مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز
دیگر همه بارها به دوش مردمی است که معنای وطن و تعلق به خاک را می فهمند. بدون آنکه تکیه ای به بی وطن ها داشته باشند باید کشورشان را به سمت قله های پیشرفت و سعادت هدایت کنند. بی وطن ها ارزشی ندارند چون وطن ندارند، بی وطن ها کارکردی ندارند چون تعلقی ندارند، بی وطن ها جهتی ندارند چون مقصد ندارند، بی وطن ها اراده ای ندارند چون همت و غیرتی ندارند، بی وطن ها تکیه گاهی ندارند چون خاشاک روی آب هستند، خلاصه اینکه بی وطن بودن مساویست با هیچ بودن...

بازی ایران و امریکا با باخت تیم ملی مان تمام شد. سه بازی در زیر سنگین ترین فشارهای روانی و معنوی در سلامت کامل انجام شد که اگر بخواهیم پیروزی میدان را بیشترین گل زننده بدانیم باز هم تیم ملی ایران بیشترین گل را زد. در واقع غیور مردان ایران گل کاشتند اگر گل نزدند. درس آموز شدند و تجربه گران قیمتی را برای هموطنان خود ایجاد کردند. البته این افزایش تجربه برای خود آنها هم بود.

بسیاری از ورزشکاران، هنرمندان، فعالان سیاسی، فرهنگی، علمی، مسئولانی که سرشان گرم حواشی است و همه کسانی که مسائل این روزها را طوری دیگر می دیدند و دوست و دشمن خود را نشناختند هم چیزهای زیادی فهمیدند. فهمیدند که از حرف های رنگارنگ و لعاب دار تا عمل، فرسنگ ها فاصله است. فهمیدند نمی توانند به باد تکیه کنند و قدرت فکری خود را نادیده گرفته و آن را در اختیار دیگران قرار بدهند. فهمیدند اگر بخواهند دنباله روی سیاست بازان و وطن فروشان باشند نه تنها نمی توانند وطن خود را رشد دهند بلکه زودتر از هرچه که فکرش را می کنند به بی وطنی نزدیک می شوند . عامل فروپاشی می شوند.

اتفاقات، سخنان، مواضع و جهت گیری های این دو ماه اخیر چراغ راه آینده کسانی شد که می توانند برای کشورشان نقش آفرینی کنند. قدرت دارند در کنار مردم به بالاترین جایگاه، با سالم ترین کارنامه برسند. می توانند در کشور خود، برای نسل فعلی و نسل های آینده خود مبارزه کنند. می توانند افتخار نسل ها باشند و الگویی برای کودکانی که به آنان خیره شدند و شادی، رشد، توسعه، رفاه، امنیت، عدالت و شادی را استمداد می کنند. فهمیدند که باید بمانند، بدانند و تلاش کنند تا نسل های فعلی و آینده به هیبت پوشالی دیگران حسرت نخورند و از این توهم که نمی توانند، نمی دانند، قدرتش را ندارند یا همیشه باید در لایه های زیرین توسعه باشند فاصله بگیرند و از آن به کلی دور شوند.

به هر تقدیر ما باید از کسانی که به جریانات و اتفاقات فکر کردند و سره را از ناسره جدا کردند تا بتوانند بایستند تا بتوانند بجنگند تا بتوانند سربلندی را تقدیم مردمشان کنند متشکریم. از کسانی که در میدان جنگ روانی محکم ایستادند و قدمی به عقب نگذاشتند و از میدان مبارزه پا پس نکشیدند متشکریم. ما به غیرت همه کسانی که برای مردم و برای کشورشان ایستادند و عامل وحدت، سربلندی و شادمانی شدند می بالیم. پس به امید روزهایی روشن تر از این روزها در کنار یکدیگر می مانیم.
 

نگاه های تکنیکی

باخت از ترس باخت

فوتبال ما فقط یک قدم تا تحقق رویای بزرگ خود فاصله داشت اما این بار 8 آذر 1401 همانند 8 آذر سال 76 برای فوتبال ما پیام‌آور شادی نبود و تیم کارلوس کی‌روش درحالی‌که فقط به یک مساوی نیاز داشت تا به جمع 16 تیم برتر دنیا راه پیدا کند با نمایشی نه‌چندان خوب مغلوب آمریکا شد و بهترین شانس تاریخ فوتبال ما برای صعود در جام‌جهانی به‌راحتی از دست رفت.
 
عملکرد عالی تیم ما برابر ولز امیدواری زیادی پیش از این دیدار ایجاد کرده بود که سرمربی پرتغالی که متخصص بازی‌های بسته و تدافعی است می‌تواند به‌خوبی از عهده ماموریتش در این دیدار برآید، اما روند بازی سرنوشت دیگری را برای ما رقم زد تا این امیدواری در پایان مسابقه جای خود را به یأس بدهد.
 
