به اوکراین کمک نکنید تا....!!!
جعفری: جریان رسانه‌ای حاکم بر غرب، به ویژه امریکا و انگلیس که بر همه رسانه‌های غربی تسلط دارند معمولاً در هر بحرانی با خط خبری ارائه شده «توسط نهادها و دستگاه‌های امنیتی» عمل می‌کنند و به هیچ عنوان در صدد ارائه یک نظر خاص از طرف خود نیستند و حتی در بحرانی مانند اوکراین، حاضر نیستند دیدگاه مخالفان جنگ را هم بازنشر کنند. این رسانه‌ها که معمولاً ادعای آزادی بیان داشته و خیلی هم به دیگران می‌تازند همانگونه که در چهار ماه گذشته شاهد آن بوده‌ایم، دروغ‌های هدفمند و طراحی شده توسط اتاق‌های جنگ در لندن و واشنگتن را به خورد مخاطب می‌دهند.

با این حال، همه می‌دانند که بسیاری از مردم اروپا و حتی خود امریکا اصولاً برایشان جنگ در اوکراین مهم نیست و اینکه سیاستمداران این کشورها در این سطح بحران را شکل‌داده و آتش جنگ را با دخالت‌های خود شعله‌ور کرده و باعث اثرگذاری مستقیم بر سطح رفاه و زندگی آن‌ها شده‌اند، به شدت ناراضی هستند. در نظرسنجی‌های صورت گرفته متعدد در سطح امریکا و اروپا، مردم خواستار کناره‌گیری دولت‌های متبوع خود از مداخله بیشتر در جنگ اوکراین شده و بر این باور هستند که این جنگ هیچ ارتباطی با آن‌ها ندارد.

اما اینکه تا چه اندازه این واقعیات توسط رسانه‌های غربی هدایت شده به وسیله نهادهای امنیتی و اتاق‌های فکر این کشورها بازتاب داده شوده، همه می‌دانند که برابر با صفر است. این تبلیغات به گونه‌ای است که انگار اکثریت مردم غرب موافق مداخله دولت‌های خود در جنگ اوکراین و دمیدن بر آتش این جنگ هستند. اما در سطح قاره سبز متفکران، نویسندگان، صاحب‌نظران و شهروندان بسیاری هستند که مخالف جنگ بوده و خواستار پایان حمایت از ارتش اوکراین جنگ جهت خاموش شدن شعله‌های جنگ شده‌اند.

گروهی از صاحب‌نظران آلمانی با انتشار نامه‌ای از کشورهای غربی خواستند تا حمایت نظامی از کی‌یف را متوقف کرده و شرایطی برای انجام مذاکرات در سریع‌ترین زمان ممکن ایجاد کنند. سفیر اوکراین در آلمان با محکوم کردن آنها گفت: به جهنم بروید! بر اساس گزارش منتشر شده، به تازگی بالغ بر ۲۰ متفکر آلمانی در نامه‌ای تحت عنوان «آتش‌بس همین حالا» که در نشریه دی‌تسایت به چاپ رسید، بیان کردند که به اعتقاد آنها ارائه هر چه بیشتر حمایت نظامی از سوی غرب به اوکراین درک هدفی که آنها دنبال می‌کنند، مخدوش می‌کند.

در متن این نامه آمده است: از آنجایی که روسیه از نظر نظامی برتر و قادر به تشدید هر چه بیشتر درگیری نظامی است، کسب پیروزی از سوی اوکراین با فتح مجدد همه سرزمین‌های اشغال شده از جمله مناطق دونتسک و لوهانسک و شبه جزیره کریمه، از سوی کارشناسان نظامی غیر واقع‌بینانه تلقی می‌شود. نویسندگان اقدامات روسیه «به ویژه جنایات جنگی» این کشور در اوکراین را محکوم می‌کنند، اما اضافه کردند که «ادامه جنگ در اوکراین مشکل را حل نمی‌کند.»

