یادداشت و اخبار ویژه روزنامه های داخل (پنج شنبه 6 خرداد 1400)

یادداشت روزنامه‌های پنجشنبه ۶ خردادماه


روزنامه کیهان
آرمان‌های انقلابی ضامن منافع ملی/سیدمحمدسعید مدنی
۱- امام علی (ع): «امروز در شهر کوفه همه در رفاه زندگی می‌کنند، پایین‌ترین افراد، نان گندم می‌خورند، خانه دارند، و آب آشامیدنی سالم می‌نوشند.» (فضائل‌الصحابه. احمد حنبل. به نقل از الحیاهًْ)

۲- اسلام دین دنیا و آخرت است. دین شعار و عمل است. دینی است که بدون اینکه واقعیات تلخ و شیرین را منکر شود به جای تسلیم شدن، آن‌ها را در خدمت آرمان‌های بزرگ و متعالی خود درمی‌آورد. یکی از دلایل هجرت تاریخی و سرنوشت‌ساز پیامبر از مکه به مدینه اثبات این اصل بود که اسلام مکتب نظریه و تئوری‌پردازی صرف نیست بلکه فراتر از آن مکتب عمل است و هرآنچه اسلام می‌گوید و قرآن وعده آن را داده، پیامبر مردم را به آن دعوت می‌کند صرفا حرف خوب و به قول بعضی روشنفکرنمایان همان زمان شعار خیال‌پردازانه دور از دسترس نیست بلکه کاملاً در سایه مدیریتی باورمند و مومن اجرایی و عملی است... و این را پیامبر پس از هجرت، در مدینه که حکومت اسلامی تشکیل شد، با همه سختی‌ها و دشمنی‌ها و شرارت‌ها و تحریم و فشار‌ها و... ثابت کرد و بدون اینکه قدمی از اصول و ارزش‌های اعتقادی خود عقب بنشیند آنی از مشکلات و گرفتاری‌های مختلف جامعه از فرهنگی و فکری گرفته تا اقتصادی و معیشتی و از مسائل قضایی و حل اختلافات گرفته تا تامین امنیت و سلامت روانی جامعه، غافل نشد و... پایه‌گذار تمدنی خیره‌کننده شد که حتی امروز نیز تمدن‌شناسان شهیر عالم مثل ویل دورانت آمریکایی و توین بی انگلیسی و لوبون فرانسوی و... در توصیف آن نمی‌توانند شگفتی و تحسین خود را پنهان نمایند!

۳- آرمان‌گرایی و عمل به شعار‌های انقلاب با رفع مشکلات مردم و رفاه اقتصادی در تناقض و تضاد نیستند. برخلاف القائات دشمنان و نغمه‌های شوم بعضی جریان‌های غربگرا و رسانه‌های وابسته این‌طور نیست که اگر دنبال زندگی همراه با رفاه نسبی و کم‌دغدغه برویم به‌طوری که نیاز‌های اولیه مثل تحصیل و شغل و مسکن و ازدواج و... برآورده شود باید قید آرمان‌ها و اصول و ارزش‌ها را بزنیم یا اگر می‌خواهیم دنبال آرمان‌ها و عزت و استقلال سرزمین باشیم باید قید یک زندگی آرام و آبرومندانه را بزنیم و پیه سختی‌ها و مشکلات و محرومیت‌ها را به تن بمالیم. رهبر انقلاب به دفعات به این موضوع پرداخته و آن را تبیین کرده‌اند از جمله «بعضی‌ها وانمود می‌کنند که آرمان‌گرایی با واقع‌بینی نمی‌سازد؛ این را ما به شدت رد می‌کنیم. بسیاری از آرمان‌های جامعه ما و مطالبه آن‌ها جزو واقعیت‌های جامعه است، مردم مایلند عزت ملی داشته باشند، مردم مایلند زندگی ایمان‌مدار و دین‌مدار داشته باشند، مردم مایلند در اداره امور کشور و مدیریت سهیم باشند- یعنی مردم‌سالاری- مردم مایلند پیشرفت داشته باشند، استقلال سیاسی و اقتصادی داشته باشند؛ این‌ها خواسته‌های عمومی مردم است. این خواسته‌ها، واقعیت‌های جامعه است، این واقعیت‌ها دقیقاً در جهت آرمان‌خواهی است؛ این‌ها که مسائل تخیلی و ذهنی نیست... یک جامعه زنده و مومن دنبال این چیز‌هاست...» نباید فراموش کرد که اصولا مردم ایران برای رسیدن به همین اهداف انقلاب اسلامی برپا کردند و از دولت‌ها و مسئولان در قوای مختلف خواهان پیگیری و تحقق این مطالبات هستند.

۴- سنت الهی و قوانین تاریخ می‌گوید که راه استقلال و حفظ هویت فرهنگی و شخصیت ملی بر پای خود ایستادن و تکیه بر داشته‌های مادی و معنوی و انسانی است نه دست دراز کردن و دنبال دیگران دویدن و از آن‌ها انتظار کمک داشتن است. آن‌هم دیگرانی که دشمن و بدخواه، طمعکار و دارای خوی چپاولگر و استکباری باشند در این‌باره تاریخ مثال‌ها و نمونه‌های فراوان در برگ‌های خود ثبت کرده که ذکر آن از حوصله این نوشته خارج است، اما حداقل می‌توان به آخرین و تازه‌ترین این موارد اشاره کرد که چند روز پیش در جریان جهاد و پیروزی بزرگ ملت فلسطین علیه گرگ‌صفتان صهیونیستی چهره بست. ملت فلسطین با پشت‌سر گذاشتن تجربیات بسیار، حالا کاملاً یقین کرده است که برای تحقق آرمان خود، نمی‌توان به اقدامات دیپلماتیک و مذاکرات فریبکارانه و نهاد‌ها و تشکیلات بین‌المللی در خدمت استکبار دل‌خوش داشت و به دولت‌های عربی مرتجع که پشت‌پرده عملاً نوکر حلقه به گوش صهیونیست‌ها هستند، امیدوار باشند. بلکه برای شکست دشمن متجاوز و غاصبان گستاخ باید راه و رسم مقاومت و وحدت و جهاد و شهادت را در پیش بگیرند و... این تازه از نتایج سحر و اول بسم‌الله است!
صیاد پی صید دویدن عجبی نیست
صید از پی صیاد دویدن عجب این است!

۵- تجربه ۴۲ ساله انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که هر وقت و در هر مقطع و در هرجا و عرصه‌ای در مسیر آرمان‌ها و ارزش‌های منبعث از انقلاب عمل شده همراه با پیروزی و موفقیت بوده است. چنانکه امروز این یک اصل و نظر اثبات‌شده است که آرمان‌های انقلاب اسلامی نه تنها با منافع ملی و استقلال و سربلندی این سرزمین منافات نداشته بلکه ضامن و پاسدار آن است. این است که طی این سال‌ها هرجا به شعار‌های انقلاب عمل شده و در مسیر تحقق آرمان‌ها گام برداشته‌ایم موجب امید و رضایت مردم و یأس و خشم دشمنان شده است. یکی از رموز شکست نهضت‌ها و قیام‌های مردم ایران در تاریخ معاصر در این نکته نهفته است مردم ایران تحقق آرمان‌های ملی و تاریخی خود را در چارچوب آموزه‌های اعتقادی و پایبندی به اصول ایمانی خود می‌خواهند نه از راه‌های انحرافی و تقلیدی و بیراهه‌هایی که قدرت‌های طمعکار برای به دام انداختنش به آن‌ها تحمیل می‌کنند. این است که وقتی قیام عدالت‌خواهانه ملت معروف به مشروطه به وسیله غربزدگان به انحراف کشیده شد و رهبران مذهبی و دینی به انزوا رانده شدند، مردم نیز خود را کنار کشیدند، نهضت ملی شدن نفت را نگاه کنید و... یکی از رموز اصلی پایداری و تداوم انقلاب اسلامی با این حجم از دشمنی‌ها و شرارت‌ها- که بی‌اغراق می‌شود گفت در تاریخ بی‌سابقه است- باز در همین نکته است. جمهوری اسلامی به‌عنوان نظام برآمده از انقلاب ملت ایران با همه تلاش‌هایی که دشمنان آگاه و عملکرد ضعیف و غیرانقلابی برخی مسئولان ناکارآمد و دوستان نادان برای تغییر ماهیت و سیرت آن به خرج داده کماکان در مسیر انقلاب و تحقق آرمان‌های ملی و تاریخی ملت با تکیه بر آموزه‌های دینی و اصول اعتقادی مقاومت می‌کند و به پیش می‌رود و آن ۹۸ درصد و خرده‌ای دشمن‌شکن علی‌رغم بعضی دلخوری‌ها و گلایه‌های جدی نه‌تن‌ها آب نرفته بلکه با کم و کیف بیشتر پای انقلاب خود ایستاده است. تشییع پرشکوه و حماسی پیکر سردار رشید اسلام و فرزند خلف ایران حاج قاسم سلیمانی دلیلی غیرقابل انکار برای اثبات این مدعا است.

