انتخابات ۱۴۰۰ در رسانه ها

رای دادن و حق تعیین سرنوشت سیاسی

تهران- ایرنا- انتخابات ۱۴۰۰ یکی از رویدادهای سرنوشت‌ساز و تأثیرگذار در همه مسایل عمده اقتصادی و غیراقتصادی به شمار می‌رود. بدون شک آحاد جامعه با مشارکت پرنشاط خود در این رخداد مهم و انتخاب فردی اصلح، دولت را حل مشکلات کشور یاری خواهند کرد. رای دادن حق تعیین سرنوشت سیاسی است، بنابراین مشارکت حداکثری در انتخابات امکان تحقق این امر را فراهم می کند. از طرفی دولت برای پیشبرد اهداف و برنامه های خود به حمایت مردم نیازمند است چراکه حکومت مردمی تمام قدرت و موجودیت سیاسی خود را از مردم می گیرد. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی در مطالب خود، مردم را به حضور پرشور در انتخابات فراخوانده اند.

مهمترین محورهای انتخاباتی از نگاه رسانه‌های اعتدالی، اصلاح‌طلب و اصولگرا

رسانه‌ اعتدالی روزنامه ایران در شبانه روز گذشته در مطلبی سخنان سید حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در خصوص اهمیت حق رای را بازتاب داد و روزنامه همشهری در تیتری با عنوان مشارکت در انتخابات پایین باشد، دشمن مجال زورگویی پیدا می‌کند به اهمیت شرکت در انتخابات و انتخاب رییس جمهور کارآمد و توانا پرداخت و خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص لزوم مشارکت زنان در انتخابات را منعکس کرد.

رسانه‌های اصلاح طلب نیز در مطالب و گفت وگوهایی مختلف بر ضرورت اعتمادسازی برای مشارکت حداکثری در انتخابات تاکید کردند و مشکلات پیش‌رو در این امر خطیر را مورد بررسی قرار دادند در این خصوص خبرگزاری ایسنا در تیتری با عنوان رأی ندادن راه حل مشکلات نیست از همگان برای انتخاب اصلح دعوت به عمل آورد. دیگر روزنامه های این جریان نیز در تیترهای گوناگون به اهمیت شرکت در این امر خطیر تاکید کردند برای نمونه روزنامه اعتماد در تیتری با عنوان تحریم انتخابات یعنی تداوم تحریم ایران از جنبه دیگری به این موضوع پرداخت. همچنین روزنامه آرمان ملی از انصراف برخی از کاندیداها انتقاد و در تیتری با عنوان انتخابات و چرایی انصراف نامزدها این موضوع را بررسی کرد.

شماری از روزنامه این جریان به آسیب شناسی برخی از وعده های کاندیداها پرداختند، برای نمونه روزنامه همدلی در تیتری با عنوان شعارهایی برای هیچ! این موضوع را برجسته کرد. رسانه های‌ اصولگرای رسالت، فارس و جام جم به ترتیب در تیترهایی با عنوان راه اصلاح امور از مسیر انتخابات می‌گذرد، دعوت وزیر علوم از مردم و دانشگاهیان برای حضور پرشور در انتخابات و قدرت نظام از مردم است بر لزوم مشارکت حداکثری مردم و توجه به این مهم را تاکید کردند دیگر خبرگزاری های این جریان مانند مهر سخنان حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری را بازتاب دادند.

رسانه‌های اعتدالی

چرا استفاده از حق رأی اهمیت دارد

روزنامه ایران یادداشتی به قلم سید حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی منتشر کرد و نوشت:
*در فاصله ٢۴ ساعت تا آغاز رأی‌گیری شاهد یکی از متفاوت‌ترین انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری در کشور هستیم. اصل این تفاوت هم در مسأله «مشارکت» متبلور شده است.

*در انتخابات‌ ادوار گذشته و خصوصاً ۶ دوره اخیر ریاست جمهوری که بحث رقابت وضعیتی به مراتب جدی‌تر داشت، همواره برای کلیت نظام مسأله اول مسأله سطح مشارکت مردم بود و همواره نتیجه انتخابات سطوح بعدی اهمیت را به خود اختصاص می‌داد. این بار اما به نظر می‌رسد برای نهادهایی از حاکمیت موضوع برعکس شده است. تا آنجا که طیفی از اصولگرایان میانه و اصلاح‌طلبان معتدل مانند آقایان لاریجانی یا جهانگیری هم موفق به ورود به صحنه رقابت نشدند.

