یادداشت و اخبار ویژه روزنامه های داخل (چهارشنبه 5 خرداد 1400)

یادداشت روزنامه‌های چهارشنبه ۵ خردادماه


روزنامه کیهان

کوتاه درباره احراز صلاحیت‌ها/حسین شریعتمداری

دیروز نتیجه نهایی بررسی صلاحیت نامزد‌های ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام شد و آقایان، سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی­‌زاده‌هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی را به عنوان نامزد‌هایی که صلاحیت آن‌ها برای تصدی پست ریاست جمهوری احراز شده است، معرفی شدند. برخی از نامزد‌ها که احراز صلاحیت نشده بودند، از جمله آقایان لاریجانی، پزشکیان، جهانگیری، ضرغامی و هاشمی در اقدامی درخور تحسین اعلام کردند که نتیجه اعلام شده را پذیرفته‌اند؛ و اما، اعلام نتیجه نهایی بررسی‌های شورای نگهبان به فاصله کوتاهی پس از انتشار خبر، با واکنش‌های مثبت و منفی قابل ملاحظه و تقریباً بسیاری رو‌به‌رو شد. وجیزه پیش‌روی اشاره‌ای گذرا به چند نکته در همین خصوص است.
۱- وظیفه شورای نگهبان بررسی صلاحیت نامزد‌ها و احراز یا عدم احراز صلاحیت آن‌ها برای تصدی پست حساس و سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری است. شورای نگهبان خصوصیات، سوابق و عملکرد و ... نامزد‌ها را با شرایطی که در قانون آمده است به بررسی و ارزیابی می‌نشیند و درصورتی که شرایط و خصوصیات آن‌ها با آنچه در قانون به تصریح آمده است منطبق بود، صلاحیت آنان را مورد تائید قرار داده و به عنوان نامزدی که صلاحیتش احراز شده است معرفی می‌کند. به بیان دیگر، دست شورای نگهبان برای اعمال - خدای نخواسته- سلایق شخصی بسته است.

۲- ممکن است برخی از نامزد‌ها که صلاحیت آن‌ها برای ریاست جمهوری - و نه پست‌های دیگر، نظیر وزارت و نمایندگی مجلس و امثال آن - احراز نشده است به نظر و یا عملکرد شورای نگهبان اعتراض داشته باشند. در این حالت، دو گزینه قابل تصور است. اول آنکه شورای نگهبان دلایل عدم احراز را برای عموم اعلام کند! که شورای نگهبان برای حفظ حرمت نامزد‌ها و حفاظت از حریم خصوصی آنها، از این اقدام منع شده است و دوم اینکه دلایل یاد شده به اطلاع خود نامزد‌ها برسد که این اقدام از سوی شورای نگهبان صورت گرفته و راه آن برای هیچ نامزدی مسدود نیست!

۳- گفته می‌شود انتظار آن بوده و هست که شورای نگهبان برای هر یک از جناح‌ها و سلیقه‌های سیاسی موجود در کشور، نامزد معرفی کند که باید گفت وظیفه قانونی شورای نگهبان احراز صلاحیت نامزد‌های ثبت‌نام کرده - صرفنظر از وابستگی‌های حزبی و جناحی آنها- است. بنابراین، ابتدا باید نامزد واجد صلاحیت ثبت‌نام کند و سپس انتظار احراز صلاحیت داشته باشد! وظیفه شورای نگهبان سامان دادن به امور گروه‌ها و احزاب نیست!

۴- برخی نیز با تاکید بر ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات پیش‌روی ابراز می‌دارند که رد صلاحیت برخی از نامزد‌های یک جناح می‌تواند به مشارکت حداکثری آسیب برساند! که در این خصوص باید گفت.

الف- جناح مورد اشاره نیز نامزد‌های احراز صلاحیت شده همسو با خود را دارد و چنانچه بر این باورند که نامزد‌های اصلی آن‌ها ثبت‌نام نکرده‌اند! باید خود پاسخگو باشند و این تقصیر یا قصور به شورای نگهبان ربطی ندارد.

ب- مشارکت حداکثری اگرچه یک ضرورت حیاتی و نیاز ضروری است، ولی مسئولیت آن بر عهده شورای نگهبان نیست. این شورا نمی‌تواند گزاره یاد شده را به شرایط ضروری نامزد‌ها اضافه کند! و اساساً مصلحت‌اندیشی بیرون از شرح وظایف شورای نگهبان است. چرا؟! زیرا مصلحت‌اندیشی یک مقوله کیفی است و مادام که به کمیت و یک‌گزاره کمّی تبدیل نشده است قابل اندازه‌گیری نخواهد بود و می‌تواند زمینه و مقدمه‌ای برای فشل‌شدن امور مربوط به احراز صلاحیت نامزد‌ها باشد.

ج- فراهم آوردن زمینه مشارکت حداکثری بیش و پیش از همه بر عهده مسئولان و به‌ویژه مسئولان اجرایی کشور و عملکرد مثبت و یا منفی آنهاست. به عنوان مثال کسانی که با کم‌کاری و بی‌تدبیری‌خود، مردم را به صف مرغ می‌فرستند، به صف رای لطمه می‌زنند! این سکه، اما روی دیگری هم دارد. بخوانید!

د- نامزد‌های مطرح برای ریاست جمهوری از کره مریخ که نیامده‌اند! آن‌ها در مسئولیت‌های قبلی خود عملکردی داشته‌اند که برای مردم نیز شناخته شده است و از میزان دلبستگی و یا بی‌خیالی و بی‌تعهدی آنان در قبال مشکلات باخبرند. بنابر این اگر در میان نامزد‌ها افرادی را ببینند که نشانه‌ها و سوابق مثبتی از دلسوزی و پاکدستی و پاکباختگی آن‌ها در ذهن دارند، با میل و رغبت بیشتری پای صندوق‌ها خواهند آمد.

۵- اشاره به این نکته نیز که در برخی از اظهار‌نظر‌ها مطرح شده، ضروری است و آن اینکه سال ۸۴ و در جریان انتخابات ریاست جمهوری نهم، آقای حداد عادل (رئیس وقت مجلس شورای اسلامی) با ارسال نامه‌ای به محضر رهبر معظم انقلاب از ایشان درخواست می‌کند در صورت صلاحدید به شورای نگهبان توصیه کنند دایره نامزد‌های واجد صلاحیت را بازتر کنند. در نامه آقای حداد عادل خطاب به حضرت آقا آمده بود:
«چنانکه مستحضرید شورای محترم نگهبان اسامی شش تن از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را که صلاحیتشان به تأیید آن شورا رسیده اعلام کرده است. اگر چه شورای نگهبان همواره سعی داشته وظیفه خطیر خود را بر اساس موازین شرعی و قانونی به انجام رساند، لکن گهگاه براساس رهنمود‌های برخاسته از مصلحت‌اندیشی حضرتعالی در تصمیم خود تجدید نظر کرده است. اینک استدعا آن است در مورد اخیر نیز چنانکه تجدید‌نظر در این امر را به مصلحت و مایه تقویت مشارکت عمومی بیشتر- که مخصوصاً مورد عنایت حضرتعالی در انتخابات ریاست جمهوری بوده- می‌دانید، شورای محترم نگهبان را به توسیع دایره نامزد‌های واجد صلاحیت، دلالت فرمائید».

رهبر معظم انقلاب با اجابت این درخواست طی نامه‌ای خطاب به آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان، نوشته بودند:
«با سلام و تحیت و تشکر از زحمات آن شورای محترم در تلاش برای احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری دوره نهم، با رعایت موازین قانونی در این امر، از آنجا که مطلوب آن است که همه افراد کشور از صاحبان سلائق گوناگون سیاسی فرصت و مجال حضور در آزمایش بزرگ انتخابات را بیابند، لذا به نظر می‌رسد نسبت به اعلام صلاحیت آقایان دکتر مصطفی معین و مهندس مهرعلیزاده تجدید نظر صورت گیرد».

ماجرای یاد شده حکایت از آن دارد که رهبر معظم انقلاب بر توسعه دایره احراز صلاحیت‌ها با قید ضروری «رعایت موازین قانونی» تاکید دارند. بدیهی است که در عدم احراز صلاحیت برخی از نامزد‌های اخیر چنانچه «موازین قانونی» کاملاً رعایت شده باشد، صورت‌مسئله با آنچه در سال ۸۴ اتفاق افتاده تفاوت جدی دارد و طبعاً ادامه ماجرا نیز با سال ۸۴ متفاوت خواهد بود؛ و بالاخره در این باره گفتنی‌های دیگری نیز هست که به بعد موکول می‌کنیم.

روزنامه وطن امروز

بی‌اختیاری، بهانه نخ‌نما/سیدامیرحسین موسوی

هنگامی که ناکارآمدی دولت‌ها به اوج خود می‌رسد، عده‌ای از دولتمردان و سیاست‌گذاران این ادعا را مطرح می‌کنند که دولت اختیار لازم را در اجرای برنامه‌های خود نداشته است. پس از طرح این ادعا، سوالی که پیش می‌آید، این است: پس چرا مدعیان این سخن برای دوره دوم ریاست‌جمهوری ثبت‌نام می‌کنند؟ برای فهم میزان اختیارات دولت ۴ سال هم کافی است. مهم‌ترین هدف از طرح ادعا‌های اینچنینی این است که توجه مردم از معضل ناکارآمدی دولت در اداره کشور منحرف شود و بحث‌های حاشیه‌ای و سیاسی بر سر زبان‌ها بیفتد.

