بسته تحلیلی خبری (شنبه 24 مهر 1400)
▼حرف روز       

ای‌کاش اتصال شود ختمِ انفصال

نهم ربیع‌الاول آغاز امامت و ولایت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف است. اعـتـقـاد به موعود، در همه ادیان وجود دارد؛ امـا انـدیـشـه مـهـدویت و ظهور موعود جهانى در آیین آسمانى اسلام جایگاه و جلوه بیشترى دارد و باوجود دلایـل معتبر از آیات و روایت متواتر و قطعى، همه مذاهب اسلامى بر ظهور «مهدى موعود» از نسل فاطمه زهرا(س) اتفاق‌نظر دارند. پیامبر اکرم(ص) در خطبه غدیریه آن حضرت را وارث می‌نامند که وارث علوم، کمالات، مقامات و منزلت‌های همه انبیا و اوصیا و پدران بزرگوارش خواهد بود.

هرساله در غرب بودجه‌های سنگینی برای خاموش کردن انوار حقیقی حکومت جهانی امام زمان و تحریف آن با تهیه فیلم‌های سینمایی، چاپ کتاب، بازی‌های رایانه‌ای و... هزینه می‌شود. عمده این محصولات با مضامین سیاه نمایی و هراس‌انگیزی نسبت به امام زمان (عج) و ظهور ایشان منتشر می‌شود تا نه تنها انتظارها و امیدها برای موعود حقیقی شکل نگیرد، بلکه جامعه جهانی را برای مقابله با اندیشه نوع‌گرایانه و انسان‌ساز اسلامی آماده کنند.

در قرآن و روایات وعده عدل و داد در حکومت بقیه‌الله داده شده است. به باور مسلمانان، دولتی که امام زمان پس از ظهور تشکیل خواهد داد، کریمه خواهد بود؛ همان‌گونه که در دعای افتتاح می‌خوانیم «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیْکَ فِی دَوْلَةٍ کَرِیمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ». از آنجایی که حقیقت ظهور برای مسلمانان بسیار ملموس و باورپذیر است، پس می‌بایست رغبت و میل و اشتیاق شدید برای تشکیل حکومت عدل‌گستر منجر به زمینه‌سازی تحقق این وعده بزرگ الهی شود و در این مسیر می‌بایست همواره آماده و در حال جهاد بود؛ جهاد کبیر، جهاد صغیر، جهاد اکبر و جهاد تبیین؛ و یقیناً دولت‌های مختلفی که در جمهوری اسلامی تشکیل می‌شود، اگر برنامه خود را بر مبنای تشکیل و تقویت دولت کریمه قاِئم آل محمد (ص) بگذارند، خداوند به آن‌ها نیز عزت، موفقیت و سربلندی عطا می‌کند و دشمنانشان را بنا به وعده‌های محقق قرآنی، ذلیل و رسوا خواهد کرد. برای تشکیل دولت کریمه و ظهور فرج، باید از خود شروع کنیم و موانع ظهور را از قلب‌های زنگارگرفته‌مان بزداییم و آن را برای کلام‌های نورانی «نورالله» آماده سازیم. بیداری‌ام کـنارِ تو شیرین‌تر از خیال؛ ای‌کاش اتصال شود ختمِ اِنفِـصال. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼گزارش روز                           

این به‌تنهایی کافی نیست!

«رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران چهارشنبه گذشته در اندیشکده کارنگی گفت، اگر دولت پیشین آمریکا از برجام خارج نشده بود، ما در این نقطه نبودیم. این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا مدعی شد، دولت بایدن پیشنهاداتی را مطرح کرد که اگر ایران وارد مذاکره می‌شد و به تفاهم می‌رسیدیم تمام تحریم‌هایی که با برجام در تناقض یا ناسازگار بودند، به‌سرعت لغو می‌شدند، بنابراین ازنظر اعتمادسازی این مهم‌ترین اقدامی بود که دولت بایدن می‌توانست آن را انجام دهد.

