مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی برگزار شد/ بازتاب گسترده مراسم تحلیف در رسانه‌های جهان
به گزارش راسخون؛ مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران در محل مجلس شورای اسلامی به ریاست و استقبال محمدباقر قالیباف رئیس پارلمان از مهمانان مراسم و با حضور تنی چتد نمایندگان کشورهای خارجی و مسئولان  لشکری و کشوری و تعداد ۲۶۵ نماینده  مجلس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سرود ملی جمهوری اسلامی ایران نواخته شد. همچنین پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید ( آیات ۸۹ تا ۹۱ سوره مبارکه نحل) و خیر مقدم رئیس پارلمان، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای سخنرانی کرد.

پس از انجام آیین سوگند رئیس جمهور نیز، حجت الاسلام رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب به ارائه گفته‌های خود پرداخت. 

در نهایت محمدباقر قالیباف نطق پایانی را ایراد  کرد.

در مراسم تحلیف حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی جمعی از مهمانان خارجی از رؤسا، مقامات و نمایندگان شخصیت‌های بین‌المللی و ادیان حضور دارند. به دلیل شرایط کرونایی کشور تعدا مهمان کمتری از مسئولان داخلی کشور به مراسم تحلیف دعوت شده اند.

به دلیل لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، بخشی از مهمان‌ها مقابل جایگاه هیئت رئیسه، پشت سندلی‌های نمایندگان و در طبقه بالا قرار گرفتند و بخشی از مهمان‌های خارجی و سفرای کشورها در ضلع شرقی طبقه بالا حضور پیدا کردند.

"چوی جان کان" قائم مقام وزیر امور خارجه و فرستاده ویژه رئیس جمهوری کره جنوبی، "کریستوف زاخیا الکاسیس" فرستاده ویژه پاپ فرانسیس، "ام‌دی شهریار عالم" وزیر ایالتی امور خارجه بنگلادش و فرستاده ویژه نخست وزیر این کشور، "مرجان عسمی محمد خلیل" نماینده پارلمان و به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهوری سریلانکا و "محمد راشد بن حسون" معاون رئیس مجلس مالزی از مقاماتی هستند که در مراسم تحلیف رئیس دولت سیزدهم در مجلس حضور دارند.
 
مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی برگزار شد/ بازتاب گسترده مراسم تحلیف در رسانه‌های جهان

"زبیرعلی معالید" و "جاب یاستین داگای" رئیسان مجالس زنگبار و تانزانیا، "نورالدین جان اسماعیل اف" رئیس مجلس ازبکستان، "محمد طائر ذاکرزاده" رئیس مجلس نمایندگان مجلس عالی تاجیکستان و "سینی آمارو" رئیس مجلس ملی نیجر و نماینده رئیس جمهوری این کشور، "سوماه فوده" نایب رئیس مجلس گینه کوناکری ونمایندگان ارشد اتحادیه اروپا به ریاست "انریک مورا" معاون دبیرکل اتحادیه اروپا از دیگر مقاماتی هستند که برای شرکت در این مراسم تحلیف به تهران آمده‌اند. همچنین "استفان کلمنته" سفیر اتحادیه اروپا در وین و برنو شول رئیس میز اقدام ایران در اتحادیه اروپا، معاون دبیرکل را در این سفر همراهی کردند.

"ترکوویچ" معاون شورای وزیران و وزیر امور خارجه بوسنی و "ابراهیم محمد" وزیر گردشگری غنا، "حموده صباغ" رئیس مجلس سوریه، "اواندرو رومان" رئیس گروه دوستی پارلمانی برزیل و ایران، "تالانت مامیتوف" رئیس مجلس قرقیزستان، "بدر بن حمد البوسعیدی" وزیر امور خارجه عمان، "البوسعیدی" به نمایندگی از "هیثم طارق"، "دنیس مونکادا" وزیر خارجه نیکاراگوئه هم از دیگر مهمانان خارجی مراسم تحلیف حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی هستند.
 
مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی برگزار شد/ بازتاب گسترده مراسم تحلیف در رسانه‌های جهان

"ریواس فائق" رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق، "تاندی آر مودیسه" رئیس مجلس آفریقای جنوبی، "ونتورا پاچنکو" رئیس اتحادیه جهانی بین المجالس، "ایمن بن عبدالرحمن" نخست وزیر الجزایر، «شیخ نعیم قاسم» نایب رئیس حزب الله لبنان، "نیکول پاشینیان" نخست وزیر ارمنستان، "برهم صالح" رئیس جمهوری عراق، "ویاچسلاو والودین" رئیس مجلس دومای روسیه، "محمد اشرف غنی" رئیس جمهوری افغانستان به همراه معاون دوم و وزیر امور خارجه این کشور، "صاحبه غفار آوا" رئیس مجلس جمهوری آذربایجان،  "اسماعیل هنیه" رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس)، "نیچروان بارزانی" رئیس اقلیم کردستان عراق ، "شیخ احمد ناصر الصباح» وزیر امور خارجه کویت و "علی الکواری" وزیر تجارت و صنعت قطر  و معاون مجمع تشخیص مصلحت ترکمنستان از جمله مهمانان مراسم تحلیف رئیس دولت سیزدهم ایران هستند که امروز پنجشنبه وارد تهران شدند.


