بسته تحلیلی خبری (چهارشنبه 12 خرداد 1400)
▼حرف روز          

مردم پاسخ معتبر می‌خواهند

هر چه به موعد برگزاری انتخابات در 28 خرداد نزدیک می‌شویم، فضای رسانه‌ای و به‌تبع آن فضای افکار عمومی به سمت مباحث انتخاباتی گرایش بیشتری پیدا می‌کند و به عبارتی تنور انتخابات در حال گرم شدن است. آغاز برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها در رسانه ملی از اوایل این هفته، آغازی بود بر ماراتن نفس‌گیری که کمتر از سه هفته دیگر رئیس‌جمهور چهار سال آینده کشور از دل آن بیرون خواهد آمد.

نکات تحلیلی: تبلیغات انتخاباتی فرصتی است تا افکار عمومی ضمن آشنایی بیشتر با «کارنامه» نامزدهای حاضر در عرصه رقابت، به بررسی «برنامه»های اعلامی آن‌ها بپردازند و در این میان با سنجش سوابق و عملکردها با وعده‌ها و برنامه‌ها، دست به انتخاب بزنند. اگرچه شیوه‌های تبلیغات بر اساس پروپاگاندای رسانه‌ای و توسل به شعارهای فریبنده و دروغ در برخی جوامع امروز رایج است، اما بر اساس فرهنگ و مبانی ارزشی حاکم بر جامعه ما، عرصه رقابت‌های انتخاباتی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب، میدانی برای معرفی و بیان توانمندی‌ها بوده تا مردم در پای صندوق رأی دست به بهترین انتخاب بزنند؛ اما در دوره‌های اخیر با فاصله گرفتن از این فضا، شاهد برخی تبلیغات غیرواقعی، بداخلاقی‌های سیاسی، هجمه‌های دروغین و درنهایت سیاه‌نمایی از وضعیت کشور از سوی برخی جریان‌ها و نامزدها برای جلب آرای بیشتر هستیم که تشدید این فضا تبعات اجتماعی و سیاسی به دنبال داشته که بعضاً در کف خیابان ظهور و بروز یافته است. نکته قابل‌توجه در موضوع تبلیغات و برنامه‌های رسانه‌ای نامزدها که مخاطب اصلی آن‌ها مردمی هستند که قرار است با آرای خود تکلیف مدیریت اجرایی چهار سال آینده را مشخص کنند، این است که باوجود اهمیت موضوعات اجتماعی و فرهنگی، اولویت اصلی مردم در حال حاضر مسائل اقتصادی و معیشتی است. لذا نامزدها باید برای سروسامان دادن به این نیاز اساسی بخش قابل‌توجهی از جامعه، برنامه قابل‌اجرا و «پاسخ معتبر» ارائه کنند و با پرهیز از شعارها و وعده‌های غیرقابل‌اجرا، در یک فضای منطقی، عقلانی و قابل استدلال علمی، جامعه را به حل مشکلات امیدوار کنند.

نکته پایانی: مردم فهیم و صبور ایران واقف‌اند که همه مشکلات اقتصادی یک شبه حل نخواهد شد، اما امیدوارند دولتی سرکار بیاید که با اعتقاد و باور به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی، اقدامات «جدی» و «جهادی» برای حل معضلات موجود انجام دهد و در این صورت خود مردم پشتیبان و حامی اصلی چنین دولتی خواهند بود. (نویسنده: علی حیدری)

▼گزارش روز                           

فیک نیوزها و انتخابات 1400

هرچه به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک‌تر می‌شویم، شدت و حجم فیک نیوزها یا اخبار جعلی رسانه‌های مجازی افزایش می‌یابد و از طرف دیگر فراوانی رسانه‌ها مانع از این می‌شود که مخاطبان بتوانند به تکذیبیه‌های اخبار دست پیدا کنند و یا اینکه شایعه بودن آن را متوجه شوند.

گزاره‌های خبری: از سال گذشته و تا به امروز خبرهای مهمی از رسانه‌ها منتشر شده است که گذشت زمان غیرواقعی بودن آن‌ها را نشان داده است.

