اعترافاتی که باعث حمله به اقلیم کردستان شد
سپر انسانی گروهک‌های تروریستی در شمال عراق هم دیگر معنا نخواهد داشت. از این به بعد، همه مقرهای آن‌ها حتی در ساختمان‌های چندطبقه در سلیمانیه، اربیل و کوی‌سنجق هدف قرار خواهد کرد. با توجه به دستگیری عناصر وابسته به این گروهک‌ها در طول هفته‌های گذشته که در میان آن‌ها نفر دوم یکی از این گروهک‌ها به همراه چند نفر عضو برجسته دیگر هم دیده می‌شوند نیروهای مسلح تصمیم به انهدام کامل مقرهای تروریست‌ها در شمال عراق گرفتند. همانگونه که چند هفته پیش در ضمن گزارشی نوشتیم، یکی از ماموریت‌های اصلی این گروهک‌ها در داخل کشور ایجاد درگیری در شهرهای مرزی برای ایجاد خلأ امنیتی در مرزها برای نفوذ بیش از شش هزار عنصر تا بن دندان مسلح و آموزش دیده از داخل خاک عراق به مرزهای کشور بود که این طرح البته از مدت‌ها پیش لو رفته بود.

دستگاه امنیتی کشور با وجود دقت‌ بسیار زیاد بخش‌های امنیتی وابسته به مسعود بارزانی و همکاری بسیار نزدیک موساد و سیا جهت بررسی تک به تک افرادی که به عضویت این گروهک‌ها در می‌آیند و به ماموریت فرستاده می‌شوند خوشبختانه قوی‌ترین نفوذ و حضور را در تشکیلات این گروهک‌ها داشته و حتی در مقطع بالاتر نیز حواسش به همه چیز هست. به همین دلیل خیلی ساده و اجازه حرکت نفر دوم یکی از این گروهک‌ها به داخل یکی از شهرهای آذربایجان غربی داده شد و او به همراه چند نفر از افراد آموزش دیده قصد داشتند در داخل شهرهای شمال غرب کشور دست به کشته‌سازی و حمله به مردم بزنند. گام بعدی آن‌ها کنترل میدانی یکی دو شهر در مناطق مرزی بود که به لحاظ جغرافیایی قابلیت پدافند خوبی دارند اما پیش از آنکه حرکتی کنند همگی دستگیر شدند.

حرکت مسلحانه و خرابکارانه در شهرهای اشنویه و مهاباد به لحاظ ترتیب زمانی درنظر گرفته شده توسط اتاق عملیات مستقر در اربیل بود و آن‌ها دستور داشتند در ساعت معین در تیم‌های مختلف وارد شده و دستکم کنترل اشنویه را به دست بگیرند (در این مورد توضیحات کامل داده‌ام) شروع کردند، خبرش را هم منتشر کردند و خیلی هم روی آن مانور داده و برجسته‌سازی کردند ولی آن‌هایی که نیروی اصلی و بازوی عملیاتی بودند ساعت‌ها قبل‌تر شناسایی و بازداشت شده بودند. به همین دلیل در تب و تاب «سقوط» اشنویه خیلی زود خوابید و مشخص شد که موساد یکی از سنگین‌ترین و سخت‌ترین ضربات خود را خورده است چرا که پیامد بسیار بسیار بدی برای آن‌ها داشت.

در طول هفته‌های گذشته و به برکت اشراف کامل اطلاعاتی و امنیتی ده‌ها عنصر جدایی طلب (که بیشتر آن‌ها سرکرده‌های این گروهک‌های تروریستی اجاره‌ای وابسته به بیگانگان بودند) دستگیر شده و روند محاکمه آن‌ها شروع شده است. اعترافات این‌ها اگر منتشر شود یک دامنه بسیار وسیعی خواهد داشت و نشان می‌دهد که دستگاه امنیتی و سیاسی وابسته به باند جنایتکار، دزد و فاسد ملامسعود صهیونیستی در این ماجرا نقش مستقیم داشته و تماس تلفنی او با خانواده امینی هم به عنوان بخشی از این بازی و جهت اعلام حمایت از گروهک‌ها صورت گرفته است. در دور اول موشک‌باران و حملات پهپادی و توپخانه‌ای به مواضع گروهک‌ها در شمال عراق متاسفانه لابی مافیای بارزانی در تهران دوباره شروع به دلالی کرد و البته قول و وعده‌هایی داد که تروریست‌های ضدایرانی را از مرز دور کرده و مرز را امن خواهد کرد.

طبق معمول و بر اساس ذات کثیف، نمک‌نشنان و دروغگوی بارزانی‌ها آن‌ها نه تنها این کار را نکرده، بلکه همکاری خود با عناصر ضدایرانی را بیشتر کرده و ده‌ها تیم امریکایی، اسرائیلی و عربی با حضور در مناطق تحت اشغال باند بارزانی از خسارت‌های وارد شده به مقرها و زیرساخت‌های گروهک‌های تروریست جدایی طلب بازدید کردند. در همه این بازدیدها مسوول امنیتی بارزانی به تیم‌های امنیتی خارجی حضور داشت و دستوراتی را که باید برای بازسازی توان از دست رفته و تشکیل دوباره اتاق عملیات بود، تک به تک شنیده و اجرایی کردند.

حملات موشکی و توپخانه‌ای روز دوشنبه به مناطق شمالی عراق عملاً مراکز بازسازی شده و تازه بنا شده را در بر گرفت و در دو سه دور در گستره وسیعی این مراکز را منهدم کرد. آنچه مشخص است متاسفانه خانواده بارزانی درنفاق، دورویی، ناسپاسی و نمک‌نشناسی لنگه ندارند و با توجه به وابستگی تام و تمام آن‌ها به صهیونیست‌ها و امریکا همواره در زمین آن‌ها بازی کرده و همیشه هم شکست خورده و هیچ وقت هم از این شکست‌ها درس نگرفته و نمی‌گیرند. این روشی است که باعث شده تا تقریباً در هیچ جای منطقه کسی به این خانواده دزد و فاسد و مافیایی حاکم بر آن اعتماد نداشته باشد. 