* رأی دادن اساساً یک حق مدنی و شهروندی است که هر فردی می‌تواند از آن استفاده کند یا آن را کنار بگذارد. اما در کنار این وقتی داریم از حق رأی دادن نام می‌بریم، باید به مسوولیت ناشی از آن هم اشاره کنیم.

* هر حقی در پی خود یک مسوولیتی هم دارد و از همین منظر است که باید گفت هر شهروندی می‌تواند از حق رأی خود استفاده بکند یا نکند، اما در هر صورت در کنار آن باید مسوولیت رفتار خویش را هم بپذیرد. با این منطق و توجه به شرایطی که کشور دچار آن است باید نگاهی واقع‌بینانه‌تر به مسأله مشارکت داشته باشیم.

*در این انتخابات استفاده از حق رأی از سه جنبه اهمیت زیادی دارد؛ اول اینکه حتی با همین امکان حداقلی انتخاب که در اختیار برخی قرار گرفته، نباید بگذاریم افراد و مراکزی فرایندهای سیاست‌ورزی کشور را از حق انتخاب به طور کلی تخلیه کنند.

* ما اکنون در شرایط مناسبی نیستیم اما قطعاً ساقط کردن کامل حق انتخاب، شرایط را به مراتب بدتر از این خواهد کرد. دوم اینکه ما هم اکنون در مقطع تعیین کننده پرونده هسته‌ای کشور و حرکت به سمت رفع تحریم‌ها هستیم.

*رییس جمهوری برخاسته از مشارکت کم مردم در چنین صحنه‌ای قدرت زیادی نخواهد داشت، مضافاً اینکه بخش زیادی از نامزدهای موجود هم اساساً توان حل این مسایل را ندارند. این در حالی است که بپذیریم آنها با حل این مسائل از روش دیپلماتیک موافق باشند.
 

زنان فریب نمی خورند

خبرگزاری خبرآنلاین به گفت وگو با فاطمه آجرلو، نماینده سابق مجلس پرداخت و نوشت:
*کشورهای رو به توسعه و خواهان سرعت در پیشرفت هستند، باید از تمام نیروی انسانی کشور استفاده کنند و مخصوصا در کشور ما که هویت‌شان را از انقلاب و نگاه حضرت امام و نگاه متعالی مقام معظم رهبری دارند که هیچ سقفی برای حضور زنان قائل نیست. اتفاقا نگاه ایشان این است که در جایگاه‌های حساس کشور، چه در عرصه اجرا و چه در عرصه‌های مختلف از دانش و توانمندی زنان استفاده شود.

*زنان به آن حد از بالندگی رسیده‌اند که وقتی کاندیداها شعاری می دهند، هم شعار و هم عملکرد کاندیدا را بررسی کنند. زنان فریب افکار عمومی را نمی خورند.

* مردم با بصیرت انتخاب می‌کنند و تنها به عنوان رئیس ستاد خانم، خواهش می‌کنم مباحث مطرح شده جاری شود و شاهد حضور زنان در عرصه‌های مختلف باشیم.

*بحث عملکرد بانوان نیز مطرح است که خودشان باید خوب عمل کنند و اجازه ندهند حتی در حوزه انتخابات، از توانمندی و حضور اجتماعی‌شان استفاده شود و پس آن کنار گذاشته شوند.  

*نگاه من این است که به یک پختگی اجتماعی نیاز داریم که با بصیرت بتوانیم هم از توانمندی‌های خودمان در زمینه زنان استفاده کنیم و هم اجازه استفاده ابزاری از خودمان را به هیچ کاندیدایی ندهیم.
 

مشارکت در انتخابات پایین باشد، دشمن مجال زورگویی پیدا می‌کند

روزنامه همشهری به بازتاب سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداخت و نوشت:
* گله‌های مردم بویژه قشرهای محروم درباره رسیدگی نکردن به مشکلات معیشتی آنها بجاست اما این مشکلات را باید با انتخاب فردی قوی، پرکار، قدرتمند و خستگی‌ناپذیر حل کرد.

