بررسی مهمترین مزایا و معایب لمینت دندان
لمینت دندان به روکش نازکی میگویند که تقریباً همرنگ دندان بوده و برای زیبایی لبخند و ظاهر دندان طراحی میشود. لمینت‌ها قطعات کوچکی هستند که بر روی دندان‌ها قرار گرفته و سبب تغییر اندازه، شکل و رنگ دندان‌ها میشوند.

البته لمینتها تنها برای زیبایی به کار نمیروند بلکه برای افزایش قدرت و مقاومت دندانها و از بین بردن عیوب دندان نیز استفاده میشوند اما جایگزین دندان از دست رفته نمی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بهترین درمان بی دندانی می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

ایمپلنت دندان
بررسی مهمترین مزایا و معایب لمینت دندان


کاربرد لمینت دندان 

افرادی که قصد دارند اندازه و فرم دندان خود را تغییر دهند، میتوانند با بررسی مزایا و معایب لمینت دندان تصمیم عاقلانهای بگیرند. بعضی از افراد دارای دندانهای زرد رنگ یا لکهدار هستند، لمینت دندان برای این افراد میتواند انتخاب خوبی باشد. همچنین افرادی که دارای مشکلاتی نظیر ترک خوردگی و شکستگی دندان هستند و دندانهای ساییده یا پرشده دارند و افرادی که دارای دندانهای فاصلهدار و کمی نامرتب هستند، میتوانند به سراغ لمینت دندان بروند.

در حقیقت مهمترین هدف از لمینت دندانها تغییر ظاهر دندانها میباشد و این روش ترمیم میتواند فوایدی برای دندانها به دنبال داشته باشد. مشکلاتی نظیر عدم تقارن لبخند و شکستگی‌های دندان به کمک لمینت رفع می‌شوند و از مهمترین رقبای کامپوزیت دندان محسوب می شود.
 

فواید و مزایای لمینت دندان‌ها

شناخت مزایا و معایب لمینت دندان به شما این امکان را می‌دهد تا با سبک و سنگین کردن شرایط بتوانید از بین گزینههای موجود گزینه مناسبی را انتخاب کنید. از فواید این روش می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:
 
  • سفیدتر شدن و درخشانتر شدن دندانها: از جمله مزایا و معایب لمینت می‌توان به سفیدتر شدن و درخشانتر شدن دندانها و پروسه طولانی لمینت اشاره کرد. قرارگیری یک ماده سفید رنگ بر روی دندانها سبب پوشاندن لکهها و رنگ تیره دندان میشود. این موضوع علاوه بر اینکه سبب زیباتر شدن دندانها و لبخند میشود، اعتماد به نفس افراد را نیز افزایش میدهد. در این صورت دندانهای بزرگ که دارای رنگ بد هستند نیز پوشانده میشوند، هر چند که فرایند انجام این کار زمانبر است.
  • ترمیم مشکلات دندانی و اندازه دندانها: لمینت سبب ترمیم مشکلات دندانی شده و اندازه دندانها را اصلاح میکند یا به عبارتی سبب فرم دهی بهتر دندانها میشود.
این مزایا سبب شده تا افراد زیادی قصد لمینت کردن دندانهای خود را داشته باشند. در کنار مزایا توجه داشته باشید که لمینت دندان یک سری معایبی نیز به همراه دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت تا اطلاعات کافی را در این زمینه بدست آورید.

بررسی مهمترین مزایا و معایب لمینت دندان

مزیت لمینت دندان

لمینیت دندان نسبت به دیگر روش‌های زیبایی دندان مزیت‌هایی دارد که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت:
 
  • رفع تیرگی دندان‌ها: مصرف نوشیدنیها و غذاهای رنگدار به مرور زمان سبب تغییر رنگ دندانها شده و لکه‌های قهوه‌ای رنگ و زرد رنگی را بر روی دندانها ایجاد می‌کند. از طرف دیگر مصرف سیگار نیز سبب تیره شدن دندانها میشود. درمانهای زیادی برای پاکسازی و سفید کردن مینای دندان وجود دارند که یکی از این روشهای درمان، لمینت دندان میباشد. 
  • ماندگاری سفیدی دندانها: این روش ساده سبب ماندگاری سفیدی دندانها شده و لبخندی زیبا را به شما هدیه میدهد. مواد لمینت در برابر رنگ پذیری مقاومت بالایی دارند به همین دلیل به مرور زمان سبب تغییر رنگ دندان‌ها نمی‌شوند. در این صورت تا مدتهای طولانی میتوانید از داشتن دندانهای زیبا و درخشان لذت ببرید.
  • رفع ناهنجاری‌های دندان‌ها: در بعضی مواقع به دلیل لب پریدگی دندان‌ها، شکل و ساختار دندان‌ها دچار ناهنجاری میشوند. در این زمان بیشتر افراد به سراغ ارتودنسی می‌روند اما میتوانید با صرف هزینه کمتری دندان‌های خود را لمینت کنید. 

