بسته تحلیلی خبری (یک شنبه 10 مرداد 1400)
▼حرف روز                       

متن یا حاشیه!

یکی از آسیب‌های این روزهای فضای رسانه و بخصوص شبکه‌های اجتماعی مجازی آن است که در بسیاری از پدیده‌ها و حوادث سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... متن اصلی و خود پدیده کنار گذاشته شده و اظهارنظرها و واکنش‌ها حول محور حواشی (بیشتر زائد و غیرمفید) می‌چرخد. موارد و مصادیق زیادی برای این آسیب‌ می‌توان بیان کرد که در آن متأسفانه بعضاً روایات غلط و حاشیه، بخشی از افکار عمومی را به خود جذب کرده است. از قرارداد ایران و چین تا fatf و سایر مواردی که حواشی سازمان‌دهی شده و احساسات متعصبانه در اطراف این موضوعات، اجازه بیان واقعیات را گرفته و می‌گیرد.

اما دو نمونه دیگر نیز در روزهای اخیر اتفاق افتاده که متأسفانه شامل همین آسیب بیان شده می‌شود؛ یکی، حواشی آخرین دیدار مقام معظم رهبری با هیئت دولت و دیگری بحث قانون صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی است. در خصوص دیدار مقام معظم رهبری به‌جای متن و سخنان بسیار مهم معظم له در خصوص آمریکا و عبرت‌هایی که باید از دولت روحانی گرفت، برخی‌ها عامدانه و برخی دیگر از روی ناآگاهی اصرار دارند که حواشی این دیدار را بیشتر مانور بدهند و در خصوص طرح صیانت از حقوق کاربران نیز برخی بدون حتی اطلاع از بندهای آن، حواشی را یا ایجاد و یا دنبال می‌کنند که در نتیجه آن اصل قانونمندی فضای مجازی به حاشیه می‌رود.

قطعاً افکار عمومی خواهان قانونمندی فضای مجازی برای جلوگیری از کلاه‌برداری‌های اینترنتی و ارائه بهتر خدمات در این فضا هستند، اما وقتی حاشیه‌ای دروغین بر این اصل اساسی سایه بیفکند، مانند بستن فضای مجازی و قطع شدن اینترنت، واکنش‌ها تغییر پیدا می‌کند؛ لذا برای اصلاح این اوضاع لازم است:
1- افراد صاحب نفوذ در افکار عمومی و سلبریتی‌ها اگر به دنبال منافع مردم هستند، می‌بایست با تحقیق در خصوص جوانب یک پدیده، اظهارنظر کنند. درصورتی‌که هنوز طرح صیانت از کاربران در کمیسیون تخصصی در حال بحث است و هنوز قانونی تصویب نشده، با اظهارنظرهای غلط، موجبات انحراف و دغدغه‌مندی افکار عمومی و حاشیه‌های زائد نشوند. 2- مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌ها نسبت به طرح‌ها و مباحثی تخصصی که در درون مجموعه‌ها مطرح است، قبل از اعلام عمومی، پیوست رسانه‌ای آن را مشخص نمایند. 3- مردم عزیز نسبت به پدیده‌های مختلف، از منابع قابل‌اعتماد کسب اطلاع نمایند و با تحقیق و مطالعه نسبت به امری اظهارنظر کنند و مبنای گرایش و مواضع خود را صرفاً با دنبال نمودن حواشی و شایعات تنظیم نکنند. (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز                         

دلم می‌خواست بشود و نشد!

رئیس‌جمهور روحانی، پنجشنبه 7 مرداد در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملّی وزارت راه و شهرسازی، گفت: «لیست بلندی از کارهایی که دلم می‌خواست بشود و نشد در دست دارم... اگر تحریم نبود راه‌آهن سریع‌السیر تهران- اصفهان انجام می‌شد... اگر برجام ادامه پیدا می‌کرد، 200 هواپیمای نو وارد کشور می‌شد... چرا رئیس‌جمهور روحانی بعد از 8 سال ریاست، اعتراف به ناکامی در تحقق لیست بلندبالایی دارد؟!