رهبر حکیم انقلاب نیز چندی پیش فرمودند مجموعه اختیارات نهاد‌ها و قوای دیگر در مقابل اختیارات دولت، اندکی بیش از صفر است که این نشان می‌دهد دست دولت در اداره کشور چقدر باز است. رهبر انقلاب درباره اختیارات رئیس‌جمهور فرمودند: «جایگاه ریاست‌جمهوری، مهم‌ترین و مؤثرترین مدیریت کشور است و طرح برخی مسائل همچون اینکه رئیس‌جمهور اختیاراتی ندارد یا تدارکاتچی است، خلاف واقع و از روی بی‌مسؤولیتی یا بی‌اطلاعی یا غرض‌ورزی است». دولتمردانی که ۸ سال کل کشور را در اختیار داشتند و هرگاه از ناکارآمدی آن‌ها انتقاد شد، عدم اختیار دولت را دستاویزی برای فرار از پاسخگویی کردند، جای تعجب است هنگامی که زمان انتخابات فرامی‌رسد دوباره داعیه دار تصاحب منصبی می‌شوند که آن را بی‌اختیار می‌نامیدند!

طبق قانون اساسی، مسؤولیت برنامه و بودجه کشور به رئیس‌جمهور سپرده شده و امروز بیش از ۹۰ درصد بودجه کشور در اختیار رئیس‌جمهور است و تمام صاحب‌نظران اذعان دارند یکی از مهم‌ترین مسائل موثر در اداره کشور، برنامه‌ریزی صحیح و جامع است. حتی بودجه سایر قوا نیز در اختیار دولت و رئیس‌جمهور است. ریاست شورای عالی اقتصاد به رئیس‌جمهور سپرده شده است که این شورا وظایف بسیار مهمی از جمله تعیین هدف‌های کلی برنامه‌های عمرانی کشور، بررسی خط‌مشی‌ها و سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی جهت طرح در هیأت وزیران، تعیین خط مشی تنظیم بودجه کل کشور و بررسی آن برای طرح در هیأت وزیران، تصویب اصول و سیاست‌ها و ضوابط مربوط به اخذ وام و اعتبارات خارجی را بر عهده دارد. مسؤولیت امور اداری و استخدامی از وظایف رئیس‌جمهور است. به عبارت دیگر ۹۵ درصد از منابع انسانی کشور در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و... تحت مدیریت دولت و رئیس‌جمهور است. با توجه به گوشه‌ای از اختیارات سیاست‌گذاری اقتصادی رئیس‌جمهور، امید است دولتمردان از بهانه‌های دیگری برای سستی‌های خود در انجام وظایف استفاده کنند.

روزنامه خراسان

نبرد گفتمان‌ها/مصطفی منتظر

با گذشت چند روز از پایان جنگ ۱۲ روزه غزه و برقراری آتش بس در این منطقه پس لرزه‌های این نبرد مهم همچنان ادامه دارد و در آخرین آن‌ها یوسی کوهن، رئیس موساد از کار برکنار شد. بدیهی است نتایج این نبرد معطوف به همین موارد نخواهد بود و دلایل و نتایج آن را باید در بستر بزرگ تری ارزیابی و تحلیل کرد. همان طور که پیشتر نیز تاکید شد، یک درگیری اساسی برای دوران پس از خروج آمریکا از منطقه در خاورمیانه در جریان است. درگیری که هر کدام از طرف‌های جنگ تلاش داشته‌اند حد و حدود قدرت خود را برای آینده گسترش دهند و رقبا یا دشمنان خود را محدود سازند. از همین جهت می‌توان گفت بعید است جنگ در غزه صرفا برای خانه‌های محله شیخ جراح اتفاق افتاده باشد؛ بلکه دولت اسرائیل قصد داشته به این بهانه دشمن پشت سر خود در غزه را به حدی سرکوب کند تا پازل محور مقاومت در چیدن گروه‌های متعدد را ناقص سازد. اما نتیجه چه شد؟

آن چه پس از ۱۲ روز وحشیگری نصیب این رژیم شد دقیقا برعکس اهداف آن‌ها بود. از یک طرف قدرت گسترش یافته حماس و دیگر گروه‌های مقاومت در غزه آشکار و از طرف دیگر اسرائیل مجبور به پذیرش شروط آن‌ها شد. در واقع دشمنی که قرار بود سرکوب شود حالا نشان داد قدرتمندتر از آن است که کسی سرکوبش کند. این یعنی پازل مقاومت تثبیت یافته و دشمن صهیونیست که سعی داشت خود را به عنوان یکی از اقطاب قدرت در منطقه معرفی کند، ضعف خود را آشکار ساخت. این همان نفع اساسی برای ایران است. دشمنی که سعی داشت با قدبلندی دروغین، خود را حریف ایران در منطقه معرفی و ایران را مجبور به عقب نشینی کند، حالا نشان داد که نمی‌تواند در مقابل تکنولوژی راکت‌های ۳۰ سال گذشته ایران پایداری داشته باشد. درواقع انتقال دانش ساخت این موشک‌ها به غزه و با هزینه کردن (به میزان بسیار کمتری نسبت به تمام رقبا و دشمنان منطقه و فرامنطقه خودش) برای محور مقاومت در غزه، ایران توانسته است دشمنی را که روزی از حمله به مراکز هسته‌ای سخن می‌گفت و قصد داشت در آینده سینه به سینه ایران باشد عقب زده و محدود سازد. می‌توان گفت که ایران بدون جنگ مستقیم توانست قدرت خود را در وضعیت کنونی و آینده تا حد قابل توجهی تثبیت کند.

اما منافع بسیار دیگری نیز به دست آمده است. گفتمان مقاومت که در ۴۰ سال گذشته به انحای مختلف توسط اعراب و مسلمین و حتی بخشی از جامعه فلسطینی کم رنگ شده بود، امروز به گفتمان غالب در فلسطین و جهان اسلام تبدیل شده است. درست در همان زمانی که فلسطینیان کرانه باختری پس از ناتوانی در پاسخ به غصب شیخ جراح ندای «مشان ا... یا غزه یلا» را سر دادند. ندایی که به جای کمک خواستن از سازش طلبان دولت خودگردان از گردان‌های موشکی مقاومت درخواست کمک می‌کرد. دامنه این چرخش گفتمانی در بین فلسطینیان، همچنین خود را در شهر‌های ۱۹۴۸ نمایان ساخت، وقتی کسی انتظار قیام در داخل سرزمین‌های اشغالی را نداشت و ناگهان عرب‌های فلسطینی به کمک برادران خود برخاستند و دامنه دیگر آن رخداد مرز‌های لبنان و اردن بود. گویی سازش دولتمردان عرب در خلیج فارس، تبدیل به موتور محرکه برای روحیه مقاومت در بین مردم عرب شده است.

این جاست که می‌توان از برتری گفتمانی انقلاب اسلامی سخن گفت؛ پایداری ایران بر گفتمان صحیح خود و هزینه دادن پای آن توانسته نتیجه بخش بودن این اندیشه را در عمل به ملت‌های مسلمان نشان دهد و این گسترش گفتمان به معنای گسترش نفوذ و دایره قدرت است. جالب آن که گفتمان‌های رقیب نیز وجاهت خود را از دست داده اند؛ چه سازش کاران و چه منافقان. از همین جهت است که دیگر کسی برای سخنان دیپلماتیک اردوغان در این چند روزه ارزشی قائل نشد. خلاصه این که هزینه ایران برای مقاومت، دشمن اصلی مسلمین و ایران را در گوشه رینگ به تله انداخته و به افزایش قدرت منطقه‌ای ایران منجر شده است. شاید برخی بپرسند اساسا این دشمنی برای چیست؟ پاسخ دینی آن به کنار، اما پاسخ مادی آن این است: برخی تقابل‌ها می‌تواند در بلندمدت جهش قدرت در عمق و گستره را به وجود آورد. جهشی که امروز، ایران پس از گذراندن مدتی بلند درحال دستیابی به آن در منطقه است.

روزنامه ایران

آمایش سرزمین و رئیس جمهوری آینده؛ برگ تغییر/محمدرضا تابش

بیش از نیم قرن از ورود ادبیات آمایش سرزمین به نظام برنامه‌ریزی کشور می‌گذرد. مفهومی که با هدف طرح‌ریزی «ســــیاســــت عمــران کشـــــوری» و تـــدوین چارچوب‌های یک نقشه راه توسعه ملی با حد تفصیل متناسب با مقتضیات زمانه، ابتدا در اوایل دهه ۱۳۵۰ و در پی گسترش عدم تعادل‌ها و نابرابری‌های منطقه‌ای توسط مشاور ایرانی- فرانسوی «ستیران» انجام و برنامه ششم عمرانی (۱۳۵۷-۱۳۶۱) نیز بر شالوده نتایج آن استوار گردید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز یکبار در بحبوحه جنگ تحمیلی و در دهه ۱۳۶۰ و یکبار نیز با روی کار آمدن دولت هفتم در دوره ۱۳۷۷- ۱۳۸۳، مطالعات سراسری آمایش سرزمین از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان مَرجع آمایش سرزمین در نظام برنامه‌ریزی کشور صورت پذیرفت. به طور کلی علی‌رغم این پیشینه غنی و به نوعی صاحب مکتب بودن ایران در حوزه آمایش سرزمین، به سبب لحاظ آن به عنوان نقشه راه توسعه ملی و مشتمل بر ترکیب و هم پیوندی همه ابعاد، ملاحظات و مؤلفه‌های مؤثر، باید اذعان نمود به سبب فقدان بنیان‌های نهادی و قانونگذاری لازم، آمایش سرزمین عملاً در حاشیه نظام برنامه‌ریزی بخش محور و جزیره‌ای کشور قرار داشته و ...