به گفته آن‌ها: تحولات فعلی مربوط به ترانزیت به منطقه کالینینگراد روسیه و گفته پوتین مبنی بر اینکه سیستم‌های موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای به بلاروس تحویل می‌دهد، نشان می‌دهد که خطر تشدید تنش در حال افزایش است. غرب باید تمام تلاش خود را انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که طرفین در آینده نزدیک به راه توافقی برآمده از مذاکرات می‌رسند. این افراد معتقدند این گفت‌وگوها به معنای اجبار کردن اوکراین به تسلیم یا پذیرش یک صلح دیکته شده از سوی پوتین نیست و غرب باید به صراحت بگوید که «هیچ علاقه‌ای به ادامه جنگ ندارد و بر این اساس سیاست خود را تغییر خواهد داد.»

اما «آندری ملنیک» سفیر اوکراین در آلمان، نویسندگان این نامه را «بازنده» خطاب کرد. او خطاب به آنها گفت: «این کار را نکنید، شما که مشتی شبه روشنفکر بازنده هستید. همه شما باید با توصیه‌های طرفداری‌کننده از شکست‌تان در نهایت به جهنم بروید. موفق باشید.» این اولین باری نیست که روشنفکران آلمانی چنین درخواستی دارند. در ۲۳ آوریل، تعدادی از این طیف درخواستی آشکار را خطاب به دولت آلمان مطرح کردند که در واقع جوهره آن این بود که اوکراین را مجبور به تسلیم کند.

با این حال، در اوایل ماه مه نیز گروهی از متفکران آلمانی به رهبری رالف فوکس، سیاستمدار سابق حزب سبز، به نامه مشابهی که به ابتکار آلیس شوارتزر، یک خبرنگار مطرح شده بود، پاسخ داده بودند. چندی پیش در ضمن تحلیلی تاکید کردیم که ادامه حمایت بی‌قید و شرط سران کشورهای اروپایی تحت تاثیر امریکا از دولت زلنسکی باعث بروز نارضایتی‌های شدید در سطح کشورهای قاره سبز خواهد شد و به احزاب دست راستی و ملی‌گرا که با سیاست‌های لیبرال‌های امریکایی مخالف هستند، اجازه ظهور و بروز می‌دهد. این موضوع با طولانی‌تر شدن روند جنگ، بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.
 

بایدن: شاید اوکراین مجبور شود در راستای توافق در مذاکرات به روسیه زمین بدهد

در حالی که لزوم کمک کردن یا کمک نکردن به اوکراین یک جدالی جدی در اروپا و امریکا است جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به‌صورت ضمنی در مورد ضرورت احتمالی واگذاری بخش‌هایی از سرزمین اوکراین به روسیه در جریان مذاکره برای پایان‌دادن به جنگ، اظهار نظر کرد. جو بایدن روز جمعه، ۱۳ خرداد، در پاسخ به سوال یک خبرنگار که پرسید «آیا اوکراین برای دستیابی به صلح باید اراضی خود را واگذار کند؟» گفت: «از ابتدا گفته‌ام و همه با من موافق نبوده‌اند. این قلمرو آن‌ها است. من به آن‌ها نمی‌گویم که چه کاری باید انجام دهند و چه کاری را نباید انجام دهند.»

به گزارش نیویورک پست، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده ادامه داد: «اما به نظر من در نقطه‌ای از این خط، باید در اینجا با مذاکره به یک راه‌حل برسیم و من نمی‌دانم که این مستلزم چیست. من فکر نمی‌کنم کسی تا آن زمان بداند. اما در این میان، ما همچنان اوکراینی‌ها را در موقعیتی قرار می‌دهیم که بتوانند از خود دفاع کنند.» این درحالی است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز پنجشنبه اعلام کرد نیروهای روسیه در حال حاضر تقریبا یک پنجم کشورش را اشغال کرده‌اند.

اهداف جنگی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، همچنان مبهم است، اما بایدن در ماه فوریه ادعا کرده بود که پوتین با تصرف سرزمین‌هایی که زمانی مسکو بر آن حکومت می‌کرد، تلاش می‌کند «اتحاد جماهیر شوروی سابق را بازسازی کند». مقام‌های دولت بایدن پیش از این در مورد واگذاری اراضی اوکراین برای آرام کردن پوتین، اعلام آمادگی کرده بودند. برای مثال، کیت بدینگفیلد، مدیر ارتباطات کاخ سفید، در ماه مارس گفت که درباره این موضوع «پیش داوری» نخواهد کرد. اما مشخص نیست که اوکراین واقعا حاضر است موافقت کند که مناطقی از خاکش جدا شود، یا خیر.