۶- همه تلاش و تبلیغات دشمنان برای روی کار آمدن دولت‌هایی است که علی‌رغم شعار‌ها و وانمود به آرمان‌گرایی، در تفکر و ذات خود اعتقادی به آن ندارند و در عمل هم آن را ثابت کرده‌اند دولت‌هایی که راه‌حل مشکلات را نه در درون و مقاومت و تکیه بر داشته‌های ملی و ظرفیت‌های مردمی که در دست برداشتن از اهداف انقلابی و آرمان‌های تاریخی و اعتقادی که در مذاکرات بی‌حاصل و بر سر لطف آمدن دشمنان خونی این مردم انقلاب کرده می‌دانند. دشمنانی که ۴۲ سال است یکسره و بی‌امان علیه ملت ایران که دست‌های چپاولگر آن‌ها را از منافع نامشروع قطع کرده است، توطئه و دشمنی می‌کند و از هر شرارت و خباثت که می‌توانستند علیه این مردم و سرمایه‌های مادی و انسانی آن دریغ نورزیده‌اند و اگر هم کاری بیشتر نکرده‌اند، چون نتوانسته و از دستشان ساخته نبوده است نه اینکه دلشان به رحم آمده و نخواسته‌اند! مطلوب دشمنان هم روی کار آمدن دولت‌هایی است که میان آرمان‌ها و واقعیات جدایی و فاصله‌ای میان خاک تا افلاک قائل هستند. آرمان‌ها را با رویاپردازی و خواب و خیال یکی می‌دانند و هر حرکتی در این مسیر را سیاست‌پردازی خیالبافانه تلقی می‌کنند و به تلویح یا صریحا در نوشته‌ها و گفته‌های خود آن را نادیده می‌گیرند. بازخوانی اعترافات یکی از عناصر معاند معدوم و صاحب یکی از سایت‌های ضدانقلابی در‌باره دیدگاه دشمنان این مملکت و در راس همه دولت تروریست و جنایتکار آمریکا در‌باره انتخابات ۹۶ می‌تواند این نوشته را مستند‌تر سازد. مطلوب دشمنان این است که جریانات و عناصری بر مسند‌های حساس دولت و وزارت و وکالت و‌... بنشینند که برای اداره مملکت و حل مشکلات به راهی جز دست شستن از شعار‌ها و آرمان‌های انقلاب و تسلیم شدن به خواسته‌های دشمن باور نداشته باشند. فلذا موجب ایجاد بدبینی و یأس در بین مردم می‌شود. متأسفانه دولت فعلی به نوبه خود تجربه‌ای غیرقابل انکار در‌باره دیدگاه و روشی است که برای اداره جامعه و حل مشکلات و... بیش از آنکه به درون توجه داشته باشد نگاهی غالباً معطوف به بیرون دارد. خوب است کسانی که صلاحیت‌شان از سوی شورای محترم نگهبان برای تصدی مقام ریاست جمهوری تایید شده است با توجه به این واقعیات تلخ و شیرین و تجربیات دور و نزدیک بیش از هر چیز آنچنان که اکثرا این ادعا را دارند «واقع‌بینانه» به میدان گام بگذارند و دچار «واقع‌نماها» نشوند و جنگ روانی گمراه‌کننده و توهمات و القائات دشمنان را به جای واقعیات ننشانند و ... که ملک و ملت از بی‌بصیرتی مسئولان و نشناختن واقعیات جامعه و مطالبات واقعی مردم و عمل بر مبنای توهمات و القائات دشمنان هزینه‌های سنگینی متحمل شده است...

روزنامه وطن امروز **
جهان مقاومت اسلامی و تکامل تدریجی یک رؤیا/فاطمه صابری
نوار غزه جمعه‌شب گذشته بی‌خوابی دیگری را تجربه کرد، اما این بار نه به دلیل بمباران شدید اسرائیل در جنگ ۱۲ روزه، بلکه به خاطر جشن و پایکوبی‌های شادمانه مردم فلسطین - که شاهد آتش‌بس و شکست مفتضحانه اسرائیل بودند - در حالی که بلندگو‌های مساجد در حمایت از مقاومت شعار سر می‌دادند و اتومبیل‌ها، خیابان‌های غزه را پر کرده و پرچم‌های فلسطین و مقاومت از پنجره‌ها به اهتزاز درآمدند؛ اما در آن سوی مرز‌های فلسطین، برای اولین‌بار در تاریخ ۷۳ ساله اشغال فلسطین، خیابان‌های کشور‌های عربی که حاکمان‌شان به دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بودند، خاموش شدند تا برای اولین‌بار هژمونی همبستگی با فلسطینی‌ها در سطح جهان، تغییر شکل دهد و ناسیونالیسم عربی مدافع ملت مظلوم فلسطین، جای خود را به همراهی ملت‌های مسلمان بویژه ملت‌های محور مقاومت در منطقه و افکار عمومی سراسر جهان بدهد.

معامله بر باد رفته قرن
فلسطین دوقطبی شده بین کرانه باختری و غزه، این بار متحد با برادران خود در قدس شرقی، در دفاع از حقوق ساکنان محله «شیخ جراح»، جلوه‌ای از وحدت و یکپارچگی را به اسرائیل و جهانیان مخابره کردند و به دشمن وحشی و گرگ‌صفت خود اسرائیل، فهماندند در برابر قیام یکپارچه ملت فلسطین ناتوان است. در این ۱۲ روز، رژیم جابر و ظالم اسرائیل، جنایات بزرگی عمدتا در غزه مرتکب شد که افکار عمومی بسیاری از مردم جهان را به واکنش واداشت. راهپیمایی‌های گسترده در سراسر جهان اسلام و اروپا و آمریکا و دیگر کشور‌های جهان به همراه موج رسانه‌ای پیرامون جنایات اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین در شبکه‌های اجتماعی باعث شد اسرائیل این بار فشار روانی فراوانی را ضد خود بر‌انگیزد تا در نهایت ناچار شود آتش‌بس را بدون طرح هیچ قید و شرطی بپذیرد. اکنون این نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو است که مفتضحانه توسط اعضای حزب خود، لیکود، به دلیل عدم مقابله با بحران مورد انتقاد قرار گرفته است.

گیدئون ساعر، از اعضای حزب لیکود و وزیر پیشین آموزش‌و‌پرورش رژیم غاصب اسرائیل در توئیتر خود نوشت: نتانیاهو با داشتن بهترین نیروی اطلاعاتی و هوایی در جهان، تنها موفق شد آتش‌بس بی‌قید و شرط را به شکل نامناسب از حماس تقاضا کند؛ و این توقف یکطرفه درگیری‌ها با حماس، ضربه‌ای جدی به بازدارندگی اسرائیل نسبت به حماس خواهد زد. توقف فعالیت‌ها و حملات نظامی اسرائیل بدون اعمال هیچ دستاوردی در محدودسازی تسلیحات حماس، و بدون بازگشت سربازان و غیرنظامیانی که در غزه نگهداری می‌شوند، یک شکست سیاسی خواهد بود. هری فاوست، خبرنگار اورشلیم AJE، در مصاحبه با الجزیره گفت در اسرائیل، به‌رغم ادعای وزیر جنگ این رژیم مبنی بر عقب افتادن حملات حماس و موفقیت در بمباران غزه و آتش‌بس، همچنان شک و تردید وجود دارد.

آکیوا الدار، دیگر تحلیلگر سیاسی اسرائیلی نیز در گفتگو با شبکه الجزیره گفته است: من فکر می‌کنم استراتژی اسرائیل که تقسیم بین جوامع فلسطینی در غزه، کرانه باختری و قدس شرقی بود، برای نخستین‌بار بعد از سال‌های طولانی، شکست خورده است. وی همچنین بیان کرد: بعد از اینکه به ترمیم زخم‌های اسرائیل و اعراب در اسرائیل اعتقاد داشتیم، دوباره این زخم‌ها باز شدند و اکنون بین اکثریت اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، آتش‌بسی برقرار نیست. الدار همچنین معتقد است احتمالا نتانیاهو شرکای خود را از جناح راست رادیکال که از آتش‌بس بسیار ناراضی هستند، از دست می‌دهد.

تجربه «شیخ جراح» در ایستادگی در برابر زورگویی رژیم و شهرک‌نشینان مزدور و آزمون همکاری غزه با قدس و کرانه باختری، راهکار آینده فلسطینی‌ها را نشان داد؛ و اکنون مردم مظلوم، اما مقتدر فلسطین، خوب می‌دانند فعلا این «مقاومت و دیپلماسی سخت» است که امنیت آن‌ها را تأمین و از اماکن مقدس آن‌ها و مردم محافظت و در نهایت رؤیای آزاد‌سازی قدس شریف را به واقعیت تبدیل خواهد کرد. وقتی تجربه تلخ مذاکرات اسلو جلوی چشمان هر فلسطینی قرار دارد، وقتی طی یک جنگ نابرابر ۱۲ روزه -که زندگی کودکان غزه را به جهنم تبدیل کرد- از «مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل میلی» هیچ بیانیه واحدی صادر نشد، وقتی در سراسر جهان فریاد خشم مردم در خیابان‌های لندن، آمریکا، آفریقا و... شنیده شد، اما در برخی خیابان‌های عربی مثل بحرین، امارات و عربستان هیچ صدایی شنیده نشد؛ این فلسطینی‌های تحت اشغال هستند که می‌دانندنباید به «مذاکره و جریانات سازش داخلی» و «جلسات سازمان ملل» و «اجلاس سازمان همکاری اسلامی» امیدی ببندند؛ بنابراین طبق پیام رهبر حکیم انقلاب به ملت فلسطین، این آمادگی جوانان فلسطینی و قدرت‌نمایی مجموعه‌های ارزشمند جهادی، و اعداد قوه به صورت مستمر است که تنها فلسطین را روز‌به‌روز قدرتمند‌تر و دشمن غاصب را روز‌به‌روز ناتوان‌تر و زبون‌تر خواهد کرد.

نابودی قطعی اردوگاه تروریستی اسرائیل
همان‌طور که رهبر انقلاب در سخنرانی روز قدس امسال فرمودند: «حرکت نزولی و رو به زوال دشمن صهیونیستی آغاز شده و وقفه نخواهد داشت و هم‌افزایی مسلمین بر محور قدس شریف، کابوس دشمن صهیونیست و حامیان آمریکایی و اروپایی آن است»؛ بنابراین طبق این وعده صادق، نابودی ایده فلسطین مسیحی- یهودی و دولت صهیونیسم، تنها با احساس مسؤولیت و تکلیف دینی یکسره دنیای اسلام در برابر قضیه فلسطین است که قابل انجام است.

