مردم در روز حشر با پیشوای خود همراه هستند
خداوند در قرآن کریم با مشخص کردن مسیر هدایت توصیه بر ایجاد و استمرار ارتباط با صالحان و صادقان داشته و در آیات متعدد به این ارتباط و اطاعت تاکید فرموده است. یکی از مهمترین این آیات که در استدلال‌ها و احتجاجات زیاد به‌کار رفته و می‌رود آیه59 سوره نساء است که می‌فرماید: «ای اهل ایمان، فرمان خدا و رسول و فرمانداران (از طرف خدا و رسول) که از خود شما هستند اطاعت کنید.» خداوند نجات مومنین را تنها در اطاعت  از کسانی می‌دانند که منتخب خودش هستند. خداوند می‌داند در دنیا هر کسی ادعای امامت و ولایت دارد و می‌خواهد بر ذهن و عمل انسان‌ها تسلط پیدا کند.

بنابراین امامان حقیقی را معرفی کرده تا مومنان گرفتار مدعیان دروغین نشوند. دلیلش هم این است که امامان یا پیشوایان از هر تفکری باشند مردم هم در همان مسیر هستند، اگر اهل نجات باشد مردم را نجات می‌دهد و اگر اهل ظلمت باشد مردم را به ظلمت هدایت می‌کند. در آیه71 سوره اسراء آمده است: «روزى که هر گروه از مردم را به پیشوایانشان بخوانیم، نامه هر که به دست راستش داده شود، چون بخواند بیند که به اندازه رشته باریکى که درون هسته خرماست، به او ستم نشده است.»

اینکه مردم پیرو چه کسانی باشند اهمیت زیادی دارد. پیشنهاد قرآن پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت(ع) است، حال اینکه انسان‌ها به سمت چه کسانی بروند و از کدام دسته و گروه شوند بستگی به انتخابشان دارد. البته انتخابی که از آن سوال می‌شود؛ «آن گاه در آن روز از نعمتها شما را باز می‌پرسند.»(تکاثر8) امام رضا(ع) می‌فرمایند: «...نعیمی که در این آیه هست، خواب و غذا نیست، بلکه ولایت ما است.»(بحارالأنوار، ج10، ص208)
 
اما در این بین خداوند افراد و ابزار هدایتی هم برای هر قوم در هر زمان قرار می‌دهد. شاید بتوان گفت بعد از هدایت خاصه هدایت عامه را هم در نظر دارد. خداوند در سوره رعد آیه7 می‌فرماید: «کسانى‌که کافر شدند مى‌گویند: چرا آیه [و معجزه‌اى] از پروردگارش بر او نازل نشده؟! تو فقط بیم‌دهنده‌اى؛ و براى هر گروهى هدایت ‌کننده‌اى است.»

این هدایت می‌تواند توسط امام صورت بگیرد، یا توسط نایب امام و یا اتفاقات و تجربات روز؛ گاهی اوقات انسان‌ها با ابزارهای مختلف می‌توانند به حقایقی ناب دست پیدا کنند که می‌تواند آنها را در مسیر صحیح قرار دهد. قرآن مراجعه به صادقین را توصیه و فرموده است: «اى‌ کسانى ‌که ایمان آورده‌اید! از [مخالفت فرمان] خدا بپرهیزید و با صادقان و راستگویان باشید.»(توبه119)

کسانی که می‌خواهند هدایت یابند باید صادقین را به‌عنوان ولی و پیشوای خود انتخاب کنند و از کسانی‌که به‌دنبال مطامع دنیایی بوده و اهل تزویر و دروغ هستند دوری کنند. ابن‌عبّاس در مورد آیه فوق می‌گوید: «صادقین یعنی با علی(ع) و اصحابش باشید.» صادقین در اولین معنا اهل‌بیت(ع) هستند، اما پیروان اهل بیت(ع)، راویان احادیث ایشان و کسانی‌که در راه ایشان با علم و آگاهی حرکت می‌کنند می‌توانند راهنمای مردم باشند. در روز حشر مردم به همین ترتیب تقسیم می‌شوند، کسانی که صادقین پیروی کردند و کسانی که از دروغگویان پیروی کردند هر کدام جزای خود را خواهند گرفت.  
نسخه چاپی