گزاره تحلیلی: اساساً منظور مالی نسبت به نقطه موجود این است که اکنون ایران از محیط کانالیزه شده‌ای که توسط تیم امنیت ملی اوباما طراحی شده بود، خارج گردیده و این وضعیت نتیجه سیاست فشار حداکثری دوران ترامپ است که ایران را وادار نموده که کاهش تعهدات دهد. این اظهارات به شکلی می‌تواند بخشی از برنامه‌های تیم امنیت ملی بایدن را نمایان سازد. جای تردید نیست که مسئله اساسی تیم بایدن در مذاکرات آتی این است که چگونه ایران را در محیطی قرار دهند که از یک سو مجدداً امتیازات برجامی، آن‌گونه که بوده و حتی بیشتر از آن را از ایران بگیرند و از سوی دیگر آن‌گونه که ایران انتظار دارد، از رفع تحریم‌ها بهره‌مند نگردد. رابرت مالی تصریح کرده مهم‌ترین اقدام اعتمادسازی این بوده که ما به ایران بگوییم آماده‌ایم تمام تحریم‌های وضع شده در دولت ترامپ را که ناسازگار با برجام بودند، لغو کنیم و این مسئله‌ای است که امروز نیز با آن روبرو هستیم.

این اظهارات مالی یقیناً به آن اندازه کافی نیست که ایران و ۵+۱ را به یک توافق برساند؛ چراکه ایران در پس یک تجربه تلخ آموخته در قبال آن چیزی که قرار است از محدودسازی در حوزه هسته‌ای به دست آورد، باید تضمین بگیرد. آمریکا گام‌های اعتماد ساز خود را برداشتن تحریم‌ها (البته نه همه آن‌ها) روی کاغذ می‌داند و جمهوری اسلامی آن را نشانه حسن نیت آمریکا قلمداد نمی‌کند، چراکه مشخص نیست فردای توافق مجدداً در همان مسیری قدم بر ندارند که اوباما قدم برداشت. به عبارتی هیچ تضمینی نیست که فردای توافق به این شکل آمریکا توافق را یک‌طرفه نکرده و از برداشتن تحریم‌ها به‌صورت عملی سر باز نزند. ایران خطوطی را برای یک توافق مطلوب و منصفانه ترسیم کرده که بخش اصلی آن این است که ما به ازای تعهدات هسته‌ای، لغو تحریم‌ها و بازگشت‌ناپذیری آنان برای انتفاع اقتصادی پایدار است؛ چیزی که تیم امنیت ملی بایدن به‌شدت از آن واهمه دارد. (نویسنده: احمد بنافی)

▼خبر ویژه                               

اعتقاد عمیق به آینده روشن!

رئیس‌جمهور در جریان سفر به استان فارس و بازدید از کارخانه تعطیل‌شده‌‌ مرودشت که لوازم‌خانگی با برند «آزمایش» تولید می‌کرد، به حواشی ایجادشده رسانه‌ای بر سر سفرهای دولت به استان‌ها واکنش نشان داد و گفت: «عده‌ای می‌گویند سفرهای استانی هزینه دارد، به آن‌ها می‌گویم اگر به کارخانه‌ای که ۸ سال منتظر تسهیلات مانده سر نزنم، چگونه مشکل حل خواهد شد؟ باید به میدان آمد. ما مصمم به حضور در بین مردم هستیم و رفع مشکلات را در این حضور می‌بینیم. رئیسی در جریان این سفر، از عدم علاقه خود برای بیان ناکارآمدی‌های دولت گذشته نیز تأکید کرد و گفت: «همه صاحب‌نظران اقتصادی امروز واقف‌اند. مردم هم واقف‌اند، اگر ارقام را ندانند به سفره خود نگاه می‌کنند می‌فهمند چه خبر است. به پول ملی نگاه می‌کنند می‌فهمند چقدر با آن می‌شود خرید کرد. بنای ما این است که اصلاً به این نپردازیم که چه بوده، بپردازیم به اینکه چه باید بکنیم و در عمل امید به جامعه بدهیم و مردم ببینند اتفاقی در حال افتادن است». رئیس‌جمهور افزود: «آینده کشور را بسیار روشن می‌بینم و گشایش‌هایی برای کشور در حال اتفاق افتادن است. در دیدار هفتگی با مقام معظم رهبری به این موضوع اشاره کردم و ایشان فرمودند که به این نگاه (آینده روشن کشور) عمیقاً اعتقاد دارم».

▼ اخبار

منطق افزایش 10 درصدی حقوق 1401؟!

مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرد، ۶۷ درصد از منابع بودجه در سقف اول تا انتهای سال ۱۴۰۰ محقق شود. در این صورت و با فرض تحقق ۱۰۰ درصدی مصارف، بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۷ هزار میلیارد تومان کسری غیرقابل تأمین خواهد داشت. برای محاسبه کسری بودجه امسال، لازم است تا رقم اوراق بدهی و استقراض از صندوق توسعه ملی به کسری غیرقابل تأمین اضافه شود. این عدد در حدود ۴۷۰ هزار میلیارد تومان است. بخش قابل‌توجهی از مخارج سقف اول بودجه را حقوق کارکنان دولت تشکیل می‌دهد که تصمیم برای مدیریت هزینه‌ها، نیازمند تصمیم‌گیری اساسی دراین‌باره است. سازمان برنامه‌وبودجه برای کاهش بخشی از کسری بودجه‌های سالانه و اصلاح این روند، در لایحه بودجه سال آینده افزایش 10 درصدی حقوق کارکنان دولت را پیش‌بینی کرده است. تجربه سال‌های اخیر نیز نشان می‌دهد، صرف افزایش بالای حقوق، دردی از کارکنان دولت دوا نمی‌کند و همیشه تورم سالیانه از میزان افزایش حقوق بیشتر شده و اثر افزایش حقوق در سبد معیشت کارکنان منفی می‌شود. به نظر می‌رسد این بار به‌جای افزایش رقمی حقوق‌ها، دولت به دنبال کاهش تورم و افزایش توان خرید کارکنان دولت از طریق کاهش کسری بودجه است.
 

کمپینی برای اجرای انطباق جنسیتی در مراکز درمانی

به‌تازگی کمپینی در فارس من برای جلوگیری از سونوگرافی بانوان توسط رادیولوژیست‌های آقا تشکیل شده است. متأسفانه اخیراً کلیپی از سونوگرافی در بیمارستان کمالی استان البرز، در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد سونوگرافی (حتی واژینال!) در این بیمارستان دولتی (همچون بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز دولتی دیگر) فقط توسط پزشک آقا انجام می‌شود و دستیار خانم فقط پشت سیستم، تایپ می‌کند! طرح انطباق جنسیتی مراکز درمانی مدت‌هاست که به وزارت بهداشت اعلام شده ولی متأسفانه تقریباً هیچ اهتمامی در تعداد گزینش دانشجویان دختر و پسر در رشته‌های پزشکی و تخصص برای دستیابی به این طرح پیگیری نمی‌گردد. حتی انجام امور خدماتی خصوصی بانوان بستری در بسیاری از بیمارستان‌های دولتی به شکل بسیار نامناسبی نیز توسط نیروهای خدماتی آقا انجام می‌گیرد! مسئولین ذی‌ربط مدعی هستند، هیچ رادیولوژیست خانمی وجود ندارد که حاضر باشد در بیمارستان دولتی مشغول به خدمت شود! در این کمپین علی‌رغم اینکه این‌گونه توجیهات، مطالبی خلاف واقع و نشان از بی‌دغدغگی و بی‌توجهی مسئولین دانسته شده است، از رادیولوژیست‌های خانمی که آمادگی استخدام دارند، درخواست شده است تا خود را معرفی کنند تا کذب بودن این ادعا روشن شود.
 

افغان‌ها هشیار باشند؛ هدف، تفرقه‌افکنی است!

انفجار تروریستی دیروز در مسجد فاطمیه شیعیان در شهر قندهار به شهید و زخمی شدن ده‌ها نفر منجر شد. گفته می‌شود در این عملیات تروریستی که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفته است، چهار فرد انتحارکننده وارد این مسجد شده که یک نفر خود را درب ورودی، انتحاری دوم در صحن مسجد و یک نفر هم در داخل مسجد خود را منفجر نموده‌اند. در پی این اقدام تروریستی، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد: «حمله به مسجد شیعیان فاجعه‌آمیز بوده و افرادی که افکار افراطی داشتند آن را انجام دادند. به کسانی که حمله به مسجد را انجام دادند می‌گوییم که قادر به محقق کردن اهدافشان نخواهند بود». وزارت امور خارجه کشورمان با صدور بیانیه‌ای، این حمله تروریستی را به‌شدت محکوم نموده و با آرزوی صبر و اجر برای بازماندگان قربانیان و شفای عاجل برای مجروحین این جنایت ضد بشری، بار دیگر نسبت به توطئه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان امت اسلام هشدار داده و بر لزوم وحدت و یکپارچگی شیعه و سنی و نفی خشونت و افراطی‌گری با نام اسلام تأکید کرد. در این بیانیه آمده است: «این حادثه دل‌خراش و حوادث تأسف‌بار گذشته ازجمله حمله قبلی به نمازگزاران در قندوز، ضرورت افزایش مراقبت‌ها و مضاعف نمودن حفاظت از مراکز مذهبی شیعه و سنی و سایر تجمعات در افغانستان را بیش‌ازپیش روشن می‌سازد. جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد خواهران و برادران مسلمان ما در افغانستان با همدلی و هم‌فکری و تشریک‌مساعی با یکدیگر توطئه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان خود را ناکام خواهند گذاشت».