با نگاهی به دو بیانیه منتشر شده توسط سپاه پاسداران به خوبی به این نتیجه می‌رسیم که تهران با بغداد اتمام حجت کرده و حتی در این زمینه به بارزانی‌ها در اربیل هم هشدارها و مستندات لازم را داده است. همانگونه که در بالا هم گفته شد برای ایران ثابت شده که بارزانی‌ها نقش بسیار مستقیم و بی‌واسطه‌ای در تحریک گروهک‌ها داشته و در ناآرامی‌های اخیر کشور هم بدون شک مقصر هستند. میزان این مستندات و شواهد به اندازه‌ای زیاد و دقیق است که حتی خود بارزانی‌ها هم نمی‌توانند زبان‌درازی کرده و ایران را متهم به حمله کنند. البته هر کشوری جای ایران بود تا الان خاک اربیل را به توبره کشیده بود، ولی با توجه به ذات ایران و رفتارهای همیشگی مسوولان کشورمان آن‌ها صبر و حوصله بسیار بسیار زیادی دارند تا جایی که صبر و حوصله ما را هم سر می‌برند. 

فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا در مورد این حملات گفت: تا زمانی که اقلیم کردستان یا دولت مرکزی عراق خواسته‌های جمهوری اسلامی مبنی بر خلع سلاح گروهک‌ها و اخراج آنان را عملی نکند همچنان این اقداماتمان ادامه می‌یابد. هم با پهپادهای انتحاری، هم با پهپادهای رزمی و هم با موشک مقرهای گروهک‌های تجزیه‌طلب تروریستی را هدف قرار دادیم و دقیقاً همه اهدافی را که شناسایی کردیم مورد هدف قرار دادیم.

به گفته سردار اصانلو، تعدادی از افراد این گروهک‌ها را در داخل در اغتشاشات اخیر، دستگیر کرده‌ایم و تعدادی از آنان اعتراف کرده‌اند که برای ایجاد اغتشاش، کشته‌سازی وارد ایران شدند و نیز از عوامل داخلی استفاده کرده‌اند. سپر انسانی که متاسفانه آنان از خانواده‌های خودشان و در مقرهای‌شان ساخته‌اند تا یک زمانی برای ما معنی دارد و مجبوریم مقرهایی که  حتی در کنار خانه‌های سازمانی ایجاد کرده‌اند را مورد هدف قرار دهیم.

اما در اطلاعیه‌ای که روابط عمومی سپاه منتشر کرده، جزئیات بیشتری را مشاهده می‌کنیم. براساس این اطلاعیه: یگان‌های عملیاتی قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه این عملیات را پس از هشدارهای مجدد در جلسات دیپلماسی و امنیتی مشترک اخیر مبنی بر تعطیلی اردوگاه‌ها، خلع سلاح و اخراج گروهک‌ها از منطقه و تاکید بر عدم بر هم خوردن امنیت و آرامش مردم شمال عراق و متاسفانه عدم مشاهده اقدام عملی و عینی موثر از طرف مقابل، آغاز کرده‌اند.

این اطلاعیه با تاکید بر اینکه «در عین حال اشرار و تروریست‌های مزدور استکبار جهانی همچنان به شرارت‌های مسلحانه علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه داده‌اند» تصریح کرده است: «از آنجا که امنیت مرزی و داخلی کشور از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است، ادامه این وضعیت را تحمل نخواهیم کرد. در ادامه این اطلاعیه با اشاره به توصیه‌های صورت گرفته به مسئولین و دولت مرکزی و اقلیم عراق و همچنین ساکنین منطقه برای فاصله گرفتن از محل استقرار مراکز و فعالیت تروریست‌ها، تاکید کرده است:

«خلع سلاح و برچیدن بساط تروریست‌ها از تعطیلی مقرها تا اقدام اطمینان‌بخش مقامات اقلیم نسبت به دورسازی تروریست‌های مزدور و جنایتکار از منطقه خواسته مشروع، قانونی و قطعی نیروهای مسلح و ملت عزیز ایران بوده و انتظار است مقامات اقلیم شمال عراق با اقدامات عملی خود، ثبات و امنیت پایدار منطقه را مورد صیانت و پشتیبانی قرار دهند.»

با این حال، زبان‌درازی نوکر ملامسعود صهیونیست در پی این حملات همچنان ادامه دارد و حتی رئیس اقلیم بارزانی‌ها که در شمال عراق بنام خود قبضه کرده‌اند نیز در این مورد دوباره به یاوه‌گویی گفتن روی آورده است. در حالی که قاطبه ساکنان شمال غرب کشور، از آذری، کرد تا لر و لک همه عائله جمهوری اسلامی ایران بوده و امنیت آن‌ها خط قرمز به شمار می‌رود و بدون شک حاضر به بازی در زمین بیگانگان نیستند اما با توجه به نوع واکنش‌ها به حملات روز دوشنبه باید شاهد شروع دور جدیدی از این خرابکاری‌ها و تداوم آن باشیم. به همین دلیل به نظر می‌رسد که نیروی زمینی سپاه باید در کنار موشک باران این منطقه از قدرت نیروی هوایی ارتش هم بهره گرفته و با حدت و شدت کامل مواضع گروهک‌های جدایی‌طلب و بیگانه را منهدم کند تا درسی برای همه باشد. /جعفری

واضح‌ترین تصویر از لحظه حمله سپاه به مواضع گروهک‌های تجزیه‌طلب در کردستان عراق

 

اولین فیلم از عملیات «ربیع ۲» نیروی زمینی سپاه علیه مواضع گروهک‌های تروریست تجزیه طلب در اقیلم کردستان عراق منتشر شد. به گزارش همشهری آنلاین، دومین عملیات گسترده موشکی و پهپادی نیروی زمینی سپاه پاسداران صبح امروز دوشنبه ۲۳ آبان ماه علیه گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب اقلیم شمال عراق انجام شد. در این عملیات یگان‌های موشکی، پهپادی و توپخانه‌ای نیروی زمینی سپاه پاسداران مواضع تروریست‌ها در اقلیم شمال عراق را منهدم کردند.

سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران گفت: بار دیگر تأکید می‌کنم ما در رابطه با امنیت خودمان با هیچکسی تعارف نداریم و چندین بار هم این نکته را اعلام کرده‌ایم. چندین مکان است که من از آن‌ها اسم می‌برم که بدانند ما نسبت به همه آن‌ها اشراف داریم و قبلاً هم به مسئولان اقلیم شمال عراق و دولت مرکزی عراق اسامی آن‌ها را اعلام کرده‌ایم.
اولین فیلم از عملیات نیروی زمینی سپاه علیه گروهک‌های تجزیه‌طلب را مشاهده کنید.
 

جنایات گروه های تروریستی کومله و دموکرات علیه علمای اهل سنت

با پیروزی انقلاب اسلامی و با هدف براندازی نظام، غائله‌های قومی در برخی مناطق کشور ایجاد شد که این موضوع در کردستان تحت هدایت استکبار و مجری‌گری گروهک‌های ضدانقلاب کومله، دموکرات، رزگاری و... پررنگ‌تر از سایر نقاط کشور بود. زنده به گور کردن شهیده ناهید فاتحی‌کرجو، بریدن سر شهیده فرشته باخویشی، شهادت ملاحیدر فهیم و ملامحمد ذبیحی به شیوه‌ای غیرانسانی و شهادت برادران نمکی در نهایت قساوت قلب، زنده به گورکردن شهیده فاطمه اسدی و... تنها نمونه‌های کوچکی از جنایت‌های بزرگ گروهک‌های تروریستی و ملحد کومله و دموکرات در کردستان است. در این میان دفاع از دین، تمامیت ارضی ایران در مقابله با نقشه شوم دشمنان برای تجزیه‌طلبی، جبهه علمای اهل سنت را به یکی از محورهای مهم مبارزه با گروهک‌ها تبدیل کرد. استان کردستان بیش از 5400 شهید تقدیم انقلاب کرده که 54 نفر آنان ماموستاهای دینی بودند و به جرم روشنگری جنایات گروهک‌های ضدانقلاب، همکاری با انقلاب اسلامی و دفاع از کشور و نهضت اسلامی توسط گروهک‌های کومله و دموکرات با فجیع‌ترین شیوه‌ها به شهادت رسیدند. خبرگزاری فارس در گزارشی به نحوه به شهادت رسیدن چند تن از ماموستاهای اهل سنت به دست گروهک کومله پرداخته است.
 

ترور، ماهیت تجزیه‌طلبان

1- «سیدطاها مشایخی» هفتم مرداد ماه 1321 در روستای دادانه سنندج چشم به جهان گشود. او بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور درآمد و به نشر عقاید اسلامی پرداخت. هویت شوم گروهک‌های مختلف را برای مردم آشکار می‌کرد و مردم را از افتادن به دام و دامن آن ملحدان بر حذر می‌داشت. تهدیدهای این گروهک‌ها نتوانست سیدطاها را از مبارزه منصرف کند، چند بار او را به اسارت بردند اما با فشار و تهدید و شکنجه نیز نتوانستند او را وادار به تسلیم کنند و هر بار با اصرار مردم مجبور می‌شدند او را آزاد کنند.

سیدطاها به دلیل همکاری با نیروهای انقلاب اسلامی و روشنگری اذهان مردم در شناساندن ریشه‌های ناپاک گروهک‌ها و افراد ضدانقلاب، در شب 24 مهرماه 66 با شلیک چند گلوله گروهک کومله در خانه‌اش به شهادت رسید و مردم پیکرش را در همان روستا به خاک سپردند.
 

سینه‌ای که با نیزه سوراخ شد

2- ماموستا «ملامحمد ذبیحی» یکی دیگر از شهدایی است که جان خود را در راه دفاع از اسلام و نظام فدا کرد. او در روز ۲۶ دی ماه ۱۳۶۰ نماز صبح را در مسجد اقامه کرد سپس راهی منزل شد، در بین راه متوجه شد برخی افراد ضدانقلاب از گروهک کومله در تعقیب او هستند به همین دلیل مسیرش را به سمت منزل یکی از بستگانش تغییر داد اما منافقین او را تعقیب و دستگیر کردند و به رگبار بستند، یکی از عوامل ضد انقلاب قساوت را از حد گذراند و بر پیکر نیمه جان این شهید بزرگوار رحم نکرد و سرنیزه‌ای در سینه‌اش فرو کرد.

شهید ملامحمد در ۲۵ دی ماه ۱۳۶۰ یکروز پیش از شهادتش و در آخرین خطبه نماز جمعه خود در جمع نمازگزاران چنین گفت: «من کشته می‌شوم و با شما خداحافظی می‌کنم اما دینتان را حفظ کنید، شهادت من حتمی است، اما شما هوشیار باشید! دین خود را حفظ کنید و از تهدید سرسپردگان اجنبی نترسید! بالاخره روزی جمهوری اسلامی می‌آید و بر تمام منطقه حاکمیت می‌یابد و شما را از بند کفر و نفاق نجات خواهد بخشید.»
 

وقتی ملامصطفی را سوزاندند

3- «ملاعلی بیاره‌ای» دیگر ماموستای شهید، سال 1316 در روستای «لیو پایین» از توابع شهرستان مریوان دیده به جهان گشود. وی از سوی قرارگاه رمضان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در داخل خاک عراق به نبرد با دشمنان خدا می‌پرداخت که در نهایت در نوزدهم اسفند 1363 در نوار مرزی شهرستان پاوه بر اثر ترکش خمپاره به شهادت رسید و پیکر پاکش در بهشت محمدی سنندج به خاک سپرده شد.