قالیباف: مجلس یار دولت و ناظری فعال در تحقق وعده های دولت خواهد بود

 
مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی برگزار شد/ بازتاب گسترده مراسم تحلیف در رسانه‌های جهان

در ابتدای این مراسم محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن خوشامدگویی به مهمانان مراسم تحلیف گفت: حضور همۀ هیئت‌های بلندپایه‌ای که از دیگر کشور‌ها تشریف آورده‌اند و در پارلمان جمهوری اسلامی ایران به ما افتخار شرکت در مراسم تحلیف را داده‌اند و همچنین همۀ بزرگان دینی و مذهبی مقامات کشوری و لشگری نخبگان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و جهادی، خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران که قدم به خانه ملت گذاشته اند، سلام می‌کنم. ضمن تبریک مجدّد به حجت الاسلام‌والمسلمین جناب آقای دکتر رئیسی به دلیل اعتماد مردم به ایشان وظیفۀ خود می‌دانیم اولین حضورشان به عنوان رئیس جمهور را در خانۀ ملّت گرامی بداریم؛ همچنین به رئیس محترم قوۀ قضائیه، اعضای محترم شورای نگهبان، رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس محترم دفتر رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور سابق و دیگر عزیزانی که نام بردن آن‌ها در این زمان امکان پذیر نیست خیر مقدم می‌گویم.

وی ادامه داد: به طور ویژه از طرف مردم ایران از حضور تک تک روسای جمهور، نخست وزیران، رؤسا و هیئت‌های پارلمانی، معاونین رئیس جمهور، معاونین نخست وزیر، وزرای خارجه، فرستادگان ویژه و عالی رتبۀ رؤسای کشورها، تمامی رؤسا و دبیران کل سازمان‌های بین المللی و دفاتر مربوطه سفرای خارجی مقیم تهران و شخصیت‌های سیاسی، مذهبی، اجتماعی و جهادی، از کشور‌های منطقه، محور مقاومت و کشور‌های آفریقایی، اروپایی، آمریکای لاتین و همچنین نماینده ویژه عالیجناب پاپ خوشحالی خودمان را اعلام می‌کنیم و امیدوارم بتوانیم میهمان نوازی گرمی داشته باشیم و پیام آور مهر و دوستی مردم ایران باشیم. جمهوری اسلامی ایران در حالی پای به قرن جدید شمسی می‌گذارد که میراث دار بیش از یک قرن مبارزه برای دستیابی به استقلال، آزادی و عدالت نفی سلطه پذیری و از همه مهمتر به کار بستن ارزش‌های اصیل اسلامی در جامعه است. در این راه خون پاک‌ترین انسان‌ها از شهید شیخ فضل الله نوری تا شهید قاسم سلیمانی فدا شده تا نهال مقدس حرکت مردمی را به درختی تناور و ریشه دار تبدیل کند.


بدون بهانه تراشی باید مشکلات مردم را حل کنیم

رئیس قوه مقننه افزود: امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) با رهبری انقلاب اسلامی در قلّۀ این مبارزه و با بنیان گذاردن جمهوری اسلامی موهبت مردم سالاری دینی را برای ملّت ایران به ارمغان آورد و جانشین صالح او حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای آن را تثبیت و بالنده کرد و در نتیجه انقلاب اسلامی به الگویی الهام بخش برای جهان اسلام و آزادی خواهان تبدیل شد. اینک به پاس ایثار شهدا و جانبازان و پایمردی‌ها و پشتیبانی‌های ملّت شریف و صبور ایران در برابر همۀ دشمنی‌های استکبار جهانی و نظام سلطه؛ کشور در مواجه با تنگناها، ناملایمات و مصائب معیشتی فرارو در هنگامه یک تحول اساسی و افق گشایی در نظام حکمرانی خویش قرار دارد؛ این تحول اساسی مبتنی بر مکتب امام همراه با رفع ناکارآمدی، مبارزۀ جدی با فساد و عوامل نفوذی و همچنین مقاومت در برابر فشار‌ها و تحریم‌های ناجوانمرانۀ دشمنان خارجی است؛ اکنون و در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی علی‌رغم همۀ کارشکنی‌ها و توطئه‌های خارجی و شیطنت مغرضان داخلی برای دلسرد کردن مردم نتایج انتخابات سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ نشان داد که مردم بار دیگر برای حل مسائل کشور و عبور از بحران‌ها به صراط مستقیم «جریان انقلاب اسلامی» اعتماد دارند؛ لذا به پشتوانۀ وجود یک قوۀ قضاییۀ ضدفساد استقرار یک مجلس انقلابی و آغاز به کار یک دولت مردمی، موسم آن است تا با سرلوحه قراردادن روحیۀ انقلابی جهت‌گیری انقلابی و فرهنگ مدیریت جهادی و با تمسک به ارزش‌ها و اصول ناب مکتب امام و به منظور قوی ساختن ایران و اثبات کارآمدی دین در ادارۀ جامعه طرحی نو در اندازیم؛ در بیست و هشتم خرداد پیام تحول‌خواهی مردم از طریق صندوق‌های رأی به نظام و دنیا مخابره گردید و با حضور پر معنای مردم در انتخابات فصلی نوین در تاریخ انقلاب اسلامی آغاز شد، فصلی برای جبران کوتاهی‌ها، غفلت‌ها و کاستی‌ها. فصلی برای احیاء ارزش‌ها و آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی و حرکت در مسیر بیانیۀ گام دوم انقلاب برای طی کردن مسیر خودسازی جامعه پردازی و تمدّن سازی نوین اسلامی.
 
مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی برگزار شد/ بازتاب گسترده مراسم تحلیف در رسانه‌های جهان

قالیباف ادامه داد: این یک واقعیت روشن است که ما وارد دورۀ جدید مدیریتی در کشور شده‌ایم؛ مردم با انتخاب‌های خود در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این فرصت را به ما داده‌اند تا با حل مشکلات مردم خصوصاً قشر ضعیف و متوسط نشان دهیم که مدیریت جهادی راه حل همۀ مشکلات مادی و معنوی جامعه است؛ بخواهیم یا نخواهیم در دورۀ جدید مدیریتی کشور بار به سرانجام رساندن این خواسته به حق مردم بدوش ما مسئولان است؛ امروز نگاه همۀ شهدایی که خونشان را در راه انقلاب و برای امنیت و رفاه مردم داده‌اند به ما است؛ نمی‌توانیم روز را به شب برسانیم بدون این که اجازه داشته باشیم لحظه‌ای برای مردم تلاش نکرده باشیم و حق نداریم شب را بدون دغدغۀ مردم سر بر بالین بگذاریم؛ برای موفقیت در رسیدن به این هدف دورۀ جدید مدیریتی کشور را باید تبدیل کنیم به دوره کارآمدی و پاسخگویی؛ در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» وظیفه داریم اوّل تمرکز بر کارآمدی را اصل قرار دهیم و بدون بهانه تراشی در تصمیم و اجرا به سمت ایجاد یک «زندگی خوب» برای همه با اولویت توانمندسازی محرومان حرکت کنیم. در قدم دوم باید با پاسخگویی به مردم اشکالات مان را برطرف کنیم تا بتوانیم بر چالش‌های موجود غلبه کنیم و نسبت به حل مشکلات مردم اقدام عملی انجام دهیم.
 


حق نداریم شب را بدون دغدغۀ مردم سر بر بالین بگذاریم

رئیس پارلمان جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» همة ما مکلّف هستیم که ثبات اقتصادی و امید و نشاط را در جامعه افزایش دهیم و روشن است که بار اصلی این مسئولیت برعهده دولت محترم خواهد بود؛ زیرا اکثر ظرفیت‌های اجرایی کشور در اختیار قوۀ مجریه است؛ امّا همدلی و هم‌افزایی دو قوّۀ دیگر در تکمیل این فعالیت نقشی کلیدی دارد؛ در همین راستا مجلس با تأکید بر استقلال قوا و رعایت همۀ ضوابط قانونی «پیمان همکاری با دولت» را بر اساس منافع ملّی و مطالبات مردم اعلام می‌نماید. مجلس یار و همراه دولت در مسیر پیشرفت کشور و البته ناظری فعّال و دلسوز در تحقّق تعهدات دولت است. در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» حاشیه‌روی حاشیه‌سازی و فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم گناهی نابخشودنی است و مردم هرگز این موضوع را از ما قبول نخواهند کرد؛ بنابراین همة ما در همة ارکان نظام وظیفه داریم مراقب باشیم در دام‌های خودساخته یا دشمن‌ساخته‌ای که باعث می‌شود دغدغه‌های مردم به حاشیه بروند نیفتیم، و با هر حاشیه سازی و حاشیه روی مقابله کنیم؛ در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» نه تنها فساد بلکه هرگونه منفعت طلبی سیاسی یا قبیله گرایی گناهی نا‌بخشودنی است. کارآمدی وقتی ممکن است که مطابق برنامه عمل کنیم؛ همانطور که رهبر حکیم انقلاب در مراسم تنفیذ فرمودند: «هر حرکت و اقدام اقتصادی باید متّکی بر برنامه کلّی تنظیم شده برای کشور باشد». این فرمایش ایشان یک اصل مهّم و دستوری به ما است. در همین جهت دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خود را موظّف می‌دانند که تمامی ظرفیت‌های کارشناسی خود را برای تنظیم و تدوین یک برنامۀ کوتاه مدّت و برنامه پنج ساله هفتم کشور برای عبور از بحران و چالش‌های موجود به کار گیرند. این امر میسّر نیست جز با همکاری وزرا، کارشناسان زبده دولتی و کمیسیون‌های تخصصی مجلس و همچنین با استفاده از نظرات نخبگان دانشگاهی و اندیشکده‌ها و مراکز مطالعات مردمی.
 
مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی برگزار شد/ بازتاب گسترده مراسم تحلیف در رسانه‌های جهان

قالیباف در پایان گفت: ما به خوبی بر مشکلات و چالش‌های پیش روی دوره جدید واقف هستیم. ما می‌دانیم ناکارآمدی‌های اشباع شده تا چه میزان به اعتماد مردم لطمه زده است و می‌دانیم بار مشکلات اقتصادی و معیشتی چقدر بر شانه مردم خصوصاً قشر متوسط و ضعیف سنگینی می‌کند. همچنین می‌دانیم تهدید‌ها و تحریم‌های دشمن شرایط را برای اداره کشور سخت کرده است، امّا در کنار این چالش‌ها، ظرفیت‌های خدادادی، مردمی، اقتصادی و بین المللی قابل توجهی نیز وجود دارد که در صورت بکارگیری مدیریت جهادی که مدیریتی عقلانی مبتنی بر تلاش و روحیه انقلابی و اعتقاد به رزق لایحتسب الهی است، می‌توان بر این چالش‌ها غلبه کرد. ما مطمئن هستیم با خدا باوری و مردم باوری که منجر به اعتماد به سنّت‌های الهی و مردمی کردن امور می‌شود، می‌توان از دل تهدید‌های موجود فرصت‌های بزرگی را برای ایجاد یک زندگی خوب برای مردم ایجاد کرد و از این طریق افق رسیدن به اهداف گام دوم انقلاب نیز روشن‌تر خواهد شد.


محسنی‌اژه‌ای: قوه قضائیه برای کمک به دولت و گسترش عدل و عدالت آماده است

 
مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی برگزار شد/ بازتاب گسترده مراسم تحلیف در رسانه‌های جهان

در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه هم گفت: به پاس شکرانه همه نعمت های الهی یک یادآوری و چند جمله خواهم داشت؛ درود می فرستم به روح بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی و شهدای گرانقدر و شهید بزرگوار و والامقام سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و برای همه جانبازان و آزادگان و خانواده سلامت و برای همه مریض‌ها شفای عاجل خواستارم. در روزهای پایانی ماه پر برکت ذی‌الحجه هستیم؛ از خداوند متعال می خواهم همه ما را مشمول برکات این ماه عزیز و آنچه در روزهای گذشته در پیش داریم  قرار دهد. آنچه برای خوبان در نظر گرفته در روز عرفه عید قربان و غدیر برای همه اولیا و مقدر داشته است برای همه ملت ما و همه حضار عنایت فرماید. 

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: از مردم متدین و زمان شناس که با همه تلاشی که دشمنان و بدخواهان کردند در ۲۸ خردادماه سال ۱۴۰۰ در پای صندوق های رای حاضر شدند و یک بار دیگر برگ زرینی را بر افتخارات ملت مسلمان و متدین و انقلابی افزودند و با انتخاب فردی که شایسته و مورد نظر آنها بود او را برای یک دوره چهار ساله جهت اجرای مسائل حکومت انتخاب کردند، تشکر می کنم.

اژه ای تصریح کرد: از همه برگزارکنندگان انتخابات که شرایط امن و اطمینان بخشی را برای اخذ آرای مردم و صیانت از آرای آنها فراهم کردند کمال تشکر را دارم و از همه کسانی که در دوره‌های مختلف ریاست‌جمهوری خدمت صادقانه به نظام و مردم داشتنن تشکر می‌کنم. مردم با انتخابشان قدرت و مسئولیت بزرگی را بر دوش رئیس‌جمهور می‌گذارند، رئیس جمهور طبق قانون اساسی عالی ترین مقام رسمی کشور پس از مقام معظم رهبری است و مسئول اجرای قانون اساسی و اجرای قانون است.

وی ادامه داد: این قدرت قانون و مسئولیت امانتی است که به رئیس جمهور سپرده شده و رئیس جمهور امروز در پیشگاه قرآن کریم و در خانه ملت و مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس قوه قضائیه و شورای محترم نگهبان به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کند که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی کشور باشد و سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خود را برای انجام مسئولیت به کار گیرد و خود را وقف خدمت مردم و اعتلا مردم کند.
 
مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی برگزار شد/ بازتاب گسترده مراسم تحلیف در رسانه‌های جهان

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: امیدوارم رئیس‌جمهور محترم با کمک سایر نخبگان و مردم در این مسئولیت خطیر بیش از پیش موفق باشد و همان گونه که در روز تنفیذ مطرح کردند هر چه سریع تر در رفع مشکلات مردم، ایجاد اشتغال، کنترل بازار، کاهش نرخ تورم، کاهش گرانی سرسام آور و حمایت از تولید داخلی و سرمایه‌گذاری اقدام عاجلی داشته باشد و همچنین در از بین بردن زمینه فساد و رانت و تبعیض و اصلاح ساختارهای پیچیده اداری اقدام به عمل آورد.

وی اظهار کرد: امیدوار هستم رئیس‌جمهور نسبت به اجرای همه اصول قانون اساسی مخصوصاً بندهای ۱۶ گانه اصل سوم قانون اساسی و اصولی که حقوق آحاد جامعه را تامین می کند اهتمام لازم داشته باشد و اعلام می‌کنم قوه قضائیه برای کمک به دولت و گسترش عدل و عدالت و حمایت از حقوق مردم و آزادی های مشروع و مبارزه با فساد آمادگی لازم دارد و با تمام توان کمک خواهد کرد و در مبارزه بی امان با فساد در ساحت های مختلف جدی تر از همیشه خواهد بود.
 

آقای رئیس در محضر مردم سوگند یاد کرد

در ادامه این مراسم سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان طبق قانون اساسی سوگند یاد کرد: «من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم. در حراست از مرز‌ها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.»
 


