منطق جمهوری اسلامی امانتی الهی است
هر نسلی در جامعه مدیون زحمت‌ها و تلاش‌های نسل قبل از خود است و میراث‌دار یک فرهنگ، یک تفکر، یک دستاورد مادی یا معنوی و یک مسیری که هموار شده تا مقصدی رسیده و باید ادامه پیدا کند. این تلاش اگر در نسلی دیده شود آسایش در نسل بعد از آن هم دیده می‌شود ولی اگر تلاشی صورت نگیرد نسل بعد به سختی خواهد افتاد. بنابراین هر نسل امانت‌دار آداب، معاریف، سنت‌ها و حتی اندیشه‌ها و استدلال‌هایی از نسل قبل می‌باشد. جالب آن‌که هرگاه افرادی می‌خواهند نقدی برعلیه سنت‌ها، روش‌ها و دستاوردهای گذشتگان داشته باشند فقط به استدلال‌ها و منطق رفتاری آنها مراجعه می‌کنند. یعنی می‌گویند این منطقی که آنها را به فلان امر واداشته است مردود است و آن منطق باید تغییر کند یا از بین برود. در تمام کشورهای جهان و در طول تاریخ، خصوصا دویست سال گذشته کشورهای استعمارگر حمله‌های‌شان به کشورهای ضعیف‌تر را از همین استدلال‌ها شروع کرده‌اند. البته منظور ما یک منطق صحیح و استدلال استوار است زیرا منطق اشتباه جای دفاع ندارد و نباید ادامه پیدا کند. کمااینکه خداوند در قرآن منطق نسلی را که می‌خواهند راه غلط نسل گذشته را ادامه دهند مردود می‌شمارد.

هنگامی که مردم یک کشور به فکر و استدلالی که عامل شکل‌گیری یک حرکت بزرگ و تحول آفرین بوده بدبین شوند، بدنه جامعه‌شان دچار پوسیدگی می‌شود. مثلا در سال‌های گذشته افرادی باعنوان روشن فکر در کشور ما سربلند کردند و خواسته یا ناخواسته به استدلال‌ها و منطق گذشتگان هجمه بردند و آن را در ذهن مردم حقیر یا نابود کردند، کارهای بزرگ را کوچک کرده و بسیاری از موفقیت ها را انکار کردند. مسلم است که هر سیل خروشانی با برخورد به این توقف‌گاه‌های کوچک و بزرگ نابود به مرور می‌شود.

هرگاه دیدیم مردم یک جامعه به تمدن و فرهنگ خود افتخار می‌کنند باید در ورای ذهن آنها به‌دنبال آن منطق محکم و استدلال زیبا توجه کنیم که توانسته سال‌ها مانند خون در رگ‌های جامعه ضامن حیات آن باشد. نسل‌ کنونی در جامعه ما نیز اول باید به‌دنبال این منطق و استدلال بگردد و دوم باید در حفظ و حراست از آن جدیت به‌خرج دهد و آن را به نسل بعد برساند. دین اسلام در مورد امانت‌داری سفارش‌های فراوانی دارد و یکی از ویژگی‌های اخلاقی پیامبر گرامی اسلام(ص) امانتداری بوده است. هرجا امانتداری‌ استدلال‌ها، تفکرات و اندیشه‌های نسل قبل با جدیت پیش‌گرفته شد و به انسان‌ها پاک سپرده شد توانست مردم جهان را به سمت خوشبختی و آسایش ببرد و از نابودی نجات دهد.

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ اللهَ یأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها؛ خداوند به شما فرمان مى‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانش بدهید» (نساء58) طبیعتا این آیه معانی و مفاهیم زیادی را در برمی‌گیرد. در جنب‌های مادی و معنوی بی‌شماری می‌توان به آن استناد کرد اما در بعد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شاید هیچ چیز را برتر از امانتداری و سپردن آن به اهلش را نتوانیم بیابیم. اگر به عوامل شکست ملت‌ها در طول تاریخ توجه کنیم جای امانتداری را خالی می‌بینیم. از خیانت و فاش کردن اسرار مردم، بزرگان و اندیشمندان گرفته تا به‌فراموشی سپردن زحمات و استدلال‌های آنها عامل اصلی‌شکست‌ ملت‌ها بوده است.

قرآن امانت‌داری را از ارکان پیروزی و سعادت می‌داند و می‌فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ....وَالَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ» (مؤمنون آیه1 و 8) امام خمینی(ره) در خصوص نظام اسلامی می‌فرماید: «جمهورى اسلامى امانت الهى است.» امانتی که باید به دست اهلش سپرده شود و اهلش باید در حفظ آن کوشش کنند و امانتی که در اختیارشان قرار گرفته را به نسل بعد برسانند. امیرالمؤمنین(ع) در خصوص امانت‌پذیری به یکی از والیان خود می‌فرمایند: «از تو به من خبری رسیده است. اگر چنان کرده بـاشـی، پروردگار خود را به خشم آورده، امام خود را نافرمانی کرده و امانت خود را از دست دادی.» (نامه4)
نسخه چاپی