4- شهید دیگر «ملامصطفی مردوخی» بود که در 25 فروردین ماه 1335 در روستای دزلی سروآباد دیده به جهان گشود. ملامصطفی فرمانده گردان پیشمرگان کرد مسلمان بود، چند روز بیشتر از ازدواجش نگذشته بود که از کرمانشاه به سنندج آمد. شبی در منزل یکی از اقوامش میهمان بود که گروهک‌های ضدانقلاب او را شناسایی کرده بودند. خانه میزبان توسط 28 نفر از اعضای گروهک‌ ضدانقلاب کومله محاصره می‌شود و تهدید آتش‌زدن منزل سبب شد تا ملامصطفی برای جلوگیری از آسیب دیدن افراد آن منزل، خود را تسلیم کند. هرچند عمق کینه ضدانقلاب نسبت به خود را می‌دانست و مطمئن بود رفتنش بی‌بازگشت خواهد بود اما برای حفظ جان دیگران شجاعانه تسلیم شد.

افراد کومله وی را همراه با مدارک و اسلحه‌اش اسیر کردند و هشت شبانه‌روز او را زیر شکنجه و سخت‌ترین فشارها گذاشتند. ضدانقلاب از بیم مردم و یارانش دائم از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر نقل مکان می‌کردند. 26 مهرماه 58، مردم جسد سوخته و شکنجه‌شده‌اش را نزدیک پل سُنته در مسیر سقز - دیواندره یافتند و پیکر این شهید بزرگوار را به زادگاهش «دزلی» بازگردانده و به خاک سپردند.
 

واکنش کاربران فضای مجازی

اعترافاتی که باعث حمله به اقلیم کردستان شد

اعترافاتی که باعث حمله به اقلیم کردستان شد

اعترافاتی که باعث حمله به اقلیم کردستان شد

اعترافاتی که باعث حمله به اقلیم کردستان شد

اعترافاتی که باعث حمله به اقلیم کردستان شد

اعترافاتی که باعث حمله به اقلیم کردستان شد

اعترافاتی که باعث حمله به اقلیم کردستان شد

اعترافاتی که باعث حمله به اقلیم کردستان شد

اعترافاتی که باعث حمله به اقلیم کردستان شد

اعترافاتی که باعث حمله به اقلیم کردستان شد

اعترافاتی که باعث حمله به اقلیم کردستان شد

اعترافاتی که باعث حمله به اقلیم کردستان شد

اعترافاتی که باعث حمله به اقلیم کردستان شد

اعترافاتی که باعث حمله به اقلیم کردستان شد

اعترافاتی که باعث حمله به اقلیم کردستان شد

اعترافاتی که باعث حمله به اقلیم کردستان شد

اعترافاتی که باعث حمله به اقلیم کردستان شد

اعترافاتی که باعث حمله به اقلیم کردستان شد

اعترافاتی که باعث حمله به اقلیم کردستان شد
 

ادامه پاکسازی مرز‌ها

فرمانده نیروی ‌زمینی سپاه: مقر‌های عناصر تجزیه‌طلب را در هر نقطه‌ای که باشد هدف قرار می‌دهیم

مهرماه امسال بود که قرارگاه حمزه سیدالشهدای نیروی زمینی سپاه در چند نوبت مقر گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در منطقه اقلیم کردستان عراق را مورد حملات موشکی و پهپادی قرار داد. این حملات سپاه پس از آن صورت گرفت که گروهک‌های تروریستی از قبیل کومله و حزب دموکرات به بهانه فوت مهسا امینی، اقدام به ایجاد آشوب و ناامنی در کشور کردند. سپاه پاسداران همزمان با انجام این حملات، به مسؤولان عراق و اقلیم کردستان هشدار داد مرزهای خود با ایران را از وجود تروریست‌ها تخلیه کنند. سپاه هشدار داده بود اگر اقدامی در این باره انجام نگیرد، حملات خود به پناهگاه‌های تروریست‌ها را ادامه خواهد داد. از همین رو دور جدید عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب روز گذشته آغاز شد.

سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه در اظهاراتی به ارائه جزئیاتی از این حمله که با پهپاد و موشک انجام شد، پرداخت و گفت: قبل از عملیات ربیع که ششم مهرماه امسال انجام شد ما به طور مرتب به اقلیم شمال عراق و دولت مرکزی عراق هشدار دادیم گروهک‌های تجزیه‌طلبی که در شمال اقلیم عراق هستند و مقرهای مختلفی در منطقه شمال عراق دارند را یا اخراج و خلع سلاح و یا اردوگاه‌نشین کنند اما به هر شکل این اتفاق رخ نداد. وی افزود: گروهک‌های تجزیه‌طلب اقدامات تروریستی خود را هم در داخل ایران از مبدأ عراق انجام دادند و هم در برخی اغتشاشاتی که در منطقه شمال ‌غرب کشور به وقوع ‌پیوست ما جای پای عناصر ضدانقلاب و تجزیه‌طلب که در شمال عراق مقرهای مختلفی داشتند را مشاهده ‌کردیم.

سردار پاکپور با اشاره به عملیات ربیع نیروی زمینی سپاه که 6 مهرماه سال جاری علیه تروریست‌های اقلیم شمال عراق انجام شد، تاکید کرد: عملیات ربیع را در یک حجم گسترده انجام دادیم که مقرهای آنها به طور کامل آسیب دید و تعدادی هم به هلاکت رسیدند. پس از عملیات ربیع هم به طور مرتب با دولت مرکزی عراق و مسؤولان اقلیم شمال عراق ارتباط داشتیم. ارتباط مسؤولان وزارت امور خارجه کشورمان و عناصری که قرار بود با این افراد مذاکره کنند با برگزاری جلساتی جهت خلع سلاح و اخراج گروهک‌های تروریست از شمال عراق برقرار بود و جلسات مختلفی هم وجود داشت. 

وی ادامه داد: آنها هم قول دادند در این جهت گام‌های اساسی برداشته و اقدامات عملی را در محل استقرار تروریست‌ها شاهد باشیم. هم درباره مقرهای تروریست‌ها در حاشیه مرزهای ما و هم مقرهای عمقی آنها که تا ۱۲۰ کیلومتری عمق شمال عراق مستقر هستند، قرار بود اتفاقاتی رخ بدهد و آنها را جمع کنند اما اکنون با گذشت 50 روز از این موضوع هیچ اقدام عملی‌ای صورت نگرفته است. فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره به تاکتیک تروریست‌ها برای مستقر شدن در میان مردم عادی تصریح کرد: تروریست‌ها مقرهایی که در عملیات ربیع منهدم شده بود را تخلیه کرده و در میان جمعیت مستقر شدند.

