بسته تحلیلی خبری (سه شنبه 18 خرداد 1400)
▼حرف روز           

عقلانیت و مناظرات انتخاباتی

مناظرات سیاسی را می‌توان اوج فعالیت‌های احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف دانست که برای کسب رأی به میدان آمده‌اند. مناظرات هرچند ابعاد هیجانی و احساساتی‌اش بر ابعاد عقلانی غلبه دارد، اما همچنین یکی از مهم‌ترین عوامل داغ کردن فضای انتخاباتی و ترغیب مردم برای آمدن به‌پای صندوق‌های رأی است. گام اول در مناظرات انتخاباتی برداشته شد و امروز راند دوم آن برگزار خواهد شد. مناظره‌ای که سیاسی‌تر از قبل خواهد بود و میدان‌داران آن با آمادگی و تجربه بیشتری وارد گود خواهند شد!

نکات تحلیلی: 1- مناظره اول نشان داد که هیچ‌کدام از هفت نامزد حاضر درصحنه، خود را تماشاچی صحنه انتخابات ندانسته و آمده‌اند تا مناظره‌ای جدی را پیش روی ملت داشته باشند. چالش‌ها و منازعات پیش‌آمده حکایت از آن داشت که هرکدام از نامزدها حرف‌هایی برای گفتن داشته و آمده‌اند تا در مناظرات سبد رأیشان را تقویت کرده و خود را به پیروزی نزدیک کنند! بدون شک در مناظره دوم سطح منازعات شدت بیشتری یافته و مرزبندی‌ها و دوگانه‌سازی‌ها بیش‌ازپیش آشکار خواهد شد. 2- انتظار آن است که مناظرات علاوه بر آنکه باهدف تفوق و برتری بر رقبا طراحی شده است، مبتنی بر چارچوب و اصولی برگزار گردد. اولین اصل و خط قرمز مناظرات، رعایت صداقت و اخلاق است. کسی قرار نیست برای کسب چند رأی پای بر روی اصول اخلاقی بگذارد و از هر حربه‌ای بهره جوید. اگر اصول و قواعدی بر رقابت‌های انتخاباتی جاری نباشد، اتهام زنی، تمسخر، تحقیر، سیاه نمایی و ... فضای رقابت‌ها را آن‌چنان آلوده می‌سازد که یافتن حقیقت دشوار می‌شود. روش باطلی که جز به سوختن رأی ملت نخواهد انجامید! و البته با ذوق و شوق بیگانگان و دشمنان ملت همراه خواهد بود! 3- در مناظرات باید مواظب آدرس‌های غلطی بود که گاه توسط حاضرین، با اهداف خاص ارائه می‌شود. فضای رقابت‌های انتخاباتی فضای توجه و بازخوانی مشکلات کشور است و تلاش برای ارائه راهکار برای برون‌رفت از مشکلات. در این میان بانیان وضع موجود تلاش می‌کنند تا با دادن آدرس غلط، خود را از موضع پاسخگویی رهانیده و مبرا از آنچه هست، کنند و موضع طلبکار بگیرند!

نکته پایانی: فضای انتخابات با شور و هیجان و عواطف و احساسات درهم‌آمیخته است؛ اما فراموش نباید کرد که آنچه رأی و انتخاب مردم را معتبر خواهد ساخت، آن است که در چارچوب عقلانیت رقم بخورد. لذا باید تلاش کرد تا امکان انتخاب صحیح و عقلانی و مبتنی بر ضرورت‌های امروز جامعه برای رأی‌دهندان فراهم گردد تا حاصل آن انتخاب شایستگانی باشد که از صلاحیت لازم برای اداره کشور برخوردارند. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                   

تلاش بوق‌های داخلی برای کاهش مشارکت!

یازده روز تا سیزدهمین دوره انتخابات 1400 در ایران باقی مانده است. درحالی‌که تبلیغات کاندیداها شدت یافته و دلسوزان نظام در تلاش هستند تا آمار مشارکت افزایش یابد، اما برخی از روزنامه‌ها علناً با انتخاب تیترهای منفی درصدد ناامید کردن مردم از انتخابات 1400 هستند.

