بحران سوخت در انگلیس/ محصول مشترک برگزیت و کرونا
به گزارش راسخون؛ طی هفته‌های گذشته- علاوه بر کمبود گاز طبیعی- بحران بنزین نیز گریبانگیر انگلیس شده؛ بحرانی که صف‌های طولانی مقابل جایگاه‌های بنزین این کشور از نتایج آن است. کمبود بنزین البته با ماجرای گاز متفاوت است و ریشه در خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی دارد. یکی از عواقب برگزیت، خروج کارگران اتحادیه اروپایی، از جمله ده‌ها هزار راننده کامیون اروپایی، از این کشور بود. به دنبال خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی و همچنین تغییر قوانین مالیاتی، هزینه کار در انگلستان برای کارگران و رانندگان اروپایی گران‌تر از قبل شده است. زمانی که بریتانیا عضو اتحادیه اروپایی بود، رانندگان تریلی و کامیون براحتی و بدون هیچ کاغذبازی از کشورهای اروپایی به بریتانیا سفر می‌کردند اما کاغذ‌بازی‌های مرزی پس از برگزیت باعث شده بسیاری از آنها حوصله دردسر زیادی برای ورود و خروج به بریتانیا را نداشته باشند، همچنین همه‌گیری کرونا باعث شد تا بسیاری از رانندگان اروپایی به کشور‌های خود رفته و دیگر به انگلیس بازنگردند. همین امر باعث شده تا انگلیس با کمبود بین 90 تا 100 هزار راننده رو‌به‌رو شود که موجب اختلال در زنجیره تامین بنزین جایگاه‌های سوخت، مواد مورد نیاز بزرگ‌ترین سوپرمارکت‌ها و رستوران‌هایی نظیر مک‌دونالد و کی‌‌اف‌سی شده است. عدم اطمینان از برگزیت و حقوق آینده برای زندگی و کار در انگلستان، بسیاری از رانندگان را مجبور به ترک این کشور کرد. 

صف‌های طولانی بنزین در انگلیس در پی تداوم کمبود راننده کامیون که باعث سهمیه‌بندی سوخت در انگلیس شده است، صف‌های طولانی خودروها برای بنزین زدن مقابل جایگاه‌‌های سوخت این کشور شکل گرفته است. رانندگان در سراسر انگلیس برای پر کردن باک خودروی‌شان ساعت‌ها در صف‌های طولانی به انتظار می‌ایستند. یک توزیع‌کننده بزرگ اعلام کرد فروش خود را سهمیه‌بندی کرده و شماری از اپراتورها هم گفتند مجبورند بعضی از جایگاه‌های سوخت را ببندند که باعث خرید وحشتناک آن شد. انجمن خرده‌فروشان سوخت در انگلیس اعلام کرد ذخایر سوخت بالغ بر ۵ هزار و ۵۰۰ پمپ‌بنزین در این کشور به پایان رسیده است. وزیران دولت و شرکت‌های نفت می‌گویند ذخایر فراوان بنزین یا دیزل وجود دارد و هیچ دلیلی برای نگرانی نیست اما عدم وجود راننده تانکر سوخت مانع حمل سوخت از پالایشگاه‌‌ها به پمپ‌بنزین‌‌ها شده است. بحران، پس از اینکه شرکت بریتیش پترولیوم اعلام کرد ناچار شده است بعضی از جایگاه‌های سوخت خود را به دلیل کمبود راننده تعطیل کند، آشکار شد. سایر شرکت‌‌های مرتبط با سوخت انگلیس نیز مشکلاتی را برای رساندن سوخت به پمپ‌بنزین‌‌ها گزارش کرده‌اند. انگلیس که پنجمین اقتصاد بزرگ جهان است، با افزایش هزینه‌های گاز طبیعی اروپا هم دست و پنجه نرم می‌کند. 

مشکل کمبود سوخت در انگلیس بامداد دوشنبه درحالی وارد مرحله بحرانی شد که به گفته یک نهاد صنفی در این کشور، ذخائر سوخت دو سوم پمپ‌بنزین‌ها به پایان رسیده و مابقی هم به زودی تمام می‌شود.

 انجمن خرده فروشان سوخت در انگلیس اعلام کرد که ذخایر سوخت بالغ بر ۵ هزار و ۵۰۰ پمپ بنزین در این کشور به پایان رسیده است. این بحران به دنبال کمبود رانندگان کامیون که به دلیل ابتلا به کرونا خانه‌نشین شده‌اند به وجود آمده است.