‌اخبار کوتاه
◄ تلاش‌های پس پرده برای سازمان‌دهی داعش در عراق/ «عدی الخدران» از سران ائتلاف الفتح گفت: «نوار مرزی اداری بین دو استان دیالی و صلاح‌الدین همچنان تهدید امنیتی شدیدی در سایه حضور فعال و آشکار هسته‌های تروریستی داعش در روستاها و مناطق هم‌جوار صلاح‌الدین و دیالی وجود دارد. حمایت آمریکا در پشت پرده بازگشت هسته‌های داعش به این مناطق وجود دارد و واشنگتن خواهان آشوب سازی در بخش‌های مختلف عراق است زیرا به دستورکارهای بعد از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور کمک می‌کند. آمریکا ثبات در عراق را نمی‌خواهد و از هیچ ابزاری برای ایجاد بحران نمی‌گذرد».

◄ رضایی: مردم نباید تاوان بی‌عرضگی مسئولین را بدهند!/ معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در جریان بازدید از بندر امام خمینی(ره) گفت: «بار کشتی‌ها بعد از ۲ ماه معطلی دریا و بعد از تخلیه بار، به دلیل اخذ مجوزهای فراوان و همچنین عدم هماهنگی بین متولیان صدور این مجوزات، تا زمان ترخیص در انبارهای گمرک باقی می‌ماند. نتیجه این روند، تأخیر در تحویل این محصولات به بازار و مصرف‌کنندگان است. مسئله تحریم‌های داخلی در چند نقطه کشور ازجمله بنادر و گمرکات ما وجود دارد که رفع آن‌ها در دستور کار دولت جدید است. نباید اجازه دهیم مردم تاوان بی‌عرضگی و کم‌کاری مسئولین را بدهند».

◄ چه ربطی به الآن دارد؟!/ «احمد امیرآبادی فراهانی»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با رد ادعای قانون‌گذاری مجلس برای محرمانه ماندن اموال مسئولان، نشر این ادعا را در برخی رسانه‌ها، دروغ و شایعه دانست و آن را کار مجلس هشتم و مجمع دانست. وی گفت: «مجلس هشتم مصوب می‌کند، همه مسئولان کشور اموال خود را اعلام کنند، شورای نگهبان آن را مغایر قانون اساسی می‌داند. با اصرار مجلس هشتم، مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده می‌شود و بعد از مدتی با قید محرمانه تأیید می‌شود. حال باید از هجمه‌کنندگان پرسید، این چه ارتباطی به مجلس یازدهم دارد؟».

◄ نگرانی آمریکا از چین به سرزمین‌های اشغالی هم کشیده شد!/ وزیر خارجه آمریکا در دیدار با «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی به او هشدار داده که پروژه‌های چینی در فلسطین اشغالی برای امنیت واشنگتن و تل‌آویو خطر دارد و به همین دلیل باید روابط خود با چینی‌ها را محدود کنند.

◄ باقری: اروپایی‌ها مسئولیت‌پذیر باشند/ معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در دیدار معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «ایران همواره ثابت کرده یک بازیگر مسئول در عرصه بین‌المللی است، درحالی‌که رفتار طرف مقابل نشان می‌دهد با مسئولیت‌پذیری فاصله معناداری دارد». انریکه مورا علت سفر خود به ایران را شنیدن نظر دولت جدید ایران در خصوص ادامه مذاکرات بیان کرده بود.
نسخه چاپی