این موضوعی است که برای امنیت مردم شمال عراق بسیار مهم است. وی افزود: ما برخی مقرهایی که تروریست‌ها در اختیار داشتند و آنچنان در تراکم جمعیتی واقع نشده بودند را امروز - ‌دیروز - با یک برنامه‌ریزی، عملیاتی را علیه آنها انجام دادیم.

سردار پاکپور با بیان اینکه هم دولت مرکزی عراق و هم اقلیم شمال عراق مسؤول امنیت مردم خودشان هستند، بیان کرد: از طرفی هم ما مسؤول امنیت مردم خودمان هستیم و اگر عناصر تجزیه‌طلب و تروریست بخواهند با فرصت در محلی تجهیز شده، تمرین و طرح‌ریزی کنند و از طرف آمریکایی‌ها پشتیبانی شوند و برای اقدامات ضدامنیتی در داخل و اقدامات تروریستی برنامه‌ریزی کنند، همان‌طور که در سنوات قبل هم مطرح کردیم این را برنمی‌تابیم و این مقرها را در هر نقطه‌ای که باشند مورد هدف قرار می‌دهیم.

فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: پس از عملیات ربیع شاهد بودیم در بسیاری از اتفاقاتی که در شمال غرب کشورمان رخ می‌دهد، اینها یا با هدایت یا اعزام تیم‌هایی که برای هدایت اغتشاشگران جهت تخریب اموال عمومی می‌فرستند یا در برخی اقدامات تروریستی که منجر شده به برخی ترورهایی که در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه رخ داده، دست دارند.

عمدتا دستگیری‌هایی که داشتیم از گروه‌های ضدانقلاب و تجزیه‌طلبی هستند که در اقلیم شمال عراق هستند. سردار پاکپور با بیان اینکه ما درباره امنیت خودمان با هیچ کس تعارف نداریم، گفت: بار دیگر تاکید می‌کنم ما در رابطه با امنیت خودمان با هیچ کس تعارف نداریم و چندین بار هم این نکته را اعلام کرده‌ایم. چندین مکان است که من از آنها اسم می‌برم که بدانند ما نسبت به همه آنها اشراف داریم و قبلا هم به مسؤولان اقلیم شمال عراق و دولت مرکزی عراق اسامی آنها را اعلام کرده‌ایم.

وی افزود: منطقه‌ای به نام بکر جو در منطقه سلیمانیه یکی از مناطقی است که پس از اینکه ما مقررهای آنها را منهدم کردیم در این منطقه مستقر شدند. اینجا منطقه‌ای است که جمعیت عادی هم در آن حضور دارد. مردم بکر جو باید این تروریست‌ها را طرد کنند تا امنیت‌شان برقرار شود. فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره به سایر مناطقی که تروریست‌ها در آنجا مستقر هستند، بیان کرد: روستای توپوزآباد دیگر منطقه‌ای است که در کنار این روستا آمده‌اند یک اردوگاه ایجاد کرده‌اند و در آنجا مستقر هستند که حتماً اینها را در عملیات‌های بعدی مورد هدف قرار خواهیم داد. شهر کوی‌ سنجق و روستاهای اطراف آن و قلعه‌ای که تروریست‌ها دارند، همچنین برخی نقاط مانند آزادی و امیریه نقاطی هستند که در آنجا مستقر شده‌اند که مراکز جمعیتی هستند. 

وی با بیان اینکه هدف از حضور تروریست‌ها در میان جمعیت استفاده از مردم عادی به عنوان سپر دفاعی برای خودشان است، تصریح کرد: ما قطعا ملاحظاتی داریم تا مردم بی‌گناه و خانواده‌ها مورد اصابت قرار نگیرند. هم‌اکنون نیز به همه این عزیزان اعلام می‌کنیم ما نمی‌دانیم مناطقی که این افراد حضور دارند خانواده‌ای مستقر هست یا خیر. ما بالاخره برای امنیت خودمان اینها را هدف قرار می‌دهیم.

سردار پاکپور ضمن برشماری سایر نقاط استقرار تروریست‌ها گفت: زرگوییز، گرد چال، جژنه‌کال و پاکشهر جزو مناطقی است که هم روستا هستند و هم جزو مناطق شهری و شهرکی. تروریست‌ها در کنار این روستاها و شهرک‌ها مستقر هستند و ما حتما در عملیات‌های بعدی آنها را مورد هدف قرار می‌دهیم. ما از مردم این روستاها و شهرها می‌خواهیم و تقاضا داریم یا تروریست‌ها را طرد کنند یا اطراف مقرهای آنها حضور نداشته باشند تا دچار آسیب نشوند.

این نکته‌ای است که هم باید مردم منطقه، هم دولت اقلیم شمال عراق و هم دولت مرکزی عراق به آن توجه جدی داشته باشند. فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه ما بنا نداریم حتی خانواده‌های تروریست‌ها دچار آسیب شوند، تاکید کرد: همین‌ها هم باید به شکلی باشد که مقرهای آنها در خانه‌های سازمانی آنها نباشد. اکنون در برخی مناطق شاهد هستیم که تیم‌های ترور این گروهک‌ها در خانه‌های سازمانی مستقر هستند و ما به طور دقیق از جزئیات آنها مطلع هستیم و اینکه در چه منطقه‌ای قرار دارند.

وی افزود: اما به لحاظ ملاحظه‌ای که درباره افراد بی‌گناه و خانواده‌ها داریم از منهدم کردن آنها پرهیز داریم. اما بعداً نمی‌دانیم اینها اطراف‌شان خانواده هست یا نیست و حتماً مورد هدف قرار خواهیم داد. ان‌شاءالله هم مردم منطقه، هم دولت مرکزی عراق و هم دولت اقلیم شمال عراق نسبت به این موضوع حساسیت نشان بدهند و اقداماتی که در جهت امنیت مردم خودشان است را انجام بدهند که اخراج و خلع سلاح این گروهک‌های تجزیه‌طلب و تروریستی از اقلیم شمال عراق است. 

