کشف دردناک گور دسته جمعی ۲۱۵ کودک بومی در کانادا
به گزارش راسخون؛ یک گور دسته جمعی شامل اجساد ۲۱۵ کودک بومی کانادایی در محوطه مدرسه‌ای شبانه روزی در کانادا پیدا شده که زمان و علت مرگ این کودکان مشخص نیست.

روزنامه گاردین در این باره نوشت: به دنبال بررسی های انجام شده با استفاده از ابزارهای راداری که قابلیت نفوذ به داخل خاک را دارند کشف این گور دسته جمعی اعلام شد.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا کشف این گور را یادآور «فصل تاریک و شرم آور» تاریخ کشورش» و حادثه ای دلخراش توصیف کرده است.  

روزان کازیمیر رئیس قبیله «تتز» (TteS) در  شهر کملوپس در استان بریتیش کلمبیا در بیانیه ای گفت تا جایی که می دانیم فقدان این کودکان بومی هرگز ثبت نشده است.

کازیمیر گفت: برخی از این اجساد متعلق به کودکانی است که تنها سه سال داشتند اما دلیل مرگ و زمان آن هنوز مشخص نیست. تاکنون سوالات زیادی بی پاسخ مانده است.
 

مدرسه شبانه روزی کملوپس در سال ۱۸۹۰ میلادی توسط کلیسای رومن کاتولیک تاسیس  و در سال ۱۹۷۸ تعطیل شد.

این مدرسه بخشی از شبکه مدارس شبانه روزی در سراسرکانادا بود که باهدف یکپارچه سازی اجباری کودکان بومی از طریق جدا کردن کودکان از خانواده  و جامعه آنها و تحت فشار قرار دادن آنها به خودداری از صحبت کردن به زبان مادری یا انجام اقدامات خاص فرهنگی تاسیس شد.

دستکم ۱۵۰ هزار کودک در این مدارس حضور داشتند و کمیسیون حقیقت و آشتی ۲۰۱۵ آن را «فرهنگ نسل کشی با هدف بومی ها در کانادا» توصیف کرده است.

در اسناد ارائه شده به این کمیسیون کسانی که قبلا در این مدارس شرکت داشتند شرایط این مدارس را که کمک کافی از دولت برای جبران هزینه های خود دریافت نمی کردند، دشوار توصیف کرده اند.
 
کشف دردناک گور دسته جمعی ۲۱۵ کودک بومی در کانادا

به گفته جورج مانوئل که در دهه ۱۹۲۰ در این مدارس شرکت داشت دانشجویان هندی تبار طعم گرسنگی را می چشیدند. این مدارس در فصل زمستان سرد بود و بهداشت در آنها رعایت نمی شد.

گزارش دیگری در سال ۱۹۳۵ درباره جان باختگان ناشی از ابتلا به سرخک در این مدارس بیان می کند که  ۲۸۵ کودک شامل ۵ خوابگاه داشتند که بسیار فشرده بود و در دوران شیوع یک بیماری امکان جدا کردن مناسب کودکان وجود نداشت.

کمیسیون حقیقت و آشتی کانادا گزارش نهایی خود را درباره این مدارس کودکان بومی بیش از ۵ سال پیش ارائه داد. در گزارش تقریبا ۴ هزار صفحه ای این کمسیون جزییاتی از رفتارهای خشونت آمیز با این گروه از کودکان در این مدارس ارائه شده است.  برخی منابع  بیان کرده اند که در این مدارس به دلیل بی توجهی و بدرفتاری دستکم ۳ هزار و ۲۰۰ کودک جان باخته اند.


منبع:
1. ایرنا/ کشف گور دسته‌جمعی ۲۱۵ کودک بومی در کانادا
2. فردا نیوز/ کشف گور جمعی ۲۱۵ کودک در مدرسه‌ای در کانادا +فیلم
3. برنا/ در کانادا رخ داد؛ کشف دردناک گور دسته جمعی ۲۱۵ کودک بومی+ عکس
نسخه چاپی