نقش و سهمی در ریل‌گذاری نظام توسعه سرزمین نداشته و در نهایت مرکز ملی آمایش سرزمین هم در سال ۱۳۸۵ منحل شد. گفتمان سازی آمایشی با هدف پی‌یزی اولین تلاش برای تحقق برنامه‌ریزی از پایین به بالا در نظام برنامه‌ریزی کشور به سبب انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت و ادغام سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استانی در استانداری‌ها، تقریباً موضوع آمایش سرزمین به صورت بطئی و بسیار کم اثر در استان‌ها پیگیری گردید. با آغاز به کار دولت یازدهم و احیای سازمان برنامه و بودجه، مطابق با وعده دولت مبنی بر قراردهی نظام برنامه‌ریزی بر مدار آمایش سرزمین، چند دستورکار مهم از سوی دولت، در این حوزه مورد اهتمام قرار گرفت:
اول) ساماندهی و اتمام مطالعات برنامه آمایش استان‌ها
دوم) بازنگری در ضوابط ملی آمایش سرزمین و ارائه نسخه جدیدی تحت عنوان جهت گیری‌های ملی آمایش سرزمین
سوم) ارتقای جایگاه نهادی و قانونی آمایش سرزمین

با این حال، سال ۱۳۹۶ را باید طلیعه‌ای جدید در تاریخ آمایش سرزمین و آغاز گفتمان‌سازی جدید و تبدیل آن به یک مطالبه عمومی در بین دستگاه‌های اجرایی تلقی نمود. از این سال تا به امروز با تلاش‌ها و ممارست‌های دبیرخانه شورای عالی آمایش سرزمین، اقدامات مؤثر و سازنده‌ای برای زدودن غبار نارکارآمدی از چهره آمایش سرزمین صورت گرفته و موج شکل گرفته سبب شده است تا این روزها، ترجیع‌بند نیاز به مبنا قرار گرفتن نتایج آمایش سرزمین، از سوی همه مقامات و مسئولان کشور، به عنوان یکی از راه‌های برون رفت از تنگنا‌ها و بحران‌های فراروی توسعه کشور، به کار گرفته شود. دولت تدبیر و امید، که با شعار بازگرداندن «تدبیر» به نظام اداره امور کشور و پروراندن «امید» در دل جامعه برای ساختن ایرانی آباد، کار خویش را آغاز کرد، به مقوله آمایش سرزمین و قرارگیری آن به عنوان پیشران و تنظیم‌گر نظام برنامه‌ریزی و مدیریت کشور، توجه ویژه کرده و لذا فراهم سازی تمهیدات و ترتیبات لازم برای نیل به این مهم را در دستورکار خویش قرار داد.

تجلی عینی این نگاه را باید در پیشبرد و اتمام دور چهارم مطالعات آمایش سرزمین همراه با تکمیل و تأمین لوازم قانونی آن ملاحظه کرد؛ بنابراین در میان تجربه‌های پیشین، این دوره را باید یکی از منسجم‌ترین، مشارکتی‌ترین و علمی‌ترین تجارب آمایش سرزمین در ایران به شمار آورد، چرا که:
مطالعات آمایش سرزمین با استناد به اسناد فرادستی، چون سیاست‌های کلی آمایش سرزمین، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و پیش‌نویس سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تنظیم شده است. مطالعات آمایش سرزمین در این دوره با قرار دادن نقطه عزیمت خویش بر مقوله «اقتصاد» در پی ریل‌گذاری تحقق توسعه درون‌زای برون‌گرا بوده که همانا جان‌مایه اقتصاد مقاومتی است.

روش‌های جدید برنامه‌ریزی مبتنی بر آینده نگاری و سناریونویسی، مطالعات ژئوپلیتیکی، تحلیل پیوند‌ها و ارزیابی توان اکولوژیک، مبنایی برای برنامه‌ریزی و سیاستگذاری این اسناد بوده است. جمع کثیری از دستگاه‌های اجرایی کشور (۲۴ دستگاه) در فرایند بررسی و تصویب آن با سازمان برنامه و بودجه کشور مشارکت فعال داشته و نمایندگان بخش خصوصی (اتاق بازرگانی ایران) نیز برای اولین بار در فرایند تدوین و تصویب ایفای نقش کرده‌اند. آمایش سرزمین با رویکرد مسأله‌محور و مبتنی بر نظام ظرفیت‌های درونی به چاره جویی و حل قطعی بسیاری از ناکارآمدی‌ها و مشکلات فراروی سکونتگاه‌های شهری و روستایی کشور، تحول در حوزه کشاورزی و صنعت، ساماندهی بخش خدمات، رفع نابرابری‌ها و عدم تعادل‌ها، تنوع بخشی به اقتصاد و کاهش وابستگی به اقتصاد تک محصولی، بسط و ارتقای همگرایی اقوام و مناطق مختلف کشور و جلوگیری از تخریب منابع و فرسایش محیط زیست پرداخته است.

خروجی نهایی تجربه چهارم، همان طور که تکلیف قانونی جزء ۱ بند الف ماده ۲۶ قانون برنامه ششم توسعه کشور مشخص کرده بود، در قالب «سند ملی آمایش سرزمین» و «اسناد استانی آمایش سرزمین» نهایتاً در مورخ ۱۱/۱۲/۱۳۹۹ در شورای عالی آمایش سرزمین تصویب و ابلاغ گردید. تصویب اسناد مذکور که برای اولین بار در تاریخ نظام برنامه‌ریزی کشور اتفاق افتاده، «توسعه سرزمینی» در ایران که تا پیش از آن از فقدان وجود یک نقشه راه توسعه بلندمدت، جامع‌نگر و راهبردی رنج می‌برده است، را دارای نظم و نسق کرده و مبنایی اجماعی برای همه بخش‌های دولتی و خصوصی در مداخلات فضایی در سرزمین و نظم دهی به جریان سرمایه‌گذاری‌ها و بارگذاری جمعیت، فعالیت و زیرساخت در کشور به دست داده است؛

موضوعی که همواره یکی از آرزو‌های دیرینه دولت‌های مختلف در چهار دهه اخیر بوده که به علل مختلف هیچگاه محقق نشده است؛ بنابراین شایسته است رئیس جمهوری بعدی این تجربه و اقدامات گرانسنگ را ارج نهد و در جهت استحکام بخشیدن و اجرایی کردن آن گام‌های اساسی زیر را به مرحله اجرا درآورد:
تدوین نظام یکپارچه برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه سرزمین
اهتمام مؤثر و جدی درخصوص دو بند کلیدی ۱۰۰ و ۱۱۱ به شرح ذیل: تقویت و توانمندسازی نظام ملی ارزیابی راهبردی محیط زیست (SEA) و تقویت و توانمندسازی نظام ارزیابی اثرات محیط زیستی (EIA) و استقرار نظام ممیزی وپایش
ارتقای جایگاه شورای عالی آمایش سرزمین و ادغام برخی دیگر از شورا‌های عالی در این شورا
ارائه لایحه قانون جامع آمایش سرزمین به مجلس شورای اسلامی
قراردهی نظام بودجه‌ریزی کشور بر مدار نتایج سند آمایش سرزمین
*عضو شورای عالی آمایش سرزمین

روزنامه شرق

داستان از‌خود‌بیگانگی ما/حمزه نوذری*

از نظر مارکس بیگانگی به این معنا است که کارگر هرچه بیشتر محصول تولید می‌کند، کمتر صاحب آن می‌شود و بیشتر زیر نفوذ محصول خود یعنی سرمایه قرار می‌گیرد. رابطه کارگر با محصول کارش رابطه با شیء بیگانه است؛ زیرا براساس این فرض مشخص است که هرچه کارگر بیشتر در کارش تلاش می‌کند، جهان عینی بیگانه‌ای می‌آفریند که ضد خودش قدرتمند‌تر می‌شود. بیگانگی کارگر از محصولش نه‌تن‌ها به معنای آن است که کارش به یک شیء و یک وجود بیرونی بدل شده است؛ بلکه به این معنا نیز هست که کارش بیرون از او، مستقل از او و بیگانه با او وجود دارد و مانند قدرتی مستقل در مقابل او قرار می‌گیرد. وود یکی از شارحان مارکس بیگانگی را هم به منزله فقدان حس معنا و هم به منزله فقدان حس خود‌ارزشمندی بیان کرده است. اگر من درون خودم چندان چیز با قدر و ارزشی نیابم، برای من خیلی سخت خواهد بود که معنایی واقعی یا هدفی جدی در زندگی‌ام ببینم.