رهبر انقلاب بعد از پیروزی مقاومت در جنگ ۱۲ روزه «سیف القدس»، در پیام‌شان به ملت فلسطین فرمودند: «عقل سیاسی و تجربه‌های حکمرانی این تکلیف دینی را تأیید می‌کند که دولت‌های مسلمان باید در پشتیبانی از ملت فلسطین صادقانه وارد میدان شوند، چه در تقویت نظامی، چه در پشتیبانی مالی که امروز بیش از گذشته مورد نیاز است، و چه در بازسازی زیرساخت‌ها و ویرانی‌ها در غزه». ایشان همچنین تأکید کردند: «مطالبه و پیگیری ملت‌ها، پشتوانه این خواسته دینی و سیاسی است. ملت‌های مسلمان، باید انجام این وظیفه را از دولت‌های خود مطالبه کنند و خود ملت‌ها نیز در حد توان موظف به پشتیبانی مالی و سیاسی‌اند».

در این میان نامه‌های متعدد جریانات مقاومت فلسطین به رهبر انقلاب، از جمله نامه اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، نامه زیاد النَخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و نامه قدردانی گروه‌های متعدد مقاومت در فلسطین، همه بیانگر آن است که چگونه ابتکار امام خمینی (ره) در اعلام روز جهانی قدس و مواضع پایدار رهبر انقلاب و ملت سربلند ایران به عنوان محور مقاومت در منطقه در حمایت از مردم و گروه‌های مقاومت فلسطینی، در پایداری مقاومت فلسطینی مؤثر بوده است. حال اگر این حمایت از جانب دیگر کشور‌های اسلامی و ملت‌های مسلمان افزایش یابد، وحدت و اراده جمعی ۱۴ میلیون فلسطینی در درون سرزمین و بیرون آن، همچون سلاحی قدرتمند، کاخ طاغوت ۷ دهه‌ای اسرائیل و استکبار جهانی را در این منطقه ویران می‌کند؛ همان تجربه‌ای که ملت ایران ۴۰ سال پیش با دستانی خالی آن را در میدان به جهانیان نشان داد؛ بنابراین طبق بیانات حکیمانه رهبر انقلاب، با توجه به حوادث گوناگون سیاسی و اجتماعی در اروپا و آمریکا- که ضعف‌ها و اختلالات عمیق ساختاری و مدیریتی و اخلاقی غربی‌ها را در برابر جهانیان عریان کرده- و نیز رشد توانمندی‌های نظامی و غیرنظامی ائتلاف نیرو‌ها و کشور‌های مقاومت در حساس‌ترین مناطق اسلامی از جمله لبنان، سوریه، عراق، یمن و بحرین، همگی موازنه قوا را به نفع دنیای اسلام تغییر داده است و سیر نزولی و افولی اردوگاه غرب را حتمی کرده است. در نتیجه، برای تکامل تدریجی این رؤیای صادق، باید هم‌افزایی کشور‌های مسلمان، حول قضیه فلسطین - به معنی غزه، قدس، کرانه باختری و سرزمین‌های ۱۹۴۸ و حتی اردوگاه‌ها- و سرنوشت قدس شریف باشد. تجهیز جریان‌های درون فتح و سازمان آزادی‌بخش فلسطین در کرانه باختری که از روند سازش سرخورده شده‌اند، باعث هم‌افزایی قدرت مقاومت در فلسطین می‌شود؛ تا در نهایت مجاهدان فلسطینی بتوانند مبارزه مشروع و اخلاقی خود با رژیم غاصب را به قدری ادامه دهند که اسرائیل و قدرت‌های حامی آن ناچار شوند مطالبه برگزاری همه‌پرسی ملی در سرزمین فلسطین، میان ساکنان اصلی از هر قوم و دین و از جمله آوارگان فلسطینی بیرون از مرز‌ها را -که توسط جمهوری اسلامی در اسناد سازمان ملل به ثبت رسیده است- قبول کنند؛ و تنها این نظام سیاسی است که می‌تواند آوارگان را به داخل برگرداند و سرنوشت بیگانگان سُکنی گزیده را تعیین کند.

روزنامه خراسان **
مالیات بالاخره سراغ دلالان آمد/ مهدی حسن زاده
روز گذشته در بحبوحه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات هیئت رئیسه مجلس، نمایندگان گام نخست برای تحقق یکی از مهم‌ترین وعده‌های اقتصادی خود را برداشتند و به کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه رای مثبت دادند. طرحی که در صورت تصویب نهایی گام مهمی برای تحقق عدالت مالیاتی، مقابله با سوداگری در اقتصاد ایران و جبران کسری بودجه است. عایدی سرمایه به طور مشخص به تفاوت قیمت خرید و فروش دارایی‌هایی نظیر ارز و طلا، مسکن و خودرو گفته می‌شود. در اقتصاد ایران که همواره با تورم بالا مواجه بوده است، بسیاری از افراد به ویژه در شرایطی که جرقه‌های افزایش قیمت زده می‌شود، سراغ خرید دارایی‌هایی می‌روند که بیشتر از تورم افزایش می‌یابد و به این ترتیب برندگان اصلی تورم‌های بالا صاحبان سرمایه‌هایی هستند که پول خود را قبل از کم ارزش شدن به ملک، خودرو و ارز و طلایی تبدیل می‌کنند که یک سال بعد گران‌تر و گاهی ۲ تا ۳ برابر می‌شود. واضح است که این درآمد، یک منبع مالی رانتی و سوداگرانه است. شگفت این که حقوق بگیران و فعالان بخش تولید، مجبورند بدون فرجه زمانی و تخفیف، حتی در شرایط سخت اقتصادی و تورم‌های بالا و رکود سنگین ناشی از کرونا و تحریم، مالیات خود را بپردازند، حق بیمه خود را به حساب تامین اجتماعی واریز کنند و اقساط وام‌های بانکی خود را بازپرداخت کنند، اما در این میان صاحبان سرمایه، با تبدیل درآمد خود به ملک و خودرو طی همین ۲ سال اخیر سودی تا ۳ برابر را به جیب زده اند و بدون پرداخت یک ریال مالیات، روزگار را سپری می‌کنند. این «مفت بری» دلالان و تحت فشار بودن حقوق بگیران و تولیدکنندگان، ریشه در سیاست‌های تورم زا و وابستگی بودجه دولت به نفت و استقراض از بانک مرکزی دارد. متولیان اقتصاد کشور سال هاست تا قبل از تحریم‌ها به پول مفت نفت عادت داشته اند و به همین دلیل در زمینه مالیات صرفا به سراغ بخش‌های شفاف یعنی بخش‌های مولد و حقوق بگیر رفته و نیازی به مالیات گرفتن از فراریان مالیاتی و بخش‌های دلالی و غیرشفاف نداشته‌اند. تحریم‌ها تلنگر جدی به دولت وارد کرد که با توجه به کاهش درآمد نفت و کسری بودجه اگر به سمت شناسایی فراریان و معافیان مالیاتی نرود، مجبور به استقراض از بانک مرکزی، رشد بالای نقدینگی و تورم شدید خواهد شد. اتفاقی که اکنون محقق شده است و بالاترین رشد نقدینگی در ۴۷ سال اخیر در سال ۹۹ رقم خورد و رکورد طولانی مدت تورم کشور نیز شکسته شد. به همین دلیل مالیات بر عایدی سرمایه هم به دلیل کارکرد ضد سفته بازی و هم به دلیل نقش مهم اش در کاهش اتکا به درآمد نفتی، کلیدی است، اما باید بدانیم که مالیات بر عایدی سرمایه به تنهایی کافی نیست. مطمئنا مالیات بر عایدی سرمایه موجب فرار صاحبان سرمایه از تور مالیاتی می‌شوداز طریق این که دارایی خود را به نام دیگران بزنند یا دیگر روش ها، برای جلوگیری از این اتفاق، مالیات بر مجموع درآمد نیز ضروری است. این پایه مالیاتی، چون موجب شفاف سازی همه منابع درآمدی اشخاص می‌شود و بر پایه اشراف به اطلاعات مالی اشخاص، طراحی شده است، می‌تواند امکان فرار از مالیات بر عایدی سرمایه را نیز سلب کند. در هر صورت حرکت به سمت اصلاح جدی نظام مالیاتی ضروری است و مجلس نیز عزم خود را در این زمینه نشان داده است. فرصت مغتنمی است که در فضای تبلیغات اقتصادی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری، این مسئله تبدیل به گفتمان واحدی از سوی همه نامزد‌ها شود تا عزمی ملی برای یکی از مهم‌ترین اصلاحات بنیادین اقتصاد ایران شکل گیرد.

روزنامه ایران **
شروط یک انتخابات پرشور/رضا امراللهی
۲۸ خـردادماه ۱۴۰۰، ســیزدهــمین دوره از انتخابات ریاست جمهــــوری در ایران برگزار می‌شود. پس از پایان یافتن روند بررسی صلاحیت‌ها در روز‌های اخیر، شورای نگهبان لیست اسامی نامزد‌های این دور از انتخابات را اعلام کرد که البته به دلایلی با خالی ماندن جای برخی از طیف‌های سیاسی در این دور از انتخابات همراه بوده است. اما رقابت‌های انتخاباتی برای کشور ما موضوعی فراتر از سلیقه‌های سیاسی است. امنیت کشور در گرو این است که عمق و ژرفای مشارکت مردم در انتخابات حداکثری باشد. این مسأله روی امنیت کشور، بی اثر کردن خواست دشمن و به طور کلی اعتبار کشور نقش اساسی دارد. از این رو باید تلاش شود تا در انتخابات امسال مردم پای صندوق رأی حاضر شوند و میزان مشارکت حداکثری باشد. چرا که اعتبار کشور ما به صندوق رأی مرتبط است و اگر تعداد آرا کم باشد، ممکن است که بسیاری از معادلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور تغییر کند.