گزاره تحلیلی: پاسخ به این ناکامی، مبتنی بر دو نگاه است؛ یک نگاه، نگرش خود رئیس‌جمهور و همفکران اوست که از روز اول، همه‌چیز را به برجام و تحریم گره زدند و همین دل‌بستگی و وابستگی، کمر لیست بلندبالای دکتر روحانی را شکست و به ناکامی کشاند. نگاه دوم، نگاه منتقدانی بود که بارها و بارها ضرورت‌سازی ساختگی را تذکر دادند، مضرات شرطی کردن اقتصاد کشور را دلسوزانه طرح و تبیین کردند و رها کردن دیو و دلبر سازی از ترامپ و بایدن را تا همین اواخر دولت مطالبه کردند؛ لکن رئیس‌جمهور محترم طی هشت سال تکیه بر کرسی ریاست قوه مجریه، با مقصرتراشی و حاشیه‌سازی، منتقدان و دلسوزان را با عباراتی همچون: «بی‌دین، حسود، کاسب تحریم، بی شناسنامه، بی‌سواد، عصر حجری، مزدور، ترسو، بیکار، دین نشناس، بزدل، فاسد، عقب‌مانده، تازه به دوران رسیده، هوچی باز و ...» نوازش کرد.

بی‌توجهی به شعارهای انقلاب، کوتاه آمدن از ارزش‌ها برای خوشایند غرب، ترس و خجالت و رودربایستی در مواضع انقلابی، نادیده گرفتن اصل ما می‌توانیم، اکتفا به حداقل‌ها و تخریب داشته‌ها، غفلت از جریان انقلابی، قبیله گرایی جناحی و بده بستان‌های سیاسی و... همگی از عوامل اصلی عدم تحقق لیست بلندبالای دکتر روحانی است.

نکته پایانی: در شهریورماه سال 92 و در نخستین دیدار هیأت دولت یازدهم با رهبر معظم انقلاب، ظرفیت‌ها و امکانات داخل کشور به‌عنوان کلید حل مشکلات وعدم اعتماد و امید نبستن به خارج، از محورهای مهم سخنرانی مقام معظم رهبری بود. در آخرین دیدار نیز که اخیراً رقم خورد، کم‌توجهی به آن توصیه‌ها و تذکرات مداوم بعدی رهبر معظم انقلاب، امروز مایه درس عبرت برای دولتمردان آینده، همه فعالان در صحنه سیاسی کشور و ثبت در تاریخ شد: «در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و آن‌ها کمک نمی‌کنند و هر جا که بتوانند ضربه خواهند زد... هر جا که کارها را منوط به غرب و مذاکره با آن و آمریکا کردید، ناموفق بودید و هر جا که بدون اعتماد به غرب، حرکت و از آن‌ها قطع امید کردید، موفق بودید و پیش رفتید». (نویسنده: حسین عباسیان)

▼ خبر ویژه           

رسانه چینی: سخنرانی آمریکا برای تغییر موضع ایران فایده‌ای ندارد

خبرگزاری شینهوای چین در مطلبی درباره سفر اخیر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به کویت نوشت: «هرچند آنتونی بلینکن در سفر اخیر خود به کویت گفت واشنگتن آماده بازگشت به وین برای مذاکره با ایران است، اما این سخن برای تغییر موضع ایران در احیای برجام فایده‌ای ندارد و با توجه به اقدام یک‌جانبه نامشروع آمریکا در خروج از برجام و موضع سخت آقای رئیسی، رئیس‌جمهوری منتخب در مقابل آمریکا، این سخن برای تغییر موضع ایران در مذاکرات احیای برجام مثمر ثمر نخواهد بود». این گزارش می‌افزاید: «رهبر ایران نیز گفته‌اند آمریکا در مذاکرات اخیر هیچ پیشرفتی نداشته و موضع بسیار سختی داشته و حتی اگر آمریکا متعهد به لغو تحریم‌ها شود، آن را عملی نمی‌کند». در این مطلب تأکید شده است، موضع ایران این است که آمریکا باید ابتدا همه تحریم‌ها را لغو کند. ایران فقط در صورت مشاهده لغو این تحریم‌ها به برجام برمی‌گردد. تهران همچنین افزودن محتوای جدیدی به برجام در مذاکرات وین را نمی‌پذیرد.

▼ اخبار

تیغی که در گلوی آمریکاست!

