بسته تحلیلی خبری (دوشنبه 17 خرداد 1400)
▼حرف روز               

مناظره یا منازعه؟!

مناظره‌های انتخاباتی همواره از پرچالش‌ترین برهه‌های تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان بوده است و همین مناظره‌های پینگ‌پنگی سبب جذابیت و تماشای آن به مدت 200 دقیقه می‌شود. این مناظره‌ها ضمن آنکه سواد کاندیداها را می‌سنجد، همچنین باعث افزایش سطح سواد و تحلیل سیاسی مخاطبان و رأی‌دهندگان می‌شود؛ اما در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری 1400 شاهد تبدیل مناظره به منازعه کاندیداها بودیم. این سطح از منازعه به‌گونه‌ای اوقات مردم عزیزمان را ناخوش کرد و صفحه مجازی رهبر معظم انقلاب نیز در واکنش به این نزاع‌ها، بخشی از صحبت‌های اخیر ایشان را منتشر کرد و نوشت: «هر وقتی نامزدها در مناظرات تلویزیونی روش اهانت و توهین و تهمت و تخریب طرف مقابل و ترساندن مردم از رقیب را دنبال کردند، کشور به نحوی ضرر کرد».

نکات تحلیلی: در مورد متن و حواشی اولین مناظره نکات ذیل حائز اهمیت است: 1- یکی از چشم‌اندازهای جمهوری اسلامی در گام دوم رسیدن به تمدن نوین اسلامی است و مقام معظم رهبری بارها در اسناد بالادستی، افق این پیشرفت را نشان داده‌اند و حتی فرموده‌اند که خطّی که نظام اسلامی ترسیم می‌کند، خطّ رسیدن به تمدّن اسلامی است. اولین تحلیل از این مناظره و برخی از سخنان بیان‌شده نشان داد که برخی از نامزدها توان گام برداشتن در این مسیر را ندارند. 2- نقش کنایه‌های انتخاباتی روحانی در انتخابات‌های گذشته که باعث پیشی گرفتن وی در لحظات آخر از سایر نامزدها شد، سبب شده که برخی از اساتید عملیات روانی همان تیکه‌ها و کنایه‌ها را نیز به برخی از نامزدها بدهند تا علیه نامزدهای دیگر بکار بگیرند. 3- سؤالات طراحی شده مجری برنامه متناسب با نیازهای مردم و جامعه، برای عبور از مشکلات طراحی شده است و باعث می‌شود که مردم شناخت بیشتری از یک نامزد به دست بیاورند که البته برخی از افراد که اشراف کافی برای حل مسائل کشور نداشتند، به‌جای پاسخگویی به این سؤالات، خود سؤالات دیگری مطرح می‌کردند یا به ایراد اتهام علیه سایر نامزدها می‌پرداختند.

نکته پایانی: در کشور ما امکانات و ظرفیت‌های زیادی برای ایجاد امید و افزایش مشارکت مردم وجود دارد و خوب است که نامزدها همین ظرفیت‌ها و نحوه فعال کردن آن‌ها را برای مردم تشریح کنند و اگر نامزدها در این زمینه کوتاهی دارند، بر فعالان سیاسی، رسانه‌ها و حامیان نامزدها تکلیف است که به بیان این ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل کشور بپردازند. یک رئیس‌جمهور باکفایت می‌تواند مشکلات کشور را با تکیه بر این ظرفیت‌ها حل کند. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼گزارش روز                                       

رژیم رو به افول!

از سرزمین‌های اشغالی خبر می‌رسد که «نفتالی بنت» رهبر حزب «یامینا» با «یائیر لاپید»، رهبر حزب «آینده‌ای هست» (ییش عاتید) توافق کردند که کابینه ائتلافی را تشکیل دهند و «کابینه چرخشی» شکل بگیرد. این توافق را باید مهم‌ترین زمینه برای سقوط نتانیاهو پس از ۱۲ سال حضور در قدرت دانست.