امنیت کشور در گرو این است که عمق و ژرفای مشارکت مردم در انتخابات حداکثری باشد. این مسأله روی امنیت کشور، بی اثر کردن خواست دشمن و به طور کلی اعتبار کشور نقش اساسی دارد. از این رو باید تلاش شود تا در انتخابات امسال مردم پای صندوق رأی حاضر شوند و میزان مشارکت حداکثری باشد. چرا که اعتبار کشور ما به صندوق رأی مرتبط است و اگر تعداد آرا کم باشد، ممکن است که بسیاری از معادلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور تغییر کند.

اما چطور می‌توان با همین لیست تأیید شده شورای نگهبان مشارکت حداکثری را در انتخابات ۱۴۰۰ رقم زد؟ پاسخ این سؤال در سطح مطالبه‌گری مردم و بیدار کردن یک حس مهم در جامعه نهفته است. باید مردم به این دیدگاه برسند که مشارکت آن‌ها در تعیین سرنوشت کشور مؤثر است و هدف آن‌ها انتخاب یک فرد پاکدست، دنیادیده و تحصیلکرده باشد.

جامعه ما باید مطالبه‌گر این صفات بویژه درخصوص پاکدستی باشد و بداند که اگر مشارکت نکند، از این جهت کشور به قهقرا خواهد رفت. در میان نامزد‌های تأیید صلاحیت شده نیز این ویژگی در برخی از آن‌ها دیده می‌شود. باید مردم را تشویق به شناسایی فرد پاکدست و انتخاب آن کرد. حتی لازم است که بزرگان کشور و افراد مورد اعتماد جامعه از مردم بخواهند که با انتخاب شایسته خود پاکدستی را تقویت کنند. اگر این حس نیاز در جامعه بیدار شود، آن زمان می‌توان انتظار داشت که مشارکت مردمی تقویت، فرد شایسته انتخاب و امنیت و جایگاه کشور حفظ شود. از این رو راه سختی را تا ۲۸ خرداد در پیش داریم.

روزنامه شرق**
ما و نگاه به داخل/سید‌مصطفی هاشمی‌طبا
معمای حمله هرچندوقت یک‌بار اسرائیل به غزه ظاهرا قابل حل یا بیان نیست. جمعیتی دو‌میلیونی در باریکه‌ای که از چهار طرف محاصره شده و بدون اجازه اسرائیل نه کسی می‌تواند به آن وارد شود و نه از آن خارج و همه تأسیسات و امکانات آن در حال فرسودگی است. در رنج و عذاب آن همین بس که دائما مورد تهاجم نظامی هوایی و توپخانه‌ای اسرائیل قرار گرفته و به تصریح نتانیاهو تأسیسات آب، برق، بانک‌ها و بیمارستان‌ها و مناطق مسکونی مورد حمله و ویرانی قرار می‌گیرد. چگونه این دو میلیون مردم از جمله زنان و کودکان در میان رنج و اندوه زندگی می‌کنند؟ نقش حماس در این میان چگونه است؟ در این مورد سؤالات جدی وجود دارد. جمهوری اسلامی ایران به‌حق به مردم مظلوم فلسطین کمک می‌کند و البته جا دارد در کمک و بازسازی به غزه در کنار دیگر کشور‌های مسلمان سهمی از آن داشته باشد و این خارج از محدوده تنگ‌نظری‌ها و صرفا ایدئولوژیک‌دیدن مسائل و اندیشه‌های فرقه‌ای است و می‌توان به آن به عنوان یک نگاه انسانی و آسمانی اطلاق کرد. طبیعی است دیدن رنج مردمان و ویرانی‌های ناشی از خشونت در هر کجا و برای هر مردمی که باشد، اندوه‌آفرین و دردناک است و همه مردمان باید از کمک به رنج‌دیدگان دریغ روا ندارند. می‌خواهیم در این راستا نگاهی گسترده‌تر به مسائل بیندازیم. مقام معظم رهبری بار‌ها درباره مقابله با تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی گفته‌اند که باید نگاهمان به داخل باشد. این بیان که باید به‌عنوان یک دستورالعمل گرانبها تلقی شود، می‌آموزد که اتکا به نیرو‌های خارجی برای مقابله با تحریم‌ها و رشد و توسعه کشور قابل اطمینان نیست و هرچند حسب دستورالعمل‌ها و ارزش‌های دینی و ملی روابط با دیگران پسندیده است، اما چاره کار اتکا به نیرو‌های داخلی است. می‌خواهیم بگوییم نگاه به داخل صرفا درباره مقابله با تحریم‌ها کفایت نمی‌کند، بلکه این نگاه باید در همه جوانب گسترش یابد. درک ویرانی غزه و کمک به ترمیم زخم‌های مردم آن امری مستحسن است، اما نگاه به داخل در خصوص جلوگیری از ویرانی و ترمیم آن‌ها باید ازجمله موارد اطاعت از رهبری درخصوص نگاه به داخل باشد. البته به یمن مدیریت مسئولانه در کشور پس از پایان جنگ عراق علیه ایران اقداماتی در‌خصوص سازندگی کشور صورت گرفته است. بنا‌های مختلف، مترو، کارخانجات مختلف ازقبیل پتروشیمی، پالایشگاه و... احداث شده و ظاهر بسیاری از شهر‌ها آراسته شده است، اما همه این‌ها در سرزمینی اتفاق افتاده که زیستگاه آن رو به ویرانی است و جز تنی چند از دلسوزان محیط زیست در مسئولان کشور ذوق و شوقی برای جلوگیری از ویرانی زیستگاه نشان نمی‌دهند. همین چند روز پیش بود که افرادی مانند دکتر کردوانی و دکتر کلانتری هشدار‌های تکان‌دهنده در مورد آب و آینده کشور را علنی کردند. یعنی ما به دست خود به ویرانی دست یازیده‌ایم و مسئولان کشور با اندیشه‌های پوپولیستی به مقابله با آن برنخاسته‌اند. در حقیقت ما به‌دست خود سرزمینی را ویرانه کرده و می‌کنیم و به‌هیچ‌وجه نگاه به داخل را در این مورد نداشته‌ایم و واقعا بیم آن می‌رود که در آینده نزدیک بسیاری از مزارع کشاورزی و باغ‌هایمان نابود شود. اگر مرگ بر آمریکا گفته و می‌گوییم این «مرگ بر آمریکا» باید با «زنده باد ایران» (نه در شعار بلکه در زنده‌ماندن ایران) واقعیت عینی به خود گیرد، وگرنه مرگ بر آمریکا که نابودی سرزمینی‌مان به‌دست خودمان را به‌دنبال داشته باشد چه ارزشی دارد؟ ممکن است برخی سیاسیون از این حرف عصبانی و آزرده شوند. بگذار چنین باشد، اما شاید به تصمیمات درست برسند.

نگاه کنید به همین مسئله آب و برق در شرایط خشک‌سالی. در سالی که رهبر انقلاب آن را سال برطرف‌کردن موانع تولیدی می‌نامد، با کمبود برق اولین کار وزارت نیرو، قطع برق کارخانجات تولیدی است و البته به‌صورت نمایشی قطع برق برخی ادارات که چندان اثری ندارد. جناب آقای اردکانیان وزیر محترم نیرو که در شایستگی ایشان هیچ تردیدی وجود ندارد، در مصاحبه مفصلی به‌جای آنکه سیاست‌های محکم برای گذر از تنگنای آب و برق و نظام پیشنهادی برای خروج از بحران مربوطه را شرح دهد و آن را به عمل آورد از سیاست یکی به نعل و یکی به میخ استفاده کرده‌اند. خودشان می‌دانند که یک تابستان گرم و طولانی در پیش است و از هم‌اکنون مردم باید به‌صورت جدی سیاست صرفه‌جویی و حداقل ممکن مصرف را پیشه کنند و بسیار جدی با مسئله روبه‌رو شوند. به‌قول معروف اگر به استقبال مرگ سرخ نرویم مرگ سیاه ما را دربر می‌گیرد؛ همان‌طور که دولت دوازدهم به‌جای طراحی سیستم مقابله با تحریم سعی در عادی نشان‌دادن جامعه کرد و امروز به مسائل لاینحلی دچار شده است. غافل‌بودن از عمل به رهنمود مقام معظم رهبری در‌خصوص نگاه به داخل -البته در همه مسائل- موجب تأثیر فشار‌های خارج به داخل خواهد شد و صدالبته باید آن را هم رصد کرد، اما لازم است در همه زمینه‌ها نگاه به داخل و اصلاح در داخل عملی شود و این جز با کمک همه مردم و ارائه رهنمود‌های مدیریتی از سوی حکمرانی ممکن نخواهد بود. یقینا دولت سیزدهم که رئیس آن هر که می‌خواهد باشد و از هر جناحی پیروز شود، به دلیل تراکم مسائل و مشکلات علی‌رغم همه وعده‌هایی که در مبارزه انتخاباتی خواهند داد، کاری نمی‌توانند انجام دهند؛ زیرا تنها یکپارچگی حکمرانی و مسئولیت‌پذیری همگانی در حکمرانی و نوشتن نسخه‌ای که به کار آید و مردم یا از آن اطاعت کنند یا ملزم به اطاعت باشند، ضروری است. همه باید بدانیم همان‌گونه که دفاع از مرز‌ها واجب است و شهدای ما با خونشان آن را حفظ کرده‌اند، دفاع از امکانات خداداد و سرزمین‌مان که از آن همه ملت بهره می‌برند، از اوجب واجبات است و تسامحی که در این زمینه در طول سال‌های گذشته روا شده، نابخشودنی است. به فصل انتخابات؛ هم‌اینک داوطلبان ریاست‌جمهوری چه پاسخی دارند؟ کلام شفاف کجا بیان می‌شود؟

اخبار ویژه پنجشنبه ۶ خردادماه


روزنامه کیهان
اصلاح‌طلبان شاید روی همتی اجماع کنند
عضو جبهه اصلاحات گفت: دو نفر از اصلاح‌طلبان تایید شده‌اند و چه‌بسا کاندیدای حزب کارگزاران، آقای همتی باشد. علی صوفی که سابقه وزارت در دولت اصلاحات و عضویت در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را دارد، به ایلنا گفت: در مرحله ثبت‌نام، اصلاح‌طلبان کاندیدایی معرفی نکردند، هرچند در مرحله اول مجمع عمومی جبهه اصلاحات با معرفی ۱۰ نفر وارد فاز انتخابات شدند و آن‌ها برنامه‌های خودشان را ارائه کردند، اما به‌دلیل آنکه جبهه اصلاحات وارد مراحل بعدی نشد؛ یعنی رای‌گیری‌های لازم «یک‌سوم» و «دو‌سوم» را که نیاز داشت تا کاندیدا‌ها معرفی کنند انجام نداد، همه رفتند ثبت‌نام کردند تا بعد از تایید صلاحیت‌ها افراد ارزیابی شوند.