دولت محافظه کار بوریس جانسون برای حل وضع موجود یکشنبه شب تصمیم گرفت تا قانون سال ۱۹۹۸ را در خصوص رقابت بین شرکت های خصوصی فعال در حوزه انرژی را لغو کند تا به این ترتیب پمپ بنزین‌هایی که ذخایر سوختشان تمام شده، بسرعت شناسایی و مراحل سوخت‌رسانی انجام شود.

«کواسی کوارتنگ» وزیر بازرگانی انگلیس پس از دیدار اضطرارری با مدیران شرکت های فعال در حوزه انرژی اظهار داشت که با لغو قانون سال ۱۹۹۸ مناطقی که در سراسر کشور دچار کمبود سوخت هستند با اشتراک داده‌های مهم شناسایی و هدف‌گذاری می‌شوند. او با تکرار این ادعا که کشور با کمبود سوخت مواجه نیست افزود که دولت برای کاهش اختلال در روند سوخت‌رسانی پروتکل پایین‌دستی نفت را به اجرا گذاشته است.

در همین حال چند شرکت فعال در حوزه انرژی از جمله شل، اگزون موبیل و گرین‌انرژی با صدور بیانیه‌ای مشترک تصریح کرد که بحران اخیر ناشی از افزایش موقت تقاضاها به وجود آمده و ارتباطی با کمبود سوخت در کشور ندارد.

دولت انگلیس همچنین با اعطای ۵ هزار مجوز موقت کار برای رانندگان اروپایی تا پایان امسال موافقت کرده و از رانندگان بازنشسته هم خواسته تا به به طور موقت به کار بازگردند. این درحالیست که گزارش شده، انگلیس با چالش کمبود حدود ۹۰ هزار راننده برای جبران تبعات برگزیت و همه‌گیری کرونا روبروست.

کنسرسیوم خرده‌فروشان انگلیس اعلام کرد که پیشنهاد دولت در خصوص اعطای ویزا به ۵ هزار راننده کاری از پیش نخواهد برد و تاثیر آن در حدی نیست که مانع از بروز اختلال در کریسمس شود. کارشناسان نگرانند که اگر بحران سوخت تا ۱۰ روز دیگر برطرف نشود، روند توزیع مواد غذایی در کشور با مشکل جدی مواجه شده و مایحتاج کریسمس به موقع نمی‌رسد.

دولت امیدوار است که تصمیمات روز یکشنبه فشار ناشی از کمبود رانندگان کامیون را که باعث وحشت مردم از کمبود سوخت و ایجاد صف‌های طولانی مقابل پمپ‌بنزین‌ها شده، کاهش دهد. معذالک دولت طرح به‌کارگیری ارتش را برای کنترل اوضاع در دست بررسی دارد.

 
 


آماده‌باش ارتش انگلیس برای مقابله با بحران کمبود سوخت

 
انگلیس در بحران سوخت!/ محصول مشترک برگزیت و کرونا

ارتش انگلیس برای مقابله با هرگونه ناآرامی احتمالی در پی بحران سوخت و کمبود بنزین در این کشور، به حالت آماده‌باش درآمد.

رسانه‌های انگلیسی بامداد سه‌شنبه گزارش دادند که در پی خالی شدن پمپ‌های بنزین از سوخت و هجوم تعداد زیادی از خودروها به پمپ‌های بنزین برای ذخیره سوخت، دولت از ارتش خواسته که به حالت آماده‌باش دربیاید.

بر اساس این گزارش، رانندگان تانکرهای ارتش انگلیس که با این حکم وارد حالت آماده‌باش شده‌اند، از روز سه‌شنبه آموزش‌های ویژه‌ای برای کمک به سوخت‌رسانی به پمپ‌های بنزین دریافت می‌کنند.

صف های طولانی در مقابل جایگاه‌های بنزین ها در سراسر انگلیس که از روز شنبه پس از بسته شدن برخی از این جایگاه ها به دلیل کمبود سوخت آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

پس از اینکه برخی از شرکت های بزرگ نفتی جایگاه‌های بنزین خود را در روز جمعه تعطیل کردند، بسیاری از مردم در اثر نگرانی در مورد مواجه شدن با کمبود بنزین، به این جایگاه ها هجوم بردند.

در انگلستان، ماه هاست که یک بحران شدید تدارکات ادامه دارد؛ این بحران، یکی از پیامدهای مختلف برگزیت و عمدتا ناشی از کمبود حمل کننده بار است: در این مورد، ماشین های حمل سوخت کافی برای راساندن سوخت به همه توزیع کنندگان وجود ندارد.