مزایا و معایب این روش نسبت به روش کامپوزیت چیست؟

 شناخت مزایا و معایب لمینت دندان و کامپوزیت به شما کمک میکند تا بتوانید بین کامپوزیت و لمینت انتخاب درستی داشته باشید و نتیجه دلخواه و ایده‌ال خود را به دست آورید. کامپوزیت دارای یکسری مزایا و معایب مخصوص به خود است.

اما در برخی موارد لمینت نسبت به کامپوزیت برتری بیشتری دارد. لمینتها نسبت به کامپوزیتها در برابر رنگپذیری و ضربه دارای استحکام و مقاومت بالاتری هستند. از طرف دیگر لمینتها دارای ظاهری طبیعیتر میباشند.

ماندگاری و طول عمر لمینت نسبت به کامپوزیت بیشتر است. لمینت‌ها با استفاده از تجهیزات پیشرفته ساخته میشوند به همین دلیل با رعایت نکات مراقبتی میتوانید طول عمر آنها را افزایش دهید. به طور کلی لمینت میتواند برخی نواقص ظاهری دندانها را بهتر رفع کند. کارایی لمینت برای از بین بردن رنگ بد دندان و ترک خوردگیها نسبت به کامپوزیت بیشتر است. 
 

مزایا و معایب این روش نسبت به روش ارتودنسی چیست؟ 

توجه داشته باشید که لمینت به هیچ عنوان نمیتواند یک جایگزین برای ارتودنسی به شمار رود. در واقع ارتودنسی یک روش درمان تخصصی برای از بین رفتن فاصلهها و ناهنجاریهای دهان و دندان است، اما لمینت تنها یک روش برای زیبایی و سفید کردن دندان‌ها میباشد.

با این وجود در صورتی که در دندانها نامنظمی و نامرتبی جزئی دیده شود میتوانید برای از بین بردن و رفع آن از لمینت کمک بگیرید. در این صورت از جمله مزایای لمینت نسبت به ارتودنسی میتوان به دوره درمان کوتاهتر و نتیجه زودتر اشاره کرد.

اگر فاصله دندانهایتان زیاد است و نواقص زیادی در دندانها دارید، بهتر است به جای لمینت به سراغ ارتودنسی بروید چرا که لمینت کارساز نخواهد بود. 
 

معایب لمینت دندان چیست؟

در ساخت لمینت از بهترین تکنولوژی استفاده میکنند. اما با این وجود لمینتها دائمی نیستند و با تمام مقاومتی که دارند بعد از گذشت یک مدت دچار تغییر رنگ میشوند. به همین دلیل بعد از لمینت کردن و گذشت زمان متوجه مزایا و معایب لمینت دندان میشوید.

به همین دلیل بهتر است قبل از تصمیم به انجام کار با مزایا و معایب لمینت دندان آشنا شوید. لمینت دندان مانند هر روش دیگر دارای یکسری معایب است به عنوان مثال سبب بروز عفونت لثه میشود و ممکن است از روی دندان کنده شود. در صورتی که لمینت به درستی نصب نشود ممکن است سبب پوسیدگی دندانهای زیر لمینت شود. بنابراین برای انجام لمینت دندان، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. 
 

جمع بندی

در این مطلب اطلاعاتی در مورد مزایا و معایب لمینت دندان به شما ارائه کردیم. ارتودنسی یک روش حرفهای و تخصصی برای صاف کردن دندانها است. اما لمینت دندان تنها یک روش ترمیمی و زیباسازی میباشد. به طور کلی لمینتها کاربرد زیادی دارند. همچنین میتوانند انتخاب و گزینهای مناسب برای رفع عیب دندان باشند. اما بهتر است قبل از انجام لمینت کردن دندان در مورد مزایا و معایب لمینت دندان اطلاعاتی به دست آورید چرا که لمینت برای همه افراد مناسب نیست. به طور کلی لمینت یکی از روشهای سفید کردن دندان و اصلاح لبخند است. این روش اگر به درستی انجام شود ممکن است عوارض کمتری به دنبال داشته باشد.
نسخه چاپی