هم‌زمان با مواضع ضد ایرانی افرادی همچون وزیر خارجه آمریکا مبنی بر نامحدود بودن زمان مذاکرات، وال‌استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی ادعا کرده است که واشنگتن قصد دارد تحریم‌هایی را علیه توانمندی موشکی و پهپادی ایران وضع کند. این تحریم‌ها همواره بوده و چیز جدیدی نیست، لذا رسانه‌ای کردن دوباره این تهدیدات از چند منظر قابل‌توجه است: 1- کارنامه بوش، اوباما و ترامپ نشانگر سه اصل محوری علیه ایران است: حذف توان هسته‌ای، حذف جایگاه منطقه‌ای و حذف توان پهپادی- موشکی. از همین‌رو همواره گفته‌اند توافق با ایران یا بر سر همه‌چیز است یا هیچ، چنانچه هرگز برجام را اجرا نکردند و بر برجام‌های موشکی و منطقه‌ای تأکید داشتند. ادعای وال‌استریت ژورنال نشان می‌دهد بایدن هم همان مسیر را در پیش گرفته است. 2- سناریوی آمریکا از یک‌سو بر حفظ بدنه و زیربنای تحریم‌ها و از سوی دیگر بر اصل اجبار ایران به دادن امتیازات فراوان درازای حداقل امتیاز استوار است، لذا با این عملیات روانی به دنبال اجرای این دو گزینه است. 3- آمریکایی‌ها اذعان دارند که ایران اقتدار پهپادی آن‌ها را به چالش کشیده‌ و با توان موشکی خود موجب تضعیف موقعیت آمریکا در میان متحدانش در غرب آسیا شده، لذا با کشاندن دامنه تحریم‌ها به عرصه موشکی و پهپادی، به دنبال پوشاندن این تحقیر است. 4- اخیراً مقامات صهیونیست، توان موشکی و پهپادی ایران را تهدیدی برای خود دانسته‌اند. همچنین دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس خواستار بازگشایی مسائل موشکی، پهپادی و منطقه‌ای در مذاکرات برجام شده‌ است. آمریکا با اعلام این تحریم‌ها می‌خواهد خود را پیگیر امور صهیونیست‌ها و اعراب نشان دهد. اکنون توانمندی ایران در این حوزه همچون تیغی در گلوی سران آمریکا فرو می‌رود.
 

مرزهای ایران با ترکیه دیوارکشی می‌شود!

سید «علی قائم‌مقامی» با اشاره به احداث دیوار امنیتی ترکیه در نقطه صفر مرزی با ایران گفت؛ دولت ترکیه این دیوار بتنی را برای پیشگیری از نفوذ گروه تروریستی «پ ک ک» و ... در دست احداث دارد.  وی با اشاره به اینکه تاکنون سه کیلومتر از این دیوار احداث شده است، افزود: «طول دیوار تا آخر سال  به ۶۳ کیلومتر خواهد رسید که کار احداث آن  توسط سه شرکت ترکیه آغاز شده است». کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به اینکه نیروی زمینی ارتش ترکیه نیز ۱۱۰ کیلومتر خندق به عرض چهار متر و به عمق چهار متر حفر کرده است، تصریح کرد: «۳۰ کیلومتر دیگر خندق حفر خواهد شد.  البته در طول نقطه صفر مرزی ترکیه با ایران ۴۴ پاسگاه و ۳۵ قلعه مسکونی و ۲۲ قلعه سنگی وجود دارد». دیوارکشی مرزی یکی از راهکارهای کنترل عبور و مرور در مرزهاست که با اهداف متفاوت ضدتروریستی، قاچاق انسان، مواد مخدر و انواع کالاها اجرا می‌شود. علاوه بر مرزهای مشترک با ترکیه، کشورمان طی سال‌های اخیر در جنوب شرقی و در مرز مشترک با پاکستان نیز اقدام به بهره‌گیری از این روش برای کنترل تردد گروهک‌های تروریستی و قاچاق مواد مخدر نموده است.
 

شبکه خبری قطرخطاب به بوش پسر: خفه شو!

پایگاه خبری شبکه الجزیره در یادداشتی به قلم ستون نویس ارشد خود، «جورج بوش» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را به خاطر مواضع اخیرش درباره افغانستان به باد انتقاد گرفت و در تیتر خود نوشت، «بوش! خفه شو». در این یادداشت آمده است: «جورج بوش قاتل جمعی است. او اکنون باید در کنار «رتکو ملادیچ»، قصاب بوسنی، یک تخت در زندان لاهه داشته باشد و تا حالا باید چندین جلد کتاب در زندان می‌نوشت نه اینکه آزاد بچرخد و درباره اوضاع افغانستان مصاحبه کند. وی نوشت، اما همان‌طور که همه می‌دانیم، جهان جای عادلانه‌ای نیست؛ بنابراین مثل همه روسای جمهور پیشین آمریکا که در داخل و خارج مرتکب جنایت شدند و قسر در رفتند، جورج بوش هم الآن آزاد و در حقیقت بی‌خیال و بی‌دغدغه است. اکنون دو دهه بعد از توهمات فاجعه‌بار و حماقت‌های مرگبار و کشنده بوش، نتایج دروغ‌های ساختگی که به آغاز جنگ‌های خانمان‌سوز منجر شد، آشکار است؛ میلیون‌ها نفر کشته و به لحاظ فیزیکی و روحی زخم‌خورده هستند. جان‌های بی‌شمار دیگری در اردوگاه‌های پناه‌جویان از بیماری یا آسیب‌های دیگر از بین رفته‌ و کشورهای زیادی درگیر خشونت، افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی شده و در ناامیدی و ویرانی مطلق به سر می‌برند». بوش در مصاحبه خود با یک شبکه آلمانی، تصمیم آمریکا و ناتو برای خارج کردن نظامیانشان از افغانستان را اشتباه محض خوانده بود.

