قهرمانی استقلال با مجیدی همه را آرام کرد/باید به ساپینتو زمان بدهیم
امین منوچهری در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به مربیگری اش در تیم نونهالان استقلال، اظهار داشت: دوست داشتم بعد از پایان فوتبالم، وارد عرصه ی مربیگری شوم. نمی خواهم بدون اطلاعات و دانش روز پا در دنیای مربیگری بگذارم. به همین خاطر با چند نفر از پیشکسوتان و بزرگان فوتبال مشورت کردم. دوست داریم مربیگری را به صورت آکادمیک، حرفه ای و پله پله یاد بگیرم تا در این راه حرفی برای گفتن داشته باشم. از آجرلو مدیریت باشگاه استقلال و برهانی تشکر می کنم که به من اعتماد کردند و تیم نونهالان را به من سپردند. مدیریت باشگاه استقلال با نگاهی که به تیم های پایه دارد، واقعا عالی و حرفه ای است. کار کردن در سنین پایه واقعا نیاز به تخصص و دانش دارد. در این مسیر باید انتخاب های درستی شود تا بتوان نتیجه گرفت. به همین خاطر در انتخاب ها باید حساسیت به خرج داد و آدم هایی را انتخاب کرد که هم مربی باشند و هم روانشناس.
 
وی افزود: وقتی به پایه ها و مدارس فوتبال توجه شود و از ابتدا انتخاب ها درست باشد، بازیکن در 17، 18 سالگی به ثمر می رسد و سالها می تواند برای باشگاه و تیم ملی مفید باشد. خودم بیش از 2000 نفر را برای تست باشگاه نگاه و از میان آنها بازیکن انتخاب کردم. استعدادهای بی نظیری دیدم که شاید بخاطر کمبود زمان، خیلی ها به چشمم نیامدند. ما استعداد فراوانی در سطح کشور داریم و فقط نیاز است که به آنها جهت و سمت و سو دهیم. ما باید به این استعدادها آموزش های ابتدایی و اولیه را یاد بدهیم تا در مسیر درست حرکت کنند. اگر مسیر درست باشد، بدون شک اینها می توانند در سنین پائین به مرز پختگی و بازدهی برسند. بازیکن نیاز به آموزش صحیح دارد. به شرط اینکه کسی که آموزش می دهد، خودش چیزی بلد باشد و علم ش را داشته باشد. مدیران باشگاه ها هم نباید فقط به دنبال قهرمانی باشند. تیم های پایه سرمایه و گنجینه ی فوتبال هر باشگاهی هستند.
 
مربی تیم نونهالان باشگاه استقلال تصریح کرد: سیستمی که باشگاه ما دنبال آن است، تمامی تیم های پایه زیر نظر هستند تا بهترین عملکرد را داشته باشند. این حرکت باید تا انتها پیگیری شود و در نهایت تیم بزرگسالان بتواند از این میوه استفاده کند. انشالله بتوانیم کار را به درستی پیش ببریم و برای باشگاه های حرفه ای الگو باشیم. در سالیان اخیر تیم های پیکان، سایپا و فولاد خیلی خوب در تیم های پایه کار کردند. البته سایپا بخاطر اینکه تیم اصلی اش به لیگ یک سقوط کرد، کمی فعالیتش تحت شعاع قرار گرفت. اما واقعا این تیم های پایه برای هرباشگاهی گنیجه هستند به شرط اینکه به درستی از آنها استفاده شود. این بچه ها آینده ی فوتبال ایران را می سازند. مدیران نباید فقط به تیم های بزرگسال برسند و ویترین شان را مرتب کنند. این تیم های پایه اگر شکل بگیرند، بدون شک می توانند دست مدیران را برای سال های آینده باز بگذارند. وقتی تیمی پایه اش درست باشد، دیگر در فصل نقل و انتقالات لازم نیست، این همه هزینه کند و می تواند از تیم های پایه اش بازیکن بگیرد.
 
امین منوچهری گفت: فدراسیون فوتبال باید برنامه ی 5 ساله ای برای تمام باشگاه بگذارد و آنها زا ملزم کند تا در تیم های پایه ی خود سرمایه گذاری کنند. وقتی این کار انجام شود، در نهایت خود باشگاه ها سودش را می برند. آن وقت می توانیم در عرصه ی بین المللی هم حرفی برای گفتن داشته باشیم. تیم های المپیکی ما الان 42 سال است نتوانستند به المپیک بروند. دلیلش چیست؟ این مسئله نیاز به ریشه یابی اساسی دارد. زمانی بازیکنان تیم ملی امید در لیگ ما همگی فیکس بودند اما با آنها هم نتوانستیم به المپیک برویم. باید تصمیم درست و کارشناسی بگیرند. اگر شده این بازیکنان را چند ماه در اختیار سرمربی بگذارند. وقتی کار ریشه ای انجام شود، با بازیکنان 17، 18 ساله هم می شود به المپیک رسید. چرا باید طارمی در سن 29 سالگی ستاره شود؟ علی دایی در سن 27 سالگی یا بقیه ی ستاره های ما در سنین بعد از 25 سالگی؟ این نشان می دهد فوتبال ما در بحث آموزش و توجه به مدارس فوتبال و تیم های پایه اصلا کار اصولی و حرفه ای نمی کند. اکثر بازیکنان دیمی بالا می آیند. در این راه آوردن مربی خارجی بزرگ هم می تواند راه گشا باشد و کار حرفه ای بکند.
 
وی خاطرنشان کرد: هواداران وقتی مجیدی رفت نگرانی به حق و قابل درکی داشتند. بالاخره بعد از یک دهه تیم با فرهاد مجیدی قهرمان لیگ شد و تماشاگران این تیم شاد شدند.  با رفتن او همه نگران وضعیت تیم برای فصل جدید شدند. انتخاب جایگزین برای مجیدی خیلی سخت و پیچیده بود. توقع از این تیم بالاست و انتخاب کردن هم سخت بود. یک سال این تیم نباخته و قهرمان شده است. هواداران باید اجازه بدهد مدیریت در آرامش کارش را بکند. اجازه بدهند یک انتخاب خوب انجام شود و بعد هم در فصل نقل و انتقالات بازیکن بگیرند. مدیریت باشگاه نگران تر از هواداران است و شرایط را درک می کند. تا شروع لیگ خیلی مانده اما نقل و انتقالات هم خیلی مهم است. باید به مدیران و تیم آرامش بدهیم. بالاخره فرهاد مجیدی یک تصمیم شخصی گرفت و باید احترام گذاشت. هیچ وقت نمی توانیم خودمان را جای او بگذاریم و قضاوتش کنیم. او به تیم شخصیت قهرمانی داد و طوری تیم را قهرمان کرد که همه ی ما بعد از آن همه ناکامی آرام شدیم.  
 
پیشکسوت استقلال افزود: باشگاه توانست در آرامش ساپینتو را بیاورد. او مربی سخت گیر و در عین حال کسی است که بابچه ها دوستی و رفاقت ایجاد کرده است. از الان نمی شود در مورد او قضاوت کرد و باید به او زمان بدهیم اما تا الان همه چیز خوب و راضی کننده بوده است. باید ببینیم چطور تفکراتش را پیاده می کند. همه باید کمک و حمایت کنیم تا از عنوان قهرمانی دفاع کنیم. البته شرایط دشوار است و تیم های دیگر هم بیکار ننشسته اند.
نسخه چاپی