مسئولیت برد و باخت مس سونگون با من بود/تا روز آخر نمی دانستیم قهرمان می شویم
علیرضا افضل که در این فصل لیگ فوتسال به عنوان مدیرفنی در مس سونگون مسئولیت داشت، در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به قهرمانی این تیم اظهار داشت: بازی های امسال واقعا فوق العاده سخت پیش رفت. از شروع مسابقات حتی در دور مقدماتی تیم ها خیلی پرفشار و قدرتمند ظاهر شدند. تیم هایی که بضاعت مالی آنچنانی هم نداشتند اما کیفیت های خوبی داشتند و در برخی تیم ها بازیکنانی بودند که واقعا سطح شان عالی بود. این نشان می دهد که فوتسال پیشرفت کرده و نگاه جوانها و آمدنشان به این رشته خوب بوده است. امیدوارم طوری برنامه ریزی شود که این پتانسیل ها و استعدادها دیده شوند. چون از دل همین لیگ پویاست که می توانیم ستاره های آینده ی فوتسال ایران را پیدا کنیم و آنها را باور کنیم.
 
میزان هزینه ی باشگاه ها در نتیجه گیری موثر است
وی افزود: موضوعی که در لیگ امسال وجود داشت این بود که تیم هایی به دور بعد یعنی پلی آف صعود کردند که توانستند هم از لحاظ مالی و هم جذب بازیکن خوب و موفق عمل کنند. کسی نمی تواند منکر این شود که وقتی در فوتسال هزینه می کند، تیمش نتیجه می گیرد. یقین بدانید موضوع مالی اگر نباشد، قطعا نتیجه هم نمی آید. اگر تیمی خرج نکند، نمی تواند مربی و بازیکن درجه ی یک جذب کند. به این دلیل تیم هایی که توان مالی آنچنانی نداشتند نتوانستند به مرحله ی پلی آف برسند. هرچند همان طور که گفتم از لحاظ کیفیت فنی برخی تیم ها خوب بودند و در تک بازی ها خیلی قدرتمند نشان دادند. اگر این صحبت ها را مطرح می کنم به این دلیل است که باشگاه ها در فوتسال اگر سرمایه گذاری کنند، قطعا نتیجه ی آن را خواهند دید. در کنار آن قطعا به فوتسال ایران هم کمک می شود تا آینده ی آن را بازیکنان بااستعداد تشکیل دهند.
 
تا روز آخر قهرمان لیگ فوتسال مشخص نبود
مدیرفنی تیم مس سونگون تصریح کرد: واقعا قهرمانی امسال واقعا دشوار بود. تا روز آخر اصلا مشخص نبود که چه تیمی قهرمان خواهد شد. واقعا کیفیت هر 6 تیم پلی آف خیلی بالا بود و هر بازی حکم فینال داشت. تیم هایی که صعود کرده بودند، هم از لحاظ نفرات و کیفیت فنی خیلی عالی بودند و هم از لحاظ مالی در وضعیت خوبی قرار داشتند. باید از کمیته ی فوتسال و عوامل اجرایی تشکر کنم که لیگ امسال ما با وجود مشکلاتی که داشت، توانست مسیر خوبی را پیش برود و بدون هیچ مشکل و چالش عجیب و غریب، لیگ به اتمام برسد. بازی ها واقعا بدون مشکل و حاشیه و جنجال برگزار شد. این طور برگزار کردن مسابقات آن هم در شرایط کرونایی واقعا سخت بود اما مسئولان فوتسال ما از پس آن برآمدند. دشواری لیگ امسال به خصوص در پلی آف به این دلیل بود که 6 تیم آمده بودند و همه هم داعیه ی قهرمانی داشتند. اگر بازی ها را دنبال می کردید، مشخص نبود چه تیمی قهرمان می شود. واقعا رقابت تنگاتنگ بود و هرلحظه لغزش برابر با از دست رفتن قهرمانی بود. این طورفشار و استرس باعث می شود تا کیفیت واقعی تیم هم در سایه قرار بگیرد اما خدا را شکر بازیکنان ما از جان مایه گذاشتند و در بازی آخر 5 گل زدیم و با اقتدار قهرمان شدیم.
 