* روز جمعه مردم برخلاف خواست دشمنان، دوباره به ایران و جمهوری اسلامی آبرو می‌دهند و همه قشرها با سلیقه‌های متفاوت سیاسی به میدان می‌آیند و همچون تشییع حاج قاسم سلیمانی به انتخابات نگاهی فراتر از سلیقه های سیاسی خواهند داشت.

* در انتخابات جمعه، اصل، مشارکت و بعد از آن نوع انتخاب است و امیدواریم با عنایت خداوند مردم به بهترین وجه در این عرصه ظاهر شوند.

* البته فواید سیاسی حضور مردم فراوان و پر برکت است اما اصل فلسفه حضور ملت در صحنه، مهمتر است.

* همه مراکز قدرت های شیطانی در جهان به شکل ویژه با انتخابات در ایران به عنوان نماد جمهوریت مخالفت و معارضه می کنند.

* دشمنان می‌خواهند شکوه و شوکت انتخابات ایران نمایان نشود اما به کوری چشم دشمنان، انتخابات همیشه در زمان مقرر و با حضور ملت برگزار شده است.

* درانتخابات امسال هم رسانه های آمریکایی، انگلیسی و مزدوران آنها از چند ماه قبل به دنبال زیر سؤال بردن انتخابات و کمرنگ کردن حضور مردم هستند.

* البته به جز برخی گروه‌ها، متن مردم همیشه برعکس خواست دشمن عمل کرده اند و ان‌شاءالله این این دفعه هم ملت با حضور خود به نظام و کشور آبرو خواهد داد.

* به انتخابات نیز باید با نگاهی برتر از مذاق های مختلف سیاسی نگریست و در آن شرکت کرد زیرا نظام اجتماعی کشور به این موضوع نیازمند است.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

رأی ندادن راه حل مشکلات نیست

خبرگزاری ایسنا به گفت وگو با جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی پرداخت و آورد:
* عدم مشارکت در انتخابات و خالی کردن صحنه به نوعی رای دادن به استمرار مشکلات و وضعیت موجود می باشد.

* قطعا مردم این روزها از عملکرد نامناسب برخی از مسئولان دلخور و ناراحت هستند، برخی از مردم نیز تصمیم گرفتند که این دلخوری را با نیامدن به پای صندوق های رای نشان دهند، اما خواهش بنده از مردم این است که به این نکته توجه کنند که اگر آن ها از شرایط موجود ناراحت و دلخور هستند، رای ندادن راه حل مشکلات نیست.

* نیامدن به پای صندوق های رای منجر به ادامه وضعیت موجود می شود.

*رای ندادن مردم و خالی کردن صحنه به نوعی رای دادن به استمرار مشکلات و وضعیت موجود می باشد. از مردم خواهش می کنم علی رغم تمام مشکلات موجود که سبب ناراحتی مردم شده و تمام و کمال حق با آنان می باشد، در پای صندوق رای حاضر شوند.

* مشارکت حداکثری مردم در انتخابات یک عقبه قوی برای رئیس جمهور منتخب به منظور پیشبرد اهداف کشور خواهد بود.

تحریم انتخابات یعنی تداوم تحریم ایران

روزنامه اعتماد یادداشتی به قلم جلال میرزایی منتشر کرد و نوشت:
* باتوجه به اهمیت بحث مشارکت در انتخابات آن‌هم در این شرایط حساس و بزنگاه خطیر سیاسی و بین‌المللی امیدواریم بالاترین میزان ممکن از این جمعیت پای صندوق آمده و مبتنی بر دیدگاه و نگرش خود نسبت به انتخاب گزینه مطلوب اقدام کنند.

* خوشبختانه ظرف همین دو، سه روز گذشته، بسیاری از چهره‌های شاخص و مورد وثوق آحاد مختلف ملت، باتوجه به همان نگرانی‌ها نسبت به درصد مشارکت در انتخابات، علی‌رغم ناملایمت‌هایی که صورت گرفت و با وجود دلخوری از این شرایط، اولویت را ایران و فردای ایرانیان قرار داده و به‌منظور جلوگیری از آنکه دولت و مهم‌ترین دستگاه اجرایی مملکت به‌دلیل مشارکت حداقلی، در اختیار جریان اقلیت قرار گیرد...به میدان آمده و با کنار گذاشتن دلخوری‌ها و عقب راندن یأس و نومیدی، مردم را به حضور پای صندوق رای دعوت کردند.

