شانس قهرمانی پرسپولیس بیشتر از سپاهان است/نمی توانم چشمانم را ببندم و از کادر فنی نفت آبادان حمایت کورکورانه کنم
نبی ساکی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، در خصوص راه اندازی مدرسه فوتبال خود اظهار داشت: بعد از 14 ماه توانستم مجدد مدرسه ی فوتبال خودم را راه اندازی کنم تا تجربیات و آنچه در فوتبال آموخته ام را به بچه ها آموزش دهم. هرچند استقبال خانواده ها نسبت به قبل از کرونا کم شده و تعداد شاگردانم به نصف رسیده، اما خدا را شکر که توانستیم بعد از یک وقفه طولانی، کار را شروع کنیم. البته فکر می کنم تا اول مهر شرایط بهتر شود. خانواده ها هنوز با ترس و لرز بچه هایشان را به مدرسه فوتبال می فرستند. البته همان زمان هم تعطیل بودیم، در کوچه و خیابان می دیدم که بچه ها فوتبال بازی می کنند. آن مراقبت های اولیه دیگر نیست و انگار برای مردم عادی شده است. حتی کسانی که با بیماران کرونایی ارتباط داشتند، به راحتی در جامعه رفت و آمد می کنند.
 
با این روند شرایط نفت آبادان برای بقاء سخت می شود
وی در ادامه با اشاره به وضعیت بحرانی تیم فوتبال نفت آبادان، افزود: شرایط تیم اصلا خوب نیست و در این وضعیت واقعا نمی شود سکوت کرد. وقتی به جدول و امتیازهای نفت نگاه می کنیم، آنچه که هست، همه حاصل کار خوبی بود که در نیم فصل اول انجام شد. در واقع الان اگر این تیم در منطقه ی خطر نیست، دارد نان آن نتایج نیم فصل اول را می خورد. اصلا در نیم فصل دوم خوب نبودند و نتوانستند آن طور که باید نتیجه بگیرند. بازی هایی که نیم فصل اول این تیم انجام می داد، همه را به کسب سهمیه امیدوار کرد. حتی مقطعی به صدر جدول هم رسیدند. وقتی الان 7 بازی باقی مانده نفت را می بینم، اگر با همین فرمان پیش بروند، قطعا باید برای سقوط نکردن تلاش کنند. بازی های آخر فصل همیشه سخت است و امتیاز گرفتن دشوار می شود. ابتدای فصل وقتی تیم روی روال نتیجه گیری بود، مدیریت، کادر فنی و مردم احساسشان این بود که می توانند سهمیه آسیا را بگیرند.
 
نمی دانم چرا نیم فصل دوم نفت آبادان به این روز می افتد
پیشکسوت نفت آبادان ادامه داد: فکر می کنم بازیکنان و کادر فنی چون احساس می کنند که نه تیمشان می افتد و نه می توانند سهمیه بگیرند، به همین جای جدول و امتیازی که دارند، راضی شدند. احساس می کنم با خیال راحت بازی می کنند و آن قدر برایشان مهم نیست. اگر اول فصل تیم نتیجه نمی گرفت و شرایط بدی داشت، شاید این همه هجمه و انتقاد متوجه تیم و کادر فنی و مدیریتی نبود. آنها بخاطر شروع خیلی خوبی که در لیگ بیستم داشتند، انتظارات و توقع را بالا بردند اما در ادامه خیلی از مسائل دست به دست هم داد تا شرایط خوبشان ادامه پیدا نکند. مسائل مالی بدموقع گریبان این تیم را گرفت و نتوانستند بازیکن بگیرند. مصدومیت ها و محرومیت ها هم باعث شد تا دست کادر فنی بسته شود. اما بازیکنان همه نفرات نیم فصل اول هستند و نمی دانم چه اتفاقی می افتد که تیم صنعت نفت الان چند سال است نیم فصل دوم به این روز می افتد و نتایجش بد می شود. واقعا برای من جای سوال است. اگر این روند ادامه یدا کند، مشخص نیست سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا می توانند با این شرایط مالی، این بازیکنان فعلی را هم حفظ کنند؟ دولت هم عوض می شود و مشخص نیست که منابع مالی تیم از کجا تامین خواهد شد.
 