به اوکراین کمک نکنید تا....!!!

زلنسکی در ماه مارس در حالی که نیروهای اوکراینی با تلاش روسیه برای تصرف شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین، مقابله می‌کردند، گفت: «تمامیت ارضی اوکراین باید تضمین شود.» زلنسکی در مصاحبه‌ای که این هفته با نیوزمکس داشت، گفت: «ما حاضر نیستیم هیچ یک از سرزمین‌های خود را واگذار کنیم، زیرا سرزمین‌های ما سرزمین‌های ما هستند. این استقلال، حاکمیت ما است. مسئله این است. این چیزی نیست که بتوانیم روی آن توافق کنیم.»

اگرچه بایدن میلیاردها دلار کمک و تجهیزات نظامی آمریکا را به اوکراین سرازیر کرده، اما اغلب با دولت طرفدار غرب این کشور مخالف بوده است.

روسیه در ۲۴ فوریه به اوکراین حمله نظامی کرد. حدود یک ماه پس از آن که بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که اگر روسیه یک تهاجم کوچک را آغاز کند، ایالات متحده پاسخ متفاوتی خواهد داد. اظهارنظری که مقام‌های اوکراینی را وحشتزده کرد، یکی از آن‌ها در آن زمان به CNN گفت که پوتین احساس ضعف می‌کند و ممکن است این نظر را مانند «چراغ سبز» برای حمله تلقی کند.

بنابر گزارش‌ها، بایدن در ماه ژانویه مقام‌های اوکراینی را نیز عصبانی کرد، زیرا ظاهرا به زلنسکی گفته بود که برای خروج از کی‌یف آماده شود. امیلی هورنای، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید این گزارش را کاملا نادرست توصیف کرد. اما زلنسکی بعدا گفت که او پیشنهاد ایالات متحده برای انتقال او به مکان امن و این گفته‌ها را رد کرده است: «مبارزه اینجا است. من به مهمات نیاز دارم، نه سواری.»

اوکراین از سال ۲۰۱۴، با شورشیان تحت حمایت روسیه در مناطق دونتسک و لوهانسک که پس از سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری طرفدار روسیه، استقلال خود را از کی‌یف اعلام کردند، جنگی با شدت کمتر آغاز کرده است. دولت اوباما برخلاف دولت بایدن، قاطعانه گسترش سرزمینی روسیه را رد کرد. به‌طورکلی به الحاق کریمه به روسیه پس از همه‌پرسی مورد مناقشه سال ۲۰۱۴ صرفا با عنوان «تلاش برای الحاق» اشاره کرد.
 

صدمین روز جنگ اوکراین؛ روسیه ۲۰ درصد اوکراین را اشغال کرده است

درحالی که تهاجم [روسیه] به یکصدمین روز رسیده است، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت: «روسیه ۲۰ درصد از اوکراین را اشغال کرده است.»  زلنسکی روز پنجشنبه در یک نشست ویدیویی به قانون‌گذاران پارلمان لوکزامبورگ گفت: «باید از خود در برابر تقریبا کل ارتش روسیه دفاع کنیم. تمامی نهادهای نظامی آماده رزم روسیه در این تجاوز مشارکت دارند.» او به قانون‌گذاران گفت که خط مقدم درگیری اکنون به بیش از هزار کیلومتر رسیده است و از آن‌ها خواست مجسم کنند چه اتفاقی آن‌جا در حال وقوع است.

او گفت نزدیک به ۳۰۰ هزار کیلومترمربع از [خاک] اوکراین انباشته از مین و مهمات منفجر‌نشده است و نزدیک به ۱۲ میلیون نفر در داخل کشور آواره شده‌اند. زلنسکی در سخنرانی‌اش گفت که نیروهای اوکراینی به «موفقیت‌هایی در نبردهای سیویرودونتسک» در شرق منطقه دونباس دست یافته‌اند.