گزاره‌های خبری: شکست نتانیاهو در تشکیل دولت دارای ابعاد مهمی است: ۱- در چهار انتخابات گذشته، نتانیاهو برای سومین بار بود که مأمور تشکیل کابینه در رژیم اسرائیل شد و نتوانست کابینه موردنظرش را تشکیل دهد؛ ازاین‌رو از گردونه ائتلاف‌سازی در ساختار قدرت رژیم صهیونیستی کنار گذاشته شد. ۲- نتانیاهو که تا پیش‌ازاین برای ماندن در قدرت دست به هر کاری می‌زد، طوری که جنگ ۱۲ روزه در غزه را از منظری خاص با هدف ماندن در قدرت آغاز نمود، نمی‌دانست که در کمتر از سه هفته این جنگ و هر آنچه که در آن گذشت و ابعادی که حاصل شد، بر علیه او عمل نموده و پایه‌های قدرت او را از بین خواهد برد. در این راستا شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه را باید یکی از پیامدهای راهبردی جنگ ۱۲ روزه غزه قلمداد کرد که به معنای واقعی کلمه روند رو به اضمحلال رژیم غاصب را تقویت نمود. این جنگ نه‌تنها تاریخ مصرف رو به پایان گنبد آهنین (قدرتمندترین سامانه دفاع موشکی غرب آسیا) را اعلام نمود، بلکه در ابعاد سیاسی نیز به حیات سیاسی نتانیاهو پایان داد. البته در صورت آغاز به کار دولت جدید که به مفهوم راندن بنیامین نتانیاهو و حزب لیکود به حاشیه است، از دست رفتن ریاست مجلس نیز ضربه دیگری به حضور سیاسی حزب لیکود محسوب خواهد شد. ۳- یک مسئله مهم در اینجا وجود دارد. باوجود شکست نتانیاهو و مأموریت یائیر لاپید در تشکیل کابینه، به معنای خروج رژیم صهیونیستی از بحران سیاسی که در دو سال گذشته با آن مواجه بوده، نیست. هنوز مشخص نیست که پایان حیات سیاسی نتانیاهو فرار رسیده باشد و احتمال اینکه «لاپید» نیز موفق به تشکیل کابینه نشود، «زیاد» است؛ اما بسیاری از صهیونیست‌ها نگران هستند که طرفداران نتانیاهو همانند طرفداران دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا شکست را به‌راحتی نپذیرند و دست به شورش بزنند. یک نویسنده اسرائیلی با انتشار یادداشتی در «اسرائیل هیوم»، به همین مسئله پرداخته و خطاب به صهیونیست‌ها نوشته، آماده جنگ داخلی باشند!

نکته پایانی: شکست نتانیاهو در صحنه‌های سیاسی رژیم صهیونیستی و متعاقب آن تشکیل کابینه جدید به ریاست فرد دیگری، هرگز نمی‌تواند در رویکردها ضدصهیونیستی جبهه مقاومت تغییری ایجاد کند؛ همچنان که در کابینه جدید صهیونیستی نیز استمرار «اشغالگری و تجاوز» به حقوق فلسطینیان همواره به‌عنوان یک سرفصل مهم در دستور کار خواهد بود. (حمید خوش‌آیند)

▼خبر ویژه                        

مرگ مغز متفکر موشکی رژیم‌صهیونیستی!

رسانه‌های رژیم صهیونیستی بامداد امروز، دوشنبه از مرگ «آوی هار-ایوِن» رئیس پیشین سازمان فضائی این رژیم خبر دادند. در جریان نبرد شمشیر قدس و درگیری‌های شهر عکا، به داخل هتلی که «آوی هار ایون» در آنجا اقامت داشت، کوکتل مولوتف پرتاب شد که طی آن او به‌شدت زخمی شد و درنهایت ساعاتی پیش بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان به هلاکت رسید. هار ایون دانشمند صنعت موشکی رژیم صهیونیستی، رئیس پروژه ماهواره‌ای، رئیس آژانس فضایی، رئیس سابق صنایع نظامی رافائل و از طراحان اصلی سیستم گنبد آهنین در رژیم اشغالی بود.

▼ اخبار

قول و قرارهای انتخاباتی

قاضی‌زاده که پیش‌ازاین از تخلف 130 هزار میلیارد تومانی حقوقی‌های بورس خبر داده بود، با نشان دادن لیست حقوقی‌ها که از بورس خارج شدند، از بانک صادرات نام برد که ۹۴۰۰ میلیارد تومان خارج کرده است. وی افزود: «ازآنجایی‌که مدیران این حقوقی‌ها دولتی هستند با دستور رئیس‌جمهور موظف بر برگشت پول‌های خارج شده به صندوق تثبیت بورس خواهند شد». قاضی‌زاده در صحبت‌های انتخاباتی دیگر، گفته است: «من مرد قانونم، آمده‌ام که قوانین خوب تصویب‌شده را اجرا کنم. اینکه کسی نتواند مشکلات را حل کند نشان از بی‌عرضگی آنان هست. نظام اجاره‌داری حرفه‌ای را پیاده خواهیم کرد؛ در این طرح واحدهای مسکونی مثل هتل‌ها درجه‌بندی می‌شوند». جلیلی با انتقاد از سیاست گره زدن اقتصاد به مذاکره با غرب طی هشت سال اخیر، معطل کردن اقتصاد کشور به مذاکرات ژنو، لوزان، تصویب و بعدازآن اجرای برجام را اشتباه دانست.

