گلایه امریکایی ها از توان موشکی ایران برای چیست؟

فرمانده مرکز تروریستی ارتش اشغال‌گر امریکا در آسیای غربی موسوم به «سنتکام» نتوانست ترس و وحشت خود از قدرت و دقت موشک‌های ایرانی را پنهان کند. وی با این ادعا که ایرانی‌ها در حال نزدیک شدن به ساخت بمب اتم هستند‌ (این اظهارات درست چهار روز پیش از شروع نشست وین رسانه‌ای می‌شود) در سخنی که در صحت آن شکی نیست می‌گوید: ایران ثابت کرده که موشک‌هایش می‌تواند هدف‌های تعیین شده را به دست منهدم کند.
 
این ژنرال امریکایی که بدون شک چند تجربه تلخ از عین الاسد تا آرامکو و از آنجا در کوی سنجق و زیرساخت‌های داعش در شرق سوریه دارد و همه این موارد را با دقت هر چه بیشتر رصد کرده که چنین موضعی گرفته همچنین گفته که ایرانی‌ها در طول پنج سال گذشته تلاش بسیاری برای توسعه زیرساخت‌های موشک‌های بالستیک خود انجام داده است.
 
هر چند سخنان این ژنرال امریکایی دور از واقعیت نیست اما اصل موضوع این است که چرا وی در این بازه زمانی وارد سخن‌پراکنی در این حوزه شده است؟ قدرت موشکی ایران و دقت موشک‌هایش برای بسیاری از طرف‌ها و کشورها مشخص بوده و همه آن‌ها نیز به عینه میزان دقت و قدرت این موشک‌ها در انهدام اهداف تعریف شده را دیده‌اند، به همین دلیل باید دنبال اصل موضوع بود.
 
اصل موضوع چیزی نیست جز نزدیک شدن هر چه بیشتر به نشست وین، جایی که امریکایی‌ها مانند هر میدان بازی در حوزه رسانه‌ای فعال شده و تلاش می‌کنند تا با طرح موضوعاتی از این دست، فضا را به دست گرفته و آن را مدیریت کنند. هر چند این بعد از بازی هیچ تاثیری بر بازی‌گری و بازی‌گردانی ایران در منطقه نخواهد داشت اما پر واضح است که طرف امریکایی پس از برخی سخنان مطرح شده توسط مسئولان سیاسی و امنیتی کاخ سفید در طول هفته گذشته تا به امروز می‌خواهند هم راستا با آن‌ها عمل کنند.
 
این گلایه از قدرت موشکی ایران در حالی مطرح می‌شود که می‌توان یک تفسیر دیگر هم برای آن در نظر گرفت. با توجه به اینکه مقامات سیاسی و نظامی امریکایی که در طول روزهای گذشته در نشست گفت‌وگوی منامه بارها از گزینه‌های دیگر در برابر ایران در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین گفته بودند، باید گفت که افسران ارشد امریکایی از تکرار تجربه عین الاسد بسیار هراس دارند و می‌خواهند قدرت موشک‌های ایرانی را گوش‌زد کنند تا احیانا جانشان در خطر نیفتد. آنچه که از نظر آنها باید در مذاکرات وین مورد بحث قرار گیرد توان موشکی ایران است.

 
گلایه امریکایی ها از توان موشکی ایران برای چیست؟

امریکایی‌ها از طرفی با پیغام و پسغام می‌گویند ما می‌خواهیم تحریم‌ها را برداریم تا برای مذاکره آماده شویم و از طرفی می‌خواهند با اشاره به توان موشکی ایران سراغ برجام دو بروند. به قول معروف آنها می‌خواهند مزه دهان ایران را بدانند که آیا بر روی این موضع حساسیت دارند یا نه؟ به‌نظر می‌آید دولت آقای رئیسی به این کنایه‌ها و حرفای در گوشی هم باید واکنش نشان دهند تا امریکایی‌ها هوس نکنند آستانه تحمل دولت را بالا ببرند. البته سخنگوی دولت به نمایش‌های اخیر امریکا واکنش نشان داد و در توئیتی با انتشار ویدئویی از نشست روز گذشته خود با خبرنگاران نوشت: ایالات متحده همچنان به تولید گزاره‌های جعلی ادامه می‌دهد. وی افزود: به راه انداختن یک نشست نمایشی برای گرفتن عکس دسته جمعی با هدف غالب کردن یک روایت مجعول درباره لزوم «بازگشت متقابل به برجام» این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که بر خلاف ایالات متحده، ایران هرگز برجام را ترک نکرد. خطیب‌زاده تصریح کرد: آمریکا با تحریف راه به جایی نمی‌برد. تصمیمات عاقلانه، نظیر پایان دادن به شکست حداکثری، شاید نتیجه‌بخش باشد.
 
اینکه می‌گوییم امریکایی‌ها مذاکره را با دست پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشن به‌دلیل سخنان ضدنقیضشان است. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: ما آماده‌ایم به توافق بازگردیم و تمامی تحریم‌هایی را که با برجام مغایر هستند برداریم. پس اگر ایران می‌خواهد به توافق بازگردد، راه این کار را در پیش روی خود دارد. اما اگر ایران نخواهد به توافق بازگردد و اگر ایران بخواهد به کاری که در حال حاضر انجام می‌دهد ادامه دهد - در مذاکرات هسته‌ای تعلل کند و به برنامه هسته‌ای خود سرعت ببخشد - اگر این مسیر ایران باشد، ما نیز طبق آن پاسخ خواهیم داد. «نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای» از جانب ایران فرستاده نمی‌شود. آنها می‌خواهند توپ را در زمین ایران تصور کنند تا اگر ایران خواست مذاکره کند موضوع توان موشکی ایران را پیش بکشند.

