در ارتفاع بالاست. پهپاد غزه قادر است تا علاوه بر این در پرواز‌های شناسایی و جمع آوری‌های الکترونیک مشارکت داشته باشد. این پهپاد سال آینده به توان عملیاتی سپاه وارد خواهد شد و توانمندی ما را در نبرد‌های هوایی بهبود خواهد بخشید.

وی ادامه داد:  توانمندی‌های امروز ما در عرصه‌های مختلف از جمله آنچه دیده شد، شعاع بازدارندگی، اقتدار و آمادگی‌های برای صیانت از امنیت کشور و آرامش مردم عزیز و مقابله با تهدیدات محتمل و متصور را توسعه و به مرحله اطمینان بخش تری رسانده است. تقارن این ایام با رونمایی از دستاورد‌های دفاعی ما را بر آن داشت تا پهپاد پهن پیکر نیروی هوافضای سپاه پاسداران را با نام غزه نام‌گذاری کنیم تا افتخاری جاودان باشد برای کسانی که در آن سرزمین امروز در مقابل تهاجم و تجاوز صهیونیست‌ها ایستادگی کرده و غیرتمندانه و جوانمردانه از شرف و حیثیت خود دفاع می‌کنند.
 
قدرت پهبادی ایران در جهان افزایش یافت/ غزه، جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران

سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز درباره پهپاد بومی غزه با بیان اینکه با رونمایی از پهپاد استراتژیک غزه سطح و تراز حوزه پهپادی ایران اسلامی ارتقاء یافت، اظهار کرد: تا پایان سال جاری آزمایش‌های عملیاتی و فنی پهپاد غزه به پایان خواهد رسید و این پهپاد سال ۱۴۰۱ رسما وارد چرخه عملیاتی خواهد شد. ما امروز درحوزه سامانه‌های پدافندی در زمره ۱۰ کشور اول دنیا قرار داریم، در تولید رادار‌های هشدار اولیه نیز جزو ۲۰ کشور اول جهان قرار داریم و تمامی این اتفاقات فرخنده در شرایط تحریم و با همت متخصصان توانمند داخلی حاصل شده است.

فرمانده نیروی هوافضا‌ی سپاه در پایان با اشاره به اذعان فرمانده سنتکام مبنی بر اینکه ایران با پهپاد‌های خود برتری هوایی را از آمریکا گرفت، گفت: این اعتراف دشمنان به توانمندی ما است و همان گونه که نشان دادیم در حوزه‌های دفاعی که پیچیدگی‌های صد‌ها برابری نسبت به بخش‌های غیر نظامی دارد توانایی خوبی داریم، می‌توانیم این توانایی‌ها را در حوزه‌هایی مانند خودرو، پتروشیمی و سایر حوزه‌ها به منصه ظهور درآوریم.

پهپاد غزه

این پهپاد جدیدترین پرنده بدون سرنشین ساخت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ماه با حضور سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه و سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد. این پهپاد علاوه بر کاربرد در حوزه نظامی می‌تواند در حوزه‌هایی مانند پایش جنگل‌ها و عملیات‌های امداد و نجات نیز نقش مهمی ایفا کند. 
 


مشخصات فنی

این پهپاد با  ۲۱ متر طول، برد  ٢ هزار کیلومتری و سقف پروازی ۳۵ هزار پا می‌تواند با مداومت پروازی ۳۵ ساعت انواع عملیات‌های شناسایی و جمع آوری‌های الکترونیک و همچنین عملیات‌های رزمی را به خوبی انجام دهد. پهپاد غزه در ماموریت‌های عملیاتی توانایی حمل ۱۳ بمب را داراست و می‌تواند در ماموریت‌های شناسایی و پایش اطلاعاتی تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری را تحت رصد و پوشش خود قرار دهد.

دوربین یا اپتیک این پهپاد نیز از انواع بومی و ساخت صنایع صاایران وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران است که پیش‌تر نیز بر روی پهپاد کمان ۲۲ نیروی هوایی ارتش نیز دیده شده بود.  طبق اعلام فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بهره‌برداری عملیاتی از پهپاد غزه در سال ١۴٠١ مقدور خواهد بود.
 
قدرت پهبادی ایران در جهان افزایش یافت/ غزه، جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران


قدرت پهبادی ایران در جهان افزایش یافت/ غزه، جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران


آیا پهپاد غزه همان شاهد ۱۴۹ است؟

پهپاد غزه را شاید بتوان همان پروژه پهپاد شاهد ۱۴۹ دانست که پیش‌تر سرهنگ پاسدار اکبر کریم‌لو فرمانده پهپادی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از رونمایی آن خبرداده بود. او سال گذشته در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری تسنیم انجام داده بود، در پاسخ به سوالی درباره این پهپاد گفته بود که این پهپاد شاهد ۱۴۹ حاصل زحمات چندین ساله تمامی دست اندرکاران متخصص و طراح پهپاد در کشور است که با یک نگاه کاملا کاربردی و عملیاتی در طراحی و ساخت این پرنده اقدام کرده اند.

وی ادامه داد: اقدامات بسیار خوبی در ساخت این پرنده اعم از بدنه، موتور، مباحث اویونیکی و مکانیکی انجام شده است که ان‌شاءالله امیدواریم با این روند پیشرفت و طبق قولی که دوستان و دست اندرکاران داده‌اند در ایام هفته دفاع مقدس سال ۹۹ اولین تست زمینی این پرنده انجام شود. قابل توجه است که بکارگیری این پرنده در ماموریت‌های نیروی زمینی تاثیر بسزایی در ایجاد اشراف اطلاعاتی و اقتدار عملیاتی ما در قرارگاه‌های مربوطه بدنبال خواهد داشت.

پس می‌توان احتمال داد که پهپاد غزه همان پروژه پهپاد شاهد ۱۴۹  باشد که وعده رونمایی آن پیش‌تر داده شده بود.
 

قدرت پهبادی ایران در جهان افزایش یافت/ غزه، جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران


قدرت پهبادی ایران در جهان افزایش یافت/ غزه، جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران


پهپاد غزه؛ دست بلند ایران برای برقراری امنیت در غرب آسیا

به نطر می‌رسد با توجه به ویژگی‌های اعلام شده درباره پهپاد غزه این پهپاد در صورت الحاق به یگان‌های کاربر می‌تواند همچون دست بلند ایران در منطقه غرب آسیا نقش مهمی در برقراری امنیت در منطقه استراتژیک ایفا کند.


منبع
1. همشهری آنلاین/ سپاه از ۳ دستاورد مهم رونمایی کرد | قابلیت‌های پهپاد پهن‌پیکر «غزه»
2. باشگاه خبرنگاران جوان/ غزه، جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران چه ویژگی‌هایی دارد؟ + تصاویر
3. آپارات/ فیلم
نسخه چاپی