جزئیات انفجار خط انتقال برق ایران به عراق
به گزارش راسخون؛ «محمد العزاوی»، از اعضای ارشد الحشد العشائری در عراق در گفت‌و‌گو با وبگاه خبری «المعلومه» در این خصوص گفت: «[گروه] تروریستی داعش با بسته‌های انفجاری دو دکل [انتقال برق] مرساد در منطقه "اکباش" در "حوض حمرین" (هفتاد کیلومتری شمال بعقوبه) را هدف قرار دادند که این اقدام منجر به قطع شدن برق وارداتی از جمهوری اسلامی ایران شد».

العزاوی افزود که گروه‌ تعمیرات در ساعت‌های آینده برای بازگردان وضعیت به حالت عادی به محل اعزام خواهند شد.

خبرگزاری «آناتولی» نیز به نقل از «شعلان الکاملی» از نیروهای پلیس دیالی در این خصوص گزارش داد که این انفجار به دو دکل یادشده خسارت‌ زیادی وارد کرده و برق یک سوم استان دیالی قطع شده است.

بر اساس این گزارش، این خط یکی از چهار خطوط انتقال برق از ایران به عراق است که ۴۰۰ مگاوات از مجموع ۱۲۰۰ مگاوات برق وارداتی از ایران را به عراق انتقال می‌دهد.

خطوط انتقال برق در عراق به‌ویژه در استان‌های دیالی (شرق)، صلاح‌الدین (شمال) و استان الانبار (غرب) در سال‌های اخیر بارها هدف حمله قرار گرفته‌اند که مقامات عراقی داعش را عامل این حملات می‌دانند

مصطفی رجبی مشهدی درباره حادثه انفجار در خط انتقال برق ایران به عراق اظهار داشت: روز گذشته خط انتقال برق ایران به عراق دچار انفجار و منجر به قطع برق شد.

وی افزود: این حادثه در خاک عراق رخ داد و به طور متعارف ظرف ۲ تا ۳ روز تعمیر می‌شود و خط به مدار باز خواهد گشت.

سخنگوی صنعت برق با اعلام اینکه انفجار یاد شده هیچگونه حادثه جانی نداشته است، گفت: برآورد خسارت با طرف عراقی بوده و تعمیر و برقراری مجدد خط به عهده خودشان است.

وی خاطرنشان کرد: ما ۴ خط انتقال برق به عراق داریم که خط حادثه دیده ۲۵ درصد صادرات به این کشور را کاهش داده است.

رجبی مشهدی تصریح کرد: میزان صادرات برق از ابتدای خرداد کاهش یافته و به یک سوم رسیده است. 

وی یادآور شد: در هر حال با توجه به نیاز داخل اکنون میزان واردات بیش از صادرات است.
 

داستان برق صادراتی ایران به عراق


جزئیات انفجار خط انتقال برق ایران به عراق

امسال خشک‌ترین سال آبی در ۵۰ سال اخیر است. نیروگاه‌های کشور توان تامین همه تقاضای برقی را ندارند و کمبود نزولات جوی، باعث مشکلاتی در نیروگاه‌های برق‌آبی ما شده است. با این وجود، دبیرکل مشترک اتاق بازرگانی ایران و عراق گفته بود که ایران ۴۰ درصد از برق کشور عراق را تامین می‌کند.

البته همه این حجم از طریق برق مستقیم تامین نمی‌شود. پیام باقری، نایب رئیس سندیکای صنعت برق ایران می‌گوید: «برق مستقیمی که ما به عراق صادر می‌کنیم از گازی که به آنجا صادر می‌کنیم، متفاوت است. عراق از گازی که به آن‌ها می‌فرستیم، برق تولید می‌کند.»

نایب رئیس سندیکای صنعت برق توضیح می‌دهد: «صادرات برق ما به عراق ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ مگاوات است و البته این مقدار به صورت فصلی تغییر می‌کند.» پیام باقری ادامه می‌دهد: «عراق از گازی که ما به آن کشور صادر می‌کنیم، برق تولید می‌کند.»

وزیر نیرو که زیرساخت‌های خوبی برای انتقال برق ایجاد کرده‌ایم و با همه کشورهای دارای مرز زمینی اتصال شبکه داریم و اگر تحریم‌ها نبود، می‌توانستیم برق بیشتری صادر کنیم.»
 

چرا صادرات به عراق متوقف نشد؟


جزئیات انفجار خط انتقال برق ایران به عراق

اما اگر یکی از دلایل خاموشی‌های اخیر شهر، نبودن خوراک برای نیروگاه‌ها بوده است، دوباره به همان سوال اصلی می‌رسیم که چرا صادرات گاز ما به عراق متوقف نشده است و با توجه به عدم تصویب اف‌ای‌تی‌اف، مسدود بودن درگاه‌های بانک ملی و مبهم بودن سرنوشت پول‌ صادرات برق ما به عراق در گذشته، آیا صادرات برق یا گاز به عراق اساسا منطقی و به صرفه است؟

این کارشناس پیشنهاد می‌دهد: «یکی از راهکارهایی که می‌توانیم در پیک‌های گرما به آن بپردازیم، واردات از کشورهایی‌هاست که در پیک قرار ندارند. می‌توانیم در تابستان از آن‌ها برق بگیریم و در زمستان که آن‌ها در پیک قرار دارند به آن‌ها برق دهیم.»

او همچنین می‌گوید: «ما آن قدر که مشکل برق کشور حل شود، برق وارد نکرده‌ایم ولی تا حدودی از ترکمنستان در حد ۲۰۰ یا ۳۰۰ مگاوات برق وارد می‌کنیم. برای حل مشکل برق با این روش نیاز به سرمایه‌گذاری و توافقات بین‌المللی داریم. باید صادرات و واردات برق را در ابعاد وسیع توسعه دهیم تا پیک ما مدیریت شود.»
پیام باقری درباره اصرار ایران برای صادرات برق به عراق می‌گوید: «عراق یکی از مصرف‌کنندگان بزرگ منطقه است و کشوری است که منابع مالی نفتی برای تامین هزینه‌های خود دارد. روابط دیپلماتیک ما هم قوی است.»

او هشدار می‌دهد: «اما این موضوع نباید ما را از بازار بقیه کشورها غافل کند. ما باید بار خود را به کشورهای دیگر هم توسعه بدهیم. پاکستان و افغانستان هم از همین کشورها هستند. کشورهای حاشیه خلیج فارس هم در فصل گرما مصرف برق بالایی دارند. ما باید مرکز برق منطقه شویم چون این در وهله اول، این قابلیت را داریم، کشور تبدیل به یک منطقه مرکزی می‌شود و از لحاظ اقتصادی هم برای ما خوب است و قدرت چانه‌زنی ما را بالا می‌برد.»


منبع:
1. تجارت نیوز/ صادرات رایگان برق به عراق؟ / آیا صادرات برق باعث خاموشی شده است؟
2. عصر ایران/ انفجار خط انتقال برق ایران به عراق توسط داعش
3. ایلنا/ جزییات انفجار در خط انتقال برق ایران به عراق/ صادرات برق یک سوم شد
نسخه چاپی