شاگردان کی‌روش در حالی بازی را آغاز کردند که نسبت به دیدار برابر ولز تنها یک تغییر در تیم ما دیده می‌شد که آن هم بازگشت علیرضا بیرانوند به ترکیب اصلی پس از مصدومیتی بود که در دیدار برابر انگلیس نصیبش شد. مرد پرتغالی که تیمش در بازی قبلی نمایش خوبی داشت و برد دلچسبی را کسب کرده بود ترجیح داد به ترکیب تیم برنده دست نزند اما استراتژی و روش تیمش را کاملا تغییر داده بود و به نظر می‌رسید توصیه اولش به همه بازیکنان مراقبت از دروازه خودی بود تا حداقل امتیاز این مسابقه به حساب تیم ایران واریز شده و بتوانیم شانس خوبی برای صعود داشته باشیم.
 
آمریکایی‌ها از همان ابتدای مسابقه تلاش زیادی برای باز کردن دروازه ایران داشتند چراکه تنها راه برای صعود این تیم کسب سه امتیاز این دیدار بود. به همین دلیل آنها کنترل بازی را در دست گرفتند و تلاش داشتند با دور زدن مدافعان کناری تیم ایران حملات خود را روی دروازه بیرانوند طراحی کنند.
 
آمار 30 دقیقه ابتدایی بازی به‌خوبی نشان‌دهنده روند بازی بود. جایی که تیم آمریکا 6 موقعیت گل روی دروازه ما ایجاد کرده بود اما مهاجمان ایران هیچ خطری به وجود نیاورده بودند. در دقیقه 38 ایده‌های گرگ برهالتر بالاخره نتیجه داد و کریستین پولسیچ روی پاس سرجینیو دست گل نخست بازی را برای یانکی‌ها زد.
 
در اواخر نیمه نخست هم با مصدومیت میلاد محمدی، علی کریمی جانشین او شد تا حاج‌صفی از هافبک وسط به دفاع چپ منتقل شود. نهایتا تیم ایران در این نیمه نتوانست خطر چندانی روی دروازه آمریکایی‌ها ایجاد کند و با شکست به رختکن رفت.
 
در شروع نیمه دوم سامان قدوس جانشین سردار آزمون شد که در نیمه نخست فروغ همیشگی را نداشت و مشخص بود که پس از مصدومیتش هنوز به شرایط مطلوب نرسیده است. با این تغییر شرایط تیم ما در فاز هجومی به‌مراتب بهتر شد و نخستین موقعیت جدی یوزها هم در دقیقه 51 و با ضربه سر خطرناک قدوس به دست آمد.
 
در بازی همزمان این گروه هم انگلیسی‌ها که نیمه نخست را با تساوی بدون گل برابر ولز به پایان برده بودند در شروع نیمه دوم گلزنی را آغاز کردند و دو بار دروازه حریف را باز کردند تا مشخص شود تیم ما با کسب یک تساوی قطعا می‌تواند حریف هلند در دور یک‌هشتم نهایی شود.
 
هرچه از زمان بازی سپری می‌شد استرس تیم ما بیشتر می‌شد اما کمتر موقعیتی خوب روی دروازه آمریکایی‌ها ایجاد می‌کردیم، حتی دو تعویض تهاجمی کی‌روش در دقیقه 71 و ورود ترابی و جلالی به‌جای نوراللهی و حاج‌صفی هم چندان روند رو به جلوی تیم ایران را تقویت نکرد.
 
چند دقیقه بعد نوبت به کریم انصاری‌فرد رسید که به‌جای قلی‌زاده راهی زمین شود تا شاید همانند دیدار آخر گروهی 4 سال پیش ما در روسیه و مصاف با پرتغال با کمک تجربه او بتوانیم به گل تساوی رسیده و از حذف فرار کنیم.
 
در 10 دقیقه پایانی و همچنین 9 دقیقه وقت تلف‌شده که داور اعلام کرد، ستاره‌های فوتبال ما به‌هیچ‌وجه نتوانستند حتی گوشه‌ای از نمایش درخشان خود برابر ولز را تکرار کنند و درنهایت همان یک گل کافی بود تا آمریکایی‌ها بعد از انگلیسی که سه بار دروازه ولز را باز کرد راهی دور حذفی شده و حریف هلند شوند. سه‌شیرها هم در بازی بعدی خود حریف سنگال شدند.
 

نیم قدم تا صعود!