وی خاطرنشان کرد: در اصل جبهه اصلاحات کاندیدایی انتخاب نکرد؛ اما افرادی که ثبت‌نام کردند در جامعه به‌عنوان کاندیدای جریان اصلاحات معرفی شدند و این جریان به روال سابق خود برگشت و منتظر شد صلاحیت‌ها بررسی شود و بعد بین افرادی که تایید شدند، آن کسی که اقبال عمومی بیشتری دارد و در مناظرات و رقابت‌های انتخاباتی پیشتاز بود مورد حمایت مردم قرار گرفت را به‌عنوان گزینه نهایی معرفی کند.

صوفی گفت: در حال حاضر بین کسانی که معرفی شدند هنوز آقای همتی و مهرعلیزاده اصلاح‌طلب هستند. این دو نفر متعلق به جریان اصلاحات هستند، مخصوصا آقای همتی که عضو حزب کارگزاران است و به نظر نمی‌آید این حزب در حال حاضر از رد آقایان جهانگیری و هاشمی ناراحت باشد چه‌بسا که کاندیدای اصلی‌شان هم آقای همتی باشد.

وی با بیان اینکه همتی رئیس کل بانک مرکزی، و اعتدال و توسعه‌ای است، گفت در مورد رئیس کل بانک مرکزی باید گفت، حاکمیت و دولت از عملکردش راضی هستند و باید یادآوری کنم در آن دوره‌ای که نوسانات نرخ ارز و گرانی داشتیم، صداوسیما پوشش بسیار قوی از آقای همتی داشت و مرتب در بخش‌های خبری از وی دعوت می‌کرد و فضای رسانه ملی را در اختیار ایشان قرار می‌داد. آقای همتی کاندیدای مشترک حاکمیت و حزب اعتدال و توسعه و کارگزاران است.

وی ادامه داد: معتقدم هنوز بازی تمام نشده است و باید منتظر روز‌های آتی باشیم،‌ای بسا کاندیدایی با حکم حکومتی برگردد و همچنین اصلاح‌طلبان را هم متقاعد کنند مانند سال ۹۲ که از آقای روحانی حمایت کردند، از شخص دیگری در این دوره انتخابات حمایت کنند. صوفی خاطرنشان کرد: درست است که آقای مهرعلیزاده هم اصلاح‌طلب است، اما آن وفاقی که مشاهده می‌کنیم پشت‌پرده روی آقای همتی وجود دارد، روی ایشان نیست.

در همین حال، غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران به ایلنا گفت: آقای همتی نیروی خوبی است، منتها ما نمی‌دانیم ایشان آمادگی ماندن در صحنه و کار کردن در این شرایط را دارد یا خیر؟ و این را باید بررسی کنیم. ما بر اساس اینکه ایشان به کارگزاران می‌آید یا نمی‌آید، در مورد آقای همتی بحث نمی‌کنیم. وی افزود: ایشان عضو کارگزاران بوده و هیچ‌وقت هم استعفا نداده‌اند. اما برای ما مسئله اصلی بحث کشور، کارآمدی و حل مشکلات مردم است، باید ببینیم که ایشان در این زمینه چه اندازه می‌تواند کار کند و چه برنامه کاری در این حوزه دارد. البته اصل این موضوع باید در جبهه اصلاح‌طلبان بررسی شود و بعد درباره آن اعلام نظر صورت گیرد.

در همین حال علی‌محمد نمازی عضو دیگر کارگزاران گفته است: نظر کرباسچی بر همتی است. او ویژگی‌های مناسبی دارد. نیرویی معتدل است که روحیه کار دارد و کمتر مشاهده شده که جنجال به پا کند. همتی با هماهنگی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان اقدام کرد.

مرغ در دولت روحانی ۴۰۰ درصد گران شد
قیمت مرغ رسماً در دولت روحانی بیش از ۴۰۰ درصد گران شد. به گزارش روزنامه جوان، مرغ ارزان‌ترین پروتئین گوشتی در کشور است که این روز‌ها با ۵۰۰۰ تومان بیشتر از قیمت مصوب به فروش می‌رسد. قیمت مصوب مرغ در بازار ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است که این روز‌ها با قیمت حداقل ۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود. چندی پیش فروش مرغ قطعه‌بندی شده ممنوع شد و فروشندگان اجازه انجام این کار را نداشتند و پس از آزادسازی چند ماهی بازار در ثبات قرار داشت، اما اکنون در ویترین فروشگاه‌های عرضه مرغ، سینی‌های قطعه‌بندی شده قرار گرفته و مرغ کامل عرضه نمی‌کنند.

در طول هشت سال گذشته قیمت مرغ با افزایش ۳۰۵ درصدی روبه‌رو شده، به طوری که در حال حاضر هر چند قیمت این محصول ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان در میادین به فروش می‌رسد، ولی بیشتر خرده‌فروشی‌ها آن را با نرخ نزدیک به ۳۵ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسانند. در واقع در سال گذشته نیز با توجه به صف‌های گسترده خرید مرغ که به کمبود عرضه محصول برمی‌گشت، دولت برای کنترل بازار مجبور به تشکیل قرارگاه ساماندهی بازار مرغ شد و مجوز واردات ۵۰ هزار تن مرغ را نیز صادر کرد؛ با این وجود به سختی توانست تعادل را به بازار برگرداند. تولیدکنندگان و مرغداران معتقدند این افزایش قیمت به دلیل نابسامانی بازار نهاده‌های دامی، میزان جوجه‌ریزی و کاهش تولید مرغ است که همین مسئله به طولانی‌تر شدن صف‌ها و سخت‌تر شدن دسترسی مردم به این ماده پروتئینی منجر شده است.

قیمت مصوب مرغ
قیمت مرغ در ابتدای دولت در سال ۹۲ حدود ۶۰۰۰ و ۱۵۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود که این رقم تا امروز با نرخ مصوب به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده و حاکی از آن است که قیمت این محصول پروتئینی رشدی ۴۰۰ درصدی را به خود دیده است.
روزنامه جوان نیز در گزارشی در همین باره نوشت قیمت مرغ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، به ۳۵ هزار تومان رسیده است.
جوان بی‌توجهی دولت به هشدار‌های مرغداران در خصوص افزایش مجدد قیمت مرغ و عدم کنترل و تنظیم بازار جوجه یکروزه باعث گرانی قیمت آن به ۳۵ هزار تومان شد. به طوری که در چند روز گذشته مجدداً مرغ دولتی دوباره نایاب شد و متولیان تولید و بازار همچنان در سکوت به سر می‌برند.

روایت عجیب عطریانفر از علت افشای فایل صوتی ظریف
واکنش منفی خاتمی به کاندیداتوری لاریجانی و رایزنی‌های خاتمی و سید حسن خمینی برای کاندیداتوری ظریف، زمینه‌ساز انتشار فایل صوتی محمد جواد ظریف و خلع سلاح کردن وی در انتخابات شد! به گزارش جوان، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در اظهارنظری انصراف دکتر ظریف از کاندیداتوری انتخابات را دنباله رقابتی شدید در دفتر رئیس‌جمهور با اصلاح‌طلبان عنوان کرد.

محمد عطریانفر در گفت‌وگویی که در شبکه‌های خبری بازتاب داشت، برای نخستین بار و به صورت آشکار پرده از رقابت‌های دفتر رئیس جمهور با اصلاح‌طلبان برداشت و مدعی شد: افشای فایل صوتی ظریف، دنباله رقابتی شدید بود که در دفتر رئیس‌جمهور با اصلاح‌طلبان وجود داشت. اگر اصلاح‌طلبان حاضر به همراهی با دولت سوم حسن روحانی به ریاست علی لاریجانی می‌شدند، شاید این فایل در امنیت کامل حفظ و نگهداری می‌شد.

عطریانفر با بیان اینکه ظریف قصد کاندیداتوری داشت و به خاطر انتشار فایل صوتی کاندیدا نشد، اضافه کرد: گزینه دولت روحانی و مشخصاً حزب اعتدال و توسعه به محوریت واعظی، از ابتدا علی لاریجانی بود نه ظریف. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تلویحاً دفتر ریاست جمهوری را متهم انتشار فایل صوتی ظریف معرفی و ادعا کرده است: واکنش منفی خاتمی به کاندیداتوری لاریجانی و رایزنی‌های خاتمی و سید حسن خمینی برای کاندیداتوری ظریف، زمینه‌ساز انتشار فایل صوتی محمد جواد ظریف و خلع سلاح کردن وی در انتخابات شد!