1- دولت نظامیان: از سال گذشته حجم وسیعی از تحلیل رسانه‌ها به این موضوع اختصاص داشت که دولت آینده توسط یک نظامی شکل خواهد گرفت و بر همین مبنا تخریب سیاسی نیروهای نظامی شروع شد و میلیون‌ها خبر و تحلیل در این زمینه برای کاهش محبوبیت آن‌ها منتشر شد. شورای نگهبان با توجه به معیارهای رجل سیاسی، مدیر و مدبر بودن هیچ‌کدام از نیروهای نظامی را احراز صلاحیت نکرد، اما همین نظامیانی که برچسب دیکتاتوری خورده بودند، بلافاصله نظر شورای نگهبان را به بهترین وجه پذیرفتند و کوچک‌ترین سخن اعتراضی بیان نکردند. هزاران مطلب در مورد رابطه گرم شورای نگهبان با آن‌ها منتشر شد، اما هنگامی‌که از فیلتر رد نشدند همان رسانه‌ها و شخصیت‌ها حاضر نشدند بگویند برادران نظامی، ببخشید که شما را تخریب کردیم! یا بگویند شورای نگهبان متشکریم که نظامیان را احراز صلاحیت نکردید!

2- نامه نظامیان به رهبری: ماه گذشته خبری منتشر شد که برخی از سیاسیون و فرماندهان نظامی به رهبر انقلاب برای نامزد نشدن آیت‌الله رئیسی نامه نوشته‌اند، در بخشی از این شایعه آمده بود، جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران که در رأس این مجموعه بوده و هستند و سیاسیون اصولگرا در نامه‌ای به رهبر انقلاب خواستار توصیه ایشان به آیت‌الله رئیسی برای عدم کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری و در عوض، خواستار کاندیداتوری محمدباقر قالیباف شده‌اند. همین رسانه‌ها اکنون به دنبال خلق شایعه‌های دیگری در مورد رابطه نظامیان با ستادهای رئیسی هستند!

3- امرونهی رهبری در مورد نامزدها: درحالی‌که گفته می‌شد رهبری به برخی نامزدها توصیه کرده در انتخابات شرکت نکنند، ایشان هرگونه امرونهی نامزدها برای شرکت در انتخابات را تکذیب کرده و گفتند: «بنده البتّه در مورد انتخاب اشخاص هیچ دخالتی نمی‌کنم». برخی از افراد که همواره رهبری را به خاطر اختیارات قانونی تخریب می‌کردند، هنگامی‌که موقع احراز صلاحیت، نامزد انتخاباتی‌شان احراز نشد به رهبری نامه نوشتند که دخالت کند که با توصیه ایشان تأیید شوند.

نکته پایانی: اخبار و تحلیل‌های جعلی و گمراه‌کننده اکنون یکی از روش‌های تبلیغاتی رسانه‌ها، نامزدها و جریان‌های سیاسی شده است و تا روز آخر انتخابات هم ادامه دارد، البته نرم‌افزارها و هوش مصنوعی هم از توان تشخیص فیک نیوزها ناتوان است و تنها با «سواد رسانه‌ای» (Media Literacy) و افزایش سطح تحلیل مردم نسبت به رسانه‌ها و محتوای آن‌هاست که آفتاب حقیقت بر سیاهی دروغ می‌تابد و آن را رسوا می‌کند. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼خبر ویژه                               

دوازدهمین دانشگاه برتر دنیا!

در آخرین رتبه‌بندی موضوعی پایگاه رتبه‌بندی شانگهای، دانشگاه صنعتی شریف موفق به کسب رتبه در ۱۲ حوزه اصلی شد. بر اساس این گزارش؛ نام دانشگاه صنعتی شریف در کنار نام دانشگاه‌های برتر جهان در رشته‌هایی چون مهندسی عمران، مهندسی متالورژی، منابع آب، مهندسی شیمی، مهندسی مخابرات، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی و علوم ابزار، مهندسی مکانیک، مهندسی و علوم انرژی، مهندسی و علوم کامپیوتر، مهندسی و علم مواد و مدیریت مشاهده می‌شود. گفتنی است که دانشگاه صنعتی شریف در ۳ رشته مهندسی عمران، مهندسی شیمی و مهندسی مخابرات همانند سال گذشته رتبه اول کشوری را کسب کرده است.