او در اولین مناظره انتخاباتی خود، خطاب به رقیب انتخاباتی‌اش که به سؤال برخورد با بدهکاران بانکی را پاسخ نداد، گفت: «سال نودویک به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی با دعوت از مدیران عامل بانک‌ها و مسئولان امنیتی و قضایی، درخواست کردیم که بانک‌ها، بدهکاران را معرفی کنند تا پیگیری شود؛ آقای همتی رئیس بانک سینا بود. چرا معرفی نکردید؟». جلیلی در قرارهای انتخاباتی دیگر گفته است: «یکی از اقدامات ما راه‌اندازی سامانه شفافیت قراردادهای دولتی است. استفاده از فناوری‌های ارتباطی در دولت فوق هوشمند نقش مهمی در شفافیت دارد. دولت برای جبران کوتاهی ساخت مسکن در ۸ سال اخیر باید حداقل سالی ۱ میلیون مسکن تولید کند. دولت امتیاز آب، برق، گاز و زمین را هم در اختیار مردم قرار می‌دهد».

رئیسی دیگر کاندید سیزدهمین دوره ریاست جمهوری نیز که خود را رقیب فساد معرفی کرده است و در برابر برخی تهمت‌ها در اولین مناظره انتخاباتی، با سعه‌صدر برخورد کرد، می‌گوید: «در جایگاه قدرتمندی هستم و به دنبال قدرت بیشتر نیستم. عدم حضور در عرصه را راحت‌طلبی می‌دانم، حضور در عرصه انتخابات انواع ترکش‌ها را به دنبال دارد. برای حل مشکلات مردم وارد عرصه شدم. 40 درصد فضای تولیدی کشور که زیرساخت‌های آن موجود و معطل است که این کار، خود تحریمی است. بیشتر مشکلات کشور ناشی از تحریم‌ها نیست از سوء‌مدیریت است.

ما با دنیا تعامل خواهیم داشت. قطعاً به‌عنوان یک اولویت به کشورهای همسایه ارتباط برقرار می‌کنیم. همه مدیران دولت باید آستانه تحمل خود را بالا ببرند و انتقاد را نعمت تلقی کنند نه نقمت». زاکانی: «ما به 12.1 میلیون خانواری که خودرو ندارند ماهانه به هر نفرشان ۱۵ لیتر سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی می‌دهیم. دولت و بانک مرکزی باهم تفاوتی ندارند. رئیس بانک مرکزی عضو شورای‎عالی بورس بوده و گلوگاه ارزی کشور دست بانک مرکزی است». مهرعلیزاده نیز که پیش‌ازاین گفته بود، «درصد خیلی کمی از مشکلات کشور مربوط به تحریم است؛ تحریم مانع کار نیست بلکه بروکراسی و خویشاوندگرایی مانع کار است»، در خصوص برجام معتقد است: «باید از برجام حراست کرد. برجام برخواسته از خرد جمعی و اراده همه تصمیم‌گیران آینده‌نگر و دلسوز نظام است و یک قرارداد یک‌روزه یا چندساعته نیست. برجام توافقی چند دهه‎ای است و باید از این دستاورد بزرگ دیپلماسی حراست کرد».
 

مهد دموکراسی غربی؛ اول آمریکا، سپس رژیم صهیونیستی!