سید ابراهیم رئیسی: دولت مردمی، دولت وفاق ملی است

حجت‌الاسلام رئیسی رئیس جمهور کشورمان پس از ادای سوگند اظهار کرد: با سلام به پیشگاه منجی موعود عالم بشریت، حضرت، ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و درود به روح پرفتوح بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و همچنین سلام و درود به ارواح طیبه شهدای گرانقدر اسلام و انقلاب اسلامی خصوصاً سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و با آرزوی سلامتی و طول عمر رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای دامت برکاته. سلام بر ملت بزرگ ایران، مهمانان ارجمند، خانواده معزز شهیدان، رؤسای محترم جمهور، معاونین رئیس جمهور، نخست‌وزیران گرامی، وزرای خارجه و نمایندگان ویژه کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، سفرای محترم، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و همه مقامات و مسئولان کشوری و لشکری. طلوع انقلاب اسلامی ایران، سرفصل نوینی از آزادی، مشارکت سیاسی و مردم‌سالاری را در تاریخ کشورمان به ثبت رسانید.

وی ادامه داد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان میثاق ملی، دراصل ششم، همه نهاد‌های حاکمیتی را محصول اراده و رأی مردم دانسته است. اینک، در چهاردهم مرداد ۱۴۰۰، بار دیگر اراده ملت تجلی پیدا کرده است تا این خدمتگزار، به آرمان‌های والایی سوگند وفاداری یاد کند که ۴۳ سال پیش، توسط مردم ایران به رهبری امام خمینی رحمت‌الله علیه به ثمر نشست.   مردم برای پیمودن مسیر نورانی انقلاب، عزمی راسخ دارند. اراده آنها، قرارگرفتن کشور در مسیر عدالت و پیشرفت و آزادی و عزت است.
 

مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی برگزار شد/ بازتاب گسترده مراسم تحلیف در رسانه‌های جهان


مدافع حقوق بشر و حقوق انسان هستیم و در کنار مظلومان خواهیم ماند

رئیسی افزود: سرنوشت ایران بزرگ، به همت امتِ تاریخ‌ساز و به رهبری امامِ خداشناس، متحول گردید و ملت ایران، به واسطه انقلاب اسلامی، زنجیرِ اسارتِ زورگویان را از دست و پای خود باز کرد و بر سرنوشت خود حاکم گردید. در برابر شرق و غرب ایستاد تا ثابت کند مردمسالاری دینی، شیوه نوینی از حکمرانی است که می‌تواند «استقلال و آزادی»، «دین و دنیا» و «سنت و پیشرفت» را در کنار هم، به ارمغان بیاورد. ایرانِ بزرگ، ایرانِ پرافتخار و ایرانِ تاریخ‌ساز، در حالی وارد قرن جدید می‌شود که بیش از چهل سال است خورشیدِ مردم‌سالاری دینی در آن طلوع کرده و اکنون در دوره تعالی و تکمیل حرکت خود، در آغاز گام دوم قرار دارد.

رئیس دولت سیزدهم اظهار کرد: دولتِ جدید، امروز بر بلندایی ایستاده که تمدنی جهانی با چندین هزار سال پیشینه،  آن را ساخته است. فرهنگی که قرن‌ها در تاریخ بشریت، پیشرو بوده و با ترکیبِ یکتاپرستی و پیشرفت، الگویی از زیست معنوی را ارائه داده است. فرهنگ و تمدن ایرانِ بزرگ، آنگاه که پذیرای اسلام شد، همین الگویِ پیشرفت را بازآفرینی کرد و سرآمد دانش و ادب جهان گردید. ملتِ بزرگ ِایران، اکنون بر فراز این قلّه بلند ایستاده و خشنود از انتخاب‌های تاریخی خود، به چشم اندازِ امیدبخشِ پیش رویِ کشورش، می‌نگرد؛ ایرانِ جدید، ایرانِ قرن پانزدهم.
 


قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه امنیت ساز است

رئیسی ادامه داد: در طلیعه‌ قرنِ جدید و آغاز گام دوم انقلاب، بسیار مفتخرم که امروز اینجانب به واسطه رأی ملت قهرمان ایران و از سوی آنان به نگاهبانی از چنین میراثِ گرانبهایی موظف شده‌ام و خداوند متعال را سپاسگزارم که نعمت خویش را نصیبِ این بنده خود نمود و فرصتِ بزرگ خدمت به مردم را عطایم فرمود. اراده ملت بزرگ ایران، در حالی این حماسه بزرگ را آفرید و جلوه‌ای رَشک‌برانگیز از نظام مردم‌سالاری دینی را در تاریخ معاصر، به رخ جهانیان کشید که در اوج دشمنی بدخواهان ملت ایران از تحریم‌های ناجوانمردانه اقتصادی تا جنگ روانی گسترده و دشواری‌های ناشی از شیوع گسترده کرونا، قرار داشتیم.