سردار پاکپور با اشاره به جزئیات عملیات دیروز نیروی زمینی سپاه علیه تروریست‌های تجزیه‌طلب اقلیم شمال عراق بیان کرد: ما در این عملیات مقرهایی را هدف قرار دادیم که در جوار جمعیت نبود و مقرهایی بود که در عملیات ربیع برخی جاها مورد اصابت قرار گرفته بود و تروریست‌ها مجددا در آنها مستقر شده بودند که این مقرها را با موشک و پهپادهای انتحاری و رزمی هدف قرار دادیم. همچنین مقرهای حاشیه مرز را هم با توپخانه هدف قرار دادیم. 
 

حمله به تروریست‌ها در عمق 80 کیلومتری اقلیم

سردار محمدتقی اصانلو، فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدای سپاه نیز درباره حمله موشکی و پهپادی روز گذشته سپاه اظهار داشت: ما مقر گروهک‌های تروریستی در اقلیم شمال عراق را تا عمق ۸۰ کیلومتری هدف قرار دادیم. وی بیان کرد: این گروهک‌ها در اغتشاشات اخیر از جمله آتش‌سوزی‌های بانک‌ها، کشته‌سازی‌ها و ورود سلاح‌های جنگی به کشور نقش داشتند. فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدای سپاه تصریح کرد: بعد از عملیات ربیع تعدادی از مسؤولان سیاسی دولت مرکزی و اقلیم شمال عراق به ایران آمدند و جلساتی را با وزیر امور خارجه برگزار کردند.

مسئولان سیاسی دولت مرکزی و اقلیم شمال عراق در این جلسات زمان خواسته بودند تا هر چه سریع‌تر خواسته جمهوری اسلامی ایران را محقق کنند. متأسفانه در این مدتی که فرصت دادیم و حتی بنا به خواسته خودشان تمدید هم شد، اقدام خاصی صورت نگرفت. سردار اصانلو اظهار داشت: آنان به آنچه قول داده بودند عمل نکردند و هیچ مقری از ضدانقلاب و گروه‌های تجزیه‌طلب در مرز تخلیه نشد. مقرهایی هم که قبلا در اقلیم شمال عراق هدف قرار داده بودیم، در جاهای دیگر مستقر شدند که آنها را شناسایی کردیم و امروز هدف قرار دادیم. 
 

سپاه: مقامات اقلیم شمال عراق ثبات و امنیت منطقه را صیانت کنند

سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای درباره حمله موشکی و پهپادی خود به مقر گروهک‌های تجزیه‌طلب، اعلام کرد: در پی تداوم بی‌عملی‌ها و برخی غفلت‌های آشکار و بعضا تعمدی مقامات اقلیم شمال عراق در برخورد با فعالیت‌های گروهک‌های تروریستی ضدانقلاب و ضدایرانی تجزیه‌طلب که سال‌هاست برای توطئه و تعرض علیه ملت ایران در اقلیم لانه کرده‌اند؛ به رغم عملیات ماه گذشته، مجددا تروریست‌ها در صدد تحرک و اقدام برای ایجاد ناامنی در ایران اسلامی برآمده‌اند.

لذا با توجه به شرایط و اشراف اطلاعاتی و برنامه‌ریزی عملیاتی از صبح امروز (دوشنبه) مقرها، مراکز و همچنین معابر حمل و انتقال سلاح و مهمات تروریست‌ها به ایران مورد اصابت عملیات موشکی و پهپادی رزمندگان اسلام قرار گرفت. این اطلاعیه افزوده است: یگان‌های عملیاتی قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه این عملیات را پس از هشدار‌های مجدد در جلسات دیپلماتیک و امنیتی مشترک اخیر مبنی بر تعطیلی اردوگاه‌ها، خلع سلاح و اخراج گروهک‌ها از منطقه و تاکید بر عدم بر هم خوردن امنیت و آرامش مردم شمال عراق و متاسفانه عدم مشاهده اقدام عملی و عینی موثر از طرف مقابل، آغاز کردند.

این اطلاعیه با تاکید بر اینکه «در عین حال اشرار و تروریست‌های مزدور استکبار جهانی همچنان به شرارت‌های مسلحانه علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه داده‌اند»، تصریح کرده است: از آنجا که امنیت مرزی و داخلی کشور از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است، ادامه این وضعیت را تحمل نخواهیم کرد.

روابط عمومی کل سپاه در ادامه این اطلاعیه با اشاره به توصیه‌های صورت گرفته به مسئولان و دولت مرکزی و اقلیم عراق و همچنین ساکنان منطقه برای فاصله گرفتن از محل استقرار مراکز و فعالیت تروریست‌ها، تاکید کرده است: خلع سلاح و برچیدن بساط تروریست‌ها از تعطیلی مقرها تا اقدام اطمینان‌بخش مقامات اقلیم نسبت به دور‌سازی تروریست‌های مزدور و جنایتکار از منطقه خواسته مشروع، قانونی و قطعی نیروهای مسلح و ملت عزیز ایران بوده و انتظار است مقامات اقلیم شمال عراق با اقدامات عملی خود، ثبات و امنیت پایدار منطقه را مورد صیانت و پشتیبانی قرار دهند.

این اطلاعیه در پایان تاکید کرده است: بار دیگر از مسؤولان دولت مرکزی و اقلیم شمال عراق می‌خواهیم در راستای حفظ حسن همجواری و برقراری امنیت مرزهای مشترک 2 کشور نسبت به تعهدات خود در قبال جمهوری اسلامی ایران عمل کنند تا از وارد آمدن خسارات بیشتر به مردم 2 کشور و برهم خوردن آرامش و امنیت به واسطه حضور تروریست‌ها در منطقه جلوگیری به عمل آید./وطن امروز
 

متکی: در بمباران دیگر مراکز تروریست‌ها در شمال عراق تردید نمی‌کنیم

اعترافاتی که باعث حمله به اقلیم کردستان شد

وزیر خارجه اسبق ایران در سخنانی با اشاره به حملات موشکی اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مراکز تروریست‌ها در شمال عراق تاکید کرد که ایران در بمباران مراکز دیگر که احتمالا مشکلاتی را ایجاد کنند، تردید نخواهد کرد. به گزارش همشهری، «منوچهر متکی» وزیر امور خارجه اسبق ایران روز سه‌شنبه در سخنانی گفت اگر برخی گروه‌های تروریستی در منطقه کردستان عراق حضور دارند، باید خلع سلاح شوند.