برعکس، اگر زندگی‌ام را تهی از معنا احساس کنم، برای من دشوار خواهد بود که ارزشی والا بر خودی که زندگی‌اش این است، بنهم. از نظر وود، مارکس ازخود‌بیگانگی را به معنای فقدان معنا یا خود‌ارزشمندی توصیف می‌کند. کارگران در مناسبات اجتماعی سرمایه‌داری محروم از محتوای زندگی واقعی و بی‌ارزش و منزلت رهاشده هستند؛ چراکه فعالیت کاری آنان فقط وسیله‌ای برای هستی آنان می‌شود. علت نظام‌مند این امر که مردم در جامعه بورژوایی نمی‌توانند احساس معنا یا خود‌ارزشمندی را حفظ کنند، آن است که آنان خود را در وضعیتی می‌یابند که نیازشان به خود‌فعلیت‌بخشی برآورده نمی‌شود و نمی‌توانند قابلیت‌های ذاتی انسانی‌شان را پرورش دهند و به کار گمارند. پس ازخود‌بیگانگی که مارکس در جامعه سرمایه‌داری می‌یابد وضعیت ناتوانی فعلیت‌بخشیدن به خود و ناتوانی پروراندن و به‌کارگرفتن قوای متعلق به ذات انسانی خود است.

این به آن معنی است که آیا زندگی من قوا و استعداد‌هایی را که به طور عینی، در ذات انسانی من حضور دارد، فعلیت می‌بخشد؟ قوا و استعداد‌هایی که به طور عینی، در انسان وجود دارد و، چون به فعلیت نرسد، انسان حس بامعنا و خود‌ارزشمندی ندارد. کار بنیادی‌ترین سرشت انسان و جامعه انسانی است؛ پس خود‌فعلیت‌بخشی و به‌کارگیری استعداد‌ها و شکوفایی سرشت انسانی در کار و تولید نهفته است؛ اما در دنیای سرمایه‌داری کارگران هنگامی احساس راحتی می‌کنند که کار نکنند و فقط هنگامی کار می‌کنند که مجبور باشند.

فعالیت کاری برآوردن یک نیاز نیست؛ بلکه صرفا وسیله‌ای است برای برآوردن نیاز‌هایی که نسبت به آن فعالیت بیرونی است. عمق از‌خود‌بیگانگی کارگران و بی‌معنا‌بودن زندگی آن‌ها از همه بیشتر با این واقعیت اثبات می‌شود که بیشتر ساعت‌های بیداری زندگی خود را صرف کار شاقِ ضعیف‌کننده می‌کنند، صرفا برای آنکه لوازم اساسی بقای جسمانی را فراهم کنند. چیزی در این زندگی وجود ندارد تا تلاشی را که برای به‌دست‌آوردن این وسیله ضروری است، معنا دهد؛ بنابراین چنین زندگی سختی برای مرد یا زنی که آن را سپری می‌کنند، زندگی تباه‌شده‌ای است. انسان در چنین جامعه‌ای از خود، هم‌نوعان، کار و جامعه بیگانه می‌شود و احساس الف) بی‌قدرتی ب) بی‌معنایی ج) انزوا د) بیزاری از خود می‌کند. مناسبات اجتماعی و تنظیمات اجتماعی در دنیای سرمایه‌داری مانع بزرگی بر سر راه کارگران در فعلیت‌بخشی به ذات انسانی خودشان است.


امروزه بیگانگی را می‌توان در سطوح مختلف روابط انسانی مانند کار، سیاست، خانواده و سایر عرصه‌ها رصد کرد. ازخود‌بیگانگی مسئله‌ای است که افراد روزانه با آن درگیر هستند؛ مثل روابط روزمره خانوادگی و دوستانه. مسئله در نوع و میزان بیگانگی افراد است. بوروکراسی باعث شده گروه‌های اجتماعی مانند کارمندان، دانشجویان و استادان و چه بسا مدیران نیز از خود، محیط کارشان، همکاران یا با کاری که می‌کنند، بیگانه باشند. رسانه‌های جمعی و مصرف‌گرایی مفهوم بیگانگی را به دنیای مصرف گسترش داده است. ر

سانه‌های جمعی و مصرف‌گرایی انسان را از خود بیگانه می‌سازد. برخی پژوهشگران، اساس جامعه سرمایه‌داری متأخر را آزادی می‌دانند؛ اما آزادی مدیریت شده و در قالب مصرف‌گرایی که در چنین جامعه‌ای افراد از نیاز‌های واقعی خود بیگانه می‌شوند. براساس‌این در اوج مصرف‌گرایی، ازخود‌بیگانگی نیز در اوج خود قرار می‌گیرد. در جامعه جدید، افراد به سمت پذیرش تفریحات و مصرف در مجتمع‌های بزرگ تجاری و تفریحی کشیده می‌شوند که آن‌ها را از درک زندگی واقعی بازمی‌دارد. براساس‌این از‌خود‌بیگانگی خارج از فرایند تولید و در میان گروه‌های مختلف جامعه مانند دانش‌آموزان، دانشجویان، استادان، هنرمندان، نویسندگان و کارکنان رو به گسترش است. دانشجو از درس و دانشگاه، استاد نسبت به فعالیت علمی و هنرمند و نویسنده نیز از فعالیتش بیگانه شده است.

اقشار متوسط و تحصیل‌کرده جامعه نیز در شرایط فعلی احساس بی‌قدرتی، بی‌معنایی و انزوا می‌کنند. بر این باوریم که در زمان کنونی، مسائل مهمی مانند مهاجرت‌های گسترده، رکود اقتصادی، افراط‌گری، تروریسم و جنبش‌های عدالت‌خواهانه جهانی باعث شده توجه به مفهوم بیگانگی بیشتر شود. جنبش‌ها و اعتراضات جدید فقط اعتراض به دستمزد، تورم و بی‌کاری نیست؛ بلکه به همان اندازه ریشه در ازخود‌بیگانگی مانند نادیده‌گرفتن، به حاشیه راندن و بی‌تفاوتی مسئولان دارد. *جامعه‌شناس و استاد دانشگاه

اخبار ویژه چهارشنبه ۵ خردادماه


روزنامه کیهان

نیوزویک: متحدان ایران راه ضربه به اسرائیل را آموخته‌اند

یک مجله آمریکایی در تحلیل شکست اسرائیل در جنگ ۱۲ روزه اخیر با مقاومت فلسطین نوشت: متحدان ایران در فلسطین، راه نفوذ به سپر موشکی گنبد آهنین را یاد گرفته‌اند.

مجله نیوزویک می‌نویسد: در حالی که چهارمین درگیری بزرگ اسرائیل در غزه ادامه داشت، نشانه‌های ناآرامی در دیگر نقاط در نزدیکی اسرائیل نیز آغاز شد. سامانه پیشرفته دفاعی گنبد آهنین اخیرا، موشک‌های شلیک‌شده از جنوب لبنان را رهگیری کرد. روز جمعه هم موشک‌ها از سوریه به اسرائیل رسیدند. پیامد‌های این اتفاقات روشن بود: نیرو‌های مستقر در اطراف اسرائیل یادآوری کردند که ممکن است هر لحظه آن‌ها نیز تصمیم به حمله بگیرند. در قدس اشغالی و کرانه باختری نیز فلسطینی‌ها در همبستگی با مبارزان غزه حملاتی انجام دادند که یک تحول نگران‌کننده دیگر برای اسرائیل محاصره‌شده در میان دشمنان بود.

اگرچه لبنان در دو جنگ از سه جنگ اصلی ائتلاف‌های عربی علیه اسرائیل از ۱۹۴۸ شرکت کرده، اما عمدتاً حزب‌الله و نه ارتش لبنان مسئولیت جنگ را برعهده داشته است. سخنگوی حزب‌الله اخیراً به نیوزویک گفته که این گروه از نزدیک حوادث در غزه را دنبال می‌کند، در حال حاضر تصور بر این است که حماس و جهاد اسلامی، خود توانایی جنگیدن دارند: «ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم، اما فکر نمی‌کنم که به ما نیاز داشته باشند. مبارزان مقاومت در فلسطین نیرو، موشک و توانایی کافی دارند.» حزب‌الله شلیک موشک از لبنان به سمت فلسطین را رد و گمانه‌زنی کرده موشک‌ها از اردوگاه پناهجویان فلسطینی رشیدیه در لبنان شلیک شده باشند.

منشأ موشک‌های شلیک شده از سوریه هنوز مشخص نیست، اما حماس از این اقدام همبستگی آشکار استقبال کرده است. سخنگوی این جنبش به نیوزویک گفت: «ما از هر گونه مقاومت در برابر اشغال اسرائیل در هر زمان و از هر کجا، استقبال می‌کنیم.» در سوریه، گروه‌های مختلف شبه نظامی از عراق، افغانستان و پاکستان با پشتیبانی ایران در برابر گروه‌های شورشی در سوریه فعالیت می‌کنند.

سخنگوی جنبش عراقی حزب‌الله النجبا که همسو با ایران است نیز گفت: «امروز، این نوار، این شهر کوچک (غزه) می‌تواند با گروه‌های موجود صهیونیستی روبرو شود و سرزمین اشغالی فلسطین را هدف بگیرد. اگر دیگر جبهه‌ها باز شوند، چه؟ اگر در میانه این درگیری‌ها جبهه سوریه و جولان باز شود، چه؟ اگر جبهه حزب‌الله و لبنان باز شود، چه؟ یا اگر جبهه مصر باز شود؟».
 