روایت استاندار بازنشسته از سوءمدیریت شدید دولت
استاندار بازنشسته دولت روحانی که نامزد انتخابات شده بود، می‌گوید: نامزد شدم تا مشکل مرغ و تخم‌مرغ حل شود. محمود زمانی‌قمی در دولت اصلاحات، استاندار ایلام و چهارمحال و بختیاری بود و در دولت روحانی نیز به استانداری یزد رسید، اما در پی اعمال قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، اجبار از فعالیت دولتی منفک شد، وی که برای انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کرده بود، قبل از اعلام اسامی نامزد‌های تایید شده، به جماران گفت: ما امروز در حوزه معیشت و اقتصاد وضع بسیار نابسامانی داریم و شاید هیچ مقطعی بعد از پیروزی انقلاب را با شرایط امروز ایران نمی‌توانیم مقایسه کنیم. اما به این معنا نیست که همه علل وضع موجود ریشه‌های اقتصادی صرف دارد؛ به نظر من ریشه‌های مدیریتی هم فراوان دارد.

وی افزود: اگر قرار است ما امروز به سفره مردم رسیدگی کنیم و اجازه ندهیم تخم‌مرغ هم از سفره‌ها خارج شود. این را برگردانیم و آرام‌آرام سفره مردم را به یک نقطه قابل قبول برسانیم. حتما باید اقتصاد رانتی - نفتی را آرام‌آرام به نفع اقتصاد صادراتی، تولید، رونق و خلق ثروت کاهش بدهیم. از طرف دیگر حتما باید به‌دنبال حل این سه بیماری باشیم. من تصریح می‌کنم، آدم‌هایی که برادر به کار گرفته‌اند، خویشاوندی استخدام کرده‌اند و باند تشکیل داده‌اند، در هر جایی می‌خواهند باشند، آن‌ها صلاحیت تغییر و تحول در این حوزه را ندارند. نمی‌شود که من خودم به آن امراض دچار باشم و بعد بگویم که می‌خواهم معجزه کنم.

زمانی‌قمی گفت: من در ۹ استان کشور کار کرده‌ام و همین‌جا اعلام می‌کنم، به عنوان یک سیاستمدار اصلاح‌طلب خودم و همه همفکران و دوستانم باید در سهمی که در به‌وجود آوردن شرایط امروز کشور داشته‌ایم از مردم عذرخواهی کنیم. مگر ما چه کسی هستیم که فکر می‌کنیم هر کاری انجام داده‌ایم درست بوده و داریم درست انجام می‌دهیم؟

استاندار سابق یزد در دولت روحانی گفت: تمام بخشنامه‌هایی که با نفوذ بعضی از عناصر از وزارتخانه‌های صنعتی، اقتصادی، گمرک و جا‌های دیگر به نفع واردات و به زیان صادرات صادر شده همه یک‌جا باید لغو شود. بعد برای تدوین و ابلاغ بخشنامه‌های جدید با رویکرد اینکه واردات ما به سمت ورود مواد اولیه و متریال تولید برود، نه زینتی، و صادرات غیرنفتی را آسان کنیم، باید پیش برویم.

من اگر دولت را در دست بگیرم حتما هر دو ماه یک‌بار با کارآفرینان بزرگ کشور از نزدیک گفتگو می‌کنم و معتقد هستم اگر قرار است ما دولت را کوچک کنیم، کارآفرینان نامی ایران و کسانی که امتحان پس داده‌اند، کم نیستند و در صنایع مختلف هم هستند، وقتی مدیریت را از بالا، میانی و پایینی سالم‌سازی کردید و بیماری‌ها را پاک کردید حالا دیگر این مدیر در خصوصی‌سازی این طرف نمی‌نشیند شوت کند و آن طرف قوم و خویش‌هایش تحویل بگیرند. وقتی ماشین‌سازی تبریز را با ۲۸۰ میلیارد تومان واگذار کردید و اولین چک پس از واگذاری هم برگشت خورد، ۱۰ هزار نفر بیکار زنجیره اشتغال تولید CNC است که کار ماشین‌سازی تبریز روش خودش هست؛ قرار بوده ماشین تولید کند، چرا ما این بلا را سر آن آوردیم؟ برای اینکه این طرف میز می‌نشینیم، به آن طرف میز شوت می‌کنیم و باند و قوم و خویشمان تحویل می‌گیرد. نباید این کار را بکنیم.

وی همچنین گفته است: می‌گوییم می‌خواهیم خصوصی‌سازی کنیم و به باند و بستگان خودمان می‌دهیم. اگر این کار را نکرده بودیم آخر ماجرای ماشین‌سازی تبریز، هپکوی اراک و جا‌های دیگر این نمی‌شد. چطور کشور‌های دیگر دنبال یک مدل عاقلانه رفته‌اند و از آن نتیجه گرفته‌اند و امروز مظهر و نماد استاندارد صنعتی در دنیا می‌شوند؟

اگر می‌خواهیم دنبال بیمه، بورس و خیلی از این چیز‌ها برویم، باید دنبال مدل برویم. هر کاری منطق دارد. این نظام بانکی است که ما داریم و مرتب می‌خواهند برج بفروشند؟ شورای پول و اعتبار یک‌بار برای همیشه کارویژه بانک‌ها را مشخص کند.

بالاخره شما باید قدرت خرید مردم را بالا ببرید و این حرف‌هایی هم که کلی‌گویی می‌کنیم و می‌گوییم اقتصاد را متحول می‌کنیم، من اصلا از این حرف‌ها بلد نیستم بزنم. من خیلی کار کنم، فعلا یک مردم را دو کنم، تخم‌مرغ را به سفره برگردانم و جلوی اتلاف منابع ایران را هم می‌گیرم. ما بیش از ۷۰ میلیارد دلار اتلاف منابع پنهان به‌خصوص در حوزه نفت و گار داریم. چرا من باید به عنوان یک تولیدکننده در پتروشیمی مرتب احساس بزرگی کنم که من این همه سوددهی داشته‌ام؟ یکی نیست از من بپرسد با کدام قیمت سوخت؟ حتی فولادها، با کدام قیمت؟ با قیمت مجانی از دولت می‌گیریم و با قیمت بین‌المللی به مردم می‌فروشیم؛ از جیب مردم برداشته‌ایم و یاد گرفته‌ایم بلافاصله به سراغ مصارف خانگی می‌رویم.

قصور دوجانبه در زمینه تولید برق در کشور
سوءتدبیر‌های دولت در چند سال اخیر، موجب کاهش ۲۸ درصدی رشد ظرفیت تولید برق و همچنین فرسودگی شبکه توزیع شده و همزمان، سایه برجام بر سر صنعت هسته‌ای و برق کشور سنگینی می‌کند. به گزارش وطن امروز، نرخ رشد ظرفیت اسمی نیروگاه‌های کشور بین سال‌های ۸۵ تا ۹۲ معادل ۴۵/۵ درصد و بین سال‌های ۹۳ تا ۹۹ معادل ۱۷/۶ درصد بوده است که نشان از کاهش ۲۷/۹ درصدی دارد.

چند سالی است با گرم شدن هوا، شاهد قطعی‌های برق گسترده در نقاط مختلف کشور هستیم، صنعت برق به عنوان صنعتی زیرساختی، علاوه بر تأمین رفاه عمومی، نقش پررنگی در بخش تولید ایفا می‌کند؛ بنابراین زمانی که از رونق تولید صحبت می‌شود، توأمان باید ظرفیت تولید برق را نیز افزایش داد. بخشی از تولید برق به منظور تأمین برق مشترکان ثابت است و بخشی دیگر نیز باید برای مشترکان تازه‌ای که به شبکه افزوده می‌شوند، تولید شود. این مشترکان جدید شامل بخش خانگی، صنعتی، تجاری و کشاورزی می‌شود.

طی سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹، معادل ۶ هزار و ۱۱۸ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شده است، یعنی طی هر سال حدود ۲ هزار مگاوات، این در حالی است که طبق برنامه ششم توسعه سالانه باید ۵ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود و تا پایان سال ۱۴۰۰ ظرفیت تولید برق کشور به ۱۰۱ هزار مگاوات برسد ظرفیت اسمی تولید برق کشور در حال حاضر حدود ۸۵ هزار مگاوات است که در اوج مصرف در ایام پیک میزان تولید از این ظرفیت به حدود ۶۰ هزار مگاوات می‌رسد.