وی با اشاره به حملات موشکی اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر گروه‌های تروریستی در شمال عراق گفت: «مراکز آموزشی (گروه‌های تروریستی) در کردستان عراق به طور کامل منهدم شده است و ما در بمباران مراکز دیگر که احتمالا مشکلاتی را برای ما ایجاد کنند، تردید نخواهیم کرد». وزیر خارجه اسبق ایران گفت: «دولت (مرکزی) عراق از مواضع ایران آگاه بوده و طرفی که باید پیام ما را دریافت کند، حکومت منطقه کردستان عراق است».

متکی اضافه کرد: «گروه‌های تروریستی در کردستان عراق به دنبال تجزیه طلبی در عراق، سوریه و دیگر مناطق و در نتیجه ایجاد گسستگی در جهان اسلام هستند». روابط عمومی کل سپاه روز دوشنبه از عملیات موشکی و پهپادی نیروی زمینی سپاه علیه مقرها و مراکز تروریست های تجزیه طلب ضدایرانی در اقلیم شمال عراق خبر داد.

سپاه پاسداران در بیانیه خود درباره این عملیات ضدتروریستی تأکید کرد: « خلع سلاح و برچیدن بساط تروریست‌ها از تعطیلی مقرها تا اقدام اطمینان‌بخش مقامات اقلیم نسبت به دورسازی تروریست‌های مزدور و جنایتکار از منطقه خواسته مشروع، قانونی و قطعی نیروهای مسلح و ملت عزیز ایران بوده است».

این اطلاعیه در پایان تاکید کرده است: «بار دیگر از مسئولین دولت مرکزی و اقلیم شمال عراق می‌خواهیم در راستای حفظ حسن همجواری و برقراری امنیت مرزهای مشترک دو کشور نسبت به تعهدات خود در قبال جمهوری اسلامی ایران عمل کنند تا از وارد آمدن خسارات بیشتر به مردم دو کشور و برهم خوردن آرامش و امنیت به واسطه حضور تروریست‌ها در منطقه جلوگیری به عمل آید.
 

واکنش بغداد به حملات سپاه به مواضع تروریست ها در اقلیم کردستان | محکوم می‌کنیم...

وزارت خارجه عراق به حملات امروز ایران به مواضع تروریست ها در اقلیم کردستان عراق واکنش نشان داد. به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سایت رسمی وزارت خارجه عراق، این وزارت در بیانیه ای ضمن محکومیت این حملات، مدعی شد که این اقدامات یکجانبه و خصمانه عاملی برای ایجاد ثبات نخواهد بود و پیش از این نیز در مواضعی اعلام کردیم که این‌ تعرض آشکار به حاکمیت عراق و امنیت شهروندان آن تهدیدی مداوم به شمار می رود و منجر به افزایش تنش در منطقه می شود. 

وزارت خارجه عراق در ادامه بیانیه خود تاکید کرد که در راستای حفظ حاکمیت عراق و امنیت مردم این کشور، اقدامات دیپلماتیک در سطوح بالا را اتخاذ خواهد کرد. بر اساس این گزارش، سپاه پاسداران امروز (دوشنبه) به مقرهای احزاب تروریستی در اقلیم شمال عراق به صورت موشکی و پهپادی حمله کرد. در این حملات که به صورت پهپادی و موشکی صورت گرفت، مواضع این گروهک‌ها هدف قرار گرفت. این چندمین مرحله از حمله علیه مواضع این گروهک‌های تروریستی در شمال عراق است.

فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدای سپاه اعلام کرد که حملات به اقلیم کردستان عراق تا خلع سلاح گروه‌های تروریستی ادامه خواهد یافت.  فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدای سپاه در بیان جزئیات جدید از عملیات سپاه به مقر تروریست‌ها در اقلیم شمال عراق گفت: تا عمق 80 کیلومتری در اقلیم کردستان عراق را هدف قرار دادیم.

وی افزود: افراد این گروهک ها حضور در اغتشاشات اخیر، حمله به بانک ها، پروژه کشته سازی و ورود سلاح های جنگی به کشور در کارنامه خود داشتند. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در این خصوص گفت: اقدام نظامی ایران علیه گروه‌های تروریست مسلح تجزیه طلبی که از خاک دولت عراق و اقلیم کردستان عراق برای نقض حاکمیت ایران و نقض امنیت مرزی ایران و سلب امنیت شهروندان ایرانی استفاده و اقدام می‌کنند، اقدامی کاملا قانونی است. وی تاکید کرد: دولت عراق  بر اساس قواعد بین‌المللی و مناسبات دو کشور همسایه برای جلوگیری از این اقدامات تروریستی مسئولیت دارد و باید به مسئولیت خود در این زمینه عمل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اقدام ایران در سرکوب این گروه‌ها پس از آن صورت گرفت که همه مسیرهای قانونی هم در چارچوب دوجانبه و هم سازمان ملل طی شد. یادداشت‌های ایران به طرف عراقی در سازمان ملل به ثبت رسید و شواهد متقنی به دولت عراق داده شد و توافقاتی با دولت عراق صورت گرفت که حاکمیت خود را توسعه دهد و مناطق مرزی را کنترل کند. توافقات دوجانبه‌ای نیز  با مقامات کردستان عراق صورت گرفت که از خاک اقلیم تعرضات علیه ایران صورت نگیرد. اقدام ایران پس از آن صورت گرفت که دولت عراق و اقلیم در انجام تعهداتشان موفق و ملتزم نبودند. 