اگر برجام و توافق پاریس نبود صادرات برق داشتیم، نه خاموشی

فعالان فضای مجازی می‌گویند: اگر فعالیت‌های هسته‌ای در مقیاس صنعتی تعطیل نشده بود، الان صادرات برق داشتیم و نه خاموشی! اعلام جداول قطعی برق در مناطق مختلف کشور موجب اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی شد. کابران معتقدند این کمبود برق ناشی از عدم تن دادن به تولیدات جدید برقی و به‌خصوص برق هسته‌ای است. آن‌ها اذعان دارند اگر دولت در سال‌های گذشته برق هسته‌ای را جدی‌تر پی می‌گرفت امروز نه تنها قطعی برق نداشتیم که حتی صادرات بیشتری نیز داشتیم. کاربران تاکید داشتند امروز کشور بیش از هر زمان دیگر خلأ کمبود برق را حس می‌کند و در این میان صنعت برق هسته‌ای باید با قدرت پیگیری شود. در ادامه روزنامه جوان گزیده‌ای از این واکنش‌ها را منتشر کرد!

* از قطعی برق کلافه شدید؟ بیش از ۱۰/۵ درصد از برق جهان توسط انرژی هسته‌ای تولید می‌شود. در آمریکا ۲۰ درصد و در فرانسه ۸۰ درصد. در ایران ما ۲ درصد. چرا؟ چون چند سال پیش گروهی خواستند با قربانی کردن این علم تحریم‌ها را رفع کنند. رفع کردند؟ بی‌سوادی هم آمد پرسید مگه انرژی هسته‌ای به چه دردی می‌خوره؟
* اقتصاد هسته‌ای با برجام تعطیل شد. نیاز کشور به تولید برق هسته‌ای حرف سیاسی یه گروه خاص نیست بلکه نیاز اقتصادی کشور است. برق هسته‌ای هشت برابر ارزان‌تر از برق فسیلی است، اما برای قرار دادن برق هسته‌ای در سبد انرژی یک کشور، ساختن تنها یک یا دو نیروگاه هسته‌ای اقتصادی و منطقی نیست.
* نیاز مبرم کشور به برق هسته‌ای شاید امروز بیشتر از هر زمان دیگری حس می‌شود.
* اگر هسته‌ای رو تعطیل نمی‌کردن الان صادرات برق داشتیم الان خاموشی برق داریم.
* سال‌ها وقت کشور تلف شد برای برجامی که نه تنها تحریم‌ها رو لغو نکرد بلکه ما رو از انواع پیشرفت‌ها بازداشت و حالا با کمبود برق هم مواجهیم. اسمشم میذارن عقلانیت. #اصلاح_مصرف #برق_‌هسته_ای
* هیچ می‌دونستید رهبری ۱۱ سال قبل پیش‌بینی کرده بودن اگر ایران در یک فرآیند ۲۰ ساله وارد تولید برق هسته‌ای نشه مجبور به خاموشی و گدایی برق میشه؟! و حالا دولتی که شش سال قبل در این روند اخلال ایجاد کرد، دچار خاموشی شده و در آستانه گدایی برق هم قرار داره. #روحانی #برجام
* عدم توسعه نیروگاهی و جلوگیری از تولید برق هسته‌ای مساوی با خاموشی سراسری. رفاه مردم را گروگان مذاکره با غربی‌ها نکنیم.
* دقت کرده‌اید؟ غربی‌ها از یک طرف با توافق پاریس به ما می‌گویند پالایشگاه و نیروگاه نسازید و از طرف دیگر، با توافق برجام، دنبال آن هستند که به مدت ۱۰-۱۵ سال نتوانیم از فناوری هسته‌ای در مقیاس صنعتی بهره‌مند شویم و نتوانیم انرژی هسته‌ای تولید کنیم. مراد آن‌ها از این «حصارکشی و خودتحریمی» چیست؟ می‌گویند منافع طبیعی و انسانی متنوع داشته باشید، اما به عصر حجر برگردید و با محرومیت از منابع انرژی، در تاریکی غار‌ها زندگی کنید! اگر هم چیزی احتیاج داشتید از ما التماس کنید، ما خواستیم به قیمت خون‌تان حساب می‌کنیم، اگر هم نخواستیم، نمی‌فروشیم! (مثلا همان کاری که درباره بنزین و سوخت ۲۰ درصد و دارو و غذا کردند).
* اگر برنامه هسته‌ای به خاطر برجام، متوقف نشده بود و در مقیاس صنعتی پیشرفت کرده بودیم، حالا صادرکننده برق بودیم نه اینکه جدول‌های خاموشی و قطعی برق را بالا و پایین کنیم.
 

ایران در غزه و قدس از اسرائیل انتقام گرفت /ضرب شست ایران به اسرائیل در غزه و قدس

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: جمهوری اسلامی سالهاست که درگیر یک جنگ در سایه زمینی دریایی و هوایی با اسرائیل است. بدیهی است که این دور اخیر حمله حماس به اسرائیل، موجی از شادمانی را در میان مقامات ایرانی ایجاد کرد. تمام رسانه‌های جمهوری اسلامی و مفسران سیاسی آن‌ها با غرور و افتخار بیان کردند که جمهوری اسلامی است که دارد سلاح و آموزش نظامی به جنگجویان فلسطینی می‌رساند تا اسرائیلی را داغان کند. جمهوری اسلامی، دهه‌های متوالی است که پشتیبان راسخ و محکم حماس است.

جمهوری اسلامی انواع کمک‌های مالی تسلیحاتی و تکنولوژی ساخت سلاح و مهمات را به حماس رسانده تا این گروه مسلح در ساخت زرادخانه راکت‌های پیشرفته‌ای که بتواند تا قلب اسرائیل را نشانه برود خودکفا بشود. البته در مورد نبرد اخیر اسرائیل - حماس، دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل ارزیابی‌شان این است که حماس خودش مستقلا تصمیم به جنگ گرفته است.

اسرائیل چند فقره خرابکاری علیه تاسیسات هسته‌ای ایران انجام داده است. مقامات ایران گفتند این اقدامات را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت و اسرائیل را تنبیه خواهند کرد. بخت با مقامات ایران یار شد. هزاران موشکی که رژیم به دست مقامات جنگ طلب غزه رسانده بودند، به سمت شهر‌های اسرائیل پرتاب شد. انتقامی که ایرانی‌ها از آن صحبت می‌کردند در غزه صورت عینی به خود گرفت. قیس قریشی تحلیلگر سیاسی که به وزارت خارجه ایران مشاوره می‌دهد در توییتر نوشت: «جنگ غزه، اسرائیل را از خواب غفلت بیدار کرد و به او فهماند که جنگ با ایران، یعنی شخم زده شدن اسرائیل».

مئیر جاودانفر تحلیلگر سیاسی در تل‌آویو می‌گوید: «مقامات ایران معتقدند توانمندی‌های نظامی که حماس آن را در جنگ تازه غزه به نمایش گذاشت، هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ بُرد موشک‌ها اسرائیل را به فکر فرو می‌برد و به او اجازه ندهد که باز هم به غزه حمله کند. ایران حملات موشکی به اسرائیل را استقرار مجدد نیروی بازدارندگی می‌نامد و آن را یک ضرب شصت به اسرائیل می‌داند تا به او بفهماند که در امان نخواهد بود.

«لیور حایات» سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل گفته که هیچ سند اطلاعاتی بدست نیامده است که ثابت کند ایران در بحران اخیر دست داشته است. جمهوری اسلامی هیچوقت جزئیات راه‌ها و نحوه ارسال سلاح به پیکارگران فلسطینی را اعلام نمی‌کند. افراد مطلع می‌گویند این تهران است که برای حماس و جهاد اسلامی سلاح می‌فرستد. جهاد اسلامی یک گروه دیگر مسلح فلسطینی در نوار غزه است. ایران تکنولوژی و طراحی و آموزش ساخت زرادخانه راکت‌های پیشرفته‌ای که بردشان مناسب با هدف قرار دادن شهر‌های اسرائیلی باشد را در اختیار گروه‌های حاضر در نوار غزه قرار داده است

«فابین هینتز» کارشناس متخصص در مسائل نظامی ایران در این باره شرح می‌دهد: «راکت‌هایی که به سمت شهر‌های اسرائیل شلیک شد را پیشتر، ایران قطعات کلیدی‌اش را به غزه فرستاده و نحوه کاربردشان را هم به فلسطینی‌ها آموزش داده است. امروز فلسطینیان خودشان مواد اولیه لازم برای ساخت این تسلیحات را در داخل تولید می‌کنند و به مهارت لازم برای این مهم رسیده‌اند. این جنگجویان از متخصصان ایرانی یاد گرفته‌اند که چطور از لوله‌های آب برای ساخت این تجهیزات و تسلیحات استفاده کنند و چطور گلوله‌های عمل نکرده را برای ساخت و تکمیل توپخانه‌شان به خدمت بگیرند»

منتها مسئله این است که نوار غزه تحت محاصره زمینی - هوایی- دریایی است و کار ارسال سلاح و مهمات و راکت‌های ساخت ایران به این سرزمین بسیار کار سختی است. نقطه عطف این کار، قیام بهار عربی سال ۲۰۱۱ بود. بعد از ظهور آن قیام در جهان عرب، در یک فاصله زمانی کوتاه این فرصت بدست ایران افتاد تا از طریق تونل‌های زیرزمینی که غزه را به مصر وصل می‌کرد برای گروه‌های فلسطینی سلاح سنگین و اجزاء و قطعات لازم برای ساخت موشک بفرستد.