مشکل مالی نباشد، مربی و بازیکن روی کارش تمرکز می کند
علیرضا افضل گفت: شک نکنید که قهرمانی ما و رقابتی که با تیم های دیگر داشتیم به این خاطر بود که حمایت خوبی هم از لحاظ مدیریتی و هم مالی داشتیم. وقتی باشگاهی پشتیبانی خوبی از تیمش بکند، یقینا از لحاظ امکانات، شرایط مالی و تمرکز تیم خودش را در ثبات می بیند و فقط روی فوتسالش کار و تمرکز می کند. وقتی دغدغه ی مالی و حمایتی نباشد، فوتسالیست و مربی ذهن و افکارشان درگیر کارشان می شود و با تمام انرژی دنبال موفقیت می روند. تیم ما هم خدا را شکر در این مقوله خوب عمل کرد و توانست کیفیت بالای خودش را نشان دهد. از بازیکنان، مجموعه ی مدیریتی و همکارانم تشکر می کنم که زحمت زیادی کشیدند و با تلاش فراوان توانستیم قهرمان شویم. کار خوب ماندگار می شود و من هم خدا را شکر می کنم که توانستم در این راه سربلند باشم.
 مسئولیت برد و باخت مس سونگون با من بود/تا روز آخر نمی دانستیم قهرمان می شویم
لیگ فوتسال سخت تر از سال های قبل بود
وی در خصوص کیفیت لیگ امسال تاکید کرد: کیفیت لیگ امسال هم مثل سال های قبل عالی بود. اما از لحاظ دشوار بودن خیلی سخت تر از سال های قبل بود. دلیلش هم این بود که به جای 8 تیم، 6 تیم به پلی آف صعود کردند. وقتی تیم های کمی باشند، کیفیتشان بالاست و بازی ها پرفشارتر و سنگین تر می شود. هر 6 تیم مدعی قهرمانی بودند و از همدیگر امتیاز می گرفتند. فاصله ی آنچنانی بین تیم ها نبود و در برخی از بازی ها واقعا عنصر تجربه به کار ما آمد که توانستیم پیروز شویم. خیلی از نتایج با کمترین اختلاف تمام می شد. این نشان می داد که کار کرده اند. امیدوارم مثل سال های قبل در لیگ جدید 8 تیم برای پلی آف بیایند و بازی ها و نگاه ها برای همه ی تیم ها یک شکل شود. لیگ های سال قبل هم همیشه با کیفیت بود. سال قبل که من هفته های آخر با گیتی پسند قهرمانی را از دست دادم هم لیگ پرفشار و جذابی بود. به هرحال امیدوارم چاره ای بیاندیشند و این وضعیت مثل قبل شود و تیم های صعود کننده به پلی آف 8 تیم شوند.
 
مسئولیت بردو باخت های تیم با من بود
مدیر فنی تیم مس سونگون در پاسخ به این سوال که چرا با وجود این سمت عجیب، مسئولیت فنی تیم هم با او بود؟ ادامه داد: به خاطر این که بتوانم کارت بگیرم این عنوان را برای من در نظر گرفتند. وگرنه همه می دانستند که مسئولیت برد و باخت تیم با من بود. همه شکست ها و برد ها را از چشم من می دیدند. همیشه در همه حال کنار تیم بودم و تمرینات را طراحی می کردم.  در طول تمرینات بالا سر بچه ها بودم و نکات را گوشزد می کردم. در سالن ها موقع برگزاری بازی ها، متاسفانه ناظرین اجازه نمی دادند از بالا به بازیکنان و نیمکت تذکراتم را گوشزد کنم. این مسئله خیلی اذیت کننده بود و واقعا بر من سخت گذشت. وقتی نمی توانستم این کارها را انجام دهم واقعا روی من فشار می آمد. مجبور بودم دقیق قبل از بازی همه ی نکات را مو به مو با بازیکنان و همکارانم چک کنم و آن وقت تیم به زمین برود.
 
نمی توانم در مورد ماندن یا رفتنم حرف بزنم
علیرضا افضل در خصوص آینده ی خود در باشگاه مس سونگون گفت: باید ببینم سال آینده باشگاه با چه هدفی می خواهد تیمداری کند. آیا اصلا می خواهند تیمی در حد قهرمانی داشته باشند یا نه. در ماندن یا رفتن من نمی توانم یک طرفه حرف بزنم. فعلا صحبتی نکرده ایم و مشغول استراحتم. وقتی در چنین شرایطی کار می کنید و استرس می کشید، قطعا با توجه به تورمی که در جامعه ی ما وجود دارد، هم باید قرارداد بازیکنان و هم مربیان افزایش قابل توجهی داشته باشد. وگرنه کار سخت می شود و نمی توان ادامه داد. باید مسئولان باشگاه جلسه بگذارند و در مورد ریز مسائل و اتفاقاتی که پیش رو داریم، حرف بزنیم تا همه چیز مشخص شود. من به عنوان مربی دوست دارم هرجا که شرایط بهتر و حرفه ای تر مهیا شود کار کنم. باید ببینم آیا باشگاه اصلا خواهان ادامه ی همکاری با من است یا نه.
نسخه چاپی