به گزارش رویترز، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌گوید ائتلاف جدیدی که برای کوتاه کردن دست او از قدرت تشکیل‌شده؛ بزرگ‌ترین تقلب انتخاباتی تاریخ دموکراسی است. وی پیش‌ازاین رژیم صهیونیستی را مهد دموکراسی در دنیا نامیده بود! اما اکنون شکست مفتضحانه خود را قبول نکرده و با ادعای این‌که «مردم اسرائیل خود را فریب‌خورده احساس می‌کنند و در مقام پاسخگویی برخواهند آمد و نباید جلوی اعتراضشان را گرفت»، سعی دارد باخت خود در عرصه سیاسی را به خیابان بکشاند. اظهارات نتانیاهو در حالی است که «ناداو ارگمن» رئیس «شاباک» سازمان امنیت داخلی رژیم اشغالگر قدس، با ابراز نگرانی درباره تشدید درگیری میان طرفداران و مخالفان نتانیاهو در فضای مجازی، هشدار داد که ادامه این روند می‌تواند به حادثه‌ای مشابه حمله به کنگره آمریکا در تاریخ ۶ ژانویه (۱۷ دی) تبدیل شود. در حادثه حمله به کنگره آمریکا، طرفداران دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا، قصد داشتند مانع از تائید ریاست جمهوری جو بایدن از سوی مجلس سنا شوند. این اقدام آن‌ها به ایجاد هرج‌ومرجی وسیع در واشنگتن دی سی منجر شد و ادعای دموکراسی آمریکایی را به چالش کشید.

اخبار کوتاه
◄ شکایت استاد اقتصاد از عبدالناصر همتی/ «دکتر مسعود درخشان»، استاد تمام دانشکده اقتصاد و اقتصاددان برجسته کشور، در واکنش به اظهارات عبدالناصر همتی درباره نحوه تحصیل و اخذ مدرک دکترای اقتصاد محسن رضایی، با ارسال نامه‌ای به وزیر علوم، ضمن ابراز شکایت از همتی، خواستار تشکیل دادگاه ویژۀ رسیدگی به این‌گونه جرائم شد. درخشان نوشته است: «سخنان آقای همتی نه‌تنها توهین بارزی به شخصیت علمی آقای دکتر رضایی است، بلکه اینجانب و سایر استادانی که افتخار تدریس به ایشان را داشتیم در مظان اتهام قرار گرفته‌ایم که خلاف اخلاق معلمی عمل کرده و استاندارد دوگانه داشته‌ایم».

◄ متأسف شدم!/ «اسماعیل دوستی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو سابق شورای شهر تهران در واکنش به صحبت‌های اخیر هم‌حزبی‌اش مهرعلیزاده، در اولین مناظره انتخابانی علیه رئیسی، گفت: «بحث سندروم پست بی‌قرار و مدرک ششم ابتدایی که توسط آقای مهرعلیزاده مطرح شد، بی‌احترامی بود. رئیس قوه قضاییه باید مجتهد باشد و رهبری هم یک مجتهد را برای ریاست‌ قوه قضاییه منصوب می‌کنند و بنده از اظهارات آقای مهرعلیزاده خیلی متأسف شدم؛ بنابراین آقای مهرعلیزاده باید اخلاقاً از آقای رئیسی عذرخواهی کند؛ البته این توهین‌ها قطعاً جواب منفی از سوی جامعه خواهد گرفت».

◄ سامانه‌ای برای توقف طلاق توافقی!/ چند سالی می‌شود که بهزیستی و قوه قضائیه با راه‌اندازی «سامانه تصمیم»، دوستانه جلوی زوج‌های متقاضی طلاق توافقی می‌ایستند و فرصتی به آن‌ها می‌دهند تا در آرامش یک بار دیگر شانسشان را برای ادامه زندگی امتحان کنند. حالا در سراسر کشور زوج‌هایی که بخواهند طلاق توافقی بگیرند، اگر همه کارها را هم انجام داده باشند، باید به این سامانه مراجعه کنند و تحت مشاوره‌های چندبعدی و روان‌شناختی قرار بگیرند. این سامانه ۴۹۰۰ زوج متقاضی طلاق توافقی را از تصمیم خود منصرف کرده است.

◄ السنوار: در جنگ بعدی چهره خاورمیانه تغییر خواهد کرد/ رئیس حماس در غزه گفت: «مقاومت به دشمن صهیونیستی ثابت کرد مسجدالاقصی مدافعان سرسخت خود را دارد و دفاع از آن یک هدف استراتژیک است. اگر جنگ دوباره‌ای با رژیم اشغالگر رخ دهد، چهره خاورمیانه تغییر خواهد کرد و اسراییل تحمل هیچ حمله واقعی را ندارد».

◄ رونق زراعت چوب!/ مدیر طرح زراعت چوب سازمان جنگل‌ها گفت: «افزایش نرخ ارز و ممنوع شدن برداشت چوب از جنگل‌های کشور باعث شده که زراعت چوب دوباره فعالیت اقتصادی شود و استقبال خوبی از آن شده است. بهره‌برداران از طرح زراعت چوب، ۹۰ میلیون تومان سود خالص در هر هکتار کسب می‌کنند».
نسخه چاپی