* برخلاف آنچه انتظار می‌رفت تحرک و جنبشی در جامعه اتفاق افتاده و درنتیجه می‌توان امیدوار بود که در روز سرنوشت، شاهد مشارکتی به‌مراتب فراتر از تصور باشیم.

*امروز مردم ما به درک قابل‌قبولی از شناخت سیاسی دست یافته و آگاه به سازوکار دموکراسی، می‌دانند که آلترناتیوی به جز صندوق رای در دست نیست.

*ما بارها شاهد بودیم که در بزنگاه‌ها و مقاطعی که شاهد مشارکت به ‌نسبت اندک بودیم، نتیجه‌ای جز تشدید مشکلات عایدمان نشده و حال برای اینکه در دام تندروی و رفتارهای هیجانی نیفتیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه پای صندوق‌های رای برویم و از میان کاندیداهای حاضر در صحنه، کسی را که واقع‌گراست و شناخت بهتری نسبت به مناسبات سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی دارد، برگزینیم.
 

انتخابات و چرایی انصراف نامزدها

روزنامه آرمان ملی یادداشتی به قلم ناصر ایمانی تحلیلگر مسایل سیاسی منتشر کرد و نوشت:
*انصراف‌ها از انتخابات ریاست جمهوری به چند شکل اتفاق می‌افتد؛ یکی اینکه این انصراف برنامه‌ریزی شده و هماهنگ شده از قبل است که به این کاندیدای پوششی می‌گویند.

*حالت دیگری از انصراف از انتخابات به این صورت است که چند کاندیدا از قبل از انتخابات با هم هماهنگ می‌کنند که روزهای پایانی نظرسنجی کنند که هر فردی که رای کمتری داشتند به نفع دیگری کنار بروند. در این مورد ذکر نامی نمی‌شود؛ یعنی سه نفر با هم هماهنگ می‌کنند که ۲ نفری که آرای کمتری دارند، کنار بروند.

*حالت سوم هم در انصراف از انتخابات این حالت بدین صورت است که یک کاندیدا تمام تبلیغات خود را انجام می دهد و در آستانه انتخابات چون می‌بیند آرای کمی دارد و احتمال موفقیت بسیار کم  است، تصمیم می‌گیرد که کنار برود، زیرا اگر رای خیلی بالایی نداشته باشد این موضوع به لحاظ وجهه سیاسی برای او خوب نیست.

*نوع اول تا حدودی توهین به افکار عمومی تلقی می‌شود که یک فرد بیاید یک کاندیدا را پوشش بدهد و بخواهد برود.

 *نوع دوم و سوم یک مقداری طبیعی است و گاهی لازمه انتخابات همین است که قبلاً هم این اتفاق افتاده است.

*اما نوع اول درست نیست و نباید اجازه داد که در انتخابات روال شود. اگر بخواهیم به نظرسنجی‌ها اعتنا و اکتفا کنیم و نظرسنجی‌های متعددی که الان می‌شود نشان می‌دهند که فاصله آراء خیلی زیاد است، پس احتمالاً بحث شکست آراء اتفاق نخواهد افتاد.
 

مکتب وابستگی در مناظره‌ها

روزنامه دنیای اقتصاد یادداشتی به قلم روح الله اسلامی منتشر کرد و نوشت:
*سوال‌های مطرح‌شده از سوی صداوسیما برای مناظره‌های انتخاباتی در قالب مکتب وابستگی طراحی شده بود. در این مکتب همه مشکلات جهان ریشه در سرمایه‌داری دارد و اگر بتوان به خودکفایی دست یافت، می‌توان علیه جریان زر، زور و تزویر بین‌المللی که در قالب استعمار و امپریالیسم خود را نشان می‌دهد، مقاومت کرد.