رئیس قوه مجریه در ادامه بیان کرد: اما نیک می‌دانیم که انتخابات، نقطۀ آغازِ مشارکتِ مردم است، نه نقطۀ پایانِ آن؛ و دولت مردمی به دنبال تحقق خواست مردم و پیام آنان در این انتخابات خواهد بود. پیام رأی مردم ایران در حماسه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، پیام تحول‌خواهی و عدالت‌طلبی بود. خواست مردم، استقلال‌طلبی و مقاومت در مقابل زیاده‌خواهی چند قدرت مستکبر و ظالم، در عین تعامل سازنده و گسترده با همه جهان بود. مردم، امروز از ما می‌خواهند که به وعده‌ی خود مبنی بر تحقق دولت عدالت‌گستر، فسادستیز و تبعیض‌گریز، دغدغه‌مند و برنامه‌محور، علم‌خواه و اندیشه‌پیشه، عمل کنیم.
 

سیاست خارجی موفق، سیاست خارجی متوازن خواهد بود

رئیسی افزود: مردم از دولتِ برگزیده‌ی خود می‌خواهند مدافع حقوق انسان‌ها در عالَم باشد و به ظلم و بی‌عدالتی و تبعیض در هیچ کجای جهان راضی نشود. ما مدافع واقعی حقوق بشر هستیم و سکوت در برابر ظلم و جنایت و تجاوز به حقوقِ انسان‌های بی گناه و بی دفاع را قبول نداریم. ظلم و جنایت چه در قلب اروپا و آمریکا باشد چه در آفریقا و چه در یمن و سوریه و فلسطین، ما در کنار مظلوم خواهیم بود و در داخل هم، مردم و جوانان این مرز و بوم، از ما می‌خواهند که صدای مستضعفین و، ولی نعمتان انقلاب باشیم. مردم می‌خواهند آزادی‌های اجتماعی و فرهنگی آن‌ها مجدانه پیگیری شود.

رئیس جمهور بیان داشت: مردم می‌خواهند که به معنای حقیقی کلمه، انقلاب اسلامی محقق شود و همه ویژگی‌ها و خصائص انقلاب اسلامی، در ساختارها، فرآیند‌ها و همچنین باور‌های دولتمردان مشاهده پذیر باشد. مردم می‌خواهند که با رفع تنگناها، معیشت و سفره آن‌ها را بهبود ببخشیم و نشاط ملی و شور اجتماعی را در جامعه بگسترانیم. دولت برخاسته از اراده‌ی ملت، برای تأمین منافع مردم و اجرای عدالت، خواهد ایستاد و در این مسیر، خستگی‌ناپذیر، به پیش خواهد رفت.
 
مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی برگزار شد/ بازتاب گسترده مراسم تحلیف در رسانه‌های جهان


خادم همه جمهور و خدمتگزار بیش از ۸۰ میلیون ایرانی هستم

رئیسی با اشاره به ویژگی های دولت سیزدهم بیان داشت: اینجانب، امروز خادم همه جمهور و خدمتگزار بیش از ۸۰ میلیون ایرانی هستم. مردمِ ایران، همانانی هستند که بار‌ها و بار‌ها وفاداری خود را به انقلاب در عرصه‌های مختلف اثبات کرده‌اند و امروز نوبت ماست که ادای امانت کنیم. دولتِ مردمی، دولتِ وفاق ملی است. در دولت مردمی، جناح‌های سیاسی، دسته‌بندی‌های قومی و مذهبی و گروهی رنگ می‌بازد و همه‌ی مردم دست در دست یکدیگر برای تحقق ایران قوی ذیل پرچم مقدس جمهوری اسلامی هم‌پیمان می‌شوند.  

وی افزود: امروز از همه نخبگان و اقشار مختلف مردم، همه اقوام و مذاهب، احزاب و گروه‌ها و جریان‌های سیاسی، حوزه و دانشگاه، جوان و پیر و زن و مرد می‌خواهم تا دولت مردمی را دولت خود بدانند. بیایید تا برای اعتلای اسلام عزیز، برای عزت آیندگان‌مان و برای سربلندی ایران عزیزمان در جهان، دست در دست همدیگر با وحدت و انسجام ملی به پا خیزیم و آرمانِ ایران قوی را محقق کنیم. وعده‌های دولت مردمی، وعده‌ی صادق است. ما خود را متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌دانیم.  


مردم دولت را از پیشنهاد‌ها و انتقاداتی که دارند بهره‌مند سازند

رئیسی گفت: ایجاد شفافیت حداکثری در اقتصاد، خشکاندن ریشه‌های فساد و رانت‌خواری، مقاوم‌سازی اقتصاد در مقابل تَکانه‌ها، مهار تورم و گرانی، تقویت ارزش پول ملی و بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور،  حمایت از تولید ملی و تلاش برای خودکفایی در تأمین نیاز‌های اساسی مردم، پیشرفت فناورانه و دانش بنیان، مدیریت بهینه معادن و منابع آب و گاز و نفت کشور، توجه به تغییرات اقلیمی و صیانت از محیط زیست را با قدرت دنبال خواهیم کرد. به فضل پروردگار امیدواریم و آینده‌ای درخشان و در شأن ملت ایران، و ایرانی قوی‌تر از گذشته را در دسترس می‌بینیم. دولت مردمی، دولت مدیرانی خواهد بود که دل در گرو منافع مردم دارند و اهتمام اصلی آنها، بسیج توانمندی‌های آشکار و نهفته ملت به‌ویژه جوانان است تا آنان را به میدان کار و تلاش سازنده بیاورند. اما لازمۀ تحول، نقدپذیری و تکریم نخبگان و صاحب‌نظران است. از مردم عزیز استدعا دارم  که به‌عنوان مصلحان دولت عمل کنند و خدمت‌گزاران خود را از پیشنهاد‌ها و انتقاداتی که دارند بهره‌مند سازند.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: ما به «حضور مردم در صحنه» و «همدلی و همکاری قوای سه‌گانه، نهاد‌های انقلاب اسلامی و نیرو‌های مسلح» نیاز داریم. با توجه به شرایط ویژه کنونی، دولت، مجلس و قوه قضائیه، می‌بایست بیش از پیش با یکدیگر همراهی و تعامل داشته باشند و در مسیر خدمت به مردم، از هیچ فرصتی دریغ ننمایند. معتقدم که موفقیت ملت ایران فراتر از تدبیر دقیق و تلاش خستگی‌ناپذیر هریک از قوا یا نهادها، نیازمند همکاری ملی و خِرَد جمعی است که تجلّی آن، در تعامل دولت با سایر قوا و همچنین تعامل وثیق با نخبگان و فرهیختگان خواهد بود.
 
مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی برگزار شد/ بازتاب گسترده مراسم تحلیف در رسانه‌های جهان



برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، کاملاً صلح‌آمیز است

رئیسی با اشاره به سیاست خارجی دولت سیزدهم بیان داشت: در این جلسه تاریخی، علاقه‌مندم در پیشگاه نمایندگان مردم و در حضور میهمانان خارجی، اشاره‌ای به رویکرد دولت مردمی در حوزه سیاست خارجی نیز بنمایم. در دولت مردمی، همه مؤلفه‌های قدرت ملی کشور تقویت خواهد شد و از همه ابزار‌های قدرت ملی از جمله دیپلماسی و تعامل هوشمند با جهان، استفاده می‌کنیم تا منافع و مصالح ملی جمهوری اسلامی ایران را تأمین نماییم. قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه، امنیت‌ساز است. ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران، حامی صلح و ثبات در کشورهاست و صرفاً برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه‌گر و ظالم، به کار گرفته می‌شود.

رئیسی ادامه داد: بحران‌های منطقه، باید از طریق گفت‌وگو‌های واقعیِ «درون‌منطقه‌ای» و بر اساسِ تأمینِ حقوقِ ملت‌ها، حل‌وفصل شود. من، دست دوستی و برادری به سوی همه کشور‌های منطقه بخصوص همسایگان دراز می‌کنم. برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، کاملاً صلح‌آمیز است؛  نظام جمهوری اسلامی ایران، سلاح اتمی را شرعاً حرام می‌داند و این سلاح، هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی کشور ندارد. سیاست فشار و تحریم، موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه، نخواهد شد. تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو شوند و هر «طرح دیپلماتیک» که این هدف را محقق کند، مورد حمایت ماست.
 

ایران، کشور‌ها و ملت‌های همسایه را خویشاوند خود می‌داند

رئیسی گفت: جمهوری اسلامی ایران، کشور‌ها و ملت‌های همسایه را خویشاوند خود می‌داند و مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی خود را، ارتقاء روابط با کشور‌های همسایه‌ی خود دانسته و خواهان عزت و اعتلای آنهاست. دیپلماسی، باید ارتباط ملت‌های منطقه را بیشتر و اشتراکات آن‌ها را در حوزه اقتصاد، فرهنگ، علم و ورزش تقویت نماید. جهان، در حال دگرگونی است و تأمینِ منافعِ ملت‌ها، منوط به درکِ جهان ِجدید و «تعاملِ راهبردی» با «قدرت‌هایِ نوظهور» است و سیاست خارجیِ موفق، سیاستِ خارجیِ متوازن می‌باشد.
 
مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی برگزار شد/ بازتاب گسترده مراسم تحلیف در رسانه‌های جهان

رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: در پایان، از همه میهمانان گرامی بالاخص خانوداه محترم شهیدان و مسئولان عالی کشوری و لشکری و  مهمانان محترم خارجی که در این مراسم تشریف‌فرما شدند و قبول زحمت کردند تشکر می‌کنم. لازم است  از زحمات ریاست محترم مجلس جناب آقای دکتر قالیباف و همکاران ایشان و نمایندگان عزیز ملت در میزبانی این مراسم تاریخی، صمیمانه، تقدیر و تشکر نمایم. از خداوند منان می‌خواهم که به اینجانب و دولت جدید فرصت خدمت‌گزاری مؤثر به ملت شریف ایران، عنایت فرماید تا بتوانیم با تکیه بر امداد‌های الهی و دعای خیر حضرت، ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، آینده‌ای روشن برای ایران عزیز اسلامی و مردمان خوب این سرزمین، رقم بزنیم.

گفتنی است سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۰ توانست با کسب اکثریت آراء دریافت شده، پیروز انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری لقب بگیرد.
 

بازتاب گسترده مراسم تحلیف رئیس‌جمهور در رسانه‌های جهان

 
مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی برگزار شد/ بازتاب گسترده مراسم تحلیف در رسانه‌های جهان

مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ایران که ساعاتی پیش برگزار شد در رسانه‌های بین‌المللی بازتابی گسترده‌ای داشته است.