گزاره خبری: بررسی تیترهای روز گذشته برخی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب نشان می‌دهد که آن‌ها نان خود را در مشارکت پایین مردم در انتخابات می‌بینند. روزنامه آرمان با تیتر «دوباره کوه موش زایید» نوشت: «مناظره نخست کاندیدای ریاست‌جمهوری در حالی برگزار شد که در این مناظره هیچ برنامه راهبردی برای برون‌رفت از مشکلات کنونی اقتصاد کشور ارائه نشد و بیشتر وقت این مناظره صرف جنگ لفظی کاندیداهای ریاست‌جمهوری شد. شرایط کلی مناظره نیز به شکلی رقم خورد که با واکنش‌های منفی افکار عمومی ‌مواجه شده است». 2- روزنامه ابتکار با تیتر «جای خالی کارشناسی در وعده‌ها» به تحلیل مناظره‌ها پرداخت و آورد: «این مناظره قرار بود که با محوریت مسائل اقتصادی برگزار شود، اما برخی از کارشناسان معتقدند ایده‌ها و برنامه‌های مطرح‌شده، چالش‌های اصلی اقتصادی را شامل نشد». 3- روزنامه شرق با تیتر «مناظره برای منازعه؟» نوشت: «از نگاه مخاطبانی که آن را دنبال کردند، نه چنگی به دل زد و نه جذاب و تهییج‌کننده به نظر آمد. به نظر می‌رسد فضای صلب انتخابات، غیبت چهره‌های شاخص در نتیجه ردصلاحیت‌ها و تکراری‌شدن نوع و مدل حملات نامزدها به هم اثرش را بر نخستین مناظره با موضوع اقتصاد گذاشت و نتیجه از نگاه تحلیلگران انتظارها را برآورده نکرد».

گزاره تحلیلی: 1- لازم است مردم بدانند که به‌موازات تصمیمات و اقدامات بانیان وضع موجود که نقش اصلی و اساسی در گرانی‌های اخیر دارند، دست‌های نفوذی به دنبال گرانی‌های عمدی و دستوری و انجام عملیات روانی هستند تا بین مردم و صندوق‌های رأی دیوار بکشند. 2- بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، چسبندگی میزان مشارکت در اعداد 40 تا 45 درصد شل شده و میزان مشارکت روند صعودی به خود گرفته است. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت انتخابات در نظر مردم و افزایش امید اجتماعی به برداشته شدن موانع و مشکلات کشور، با حضور در پای صندوق‌های رأی است و شنا نمودن برخلاف آب توسط جریان سیاسی خاص که اتفاقاً مسببان وضع فعلی نیز می‌باشند، نمی‌تواند جلوی خروش دریا را بگیرد. 3- صداوسیما و کاندیداهای احراز صلاحیت شده باید تلاش کنند تا فضای مناظرات را به سمت برنامه محوری و ارائه راهکارهای قابل تحقق برای برداشتن مشکلات و موانع پیش رو سوق دهند و از این طریق نظر و رأی مردم را به سمت خود جلب کنند. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼اخبار ویژه              

تقی‌پور: شایعات فیلترینگ فضای مجازی کذب است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خبر منتشرشده درباره طرح مجلس در خصوص فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی غیربومی را دروغ دانست و اعلام کرد: «با اقدام قضایی این موضوع را پیگیری می‌کنم. سایتی که این خبر را منتشر کرده نیز باید مستندات خود را ارائه دهد. صحبت‌های مختلفی که طی ۸ ماه گذشته دیگران و بنده درباره طرح مذکور داشتیم، تقطیع و با استفاده از کلیدواژه‌های مطرح‌شده، این خبر کذب را تولید و منتشر کردند.

◄ لغو راهپیمایی از ترس خشم فلسطین/ پلیس رژیم صهیونیستی در پی هشدارهای مقاومت فلسطین اعلام کرد برگزاری «راهپیمایی پرچم» در قدس را به دلیل افزایش نگرانی‌های امنیتی لغو کرده است. تا پیش‌ازاین پلیس رژیم اشغالی با برگزاری این راهپیمایی در روز پنجشنبه در قدس موافقت کرده بود که در پی آن «یحیی السنوار» رئیس حماس در غزه اعلام کرده بود: «اگر صهیونیست‌ها برای تجاوز به مسجدالاقصی بازگردند، زمین و زمان را بر سرشان خراب می‌کنیم».