*مکتب وابستگی در ادبیات اقتصاد سیاسی و توسعه بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ توسط فرانک، باران، امین و والرشتاین مطرح شد و طرفداران زیادی پیدا کرد. براساس این مکتب، جهان سرمایه‌داری و سیاست لیبرالیستی همه جا را فرا گرفته است. پس باید در مقابل آن ایستاد و راه حل در نوعی زیربنای اقتصادی است که با فرآیندهای استعماری و امپریالیستی جهان هیچ رابطه و تعاملی نداشته باشد.

* یکی از عواملی که باعث رواج سنت اقتصاد سیاسی مکتب وابستگی در ایران شد، شکست و ناکامی توسعه و تنش‌زدایی و موانع داخلی و خارجی توسعه است که روی داده است.

* معمولا سیاستمدارانی که در مسیر توسعه حرکت می‌کنند به علت تحمیل ریاضت اقتصادی بر جامعه و اقدامات عمرانی که برای آینده کشور و نسل‌های بعد نتیجه می‌دهد، منفور شهروندان واقع می‌شوند.

*وضعیت کنونی ایران با توجه به بحران‌های بین‌المللی، روی کار آمدن ترامپ و بر هم زدن برجام و بیماری فراگیری که قرنی یک بار روی می‌دهد و همزمانی این دو رویکرد با توسعه‌گرایی که در دولت یازدهم و دوازدهم دنبال شد، فضا را برای بازگشت مکتب وابستگی فراهم کرد.

*نیمی از جمعیت رای‌دهندگان اعتقاد دارند مطالباتشان در ابعاد سیاسی و فرهنگی پاسخ داده نشده و شاخص‌های اقتصادی نیز مهار نشده است.

* نیمی دیگر از جمعیت به راحتی می‌توانند به سمت ادبیات انتقادی مکتب وابستگی حرکت کنند. سیاستمداران معمولا در تله توسعه گرفتار می‌شوند؛ به‌نحوی‌که اگر شعارهای عوام‌گرایانه مبتنی‌بر پخش پول و توزیع کوتاه‌مدت منابع ملی انجام دهند، سبد رایشان افزایش پیدا می‌کند.

رسانه‌های اصولگرا

دعوت وزیر علوم از مردم و دانشگاهیان برای حضور پرشور در انتخابات

خبرگزاری فارس به بازتاب سخنان منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پرداخت و آورد:
*بیش از چهار دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد و در تمامی این سال‌ها ملت هوشیار و سرافراز این سرزمین کهن برای حفظ و پایداری آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی یعنی؛ استقلال، آزادی و جمهوریت حضور خود را پیوسته اثبات کرده است. بی گمان این حضور و نقش آفرینی در نقطه‌های خاص تاریخی اهمیت و جایگاه ممتازی دارد.

*انتخابات از مهمترین عرصه‌های تجلی و ظهور مردم‌سالاری دینی است و در تمامی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد حضور حماسی و افتخارآفرین مردم در پای صندوق‌های رأی بوده‌ایم. مشارکت در انتخابات پیش رو نیز می‌تواند بیانگر یکپارچگی و علاقه مردم به اعتلای ایران اسلامی و پیشرفت کشور عزیزمان باشد.

*همه باید در جهت تحقق مشارکت حداکثری تلاش نماییم. چرا که حضور مردم در پای صندوق‌های رای؛ حکایت از بزرگی و بالندگی یک ملت دارد؛ و از این منظر همه مردم عزیز، به ویژه یکایک اعضای محترم خانواده بزرگ نظام آموزش عالی کشور را به حضور در این انتخابات دعوت می‌کنم.

*انشاالله به لطف الهی و با حضور پرشور و حماسی مردم در پای صندوق‌های رأی، بار دیگر، هوشمندی، عزت و سربلندی ایران اسلامی را به جهانیان نشان دهیم.

راه اصلاح امور از مسیر انتخابات می‌گذرد

روزنامه رسالت به گفت وگو با روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس پرداخت و نوشت:
* کشور نیازمند بازسازی اساسی در شیوه‌های سیاست‌گذاری و مکانیزم‌های اجرایی به‌ویژه در عرصه اقتصاد است.