این روزنامه همچنین با اشاره به تأثیر منفی برجام می‌نویسد: کم‌کاری در افزایش ظرفیت برق هسته‌ای کشور بی‌تأثیر از برجام نبوده و در حالی که وزارت نیرو در مذاکرات روزانه خود در سال‌های پایانی دولت یازدهم و شروع دولت دوازدهم به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی در زمینه برق حرارتی بوده، برق هسته‌ای به فراموشی سپرده شد. از مهم‌ترین ظرفیت‌های استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی، ساخت رآکتور‌های هسته‌ای جهت تولید برق است. در حالی که ظرفیت عملی تولید برق در تمام انواع نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه‌های حرارتی، برقابی، تجدیدپذیر و... هر کدام به دلیلی کمتر از ظرفیت اسمی است، تنها در نیروگاه هسته‌ای ظرفیت عملی تولید برق برابر با ظرفیت اسمی است و به عبارتی، برق هسته‌ای یک برق پایدار برای تأمین نیاز شبکه برق است.
********************
روزنامه وطن امروز **
باید مردم‌سالاری اقتصادی را احیا کنیم
محسن رضایی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: آمده‌ام با کنار گذاشتن هر ملاحظه‌ای، با اراده یکایک ملت ایران، اقتصاد و معیشت مردم را نجات دهیم.
محسن رضایی نوشته است: «ملت بزرگ ایران! برای ساختن آینده روشن و آرام و کشوری جذاب در جهان، با تمسک به خون همرزمان شهیدم و تمام شهدای تاریخ این مرز و بوم که پاسدار این میراث بوده‌اند، با شما پیمان می‌بندم تمام تلاش خویش را جهت احیای اقتصاد و خروج کشور از دور باطل مدیریت ناکارآمد به کار گیرم. نگهبانان دائمی ایران و انقلاب، مردم هستند. مردم‌سالاری به معنای احساس مثبت ملت به صندوق رأی و انتخابات است. در کنار آن، باید مردم‌سالاری اقتصادی را احیا کنیم و کشور را از شر تبعیض و فقر نجات دهیم. آمده‌ام تا دولت مردم را تشکیل دهم و رئیس‌جمهور همه شما باشم نه یک جناح خاص. ملت بزرگ ایران شاهدند بیش از ۲۰ سال است درباره معیشت مردم و آینده اقتصاد ایران هشدار می‌دهم. در تدوین و ابلاغ سیاست‌های اقتصادی کشور مشاوره دادم. دولت‌ها کاری نکردند. این بار آمده‌ام با کنار گذاشتن هر ملاحظه‌ای، با اراده یکایک شما ملت ایران، اقتصاد و معیشت مردم را نجات دهیم».
***
اعلام قوانین جدید برای مناظره‌های انتخاباتی
عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری گفت: با توجه به کرونا و جلوگیری از تجمعات تصمیم گرفته شد هر نامزد انتخاباتی با هر استانی گفتگو با دوربین داشته باشد. سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی درباره زمان مناظره زنده نامزد‌ها خاطرنشان کرد: مناظره بین نامزد‌های انتخاباتی هر کدام به مدت ۳ ساعت است و این مناظره از تلویزیون پخش زنده خواهد شد. علاوه بر این اگر نامزدی به نامزد دیگر توهین کرده یا تهمت و افترا بزند و زمان آن فرد برای پاسخ دادن به این تهمت‌ها به اتمام رسیده باشد، با نظر کمیسیون به او برای دفاع از خود وقت داده می‌شود. عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری افزود: بنابراین اگر در مناظره نامزدی فکر کند وقت دارد و هیچ کس نمی‌تواند پاسخ دهد، صحیح نیست، بلکه به نامزدی که به وی تهمت و افترا وارد شده، زمان داده می‌شود، حتی چنانچه نسبت سوئی به افراد خارج از مناظره داده شود، ۲ برابر وقت به آن فرد حقیقی یا حقوقی داده می‌شود که برنامه او به صورت ضبط شده پخش خواهد شد. قاضی‌زاده‌هاشمی ادامه داد: البته مناظره رادیویی میان نماینده نامزد‌های انتخاباتی در رادیو اقتصاد برگزار می‌شود. در پیشنهادات بحث مستندات تولیدی و فیلم‌های تبلیغاتی نامزد‌ها ۲ مستند ۳۰ دقیقه‌ای بود که بر اساس این پیشنهاد مستنداتی که توسط ستاد‌های تبلیغاتی خود نامزد‌ها تولید می‌شود، پخش می‌شود. ابتدا قسمت اول مستند همه نامزد‌ها پخش می‌شود و سپس قسمت‌های بعدی. علاوه بر این بحث گفت‌وگوی کاندیدا‌ها با استان‌ها نیز مطرح است به این ترتیب که هر نامزد انتخاباتی با هر استانی گفتگو با دوربین خواهد داشت که با توجه به کرونا و جلوگیری از تجمعات این تصمیم گرفته شده است. این کار جدید و به ازای آن، دشوار است، اما شورآفرینی جدی و جدیدی را به همراه خواهد داشت.
***
امیدواریم ثمره انتخابات پیش رو تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی باشد
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور اظهار امیدواری کرد ثمره انتخابات پیش رو تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی و تقویت نور امید در بین مردم باشد. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در نخستین اجلاس مشترک نمایندگان، ولی فقیه، ائمه جمعه و فرماندهان نیروی انتظامی با تبیین ابعاد و ویژگی‌های انتخابات پیش رو، اظهار امیدواری کرد این رویداد ملی، پرشورتر از همیشه و در کمال سلامت و امنیت برگزار شود و ثمره آن، تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی و تقویت نور امید به افق روشن پیش رو در قلب مردم شریف باشد.
***
کارخانه رشت الکتریک در اختیار بیت‌المال قرار گرفت
پیرو گزارش سازمان بازرسی کل کشور و دستور رئیس قوه قضائیه در سفر به استان گیلان درباره کارخانه الکتریک ایران- رشت، با تکمیل پرونده و اقدامات قضایی توسط دادگستری استان گیلان، سهام این شرکت به صندوق بازنشستگی کشوری بازگشت. به گزارش ایسنا به نقل از سازمان بازرسی کل کشور، در پی گزارش مستند و مبسوط بازرسی کل استان گیلان درباره واگذاری ناموفق شرکت الکتریک ایران-رشت و تعطیلی و توقف تولید و اشتغال در این کارخانه بزرگ و دستور مؤکد رئیس قوه قضائیه و پیگیری و نظارت مستمر مسؤولان قضایی گیلان، اخیرا سهام این شرکت و اراضی و املاک کارخانه بالغ بر ۵/۸ هکتار در داخل شهر رشت به ارزش بالغ بر هزار میلیارد تومان اقاله و این اموال به بیت‌المال بازگردانده شد. شرکت الکتریک ایران- رشت به عنوان یکی از تولیدکننده‌های اصلی محصولات الکتریکی و دارای ۲ هزار کارگر، سال ۸۲ به بخش خصوصی واگذار شده بود، ولی خریداران به رغم توافق اولیه واحد تولیدی را تعطیل کرده و به فروش گذاشته بودند. طی سفری که سیدابراهیم رئیسی بهمن سال گذشته به استان گیلان داشت، پس از بازدید از کارخانه رشت الکتریک دستور رسیدگی فوری به وضعیت این کارخانه را صادر کرد که در نهایت این واگذاری با توافق طرفین فسخ شد.

روزنامه خراسان **
دلیل گرانی حبوبات مشخص شد
تسنیم - در حالی بر اساس مشاهدات میدانی حبوبات در بازار کیلویی ۳۰ تا ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسد که آمار رسمی نشان می‌دهد با وجود کمبود تولید، واردات این محصولات هم ۸۱ درصد کاهش داشته است. با افزایش قیمت گوشت و مرغ، مصرف حبوبات به عنوان یکی از پروتئین‌های جایگزین افزایش یافته، اما این محصولات نیز از گرانی دور نمانده و قیمت آن‌ها در دو سال گذشته چند برابر شده است به طوری که انواع حبوبات در محدوده ۳۰ تا ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. سرانه مصرف حبوبات در کشور حدود ۱۰ کیلوگرم برای هر نفر است، اما بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی سالیانه حدود ۷۰۰ هزار تن انواع حبوبات تولید و کمبود‌ها از دیگر کشور‌ها از جمله کانادا وارد می‌شود.

قیمت گذاری خودرو معطل حضور وزیر صمت در مجلس
فارس - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: کمیسیون پس از دریافت گزارش سازمان گسترش از جمع بندی پیشنهاد‌های وزارت صمت، خودروسازان، قطعه سازان و شورای رقابت، درباره قیمت گذاری خودرو تصمیم‌گیری می‌کند. «فیروزی» در تشریح نشست روز گذشته کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به انتقاد شدید اعضای این کمیسیون از حضور نیافتن وزیر صنعت، معدن و تجارت در سه جلسه گذشته کمیسیون صنایع با دستور کار قیمت‌گذاری خودرو، اظهار کرد: این عملکرد بیانگر بی توجهی وزیر صمت به موضوع خودرو است.

موسسه اعتباری کاسپین در بانک آینده ادغام می‌شود؟
ایسنا – در حالی که پیش از این مطرح شد که در ماه‌های پیش‌رو موسسه اعتباری کاسپین در بانک آینده ادغام می‌شود، مسئولان این بانک می‌گویند که در این زمینه، هنوز ابلاغیه رسمی از سمت بانک مرکزی دریافت نشده است و منتظر دستور رسمی بانک مرکزی هستند. به تازگی گفته‌هایی مبنی بر ادغام موسسه اعتباری کاسپین در بانک آینده مطرح شده است؛ ماجرا به این برمی‌گردد که در اسفند ۹۴ بانک مرکزی با دادن مجوز به این مؤسسه با نام جدید «کاسپین» موافقت کرد.

اونس طلا مرز ۱۹۰۰ دلار را درهم شکست
ایسنا - قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر دلار ضعیف‌تر و رشد نگرانی‌های تورمی به بالای مرز روانی مهم ۱۹۰۰ دلار صعود کرد و با ۴/۰ درصد افزایش، به ۱۹۰۶ دلار و ۹۹ سنت رسید که بالاترین قیمت از هشتم ژانویه بود.

هدف گذاری صادرات ۳ برابری لوازم خانگی
مهر - مدیر کل صنایع لوازم خانگی وزارت صمت با اشاره به صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری لوازم خانگی در سال گذشته، برآورد کرد صادرات طی امسال به ۶۰۰ میلیون دلار افزایش یابد. «کیوان گردان» با اشاره به این که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ تا ۶۰ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار برند‌های خارجی بود و ۴۰ درصد تولید داخل نیز از عمق ساخت داخل بسیار پایینی برخوردار بود، اظهار کرد: از خرداد ۹۷ واردات لوازم خانگی را متوقف کردیم. هر چند فکر نمی‌کردیم تحریم‌ها تا این حد مبادلات مالی این صنعت را سخت کند، اما با وجود این در سال ۹۹ در اقلام اصلی لوازم خانگی خودکفا شدیم و امسال به دنبال صادرات برخی محصولات هستیم.