▼ اخبار

گپ و گفت انتخاباتی نامزدها با مردم

رئیسی: تا وقتی که سفره مردم و نهاده‌های دامی به واردات بند باشد، برای کشور گرفتاری پیش می‌آید. برخی بانک‎های خصوصی شده‎اند بانک اختصاصی؛ یعنی فقط به چند نفر خاص تسهیلات داده‎اند. حمایت از تولید با حرف شدنی نیست و اراده می‎خواهد. چرا باید مالیات از تولید ۲۵ درصد باشد؟ ما برنامه‎ریزی کردیم که با یک شیبی این رقم را به ۱۰ درصد کاهش دهیم. این تصور نشود که بنده در قوه قضائیه کارها را با قوه قهریه پیش می‌برم. اگر اراده وجود داشته باشد و مدیر بالای سر کار باشد مسئله حل می‌شود. کشور اکنون درگیر رفیق‌بازی‌ها و رودربایستی است. اگر کسی مرد میدان اجرای عدالت باشد، کار انجام داده می‌شود. دغدغه اصلی من کار اقتصادی است و اولین دیدار من در هر استان، فعالان اقتصادی و کارآفرینان است، نه دادگستری‌ها. مهرعلیزاده: ایجاد فراوانی، اصلاح سیستم توزیع، مختصر کردن سازمان‌ها و اداراتی که در مسیر کنترل توزیع هستند و دادن وظیفه کنترل به صنوف، ازجمله راهکار‌های از بین بردن گران‎فروشی است. صندوق درآمد پایدار را برای ۷ میلیون سرپرست خانوار که درآمد ثابت و مشخصی ندارند، تشکیل می‌دهیم. این وضعیت [فعلی کشور] حاصل به هدر رفتن بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی در ۸ سال است. همتی: قبل از خروج از بانک مرکزی ۲ تا ۳ هزار فرد زیر ۱۸ سال شناسایی کردیم که تراکنش چند هزارمیلیاردی داشتند! ریل اقتصادی کشور به دست دلالان افتاده است. ما در سال، ۲۰ درصد هزینه تحریم می‎دهیم. ما پارسال ۸۰ میلیارد دلار صادر کردیم که ۱۶ میلیارد دلار آن شده هزینه مبادلاتی تحریم. نتیجه قیمت‎گذاری دستوری، رانت است. جلیلی: ۴ طرح وان (مدیریت سهم آحاد جامعه از انرژی به دست خودشان)، سبد کالا (تنظیم ۱۳ قلم کالا)، سفر (تفریح و اوقات فراغت) و طرح نظام سلامت را برای حمایت از ۳ دهک پایین اجرا می‌کنیم. قاضی‌زاده هاشمی: با ایجاد زنجیره تولید بین‌کشوری در منطقه می‌توانیم به یک بازار ۶۰۰ میلیون نفری در منطقه دست پیدا کنیم. رضایی: با کاهش هزینه‌ها و ایجاد جذابیت در تولید، مانع سرازیر شدن پول و نقدینگی به سمت رانت و دلالی می‌شویم. دولت نباید با زور و پلیس برای مبارزه با گران‎فروشی وارد شود، بلکه باید برای از بین بردن گران‎فروشی برنامه‌ریزی کند و اجرا را به نهاد‌های اجتماعی کسبه بسپارد.
 

دولت روحانی با خاتمی فرق دارد؟!

اصلاح‌طلبان در تلاش هستند تا با داستان‌سرایی از دولت اصلاحات، آن دوره را مقطعی بی‌نظیر معرفی کرده و افکار عمومی را به تَکرار دولت اصلاحات ترغیب کنند؛ اما در این میان دو مسئله مهم وجود دارد. اول اینکه، دولت اصلاحات در حوزه‌های مختلف و ازجمله اقتصاد و سیاست خارجی دچار نقص‌های فراوان بود. به همین دلیل بود که در سال 84 و پس از پایان دولت دوم اصلاحات علیرغم حمایت تمام‌قد خاتمی از مصطفی معین، وی با آرای بسیار پایین در انتخابات شکست خورد. سؤال اینجاست که اگر دولت خاتمی بسیار عالی عمل کرده بود، چرا مردم به تشکیل دولت سوم اصلاحات در آن مقطع «نه» گفتند؟ اینجاست که عیار ادعاهای اصلاح‌طلبان درباره عملکرد دولت خاتمی مشخص می‌شود. چندی پیش روزنامه شرق در مطلبی نوشته بود: «یکی از دلایل مهم تنهایی اصلاح‌طلبان در اواخر دولت دوم آقای خاتمی آن بود که از ابتدای دولت نخست، افرادی که مناصب دولتی را تصاحب کرده بودند، از تعامل با بدنه اجتماعی غافل شدند و فقط از مردم می‌خواستند که سر ایستگاه‌های انتخابات حاضر شوند و به کاندیداهای اصلاح‌طلب رأی بدهند...حتی رأی مردم به آقای خاتمی در سال 80 نیز سلبی بود زیرا مردم می‌ترسیدند که شرایط به پیش از سال 76 (دولت ‌هاشمی رفسنجانی) بازگردد». این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشته بود: «پس از شکل‌گیری دولت اصلاحات، رهبران اصلاحات... دچار یک ضعف عمیق و همچنین خطاهای بزرگی شدند. علاوه‌براین، لایه‌های مختلف اجتماعی آرام‌آرام دیگر خود را اصلاح‌طلب نمی‌دانستند و به یاد داریم در زمان تحصن نمایندگان مجلس ششم، اصلاحات تنها ماند». مسئله دوم اینجاست که دولت روحانی، تَکرار دولت خاتمی بود. بسیاری از مقامات ارشد دولت روحانی ازجمله افرادی بودند که در دولت خاتمی نیز در مناصب ارشد حضور داشتند. این افراد در سال 88 نیز در ستادهای موسوی و کروبی در مناصب ارشد حضور داشتند. آخوندی، نعمت زاده، ترکان، ربیعی، ابتکار، نجفی، جهانگیری، حسین فریدون، زنگنه، ظریف و... ازجمله این افراد هستند. پس بنابراین دولت اول و دوم روحانی در حقیقت دولت سوم و چهارم خاتمی بود و حالا اصلاح‌طلبان در پی تشکیل دولت پنجم خاتمی هستند.