او گفت با این حال، وضعیت کلی نظامی در منطقه‌ای که نیروهای روسی حملات را تشدید کرده‌اند، تغییری نکرده است. این گفته‌ها پس از آن بیان شد که مقام‌های دفاعی بریتانیا تایید کردند که روسیه بیشتر سیویر‌و‌دونتسک را تصرف کرده‌ و «با تمرکز سنگین توپخانه به پیروزی‌های محلی ثابتی دست یافته‌ است».

وزارت دفاع بریتانیا همچنین گفت که اوکراین در میانه گزارش‌ درگیری‌های خیابانی بین سربازان در سیویرودونتسک، در بخش‌هایی از شرق به‌شدت شکست‌ خورده است. زلنسکی با به‌روزرسانی اطلاعات در مورد وضعیت کارخانه عظیم مواد شیمیایی آزوف، گفت که حدود ۱۵ هزار غیرنظامی در این شهر گیر افتاده‌اند و بسیاری از آنان در این کارخانه پناه گرفته‌اند، محلی که مقام‌های رسمی ابراز نگرانی کرده‌اند مواد شیمیایی خطرناک از آن نشت کند.

زلنسکی در پیام ویدیویی قبلی گفته بود: «با توجه به مقیاس بالای محصولات شیمیایی موجود در سیویرودونتسک، حملات ارتش روسیه در آن‌جا، از جمله بمب‌باران‌های کور، دیوانگی محض است.»  ایالات متحده آمریکا پس از مخالفت اولیه با ارسال سامانه موشکی پیشرفته میان‌برد، در بحبوحه هشدارهای روسیه مبنی بر خشم این کشور از تحویل چنین محموله‌هایی، [اکنون] با ارسال سامانه‌های پرتاب موشک پیشرفته به اوکراین موافقت کرده است.     

این موشک‌ها که به سامانه‌های موشکی توپخانه با تحرک بالا (Himars) معروف‌اند، قادرند به اهدافی تا فاصله ۸۰ کیلومتری (۵۰ مایلی) اصابت کنند. زلنسکی از موافقت ایالات متحده آمریکا با ارسال سامانه‌های موشکی پیشرفته به اوکراین تشکر کرد و گفت که انتظار دارد در آینده، جنگ‌افزارهای بیشتری از این کشور و متحدانش دریافت کند.
رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: «این سلاح‌ها واقعا جان مردم ما را نجات می‌دهند و از سرزمین ما دفاع می‌کنند‌‎.»   

با این حال، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، آمریکا و متحدانش را متهم کرد که به‌عمد جنگ را طولانی می‌کنند. او گفت کشورهایی که به اوکراین کمک می‌کنند با تحویل چنین محموله‌هایی «آتش را شعله‌ورتر می‌کنند». در همین حال، مقام‌های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه از تحریم‌های جدید علیه روسیه خبر دادند.

این تحریم‌ها، مقام‌ها و رهبران تجاری و دارایی‌های لوکس شخصیت‌های تراز اول [روسیه] از جمله برخی نزدیکان ولادیمیر پوتین و مدیر مالی ثروت او در خارج از کشور را هدف می‌گیرد.   دارایی دست‌کم پنج تاجر روسی که با پوتین و ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه ارتباط دارند، در آمریکا بلوکه می‌شود و از معامله با شرکت‌های آمریکایی محروم می‌شوند.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، گفت که این کشور سامانه‌های موشکی میان‌برد پیچیده به اوکراین خواهد فرستاد، تصمیمی که با تصمیم ایالات متحده آمریکا برای ارسال هایمارس به اوکراین کاملا هماهنگ است. او افزود که این کشور تعداد نامشخصی پرتابگر ام‌۲۷۰ (M270) ارسال می‌کند که راکت‌های هدایت‌شونده دقیق را تا فاصله ۸۰ کیلومتری (۵۰ مایلی) پرتاب می‌کند.
ایالات متحده آمریکا و متحدانش می‌خواهند روسیه پاسخگوی جنایت‌های جنگی باشد که نیروهایش متهم‌اند در اوکراین مرتکب شده‌اند.
نسخه چاپی