بازگشت ارز به کشور ۱۰۰ درصد رشد کرد
ایسنا - سازمان توسعه تجارت می‌گوید میزان بازگشت ارز صادرکنندگان به کشور ۱۰۰ درصد رشد کرده است. از حدود سه سال قبل و همزمان با از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دولت اعلام کرد که صادرکنندگان باید بخشی از ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند. هرچند در سال‌های گذشته پرونده‌های فراوانی برای بازگشت ارز به کشور باز شده است و حتی برخی صادرکنندگان با توقف فعالیت‌هایشان مواجه شدند، اما در سال گذشته با همراهی که میان صادر کنندگان و بانک مرکزی به وجود آمده، سرعت بازگشت ارز به کشور افزایش یافته و این روند در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه یافته است. دبیر کمیته اقدام ارزی سازمان توسعه تجارت از رشد ۱۰۰ درصدی میزان ایفای تعهدات ارزی در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۱۳۹۹ خبر داده و گفته است: تعهدات ارزی در فروردین ۱۴۰۰، به میزان ۴/۱ میلیارد یورو ایفا شده در حالی که در اسفند ۹۹ این میزان برابر با ۷۰۰ میلیون یورو بوده است.

روزنامه ایران **
بازداشت ۸ نفر از عوامل پرونده پولشویی در اسفراین
خبر اول این که، رئیس کل دادگستری خراسان شمالی در حاشیه بازدید سرزده از حوزه قضایی اسفراین از دستگیری و بازداشت ۸ نفر از عوامل اصلی مرتبط با پرونده پولشویی در شهرستان اسفراین خبر داد. به‌گزارش ایسنا حجت‌الاسلام جعفری، با اشاره به گزارش مراجع اطلاعاتی و اقدامات بموقع سربازان گمنام امام زمان (عج) به کشف فرایند پولشویی در جریان تخریب محیط زیست و مشخصاً اموال عمومی و معادن آلبلاغ در این شهرستان که به طور سازمان یافته و هماهنگ و هدایت شده توسط تعدادی از افراد منفعت طلب و سودجو انجام شده بود و شناسایی عوامل اصلی آن اشاره کرد و در ادامه نسبت به متعدیان و متعرضین به حقوق عامه شدیداً هشدار داد. وی گفت: تاکنون ۸ نفر از عوامل اصلی مرتبط با این موضوع دستگیر شده‌اند و مراتب در شعب ویژه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اسفراین تحت نظارت مستقیم دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان تحت رسیدگی‌های قضایی قرار دارد. رئیس کل دادگستری خراسان شمالی افزود: ۶ نفر از ۸ متهم یاد شده با صدور قرار بازداشت موقت و دو نفر دیگر هم متعاقب صدور قرار وثیقه، به لحاظ عجز از تعرفه وجه الوثاق روانه زندان شده‌اند. جعفری با بیان اینکه افراد دیگری نیز در این خصوص شناسایی شده‌اند و دستور‌های قضایی لازم نیز در راستای دستگیری آنان صادر شده است، گفت: متأسفانه این افراد با روش‌های مختلف مبادرت به استخراج ذخایر معدنی معدن آلبلاغ شهرستان اسفراین و تخریب محیط زیست می‌کردند و سپس با فروش اموال عمومی سود‌های هنگفتی به دست می‌آوردند و در ادامه با ارتکاب پولشویی موجبات تضییع حقوق عامه را فراهم می‌کردند.

نامزد‌ها از عنوان «جهادی» استفاده نکنند
خبر دیگر اینکه، مجمع عالی جهادگران کشور در بیانه‌ای با تأکید بر اهمیت انتخابات و مشارکت مردم و جهادگران در انتخابات، از نامزد‌های تأیید صلاحیت شده خواست که از عنوان «جهادی» در تبلیغات خود استفاده نکنند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بسیج سازندگی در بخشی از این بیانیه آمده است: به کاندیدا‌هایی که از جانب شورای محترم نگهبان احراز صلاحیت شده‌اند توصیه می‌شود؛ از نام جریان جهادی در تبلیغات به نفع خود استفاده نکرده، چرا که آرمان قطعی گروه‌های جهادی، خادمی محض از، ولی نعمتان انقلاب می‌باشد و به همین سبب خود را در کانون هیچ کدام از جریان‌های سیاسی احزاب قرار نخواهند داد. چنانچه افرادی با نام جهادی، کمیته یا ستادی از جانب هر کدام از کاندیدا‌های محترم ریاست جمهوری تشکیل دهند آن‌ها را کاسبان فضای جهادی تلقی کرده و به قطع و یقین اجازه نخواهیم داد جریان مقدس و امیدآفرین جهادی هزینه امر زودگر انتخابات شود.
حمایت مجلس از بررسی دقیق صلاحیت نامزد‌های رئیس جمهوری
دست آخر اینکه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیه‌ای از اقدام شورای نگهبان در بررسی دقیق صلاحیت‌های نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند. به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیه‌ای از اقدام شورای نگهبان در بررسی دقیق صلاحیت نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی حمایت کردند. علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، محمود احمدی‌نژاد و مسعود پزشکیان از داوطلبان شاخصی بودند که صلاحیت آن‌ها از سوی شورای نگهبان احراز نشده است.

روزنامه شرق**
روحانی با اشاره به روند بررسی صلاحیت‌ها:
خدا نکند مردم حس کنند می‌خواهیم برای آن‌ها تصمیم بگیریم
ایسنا: رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه هیئت دولت گفت: ما از تصمیمی که از سوی شورای نگهبان گرفته شده، عصر روز دوشنبه مطلع شدیم و شب صریح‌تر برای ما روشن و واضح شد و معلوم شد که چه کسانی مدنظر هستند. برای خیلی از سیاسیون و ما این‌گونه بود که دلمان می‌خواست شرایط به گونه‌ای می‌شد که فرصت بیشتری می‌دادند و افراد دیگری هم اضافه می‌شدند؛ چراکه مبانی انتخابات و اصل آن رقابت است و اگر این جان را از انتخابات بگیریم چیزی در کالبد انتخابات نمی‌ماند. حسن روحانی با تأکید بر اینکه دولت در این زمینه کار زیادی نمی‌توانست انجام دهد، عنوان کرد: من نسبت به اصل ۱۱۳ قانون اساسی حتما متذکر هستم و اشکال دارم. منتها ما هر وقت اصل ۱۱۳ را به شورای نگهبان می‌نویسیم آن‌ها تفسیر خودشان را دارند و می‌گویند نمی‌توانید در این زمینه تذکر بدهید. او افزود: من روز سه‌شنبه به ناچار درباره این موضوع به مقام معظم رهبری نامه نوشتم و آنچه را در ذهنم بود به ایشان انتقال دادم، حالا ایشان هرچه مصلحت می‌دانند و بنا به مصالح کشور مردم تصمیم خواهند گرفت؛ البته آقا در این موارد کمتر وارد می‌شوند، اما به هرحال مواردی هم بوده که ورود پیدا کرده‌اند و از حکم حکومتی خود استفاده کرده‌اند. در هر حال این موضوع مربوط به همه مردم است و ما هم درخواست و تقاضایمان را از ایشان انجام داده‌ایم که اگر صلاح می‌دانند اقدام کنند. روحانی گفت: این مسئله برای ما بسیار مهم است چراکه ما نمی‌توانیم صندوق آرا را رها کنیم. اگر نظام تاکنون حفظ شده به خاطر همین صندوق رأی و حضور و فداکاری مردم بوده است. من از همه مردم خواهش می‌کنم در سراسر کشور این مسئله مهم را مدنظر قرار دهند. اگر سؤالی در ذهن مردم شکل گرفته ما باید به آن سؤال که با زبان و قلم بیان می‌کنند بتوانیم پاسخ دهیم، چون هدف مهم ما این است که این نظام، وحدت، انسجام، قدرت و امنیت ملی را حفظ کنیم و این اصل را نباید ما فراموش کنیم.

حزب مردم‌سالاری: از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کنیم
شرق: حزب مردم‌سالاری در پی اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان و عدم احراز صلاحیت نامزد‌های معرفی‌شده از سوی جبهه اصلاحات ایران بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: بی‌شک هدف حزب مردم‌سالاری و همچنین کاندیدا‌های طیف‌های مختلف سیاسی از حضور در عرصه انتخابات این بود که سلایق مختلف در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری، امکان حضور داشته باشند و خود را در معرض قضاوت مردم قرار دهند تا به افزایش مشارکت مردم منجر شود. حزب مردم‌سالاری علی‌رغم آنکه تمایل به قهر با صندوق‌های رأی ندارد و بدون آنکه به دنبال تحریم انتخابات باشد اعلام می‌کند در انتخابات پیش‌رو از هیچ نامزدی حمایت نخواهد کرد و اعلام می‌دارد که حزب مردم‌سالاری با هرگونه خشونت‌ورزی هم مخالف است و اعتقاد دارد در سایه نظم و امنیت و قانون‌گرایی، می‌توان در جهت تحقق مطالبات مردم گام برداشت تا به مرور زمان شاهد تثبیت جایگاه تحزب در کشور و همچنین امکان رقابت آزادانه همه سلایق سیاسی در انتخابات فراهم شود.

حمایت مجلس از اقدام شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها
مهر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیه‌ای از اقدام شورای نگهبان در بررسی دقیق صلاحیت نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی حمایت کردند. روز سه‌شنبه نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد. پرونده داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری حدود ۱۰ روز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت. علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، محمود احمدی‌نژاد و مسعود پزشکیان از داوطلبان شاخصی بودند که صلاحیت آن‌ها از سوی شورای نگهبان احراز نشده است.
نسخه چاپی