اخبار کوتاه
◄ اصلاح‎طلبان برای شورای شهر تهران لیست می‎دهند/ جبهه اصلاحات ایران در انتخابات شورای شهر تهران رسماً مشارکت می‌کند و فعالیت‌های ستاد انتخاباتی جبهه آغاز می‌شود. لیست مورد حمایت این جبهه نیز با مشارکت بدنه اصلاح‌طلبان از طریق «سامانه رأی‌سنجی اصلاح‌طلبان» انتخاب خواهد شد.

◄ دعوت جهادی برای حضور مردم در انتخابات!/ گروه‌های طلبگی و جهادی سراسر کشور در راستای تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات فعال شدند. این گروه‎ها که در بحران‎هایی مثل سیل و زلزله و کرونا در کنار مردم، خدمت‌گزار بودند، در این ایام سرنوشت‌ساز نیز تلاش می‎کنند در ارتباط مستقیم با مردم، تنور انتخابات را هرچه بیشتر گرم کنند.

◄ صدور قرار مجرمیت برای نماینده مجلس/ رئیس پلیس تهران خبر داد: «قرار مجرمیت برای عنابستانی، نماینده مجلس صادر شده. وی طبق کیفرخواست در سه مورد مجرم شناخته‌شده و ما نیز از مسیر قانون به جد موضوع را دنبال می‌کنیم». عنابستانی سوم بهمن ۹۹ در حال عبور از خط ویژه به دلیل نداشتن برگ تردد با یک سرباز راهور درگیر شد و به ‌صورت او سیلی زد.

◄ آمریکا: برنامه هسته‌ای ایران از کنترل خارج شده است/ وزیر خارجه آمریکا گفت: «برنامه هسته‌ای ایران در دوران اجرای برجام تحت کنترل بود، اما الآن از کنترل خارج شده است. ایران در حال انجام فعالیت‌هایی است که اگر قدرت هسته‌ای بود وضعیت بدتری می‌داشت. هنوز مشخص نیست که ایران اراده لازم برای انجام برای بازگشت به برجام را دارد یا خیر. اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، با انباشت چندهفته‌ای مواد هسته‌ای، ایران می‎تواند بمب اتم بسازد.

◄ روسیه هم از پیمان «آسمان‌های باز» خارج شد/ بعدازآن که دولت بایدن از پیوستن مجدد به پیمان آسمان‌های باز خودداری کرد، رئیس‌جمهور روسیه هم قانون خروج از این پیمان را به امضا رساند. بر اساس این پیمان، ۳۴ کشور می‌توانند برای اطمینان از پایبندی به معاهدات تسلیحاتی، در آسمان یکدیگر پرواز نظارتی انجام دهند.

◄ داروی چهاروجهی برای مقابله با کرونا/ با تلاش متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان، داروی چهاروجهی «سالیراویرا» که کاملاً گیاهی، بومی ایران و بدون عوارض جانبی است با کسب مجوز از سازمان غذا و دارو رونمایی شد. این داروی چهاروجهی متشکل از اسپری بینی و دهان، قرص کاهش عوارض و ضدویروس و قطره بخور است.

◄ مملکتم را رها نمی‌کنم!/ «محمدرضا حیاتی» گوینده خبر و پیشکسوت رسانه ملی در خصوص انتشار اخباری مبنی بر ممنوع‌الکاری‌اش در فضای مجازی گفت: «این خبر صحت ندارد. بعضی تلاش می‌کنند تا با تولید چنین خبرهایی من را مجاب به رفتن از کشور کنند؛ باید بگویم من کشورم را دوست دارم و امکان ندارد مملکتم را رها کنم. حتی اگر اجازه کار در فضای مجازی هم به من داده نشود، من پای کشورم می‌مانم».
نسخه چاپی