تندرو‌ها و محافظه‌کاران در ایران خشونت و درگیری در اسرائیل را هم که میان شهروندان یهود و عرب اسرائیل درگرفت، جشن گرفتند و آن را به حساب انتقام از اقدامات تروریستی اسرائیل می‌گذاشتند. مهدی نجاتی ۴۳ ساله و مدیر یک پروژه صنعتی در تهران در اطاقی در کلاب هاوس می‌گوید: با هر موشکی که به اسرائیل شلیک می‌شود، بخشی از انتقام اقدامات تروریستی اسرائیل مثل ترور فخری‌زاده را می‌گیریم. مئیر جاودانفر در این باره شرح می‌دهد: مقامات ایرانی خوشحالند که دارد جای پای ایران در بالای سر اسرائیل محکم‌تر می‌شود.

اما اسرائیل مثل گذشته همچون یک سد محکم ایستاده و اجازه نفوذ رژیم به داخل غزه را نخواهد داد. همین پشتیبانی ایدئولوژیک و نظامی جمهوری اسلامی از جنگجویان غزه است که در کنار سایر عوامل ریشه‌ای تا به امروز اجازه نداده صلح پایدار در منطقه برقرار بشود. او می‌افزاید مقابله با جمهوری اسلامی، فقط یکی از چالش‌های اسرائیل در غزه است. چالش عظیم‌تر در بیت‌المقدس است که اسرائیل می‌تواند با اتخاذ سیاست‌های هوشمندانه‌تری آن را حل و فصلش کند.
 

دولت روحانی رکورددار کاهش تولید برق هم شد

۱۰۰ روز پایانی دولت در حالی با چالش قطع برق هزمان شده که اگر چرخ سانتریفیوژ‌ها از حرکت نمی‌افتاد و همچنان می‌چرخید، می‌شد بخش مهمی از این چالش را پیشگیری و علاج کرد. روزنامه فرهیختگان در این زمینه در گزارشی نوشت: حدود ۹۸ درصد از منابع تولید برق ایران از مواردی غیر از انرژی‌های تجدیدپذیر و اتمی تامین می‌شود. عدم تنوع منابع تامین برق کشور موجب شده، شاهد قطعی برق حتی در زمستان شویم، موضوعی که حالا با تکمیل زنجیره بحران مدیریتی دولت روحانی، مشکلات عدیده‌ای را این روز‌ها بر کشور تحمیل کرده است.

نکته قابل تامل این است که در سطح جهان کشور‌های صاحب فناوری هسته‌ای و همچنین کشور‌هایی که بخشی از فناوری هسته‌ای را وارد کرده‌اند، برق هسته‌ای سهم بسیار قابل توجهی در سبد تامین برق کشور‌ها دارد. بر این اساس در حالی در ایران سهم برق هسته‌ای در سبد برق کشور حدود ۱/۲ درصد است که این میزان در فرانسه نزدیک به ۷۱ درصد، در اوکراین و اسلواکی هر کدام نزدیک به ۵۴ درصد، در مجارستان حدود ۴۹ درصد، در بلژیک نزدیک به ۴۸ درصد و در مجموع بین ۳۱ کشور، ایران رتبه ۳۰ را با کمترین سهم برق هسته‌ای از کل تولید برق دارد.

این روزنامه می‌افزاید: چند اظهارنظر از رئیس‌جمهور را می‌خوانیم، کارنامه این دولت را هم در حوزه برق مرور می‌کنیم. آقای روحانی ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۹، در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو گفت: در بخش آب و برق تلاش وسیعی به کار گرفته شده که ما از لحاظ استفاده از آب و برق بتوانیم ایران را با کشور‌های دیگر حتی کشور‌های پیشرفته مقایسه کنیم. مردم در شهر‌ها صد درصد و در روستا‌ها نزدیک ۹۹ درصد از برق استفاده می‌کنند.

۲۳ شهریور ۱۳۹۹ آقای روحانی در سخرانی مجازی به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ دانشگاه‌ها گفت: «علت اعتماد مردم این است که می‌بینند برق‌شان در شرایط تحریم و در تابستان قطع نمی‌شود و وزارت نیرویی دارند که در طول هشت سال، ۲۰ هزار مگاوات برق جدید برای کشور تولید می‌کند. برای اینکه می‌دانند آب‌شان در شرایط سخت کرونایی قطع نمی‌شود.

۱۳ آذر ۱۳۹۹، رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح طرح‌های وزارت نیرو اظهار کرد: «یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم این بود که قطع برق نداشتیم یا قطع برق بسیار کم بوده است. به استناد گزارش روزنامه اطلاعات مورخ ۱۹ اردیبهشت‌ماه سال ۵۷ ظرفیت اسمی تولید برق نیروگاه‌های کشور چیزی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات برآورد شده است. بنابر آخرین اظهارات مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور باید تا پایان سال ۹۹ به حدود ۸۵ هزار مگاوات می‌رسید.

این یعنی طی حدود ۴۰ سال گذشته ظرفیت نیروگاه‌های تولید برق کشور حدودا ۳۴ برابر شده است. اما با دقت‌نظر در آمار‌های موجود و در نظر گرفتن سهم دولت‌های مختلف به خوبی مشخص می‌شود که دولت‌های یازدهم و دوازدهم به ریاست روحانی، کمترین میزان توسعه را در زمینه تولید برق و توسعه نیروگاه‌ها داشته‌اند. رکورد بیشترین ظرفیت اسمی نصب‌شده نیروگاه‌های کشور در طول یک سال در سال ۱۳۸۹ با اضافه شدن ۴۹۳۵ مگاوات به شبکه برق اختصاص دارد و کمترین ظرفیت هم مربوط به سال ۹۴ با اضافه شدن ۹۴۳ مگاوات است.

در طول عمر دولت یازدهم و دوازدهم، ظرفیت اسمی اضافه شده نیروگاه‌های کشور به ترتیب ۷۴۸۷ مگاوات و ۸۵۷۲ مگاوات بوده است، در حالی که در طول دولت دهم ظرفیت اسمی اضافه‌شده نیروگاه‌های کشور ۱۵ هزار و ۹۹۷ مگاوات برآورد می‌شود که فقط این دولت به تنهایی به اندازه دو دولت یازدهم و دوازدهم به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کرده است. طبق آمار ترازنامه انرژی وزارت نیرو دولت روحانی در بین سه دولت قبلی رکورددار کاهش نرخ رشد تولید برق است، به‌طوری که به‌رغم افزایش شدید مصرف برق، نرخ رشد نیروگاه‌ها از ۴۵ درصد به ۱۷ درصد رسیده است.

روزنامه وطن امروز

آزادسازی خرمشهر نقطه عطفی در دفاع‌مقدس به لحاظ نظامی و دفاعی بود

محمدباقر قالیباف در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور خود، با تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر به همه ملت ایران، افزود: بدون شک آزادسازی خرمشهر نقطه عطفی از بعد معنوی، سیاسی، نظامی و دفاعی در دوران دفاع‌مقدس بود. حضرت امام (ره) نیز از همین جهت فرمودند که «خرمشهر را خدا آزاد کرد». این اوج اعتقاد به سنت و نصرت الهی برای رزمندگان مخلص بود که نحوه رفتار دنیا را در اوج قدرت رزمندگان در بعد سیاسی و نظامی تغییر داد. رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه، یاد شهدا، امام شهدا، رزمندگان، ایثارگران و جانبازان دوران دفاع‌مقدس را گرامی داشت. قالیباف همچنین با گرامیداشت چهارم خرداد، روز مقاومت و پایداری مردم دزفول، گفت: دزفول در دوران دفاع‌مقدس بیش از ۳ هزار بار با موشک، توپخانه و حملات هوایی مورد تجاوز دشمن واقع شد، لذا این روز را به مردم عزیز دزفول تبریک گفته و امیدواریم این مردمان موفق و مؤید باشند.
 

سرلشکر سلامی: مرز‌ها را در برابر نفوذ اشرار مصونیت بخشید‌ه‌ایم‌

فرمانده کل سپاه با گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر، درباره پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات بیت‌المقدس و همچنین پیروزی‌های اخیر مردم مظلوم فلسطین در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی گفت: در کنار تلاش‌ها و مجاهدت‌های فوق‌العاده سنگینی که نیروی زمینی سپاه در برقراری امنیت در منطقه جنوب شرق کشور انجام می‌دهد و مرز‌ها را در برابر نفوذ اشرار مصونیت می‌بخشد، همچنین امنیتی را فراهم می‌کند که با آن امنیت، آبادانی، پیشرفت و رفاه مردم شکل گیرد.