اقدامات اضطراری برای تامین سوخت کافی در جایگاه‌های سوخت از شامگاه یک شنبه اتخاذ شده است و «کاسی کارتنگ» وزیر بازرگانی انگلیس قرار است قوانین رقابتی در صنعت سوخت را تعلیق کند تا شرکت‌های تامین کننده بتوانند سوخت مورد نیاز جایگاه‌های که بدون بنزین مانده‌اند را تامین کنند.

پیش از این گزارش شده بود که «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس درحال بررسی استقرار نیروهای ارتش برای محافظت از کامیون‌های حامل بنزین است.
 

وزیر محیط زیست انگلیس مردم را مقصر اعلام کرد!

 
انگلیس در بحران سوخت!/ محصول مشترک برگزیت و کرونا

وزیر محیط زیست انگلیس با اشاره به ادامه بحران سوخت در این کشور مدعی شد افرادی که با وجودعدم نیاز به سوخت، اقدام به خرید بنزین می‌کنند، علت ایجاد صف‌های طولانی و خالی شدن پمپ بنزین‌ها هستند.

جورج یوستیس، وزیر محیط زیست انگلیس با اشاره به ادامه بحران سوخت در این کشور مدعی شد افرادی که با وجودعدم نیاز به سوخت، اقدام به خرید بنزین می‌کنند، علت ایجاد صف‌های طولانی و خالی شدن پمپ بنزین‌ها هستند.

وی طی اظهاراتی که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد که مقدار زیادی بنزین وجود دارد و از مردم خواست آن را به روش معمول بخرند.

این مقام انگلیسی در ادامه ابراز اطمینان کرد که وضعیت «آرام خواهد شد» و نبود رانندگان وسایل نقلیه سنگین یک مشکل بزرگ برای پمپ بنزین‌ها نیست.

وی گفت که در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای استفاده از نیروهای ارتش برای رانندگی تانکرهای سوخت وجود ندارد.

انجمن خرده فروشان بنزین انگلیس، که نماینده نزدیک به 5500 از 8000 جایگاه پمپ بنزین در بریتانیا است، روز یکشنبه هشدار داد که دوسوم از پمپ‌ها خالی شده است و سوخت بقیه نیز و به زودی تمام می‌شود.

این در حالی است که این وزیر انگلیسی مدعی شد که عرضه سوخت در این کشور در سطوح عادی است و ترس از اختلال که منجر به هجوم مردم برای خرید در روزهای اخیر شده، بی‌اساس است.

وی گفت: تنها دلیلی که بنزین در پمپ‌های بنزین نداریم این است که مردم در حالی بنزین خریداری می‌کنند که به آن نیاز ندارند.

طی روزهای اخیر، پمپ‌های بنزین در سراسر انگلستان شبانه روز توسط صف‌های طولانی خودرو تقریباً مسدود شده اند، چرا که رانندگان از ترس کمبود منابع می‌خواهند باک خود را پر کنند.
 

واکنش کاربران به بحران سوخت در انگلستان

انتشار خبر بحران سوخت در انگلستان واکنش‌های فراوانی را ازسوی کاربران شبکه‌های اجتماعی در پی داشته است.
 

انگلیس در بحران سوخت!/ محصول مشترک برگزیت و کرونا

انگلیس در بحران سوخت!/ محصول مشترک برگزیت و کرونا

انگلیس در بحران سوخت!/ محصول مشترک برگزیت و کرونا

انگلیس در بحران سوخت!/ محصول مشترک برگزیت و کرونا


انگلیس در بحران سوخت!/ محصول مشترک برگزیت و کرونا

انگلیس در بحران سوخت!/ محصول مشترک برگزیت و کرونا

انگلیس در بحران سوخت!/ محصول مشترک برگزیت و کرونا


انگلیس در بحران سوخت!/ محصول مشترک برگزیت و کرونا


منبع:
1. ایرنا/ تشدید بحران سوخت در انگلیس/ذخایر دو سوم پمپ بنزین‌ها خشک شد
2. مشرق نیوز/ آماده‌باش ارتش انگلیس برای مقابله با بحران کمبود سوخت
3. الف/ ادامه بحران سوخت در انگلیس/ وزیر محیط زیست انگلیس مردم را مقصر اعلام کرد
4. پیشخوان/ انگلیس در بحران سوخت!
5. دانشجو/ صف‌های طولانی پمپ بنزین‌های لندن با اعلام خبر کمبود سوخت در انگلیس

* درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.
نسخه چاپی