* بایستی در سیاست‌ها و سازوکارها نوسازی صورت بگیرد، چنانکه دستیابی به این امر در حوزه‌های اقتصادی، مسائل فرهنگی و اجتماعی از اولویت بالاتری برخوردار است.  

* دولت سیزدهم در چهار سال آینده باید به‌اندازه هشت سال کار کند. زیرا شرایط نابسامان و مشکلات فعلی به‌شدت معیشت مردم را تخریب کرده است و اگر دولت آینده تلاش و کار مضاعف و چند برابری نداشته باشد، قطعا کم خواهد آورد و نمی‌تواند در وضعیت معیشت و زندگی مردم تغییر محسوسی ایجاد کند.
 
* دولت آینده باید آمادگی مشارکت نخبگانی وسیع را در کشور و در لایه‌های خرد و کلان داشته باشد و جناح‌بندی و سیاسی‌کاری را کنار بگذارد تا بتواند نخبگان را وارد عرصه حکمرانی کند. 

* بدون شک راه اصلاح امور از مسیر انتخابات می‌گذرد. به دلیل وجود نظام مردم‌سالاری در کشور، هیچ مسیر دیگری جایگزین انتخاب مردم نخواهد بود. بنابراین مردم اگر خواهان اصلاح وضع موجود هستند، راه آن مشارکت انتخاباتی است.
 

قدرت نظام از مردم است

روزنامه جام جم یادداشتی به قلم سید تقی سهرابی مدیر کل صداوسیمای استان فارس منتشر کرد و نوشت:
*یک روز تا انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا زمان باقی مانده است.

این انتخابات هم سرنوشت‌ساز است مانند همه انتخابات پیش از این. سرنوشت‌ساز بودن حضور مردم ایران در صحنه‌های مختلف ملی واقعیتی انکارناپذیر است.
* نظام جمهوری اسلامی ایران بعد از اتکال به خداوند اتکایش به مردم است و همچنان که همه می‌دانند سیاست روشن و اعلام شده مصرح در قانون اساسی آن نیز نه شرقی و نه غربی بودن حاکمیت اسلامی حاکم بر ایران است.

* کاملا طبیعی است از یک سال پیش تاکنون، دشمنان مردم ایران، تمام استعدادهای خود را برای ایجاد تردید در دل مردم این دیار نسبت به انتخابات و تاثیر آن در سرنوشت کشور به اشکال مختلف به کار گرفته‌اند.

*شدت تبلیغات و پول‌های هنگفتی که این روزها برای موفقیت در این عرصه هزینه می‌کنند بیشتر از گذشته است، به نحوی که انگار این آخرین فرصت برای آنهاست، پس هرچه در چنته داشته و دارند، رو کرده‌اند.  

*هنوز لفاظی‌ها و خط و نشان کشیدن‌های دونالد ترامپ و هم‌پیاله‌هایش از جمله جان بولتون، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل، علیه جمهوری اسلامی ایران فراموشمان نشده است.

*اقبال بیش از پیش به انقلاب مردم ایران در منطقه و جهان، تقویت جبهه مقاومت در مقابل جبهه غربی، عبری و عربی با جانفشانی سردارانی چون حاج قاسم سلیمانی عزیز و سوختن فرصت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های غرب در منطقه با نابودی داعش و شکست مفتضحانه رژیم‌صهیونیستی در جنگ اخیر. باید اذعان کرد مردم، مهم‌ترین مولفه قدرت‌ساز انقلاب ایران هستند.

*فاصله انداختن بین مردم انقلاب‌کرده با انقلابشان با شیطانی‌ترین شیوه‌ها، استراتژی دشمنان از آغاز پیروزی انقلاب تا الان بوده است اما به دلایل گفته شده، این روزها شاهد شدت گرفتن آن هستیم.

*غربی‌ها و در راس آنها آمریکا و انگلیس با نوچه‌هایشان در منطقه ایران را در میدان‌های مختلف آزموده‌اند و در همه عرصه‌ها به‌حول و قوه الهی تیرشان به سنگ خورده است و امروز با تمام قوا سعی دارند در آزمون پیش روی ملت ایران، آنها را از شرکت در این امتحان بزرگ و سرنوشت‌ساز مایوس کنند.

منبع: ایرنا
نسخه چاپی