رابرت مالی ادامه داده اگر ایران به ساخت سلاح اتمی خیلی نزدیک شود، آمریکا بیکار نمی‌نشیند. او توضیح نداد منظورش از «خیلی نزدیک» و گزینه‌های پیش روی آمریکا چیست؟ 
 
بازگشت به برجام می‌تواند یک شکست بزرگ برای امریکایی‌ها محسوب شود به‌همین دلیل آنها نمی‌خواهند مفاد برجام را قبول کنند زیرا از مدت زمان تعیین شده برای محدودیت‌های ایران در برجام چیزی باقی نمانده است. بنابراین بهترین بهانه‌شان دستاوردهای موشکی ایران است. اگر این دستاورد کنترل یا محدود شود امریکا هم در ساحت دیپلماسی و هم در ساحت مسائل نظامی و منطقه‌ای پیروزی میدان است. البته آنها به‌خوبی می‌دانند که چنین اتفاقی نخواهد افتاد اما سنگ مفت و گنجشک مفت، امتحان می‌کنند ببینند نتیجه چه می‌‌شود؟

این سخنان درست زمانی به گوش می‌رسد که همه کشورهای جهان در مورد بازگشت و احیای برجام سخن می‌گویند و نه برجامی برای محدود کردن ایران در توانایی‌های موشکی متفق هستند. دیروز «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار پیامی در توئیتر از دیدار دیروز خود با «وانگ کان» همتای چینی‌اش خبر داد. وی گفت که با نماینده چین، مواضع مسکو و پکن درباره از سرگیری مذاکرات وین درباره برجام را هماهنگ کرده‌اند. اولیانوف نوشت: «امروز با همکار و دوست خوبم وانگ کان، سفیر چین در محل جدید و بسیار زیبای نمایندگی دائم این کشور [در وین] دیدار کردم. ما مواضع خود در قبال ( ‌AUKUSپیمان امنیتی سه‌جانبه استرالیا، آمریکا و انگلیس) و نیز از سرگیری مذاکرات وین درباره احیای برجام را هماهنگ کردیم.»
 
امریکا ایران را در مذاکرات دست پر می‌بیند و اطمینان دارد که نمی‌تواند توان موشکی ایران را پای میز مذاکره ببرد به‌دلیل آنکه خروج از برجام تنها تقصیرش نبوده، فعالیت‌های مختلف امریکا برای به زانو درآوردن ایران فقط به تحریم ختم نمی‌شود خرابکاری‌ها، ترور سردار سلیمانی و مهندس فخری‌زاده و همکاری با تروریست‌های منطقه و... کمترین چیزی است که غرض امریکا را نقض می‌کند. امریکایی‌ها از تمام خرابکاری‌های دو سه سال اخیر اسرائیل بر علیه تاسیسات هسته‌ای ایران اطلاع داشت و مطمئنا در انتقال اطلاعات محرمانه از آژانس به خرابکاران صهیونیستی دست داشته و دارد.

ابتدای هفته بود که گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه «پرس‌تی‌وی» درباره درز اطلاعات محرمانه از این نهاد بین‌المللی اعلام کرد: «آژانس هیچ ظرفیتی برای کنترل این موضوع ندارد. گروسی در این باره گفت: آژانس از همه اطلاعاتی که کسب می‌کند، حفاظت می‌کند و اگر افرادی هستند که اطلاعات را درز می‌دهند، آژانس هیچ ظرفیتی برای کنترل این موضوع ندارد!» گروسی فرض کرده که ایران، آژانس را در این درز اطلاعات متهم نمی‌داند و او می‌توان با این بهانه‌ها از خود رفع اتهام کند اما روز سه‌شنبه اعلام کرد ایران هم‌چنان در ممانعت از ارائه فیلم‌ها و اطلاعات تاسیسات اتمی خود راسخ است و ما به هیچ اطلاعات در این‌باره دسترسی نداریم.

آنها تازه فهمیده‌اند که اگر بخواهند با سرمایه و اعتماد یک ملت بازی‌ کننده باید تبعات آن را نیز تحمل کنند. اعتماد در دولت قبل یک‌طرفه بود اما در دولت جدید بناست دوطرفه باشد. بدعهدی اروپا نسبت به ایران در کوتاه مدت و بلند مدت به ضررشان است. آنها وقتی نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند تبدیل می‌شوند به عناصری بی‌اراده که می‌تواند حکومتشان را به باد دهد. مردم این کشورها می‌بینند، می‌خوانند، می‌شنوند و فکر می‌کنند. وضعیتی که در این کشورها حاکم است اصلا معنای خوبی نمی‌دهد. بندگی و بردگی کردن امریکا را نمی‌توان به مردم تحمیل کرد. پس باید به فکر استحکام اراده خود باشند.
نسخه چاپی