نمی توانم چشمانم را ببندم و حمایت کورکورانه کنم
نبی ساکی گفت: آدم نمی تواند چشمانش را ببندد و الکی حمایت کورکورانه و از روی احساس داشته باشد. تیم وضعیت بلاتکلیفی دارد. اگر الان حرف نزنیم، به تیم و هواداران و مردم آبادان خیانت کردیم. باید واقعیت ها را گفت. می خواهم به کادر فنی بگویم که چرا مسائل و مشکلات تیم را در رسانه ها و تلویزیون گفتند؟ آیا نمی توانستند این مشکلات را رودررو و حضوری با مسئولان استانی در میان بگذارند و تیم وارد حاشیه نشود؟ چرا باید مشکلات را رسانه ای حل کنیم؟ آیا آنها می خواستند با این کارشان پرداختی ها را از 35 درصد به 60 برسانند؟ آیا رساندن پرداختی ها به 60 درصد، ارزشش را داشت که تیم این همه امتیاز از دست بدهد و جایگاهش متزلزل شود؟ نمی شد با تلاش و نتیجه ی بهتر به این خواسته ی خود برسند؟ اگر پرداختی ها یک ماه دیرتر انجام می شد، اتفاقی می افتاد؟ مربیان و بازیکنان که تغییر نکرده اند. این تیم در نیم فصل اول اگر نگویم برای هر 15 دقیقه، برای هر نیمه اش برنامه داشت. نیمه های اول محتاط و تیم های حریف را آنالیز می کرد و نیمه ی دوم حتی تا دقیقه 90 نتایج را برمی گرداند. این قدر تیم عالی بازی می کرد که همه تحسین می کردند. نمی گویم بازیکنان کم کاری کردند اما با خیال راحت بازی می کنند. وقتی در نیم فصل اول درخشیدند، مشتری پیدا کردند و تیم فصل بعدشان هم مشخص شد، دیگر آن طور که باید بازی نمی کنند.
 شانس قهرمانی پرسپولیس بیشتر از سپاهان است/نمی توانم چشمانم را ببندم و از کادر فنی نفت آبادان حمایت کورکورانه کنم
نباید انتظار پیشرفت داشته باشیم
وی تاکید کرد: تعجبم از بازیکنان ایرانی آنجاست که وقتی به قراردادی می رسند، سریع بی انگیزه می شوند. لواندوفسکی(مهاجم بایرن) وقتی توپ طلا گرفت، در بازی فردا هت تریک کرد. این یعنی انگیزه. چنین بازیکنانی تفکر حرفه ای دارند و تا زمانی که بازی می کنند دوست دارند بهترین عملکردشان را داشته باشند. اما در فوتبال ایران، بازیکن با یک پاس گل در طول لیگ از لیگ دسته دوم به لیگ برتر می رود. خُب در این شرایط نباید از فوتبال ما انتظار پیشرفت داشته باشید. من در تربیت یزد دوسال و مس رفسنجان یک سال واقعا زجر کشیدم. کلی گل زدم و پاس گل دادم. رسیدن به لیگ برتر برای ما آرزو شده بود. اگر در لیگ یک بازیکن آقای گل می شد، تازه او را به لیگ برتر می بردند و آن هم باید روی نیمکت می نشست. اما الان وقتی بازیکن با یک پاس گل لیگ برتری می شود، چه انتظاری دارید. می خواهم بگویم وقتی مسیر کوتاه شده، بازیکن آن طور که باید قدر موقعیتش را نمی داند. خاطره ای یادم آمد که می خواهم بگویم. وقتی در نفت آبادان شاگرد ذوالفقارنسب بودم، شهرام مهرپیما و مسعود اقبالی هم دستیارانش بودند. روزی از کنار ماشین شاسی بلندی رد می شدم که به آن نگاه می کردم. مسعود اقبالی به من گفت، آیا دوست داری از این ماشین ها داشته باشی؟ من هم جواب مثبت دادم. به من گفت پس اگر تلاش کنی، حتما آن را می خری. من از این مربیانی که اسم بردم، چیزهای زیادی یاد گرفتم. وقتی بازیکنی با چنین مربیان بااخلاقی کار کند، ناخودآگاه از آنها تقلید می کند و یاد می گیرد.
 