▼ اخبار

قول و قرارهای انتخاباتی

رضایی: اولویت من، قطع دست دولت از بورس، بانک‌ها و نفت است. با ایجاد ایالت‌های اقتصادی، اقتصاد را از دست دولت می‌گیریم و به مردم می‌دهیم. همه بانک‌ها را موظف به ارائه وام مسکن می‎کنیم. ایران را به هاب تأمین مواد غذایی برای ۵۰۰ میلیون جمعیت اتحادیه جنوب غرب آسیا بدل می‌کنیم. رئیسی: دولت توانمند و جهادی می‌تواند هم مشکل معیشت را حل کند و هم مشکلات کسب‌وکار را. اگر نمی‌شد کاری کرد، هرگز وارد این عرصه نمی‌شدم. ‌معیشت مردم مسئله اول است. تولید ۴ میلیون مسکن در ۴ سال امکان‌پذیر است. به ناامیدی مردم خاتمه می‎دهیم. اعتقاد دارم باید در بین مردم بود و نه پشت میز. بسیاری از کارخانه‌ها تنها با یک نشست و جلسه باز به چرخه تولید بازمی‌گردند. ریشه فساد را باید در دستگاه اجرایی خشکاند.

زاکانی: رویکرد درست را جایگزین رویکردی می‌کنیم که مردم را فراموش کرده و منافع قبیله پیرامون خود را مدنظر قرار داده است. با مذاکره مخالف نیستیم، با تصمیمات ۲۰ دقیقه‌ای مخالفیم. مذاکرات امروز وین، حراج آخر فصل دولت روحانی است. افزایش کارایی و کارآمدی در بخش کشاورزی نوین با ایجاد تسهیلات، نخستین اقدامات ما در حوزه کشاورزی است. همتی: اگر تحریم‌ها برداشته شود مسئله واردات خودرو را حل می‎کنم. یک روز قرار بود از صنعت خودروسازی به‌عنوان صنعت نوزاد حمایت شود، اما این صنعت نوزاد ۵۰ سال است که بزرگ نشده و همچنان از آن حمایت می‌کنیم. به مردم نمی‌گویم «نمی‌گذارند کار کنم». حداقل باید یک‌میلیون یارانه به سه دهک پایین بدهیم.

مهرعلیزاده: اصرار بر حفظ و نگه‎داشتن کنکور، بیهوده و خود این آزمون هم بیهوده است. چنبره ۷۰ درصدی دولت بر اقتصاد باید از بین برود. ۷۰ درصد ظرفیت شهرک‌های صنعتی تعطیل است. جلیلی: سهم هر فرد از مصرف انرژی را تعریف می‎کنیم. مزیت اجرای این طرح، برخورداری آحاد جامعه از انرژی است و آن‎ها می‎توانند سهمیه بنزین، گاز و ... را مصرف کنند یا بفروشند. قاضی‎زاده هاشمی: مورد اعتمادترین آدم‎ها را به کار می‎گیریم؛ اما تمام حرکات آن‎ها را زیر نظر خواهیم داشت. اگر کسی در دولت مرتکب فساد شد، بدون این ملاحظه که دوستمان است یا عضو ستاد انتخاباتی‎مان بوده، به‌طورجدی با او برخورد می‎کنیم.
 

نقدی بر ادعای سانسور!

همتی در پی پخش نشدن مستند تبلیغاتی‌اش که رسانه ملی علت آن را دیرهنگام ارسال شدن مستند توسط این نامزد انتخاباتی عنوان کرد، مدعی شده فیلم تبلیغاتی او سانسور شد! ادعای همتی بر سانسور شدن فیلم تبلیغاتی‌اش در حالی است که در دوره مدیریت او در بانک مرکزی، آمارهای اصلی اقتصادی ازجمله تورم بارها سانسور شد. از آذر ۹۷ تاکنون آمارهای تورم، رشد اقتصادی، بودجه خانوار، متوسط قیمت خرده‌فروشی، نتایج بررسی کارگاه‌های بزرگ صنعتی کشور، گزارش نتایج بررسی فعالیت‌های ساختمانی بخش خصوصی در مناطق شهری، جداول گزیده آمارهای اقتصادی حاوی اطلاعات پولی و بانکی، تراز پرداخت‌ها و بازار سرمایه، گزارش نماگرهای اقتصادی و‌... به لطف آقای همتی در ریاست بانک مرکزی سانسور شده است.
 