به گزارش تسنیم، سرلشکر سلامی افزود: نیروی زمینی سپاه از کمک به اقشار نیازمند این منطقه غافل نیست و یکی از سیاست‌های مهم و اصولی سپاه پاسداران در مناطقی که مأموریت‌های امنیتی دارد این است که به موازات برقراری امنیت، خدمات‌رسانی و رفع دغدغه معیشت مردم را در کانون توجهات خود قرار دهد.
فرمانده کل سپاه در ادامه تصریح کرد: رفع محرومیت از مناطقی که کم‌برخوردارند و همچنین ارائه کمک‌های معیشتی به مردمی که چه بر اثر کرونا یا غیرکرونا آسیب دیده‌اند و همچنین ایجاد سهولت برای ازدواج جوانان، راهی را باز می‌کند که مردم بتوانند راحت‌تر زندگی کنند و این مسیر توقف‌ناپذیری است که به شکل یک فرهنگ عمومی و بویژه در سپاه به یک حرکت ثابت تبدیل شده است و اختصاص به یک منطقه ندارد. وی اضافه کرد: نیروی زمینی ما در شمال غرب و در شمال شرق کشور نیز این خدمات را ارائه می‌دهد و مردم ما شایسته ارائه بهترین خدمات در ابعاد امنیتی، اشتغال‌زایی، رفع بیکاری و سهولت برای آغاز زندگی هستند.
 

نتانیاهو: به تقابل با برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهیم

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر بر تقابل این رژیم با هسته‌ای شدن ایران تاکید کرد. به نوشته روزنامه جروزالم پست، نتانیاهو پیش از سفر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات‌متحده به فلسطین اشغالی، تهدید کرد به اقدامات خودسرانه علیه برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهند. نتانیاهو شامگاه دوشنبه طی مراسمی برای اعطای جایزه به مأموران سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد)، گفت: «مأموریت اصلی برای هر کدام از شما این است که مانع تجهیز ایران به سلاح اتمی شوید. این بالاترین مأموریت است». به گزارش فارس، وی با تقدیر از حمایت‌های آمریکا از امنیت رژیم کودک‌کش صهیونیست، اظهار داشت: «لازم است با توافق یا بدون توافق، تصمیمات شجاعانه و مستقلی بگیریم و هر کاری بتوانیم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی انجام می‌دهیم، زیرا این مساله وجودی ما است».
 

رابرت مالی: هنوز کار زیادی برای احیای برجام باقی است

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پیامی توئیتری درباره دور جدید و پنجم گفتگو‌ها در وین برای احیای توافق هسته‌ای برجام اظهارنظر کرد. «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، ضمن سازنده خواندن دور قبلی گفتگو‌ها در وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران تاکید کرد هنوز کار زیادی برای احیای کامل این توافق باقی مانده است. این مقام آمریکایی در پیامی توئیتری نوشت: «دور قبلی مذاکرات (در وین) سازنده بود و شاهد پیشرفت معنادار بودیم، اما هنوز کار زیادی باید انجام شود». نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران افزود: «برای دور پنجم (گفت‌و‌گوها) در راه وین هستیم و امیدواریم بتوانیم برای بازگشت متقابل به پایبندی (به توافق برجام) بیشتر جلو برویم».
 

ظریف با الهام علی‌اف دیدار کرد

وزیر امور خارجه که به منظور دیدار و گفتگو با مقامات جمهوری آذربایجان دوشنبه‌شب وارد باکو شد، سه‌شنبه با «الهام علی اف» رئیس‌جمهور آذربایجان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار طرفین ضمن ابراز خرسندی از روند رو به گسترش و سطح مناسب روابط ۲ کشور در سال‌های اخیر، بر توسعه و تعمیق هر چه بیشتر مناسبات ۲ کشور تاکید کردند.

آخرین تحولات روابط دوجانبه، پروژه‌های مشترک اقتصادی، مشارکت ایران در مین‌روبی و بازسازی مناطق آزاد شده، آخرین تحولات اجرای بیانیه آتش‌بس بین ارمنستان و آذربایجان و تنش‌های مرزی اخیر بین ۲ کشور، کریدور‌های ارتباطی، ارتباطات ریلی بین ایران، آذربایجان و ارمنستان، اجرایی شدن ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای شش‌جانبه و سایر مسائل مورد علاقه ۲ طرف از محور‌های گفتگو و رایزنی محمدجواد ظریف با رئیس‌جمهور آذربایجان در این دیدار بود. رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه این سفر راهی ایروان می‌شود تا با مقامات ارمنستان هم دیدار و گفتگو کند.

روزنامه خراسان

گرانی به دستمال کاغذی رسید

تسنیم- پس از افزایش قیمت سیمان، لوازم خانگی، انواع نوشیدنی، برنج، نان و شکر، هم اینک تغییرات قیمتی به محصولات سلولزی هم رسیده به طوری که یک شرکت تولیدی محصولات سلولزی قیمت دستمال کاغذی‌های خود را ۲۵ درصد افزایش داده است. بر این اساس، دستمال کاغذی ۸ تایی (تولید این شرکت) از ۱۱۲ هزار تومان به ۱۳۷ هزار تومان رسید. فعالان بازار معتقدند روال افزایش قیمت واحد‌های تولیدی به این صورت است که یک واحد افزایش قیمت را آغاز می‌کند و به مرور دیگر واحد‌های تولیدی نیز تغییرات قیمتی را اعمال می‌کنند.
 

تازه‌ترین خبر‌ها از بازار خودرو

فارس- بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد، دیروز نسبت به دو روز گذشته برخی خودرو‌ها به طور متوسط دو میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند. این در حالی است که بازار همچنان کساد است و البته گزارش دو روز قبل ایرنا، حاکی از آن است که بازار نسبت به افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها واکنش خاصی نشان نداده است. با این اوصاف، دیروز قیمت هر دستگاه سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۳۱ با افزایش ۳ میلیون تومانی به ترتیب به ۱۳۱ و ۱۱۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ با افزایش قیمت ۴ میلیون تومانی به ۲۰۳ میلیون تومان، تیبا ۲ با رینگ فولادی با افزایش یک میلیون تومانی به ۱۲۹ میلیون تومان و سایپا ۱۳۲ با رشد قیمت یک میلیون تومانی به ۱۱۸ میلیون تومان رسید. از سوی دیگر پژو ۴۰۵ با قیمت ۱۸۹ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمت ۲۵۵ میلیون تومان، سمند LX ۱۷۷ میلیون تومان، پژو پارس ۲۱۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق دار مدل وی ۸ معادل ۲۵۹ میلیون تومان، تیبا ۱۲۵ میلیون تومان و ساینا ۱۴۳ میلیون تومان در بازار عرضه شدند.
 

جهش ۹ درصدی بیت کوین با توئیت ایلان ماسک

مهر- قیمت ارز‌های مجازی پس از این که ایلان ماسک اعلام کرد با ماینر‌های این ارز‌ها درباره مصرف انرژی صحبت کرده است، جهش کرد و بیت‌کوین دوباره به ۴۰ هزار دلار نزدیک شد. ایلان ماسک در توئیتر خود نوشت: «گفتگو‌های فعالی با ماینر‌های بیت‌کوین درباره پایداری و بقای ارز‌های دیجیتال داشته است. آن‌ها متعهد شدند میزان فعلی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و میزان برنامه‌ریزی شده استفاده از آن‌ها در آینده را منتشر کنند. این اتفاقی امید بخش است». به دنبال این توئیت قیمت بیت‌کوین که در دو روز گذشته تا ۳۲ هزار دلار پایین آمده بود ۹ درصد جهش کرد و تا ساعت ۱۴:۱۰ (دیروز) به وقت تهران به ۳۸،۰۲۲.۹۹ دلار رسید. قیمت بیت‌کوین در واکنش اولیه به این توئیت تا ۳۹،۸۲۴.۸۱ دلار هم بالا رفته بود.
 

ثبات قیمت گوشت قرمز در بازار

ایسنا- مشاهدات میدانی حاکی از آن است که قیمت گوشت قرمز نسبت به فروردین کاهش و نسبت به هفته‌های اخیر نوسانی نداشته است. بر این اساس (و در تهران) حدود قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۱۲۵ تا ۱۲۸ هزار تومان، ران گوسفندی ۱۴۸ تا ۱۵۳ هزار تومان، سردست گوسفندی۱۲۱ تا ۱۲۸ هزار تومان، ماهیچه گوسفندی ۱۶۰ تا ۱۶۹ هزار تومان، راسته گوسفندی ۱۲۷ هزار تومان، راسته گوساله۱۴۵ تا ۱۵۱ هزار تومان، ران گوساله۱۳۰ هزار تومان، سردست گوساله ۱۲۵هزار تومان و ماهیچه گوساله حدود ۱۲۹ هزار تومان است.
 

جولان لوازم خانگی قاچاق در بازار تهران

ایرنا- رئیس هیئت مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران با بیان این که قیمت تلویزیون و دیگر لوازم صوتی و تصویری افزایش نداشته است، از فراوانی لوازم‌خانگی قاچاق شرکت‌های کره‌ای (ساخت کشور مصر) در بازار‌های پایتخت خبر داد.
 