‌اخبار کوتاه
◄ اژه‌ای: جلوه‌های آزادی مشروع در جامعه تبیین شود/ رئیس قوه قضاییه گفت: «برخی انحصارها در کشور، شکاف طبقاتی ایجاد کرده است و ما به دنبال شکستن این انحصارها خواهیم بود. باید جلوه‌های آزادی مشروع در جامعه تبیین شود. مشخص نکردن مصادیق آزادی‌های مشروع، حالت انفعالی ایجاد خواهد کرد. هنوز مقوله گسترش عدالت که در قانون اساسی بر آن تصریح‌شده، به نحو کامل تبیین و دنبال نشده است.

◄ واکنش پلیس به اعلام محل مأموران در مسیریاب‌ها/ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ضمن اشاره به همکاری پلیس راهور با برخی از این مسیریاب‌های داخلی، گفت:«این نرم‌افزارها محل دوربین‌ها و حضور مأموران و تیم‌های گشتی ما را نشان می‌دهد و اتفاقاً ما هم از آن استقبال می‌کنیم. ما دنبال کمین و جریمه خودروها نیستیم، بلکه همان‌طور که بارها گفته‌شده، هدف ما اصلاح رفتار است؛ بنابراین پلیس موافق هرگونه اطلاع‌رسانی است که از طریق آن بتوان تغییر رفتار را در رانندگان ایجاد کرده و ایمنی کاربران ترافیکی را افزایش دهد».

◄ سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور عراق به ایران/ به گزارش العربیه، فؤاد حسین وزیر خارجه عراق گفت: «به‌زودی، برهم صالح رئیس‌جمهور عراق به تهران سفر می‌کند تا درباره موضوعات مختلف گفت‌وگویی با مقام‌های ایران داشته باشد». این سفر در ادامه سفر چند روز پیش نخست‌وزیر این کشور به آمریکا انجام می‌شود.

◄ ادعای بی‌اساس رژیم صهیونیستی درباره ایران!/ شبکه۱۳ تلویزیونی رژیم صهیونیستی رسماً ایران را به دست داشتن در حمله به کشتی تجاری خود در دریای عمان متهم کرد. ارتش آمریکا نیز اعلام کرد، کارشناسان مواد منفجره نیروی دریایی این کشور معتقدند نفت‌کش رژیم صهیونیستی نزدیک سواحل عمان در دریای مکران، هدف یک حمله پهپادی قرار گرفته است. برخی منابع انگلیسی برای اولین بار، روز جمعه از هدف قرار گرفتن یک کشتی در نزدیکی سواحل عمان خبر دادند. ساعاتی بعدازاین گزارش، وزارت دفاع انگلیس در بیانیه‌ای ادعا کرد که کشتی هدف قرار گرفته شده تحت مالکیت رژیم صهیونیستی بوده است.

◄ افزایش قیمت خودرو در بازار راکد/ در بازار کم رونق فروش خودرو، قیمت برخی از خودروهای داخلی بازهم افزایش پیدا کرد. در حال حاضر مشاهدات بازار نشان می‌دهد سایپا ۱۱۱ به مرز ۱۴۰ میلیون تومان رسیده است. علاوه بر این کوئیک دنده‌ای ۱۵۳ میلیون تومان، ساینا ۱۴۷ میلیون تومان و تیبا دو ۱۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. در بازار امروز خریدوفروش خودرو پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس ۲۱۶ میلیون تومان، پژو پارس ۲۵۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۲۲۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار ۲۷۶ میلیون تومان، رانا پلاس ۲۳۳ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۲۱۸ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۳۸۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.
نسخه چاپی