نفت آبادان به شکست خوردن عادت کرده است
بازیکن اسبق نفت آبادان ادامه داد: مشکل بزرگی که تیم نفت داشت، این بود که نتوانست در پست هایی که ضعف دارد، بازیکن بگیرد. با این مشکلات مالی سال آینده هم این تیم تغییرات زیادی خواهد داشت و هرکس مربی باشد باید دوباره بازیکنان زیادی بگیرد چون بیشتر بازیکنان فعلی خواهند رفت. این تیم در دفاع وسط مشکل دارد. وقتی اهل شاخه مصدوم شد، طیبی تنها ماند و نتوانستند جایش را پر کنند. اگر به گل های خورده ی نفت آبادان نگاه کنید، حدود 8 تا 10 گل یک شکل خورده ایم. تیم ها هم می دانند باید به چه شیوه ای مقابل این تیم به گل برسند. بازی های باقی مانده خیلی اهمیت دارد. باید تلاش کنند تا شرایط بدتر از این نشود. اگر این تیم مقابل استقلال و آلومینیوم اراک نتیجه می گرفت، روحیه به بازیکنان برمی گشت. همه ی بازی ها سخت است و اصلا بازی آسان وجود ندارد. متاسفانه مشکل دیگری که تیم دارد، این است که در جریان بازی مدتهاست که گل نزده ایم. باید منتظر بنشینیم تا پنالتی شود و طالب ریکانی برای تیم گل بزند. این تیم به باخت عادت کرده است. تیمی که در نیم فصل اول تا قبل از بازی با سپاهان، حتی یک مساوی هم در خانه به حریفان نداده بود، الان در خانه به آلومینیوم می بازد.

بازیکنان پرسپولیس می خواهند جاودانه شوند
نبی ساکی با بیان اینکه شانس قهرمانی پرسپولیس نسبت به سپاهان بیشتر است، گفت: وقتی پرسپولیس بازی های عقب افتاده ی زیادی داشت و در رتبه ی هشتم، نهم جدول بود، گفته بودم که این تیم خودش را بالا می کشد و مدعی می شود. آنها بازیکنان فوق العاده ای در اختیار دارند و راهشان را پیدا کرده اند. تیم سپاهان هم تیمی قدرتمند و بابرنامه است و در اکثر بازی ها فوتبال زیبایی به نمایش می گذارد. با این وجود معتقدم چون پرسپولیس به پختگی و تجربه ی لازم رسیده است، فکر می کنم شانس اصلی قهرمانی باشند. بازیکنان این تیم مزه ی قهرمانی را چند سال پشت سر هم چیده اند و دنبال افتخارآفرینی برای خودشان هستند و طبیعی است که در این راه باشگاه هم سود می برد. بازیکنان پرسپولیس می خواهند جاودانه شوند و پنجمین قهرمانی پیاپی را بیاورند. نگاه فردی بازیکنان، به سود تیم است. وقتی کسی می خواهد نفر اول شود، هیچ وقت نمی گوید نفر دوم هستم. مطمئن باشید تلاش می کند به خواسته اش برسد. کسی که نفر دوم هم باشد اما رویای نفراول شدن داشته باشد، یقین بدانید در کارش به اندازه ی نفر اول کمک خواهد کرد. حمید مطهری(مربی پرسپولیس) روزی سرمربی بزرگی خواهد شد. او در پرسپولیس بیشتر از نفر اول کمک می کند. اطلاعات و مطالعه و به روزبودنش از خیلی از سرمربی های لیگ برتری ما بیشتر و قوی تر است.
نسخه چاپی