خبرگزاری رویترز با انتشار اخبار پیرامون مراسم تحلیف نوشت که رئیسی لحظاتی پیش در مجلس اسلامی به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران سوگند یاد کرد.

همچنین صفحه توییتری خبرگزاری فرانسه با انتشار خبری فوری با اشاره سوگند یاد کردن رئیسی به عنوان هشتمین رئبس‌جمهور ایران به گزارش وقایع مراسم تحلیف پرداخت.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی عنوان کرد که ابراهیم رئیسی در مراسم تحلیف مجلس حاضر و فعالیت خود را به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران آغاز کرد.
شبکه سی ان بی سی نیز با انتشار سخنان رئیس‌جمهور جدید ایران در مجلس، اخبار پیرامون مراسم تحلیف در ایران را منتشر کرد.

خبرگزاری دویچه وله در گزارشی با اشاره به آغاز فعالیت ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور ایران با گمانه‌زنی در خصوص آینده روابط ایران و آلمان پرداخت.

خبرگزاری چینی شینهوا با تیتر "ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران سوگند یاد کرد" به انعکاس مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران پرداخته است.

شینهوا نوشت: ابراهیم رئیسی در این مراسم که به صورت زنده از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده است سوگند یاد کرد که از استقلال فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و مرزی ایران حفاظت کند.

شبکه ای بی سی نیوز نیز با انعکاس درخواست رئیس‌جمهور ایران مبنی بر رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی نسبت به پوشش خبری مراسم تحلیف در ایران اقدام کرد.

رسانه صهیونیستی تایمز او اسرائیل با پرداختن به بخشی از سخنان رئیسی که درباره عدم عقب‌نشینی از تحقق حقوق قانونی ایرانیان حتی در زیر فشار تحریم‌ها صحبت می‌کرد، به پوشش مراسم تحلیف پرداخته است.

یک رسانه صهیونیستی دیگر با نام آی ۲۴ نیوز نوشت که ابراهیم رئیسی روز پنج‌شنبه در مراسمی که به صورت زنده پخش شد ریاست جمهوری ایران را برعهده گرفت.

خبرگزاری اسپوتیک به زبان روسی نوشت که ابراهیم رئیسی در مراسمی که توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پوشش داده شد سوگند یاد کرد و فعالیت خود را به عنوان رئیس‌جهور جدید ایران آغاز کرد.

تی آر تی نیز با پوشش لحظه به لحظه این رویداد در خبری نوشت که ابراهیم رئیسی به عنوان هشتیم رئیس‌جمهور ایران در مجلس جمهوری اسلامی سوگند یاد کرد.

کیودونیوز با انتشار خبری در خصوص مراسم تحلیف در مجلس اسلامی نوشت که رئیسی در روز پنج‌شنبه ریاست‌ جمهوری ایران را برعهده گرفت، به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران متعهد و خواهان رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی شد.

همچنین العربیه با پوشش سخنان رئیس‌جمهور ایران، آن بخش از سخنان رئیسی که درخصوص "استقبال از هرگونه طرح دیپلمات که باعث رفع تحریم‌ها شود" صحبت می‌کرد را محور اصلی خبر خود قرار داد.

نشریه فارین افرز نیز در گزارشی با اشاره به آغاز فعالیت رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور ایران به وضعیت کنونی ایران و آینده کشور تحت ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی پرداخت.

رسانه‌های متعدد دیگری همچون واشنگتن پست، نیویورک تایمز، الجزیره، فرانسه ۲۴، یاهونیوز، هاآرتص، اورشلیم پست، آناتولی، یورونیوز و ..... اخبار مرتبط با مراسم تحلیف در ایران را پوشش خبری دادند.
 

واکنش کاربران

مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی برگزار شد/ بازتاب گسترده مراسم تحلیف در رسانه‌های جهان
 

مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی برگزار شد/ بازتاب گسترده مراسم تحلیف در رسانه‌های جهان


مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی برگزار شد/ بازتاب گسترده مراسم تحلیف در رسانه‌های جهان

مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی برگزار شد/ بازتاب گسترده مراسم تحلیف در رسانه‌های جهان
 

مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی برگزار شد/ بازتاب گسترده مراسم تحلیف در رسانه‌های جهان


مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی برگزار شد/ بازتاب گسترده مراسم تحلیف در رسانه‌های جهان

مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی برگزار شد/ بازتاب گسترده مراسم تحلیف در رسانه‌های جهان

مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی برگزار شد/ بازتاب گسترده مراسم تحلیف در رسانه‌های جهان


مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی برگزار شد/ بازتاب گسترده مراسم تحلیف در رسانه‌های جهان


منبع:
1. باشگاه خبرنگاران جوان/ مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی برگزار شد/ رئیس‌جمهور: دولت ما دولت وفاق ملی است/ قالیباف: مجلس، یار دولت و ناظری فعال در تحقق وعده های دولت خواهد بود/ محسنی‌اژه‌ای: قوه قضائیه برای کمک به دولت آماده است
2. ایسنا/ بازتاب گسترده مراسم تحلیف رئیس‌جمهور در رسانه‌های جهان

* درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود
نسخه چاپی