تغییر رنکینگ ثروتمندان به نفع یک فرانسوی

فارس- مجله فوربس اعلام کرد که ثروت برنارد آرنو، مالک گروه کالا‌های لوکس LVMH، از ماه مارس تاکنون به رغم شیوع ویروس کرونا دو برابر شده و به ۱۸۶.۳ میلیارد دلار رسیده است. با این حجم دارایی آرنو هم اکنون ثروتمندترین فرد جهان است و توانسته است جف بزوس، بنیان گذار شرکت آمازون و ایلان ماسک بنیان گذار شرکت تسلا را که هر دو آمریکایی هستند پشت سر بگذارد. آرنو مالک برند‌های لویس ویتون، موئس، هنسی، فندی، کریستین ویور و گیونچی است.

روزنامه ایران

مجلس برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد

خبر اول اینکه، حسین حسین‌زاده رئیس کمیته نفت و انرژی مجلس تأکید کرد: هیچ برنامه، طرح و دستور کاری برای افزایش نرخ بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی در مجلس و کمیسیون انرژی وجود ندارد. به گزارش جماران رئیس کمیته نفت و انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بدون شک هرگونه تصمیم و طرحی در زمینه بنزین که تأثیر مستقیم بر اقتصاد، معیشت و زندگی روزمره مردم و سفره آن‌ها دارد باید با نظارت دقیق و رویکردی کارشناسانه و با نگاه عالمانه و دقیق باشد. عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه موضوع گرانی بنزین راه‌حلی نیست که مجلس با آن موافقت کند، افزود: کمیسیون انرژی و کمیته مربوطه اجازه نخواهد داد در چنین شرایط سخت اقتصادی باری دیگر بر مشکلات مردم افزوده شود و حداقل اینکه تا ۶ ماه آینده هیچ برنامه‌ای مبنی بر افزایش قیمت بنزین در دستور کار مجلس و دولت قرار ندارد.
 

نامه رهبر انصارالله یمن به دختر امام

دست آخر اینکه، عبدالملک حوثی رهبر انصارالله یمن در پاسخ به نامه دکتر زهرا مصطفوی رئیس و دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین تأکید کرد: یمن امروز با ایستادگی از آرمان فلسطین و محور مقاومت دفاع می‌کند و با این حماسه‌آفرینی از امت اسلامی طرفداری می‌کند. به گزارش جماران در متن این نامه آمده است: ضمن تشکر از اهتمام به آرمان فلسطین و مقاومت اعلام می‌کنم که مسأله فلسطین و قدس مسأله جمعی ماست و تجاوز و جنگ بر ضد یمن در درجه اول یک جنگ امریکایی است که در جهت برنامه صهیونیسم طراحی شده است. رهبر انصارالله یمن تأکید کرده است: امام خمینی (ره) مرد بزرگ و الهی بود که به اسلام و مسلمین خدمت کرد و آثار و برکات کار‌های ایشان همچنان رشد یابنده است.

روزنامه شرق

اسحاق جهانگیری: به خدا پناه می‌برم

ایسنا: اسحاق جهانگیری در بیانیه‌ای اعلام کرد که به خدا پناه می‌برم و عدم احراز صلاحیت بسیاری از شایستگان را تهدیدی جدی برای مشارکت همگانی و رقابت عادلانه گرایش‌ها و جریان‌های سیاسی به‌ویژه اصلاح‌گرایان می‌دانم. متن بیانیه اسحاق جهانگیری به شرح زیر است: هم‌وطنان عزیز، با اعلام اسامی نامزد‌های نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ازسوی شورای نگهبان، «عدم احراز صلاحیت» این‌جانب نیز مشخص شد. به طور طبیعی مسئولیت این تصمیم و مبانی و معیار‌های حقوقی و قانونی و نیز آثار سیاسی و اجتماعی مترتب بر آن متوجه شورا است؛ اما بار بزرگ مسئولیت در پیشگاه خداوند و تعهد در برابر شما هم‌وطنان عزیز را از دوش من برداشت. من به قصد گشایش در زندگی مردم، توسعه ایران و آغاز مرحله نوینی از اصلاحات وارد عرصه انتخابات شدم. به رغم میل و مصلحت شخصی، با توکل به خداوند بزرگ از قبول مسئولیت شانه خالی نکردم و آبرو و تجربه‌ام را که متعلق به مردم است، تقدیم ملت کردم.

من به درخواست شخصیت‌های دلسوز اصلاح‌طلب، تشخیص «جبهه اصلاحات ایران» و اصرار بسیاری از جوانان و فعالان سیاسی و مدنی که دغدغه امروز و فردای ایران را دارند، با آگاهی از تنگنا‌ها و شرایط دشوار پیش‌رو برای دور‌کردن خطر مشارکت پایین و دفاع از صندوق رأی و حق مردم در پیشبرد دموکراسی و عدالت همه‌جانبه قدم در این راه نهادم. رأی و حقی که پایه جمهوریت نظام است و امام بزرگوار و رهبر معظم انقلاب همواره بر آن تأکید داشته‌اند. به خدا پناه می‌برم و عدم احراز صلاحیت بسیاری از شایستگان را تهدیدی جدی برای مشارکت همگانی و رقابت عادلانه گرایش‌ها و جریان‌های سیاسی به‌ویژه اصلاح‌گرایان می‌دانم و امیدوارم که جمهوریت نظام، مشارکت مؤثر مردم در تعیین سرنوشت خود، منافع ملی و آینده ایران فدای مصالح آنی سیاسی نشود.

اکنون تکلیف از من ساقط است و پایان فعالیت‌های انتخاباتی خود را اعلام می‌کنم و از اقشار مختلف مردم و نخبگان و فعالان سیاسی و آشنا به مسائل کشور به‌ویژه از همفکران و جوانان و شخصیت‌های دلسوز و احزاب و تشکل‌های سیاسی و صنفی که در این روز‌ها برای کاستن از رنج مردم و کمک به ترسیم آینده‌ای بهتر و امید‌بخش برای ایران در همه جای کشور مشتاقانه و دلسوزانه به میدان آمدند و به این‌جانب اعتماد و ابراز لطف داشته‌اند، کمال تشکر و قدردانی را دارم و عموم شهروندان را به مشارکت در انتخابات دعوت می‌کنم.
 

علی ربیعی:مشارکت حداقلی به نفع هیچ‌کس نیست

شرق: علی ربیعی درباره توییت محمد مهاجری در موضوع نامه حسن روحانی به مقام معظم رهبری پیرامون رد صلاحیت‌های کاندیدا‌ها توسط شورای نگهبان اظهار کرد: معمولا آقای رئیس‌جمهور، در موارد مهم نامه‌نگاری می‌کنند؛ من می‌پرسم و دقیق اطلاع‌رسانی می‌کنم. علی ربیعی در نشست خبری این هفته خود با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: این روز‌ها بحث‌های انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح است. دولت نه‌فقط به‌عنوان یک وظیفه بلکه به‌عنوان یک درک از وضعیت ایران و نیازمندی‌های فردای ایرانیان در جهان پر‌آشوب امروز، معتقد است مشارکت حداکثری در این دوره بیش از هر زمان دیگری، کارکرد‌های متعدد برای ایران و ایرانیان خواهد داشت.

او ادامه داد: مشارکت حداقلی به نفع هیچ‌کس نیست و اولین زیان‌کننده در نتیجه مشارکت حداقلی، مردم هستند و هیچ گروه سیاسی برنده مشارکت حداقلی نخواهد بود. ربیعی در پاسخ به سؤالی درباره تمدید یک‌ماهه توافق بین ایران و آژانس و اینکه دلایل این فرصت یک‌ماهه چیست، گفت: بعد از بررسی‌ها و ارزیابی از روند مذاکرات، شورای عالی امنیت ملی پس از اخذ مشورت در سطوح عالی نظام نتیجه گرفت که مذاکرات مسیر رو به پیشرفتی را طی می‌کند و به منظور نشان‌دادن حسن نیت و جدیت طرف ایرانی، با تمدید یک‌ماهه توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای موافقت کرد.

او اظهار کرد: این اقدام سازنده ما پیام روشنی مبنی‌بر مصمم‌بودن جمهوری اسلامی ایران در به نتیجه رساندن هرچه سریع‌تر مذاکرات به دیگر طرف‌های ۱+۴ و همین‌طور آمریکا و آژانس است. از نظر ما تنها پاسخ مناسب و شایسته به این حسن نیت، تسریع مذاکرات و خاتمه‌دادن فوری به تحریم‌های یک‌جانبه و بازگشت همه طرف‌ها به برجام و عمل به تعهدات مطابق قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد است. سخنگوی دولت یادآور شد که این فرصت محدود است و دولت ایران طبق رهنمود‌های مقام معظم رهبری بنا ندارد که فرسایشی‌شدن مذاکرات را تحمل کند.
 

قالیباف تنها گزینه ریاست مجلس

تسنیم: رئیس فعلی مجلس تنها گزینه فراکسیون برای ریاست قوه مقننه برای اجلاسیه سال دوم پارلمان شد. جلسه فراکسیون جبهه نیرو‌های انقلاب برای تهیه لیست این فراکسیون برای انتخابات هیئت‌رئیسه اجلاسیه سال دوم مجلس یازدهم در محل صحن علنی پارلمان آغاز شده است. در این جلسه محمد‌باقر قالیباف، رئیس فعلی مجلس، به‌عنوان تنها گزینه این فراکسیون برای پست ریاست مجلس انتخاب شد.
نسخه چاپی