کنعانی در همین چارچوب تاکید کرد: اقدام ایران برای حمایت از امنیت خود و امنیت شهروندانش مشروع،‌ قانونی و مبتنی بر قوانین بین‌المللی است. وی همچنین اظهار کرد: ایران بارها تاکید کرده است که نسبت به امنیت سرزمینی خود و فعالیت گروه‌های تجزیه طلب در این منطقه سکوت نخواهد کرد و مبتنی بر قوانین بین‌المللی از امنیت خود و شهروندانش دفاع خواهد کرد و این اقدام نیز در همین چارچوب صورت گرفته است.
 

واکنش رئیس اقلیم کردستان

اعترافاتی که باعث حمله به اقلیم کردستان شد

نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در اظهاراتی در واکنش به حملات موشکی و پهپادی ایران به مواضع تروریست‌ها گفت که اقلیم کردستان نمی‌خواهد خطری برای همسایگان باشد بلکه می‌خواهد عامل ثبات در منطقه باشد. وی در عین حال با ابراز تأسف نسبت به حمله انجام شده علیه تروریست‌ها در منطقه کوی سنجق و برخی مناطق مرزی از دولت عراق خواست تا آنچه وی تحت عنوان «تخلفات» یاد کرده را پایان دهد. این صحبت‌ها در حالی است که گروهک‌های تجزیه‌طلب حاضر در اقلیم، اقدامات تروریستی در ایران را در این منطقه طراحی کرده و همچنین در اغتشاشات و ناامنی‌های اخیر در شمال غرب کشور دست دارند.

دستگیری‌های انجام شده در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد بسیاری از خرابکاران از گروه‌های ضدانقلاب و تجزیه طلبی هستند که در اقلیم شمال عراق حضور داشته‌اند. دولت عراق و مقامات اقلیم می‌توانند با خلع سلاح و طرد گروه‌های تروریستی ضدایرانی که درصدد ناامن‌سازی ایران هستند ریشه این مشکلات را از بین ببرند و در جهت حفظ حسن همجواری و برقراری امنیت مرزهای مشترک دو کشور نسبت به تعهدات خود در قبال جمهوری اسلامی ایران عمل کنند تا از وارد آمدن خسارات بیشتر به مردم دو کشور و برهم خوردن آرامش و امنیت به واسطه حضور تروریست‌ها در منطقه جلوگیری به عمل آید.
 

واکنش واشنگتن به حملات ایران به مواضع تروریست‌ها در کردستان عراق

سفیر واشنگتن در بغداد گفت که کشورش حملات ایران به اقلیم کردستان عراق را محکوم می‌کند. به گزارش همشهری آنلاین، آلینا رومانوسکی، سفیر آمریکا در بغداد در صفحه توییتر خود نوشت که واشنگتن حملات موشکی و پهپادی ایران به اقلیم کردستان عراق (مواضع تروریست ها) را به شدت محکوم می کند. وی نوشت که آمریکا ایران را به توقف حملات علیه همسایه‌اش عراق و ملت این کشور دعوت می‌کند. سفیر آمریکا همچنین نوشت که کشورش در کنار دولت بغداد و اقلیم کردستان می ایستد و نقض حاکمیت عراق را محکوم می کند.
 

واکنش عربستان درباره حمله سپاه به مقر گروهک‌ها در شمال عراق

اعترافاتی که باعث حمله به اقلیم کردستان شد 

وزارت خارجه عربستان به حملات روز گذشته ایران به مواضع تروریست‌ها واکنش نشان داد. خبرگزاری رسمی عربستان(واس) نوشت: وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور حملات ایران به منطقه کویسنجق در اقلیم کردستان عراق (مواضع تروریست‌ها) را به شدت محکوم می‌کند. وزارت خارجه سعودی تاکید کرد که هرگونه اقدامی که منجر به تهدید حاکمیت، امنیت و ثبات عراق می‌شود را نمی‌پذیرد.
 

واکنش اتحادیه اروپا به حملات سپاه به مواضع گروه‌های تروریستی در شمال عراق

اتحادیه اروپا با حمایت از گروههای تروریستی در شمال عراق، حملات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این تروریستها را محکوم کرد. به گزارش همشهری آنلاین، اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای با حمایت از تروریستها مستقر در اقلیم کردستان عراق، حملات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع گروه‌های تروریستی در منطقه کردستان عراق را محکوم کرد.

براساس گزارش خبرگزرای اسپوتنیک، اتحادیه اروپا مدعی شده است که حملات ایران به این گروهها، حاکمیت بغداد را نقض کرده است. بیانیه اتحادیه اروپا یک روز بعد از واکنش آمریکا به این حملات منتشر شده است. «آلینا رومانوفسکی» سفیر ایالات متحده آمریکا در عراق روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایالات متحده، جدیدترین حمله پهپادی و موشکی در منطقه کردستان را محکوم می‌کند و از ایران می‌خواهد که حمله به همسایه و مردم عراق را متوقف کند».

روابط عمومی کل سپاه روز دوشنبه از عملیات موشکی و پهپادی نیروی زمینی سپاه علیه مقرها و مراکز تروریست های تجزیه طلب ضدایرانی در اقلیم شمال عراق خبر داد. سپاه پاسداران در بیانیه خود درباره این عملیات ضدتروریستی تأکید کرد: «خلع سلاح و برچیدن بساط تروریست‌ها از تعطیلی مقرها تا اقدام اطمینان‌بخش مقامات اقلیم نسبت به دورسازی تروریست‌های مزدور و جنایتکار از منطقه خواسته مشروع، قانونی و قطعی نیروهای مسلح و ملت عزیز ایران بوده است».

این اطلاعیه در پایان تاکید کرده است: «بار دیگر از مسئولین دولت مرکزی و اقلیم شمال عراق می‌خواهیم در راستای حفظ حسن همجواری و برقراری امنیت مرزهای مشترک دو کشور نسبت به تعهدات خود در قبال جمهوری اسلامی ایران عمل کنند تا از وارد آمدن خسارات بیشتر به مردم دو کشور و برهم خوردن آرامش و امنیت به واسطه حضور تروریست‌ها در منطقه جلوگیری به عمل آید.

نسخه چاپی