روحانی دوباره دستور داد؛ ترخیص کالاهای اساسی سریعاً اجرایی شود

رئیس‌جمهور دیروز تأکید کرد ترخیص کالاهای اساسی از گمرکات کشور، باید بدون تعلل و در کوتاه‌ترین زمان همراه با شفافیت از سوی دستگاه‌های مرتبط انجام شود. لاینحل ماندن ترخیص به‌موقع کالاهای اساسی از گمرکات کشور در حالی ادامه دارد که دکتر روحانی بارها به وزرای اقتصادی خود به‌صورت مکتوب و شفاهی تأکید کرده است که این مشکل سریعاً حل شود و وزرای اقتصادی نیز بارها در پشت تریبون از حل سریع این مشکل سخن رانده‌اند. این‌گونه دستورات بی‌نتیجه نمونه‌ای از مدیریت ناکارآمد جامعه از پشت میز ریاست است که در دولت روحانی شاهدش هستیم. برای اثربخشی دستورات و ابلاغیات نیاز به مدیر میدانی است تا تنها به یک دستور بسنده نکرده و با رصد سریع خطاها و موانع، به معنی واقعی کلمه گره‌گشایی کند.

اخبار کوتاه
◄ درخواست دانشجویان از قالیباف؛ جلودار اتحاد باش!/ ۲ هزار نفر از جوانان انقلابی در نامه‌ای به قالیباف نوشتند: «یک دهه از نیت‎خوانی عده‌ای که هرچه خدمت کردید را به‌پای فعالیت تبلیغاتی و انتخاباتی گذاشتند، گذشت و گذشتید. بار دیگر بر همگان ثابت شد که قالیباف هنوز همان جوان بسیجی لشکر پنج نصر است و دوام انقلاب و حل مشکلات مردم برایش بیش از هر چیزی اولویت دارد و طعنه طعنه‌زنان او را از استقامت در راه حق خسته نکرده است. ما جوانان گام دومی از شما انتظار داریم همچون برادرتان حاج قاسم سلیمانی جلودار اتحاد نیروهای انقلابی شده و همه دلسوزان را برای حل مشکلات و رفع معضلات گرد هم آورید».

◄ ساخت ۴ میلیون مسکن، بدون نیاز به آورده اولیه/ «پروین‌پور» عضو سابق شورای عالی مسکن خبر داد: «یک تیم تخصصی و پژوهشی در حوزه اقتصاد و مسکن حدود ۷ ماه است روی طرحی کار می‌کند که ارتقا یافته و تقویت‌شده طرح مسکن مهر است. هم‌اکنون این طرح به‌عنوان یکی از برنامه‌های اصلی دولت مردمی آیت‌الله رئیسی در دستور کار ایشان قرار دارد. در طرح جدید قرار است طی ۴ سال آینده ۴ میلیون واحد مسکونی ساخته شود؛ برای تأمین مالی این طرح از منابع بانکی با طراحی یک تیم مالی خیلی قوی اقدام خواهد شد. یکی از مزیت‌های این طرح آن است که متقاضی هیچ آورده اولیه ندارد».

◄ شارژِ ۴۰ میلیاردی حساب فدراسیون فوتبال!/ رئیس امور ورزشِ سازمان برنامه‌وبودجه خبر داد: «برای پشتیبانی از حضور پرتوان‌تر تیم ملی فوتبال در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی، ۴۰ میلیارد تومان اعتبار به فدراسیون فوتبال تخصیص دادیم». حمایت از تیم فوتبال کشور برای حضور مؤثر و موفق در آوردگاه‌های جهانی، امری پسندیده است، اما آیا این نوع حمایت‌ها در مورد سایر رشته‌های ورزشی که ایران در آن‌ها دست برتر را دارد نیز انجام می‌شود؟ ورزش‌هایی مثل کشتی، وزنه‌برداری، والیبال و تکواندو همواره به دلیل نبود بودجه کافی برای ارتقاء سطح بازیکنانشان، برگزاری موفق اردوهای آمادگی و پشتیبانی از ملی پوشان، با مشکل مواجه بوده‌اند.

◄ قطر: فایده‌ای در برقراری رابطه با اسرائیل نمی‌بینیم/ سخنگوی وزارت خارجه قطر ضمن اعلام آمادگی کشورش برای میانجیگری بین حماس و آمریکا، گفت دوحه فایده و مزیتی در برقراری ارتباط با تل‌آویو نمی‌بیند.

◄ تل‌آویو: اجساد نظامیانمان را بدهید!/ «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با تهدید غزه به حملات شدیدتر در صورت تداوم عملیات‌های مقاومت، گفت ورود هرگونه کمک به این منطقه منوط به بازگشت اجساد نظامیان اسرائیلی از این منطقه است.
نسخه چاپی