تیم‌ملی فوتبال ایران نتیجه را به تیم‌ملی فوتبال آمریکا واگذار کرد و از صعود به مرحله یک هشتم نهایی مسابقات جام‌جهانی بازماند اما غیرت بازیکنان تیم‌ملی کشورمان در این تورنمنت تحسین برانگیز بود. تنها و تنها یک گل فاصله ما با تاریخ‌سازی جهانی بود اما این بار نه شانس بازی قبل را داشتیم و نه بچه‌های‌مان دقت نواختن در ضربه نهایی را داشتند. این بار تقابل تیم‌های ملی فوتبال ایران و آمریکا برخلاف 24 سال قبل بر وفق مراد ما نبود.

وقتی خبر شکست پر گل ولز مقابل  انگلستان به ورزشگاه الثمامه مخابره شد، شاگردان کی‌روش می‌دانستند که تنها محتاج یک گل هستند. تیم‌ملی آمریکا که در نیمه اول یک گل به ایران ‌زده بود، در نیمه دوم کاملا عقب کشید اما گویا تیم ما همه شانس و دقتش را در همان رختکن بازی با ولز جا گذاشته بود.

در نیمه دوم یک گل می‌خواستیم تا با تساوی به عنوان تیم دوم از گروه دوم مسابقات صعود کنیم اما آن یک گل با وجود نمایش قابل قبول بچه‌ها‌ زده نشد. سامان قدوس بهترین شانس ایران را برای به تساوی کشاندن بازی به دست آورد اما ضربه محکم و کات‌دار او با فاصله کمی به بیرون رفت تا آه از نهاد 85 میلیون ایرانی برخیزد. 

ضربه سر مرتضی پورعلی‌گنجی و همچنین صحنه مشکوک به پنالتی روی مهدی طارمی از دیگر موقعیت‌های حساس ما بود اما هیچ‌یک به بار ننشست. هواداران ایرانی در ورزشگاه، یکصدا بیش از 100 دقیقه ملی‌پوشان ایران را تشویق کردند و لحظه‌ای پا پس نکشیدند اما یک وقت‌هایی در فوتبال، قرار نیست حق به حقدار برسد و دیشب دقیقا چنین شبی برای ما بود. یک گل فاصله ما با خوشبختی و نخستین صعودمان از مرحله گروهی تاریخ جام جهانی بود اما خستگی بیش از اندازه بازیکنان اصلی مقابل ولز، مانع از تحقق این رویا شد.

در انتهای بازی، تماشاگران ایرانی حاضر در ورزشگاه، یکصدا تیم‌ملی را فراخواندند و با تشویق آنها رضایت خود را از عملکردشان نشان دادند. تیمی که در بازی نخست مقابل انگلستان 6 گل دریافت کرده بود، کمتر کسی چنین پایانی را برایش متصور بود اما شاگردان کارلوس کی‌روش با همه توان خود به بازی‌ها برگشتند و تاریخ را به گونه‌ای رقم زدند که برای صعود تنها محتاج  یک امتیاز شوند اما دریغ و افسوس که دست‌مان از رسیدن به آن تک امتیاز کوتاه ماند تا با 3 امتیاز به عنوان تیم سوم گروه B به کارمان در جام‌جهانی 2022 قطر خاتمه دهیم.

کارلوس کی‌روش سرمربی تیم‌ملی فوتبال کشورمان در پایان این مسابقه گفت: در نیمه دوم باید گل می‌زدیم اما این اتفاق رخ نداد و رویای ما کامل نشد. از حالا باید به گام بعدی با ایران فکر کرد. کی‌روش افزود: نیمه اول را باید به تیم آمریکا اختصاص دهیم اما نیمه دوم کامل برای تیم ایران بود.
 

نظرات کاربران فضای مجازی

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز

مبارزه ای عبرت آموز در مستطیل سبز


گزارش کامل از حاشیه‌های بازی ایران-آمریکا

تیم‌های ملی ایران و آمریکا از ساعت ۲۲:۳۰ امشب (سه‌شنبه) به مصاف هم رفته‌اند. این دیدار با حاشیه‌های همراه بوده است. تیم‌های ملی فوتبال ایران و آمریکا سه‌شنبه شب در چارچوب دور سوم مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در گروه A به مصاف هم رفتند. این دیدار که از ساعت ۲۲:۳۰ شروع شد با شکست یک بر صفر ایران به پایان رسید.

حواشی این دیدار به شرح زیر است:
بازیکنان تیم‌ملی فوتبال ایران سرود جمهوری اسلامی ایران را در حضور تماشاگران ایرانی هم‌خوانی کردند. هنگام ورود بازیکنان دو تیم ایران و آمریکا به زمین، تماشاگران هر دو تیم از جای برخواستند و جیغ و سوت زدند. علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران در این دیدار محافظ صورت خود را نزده است. او به علت مصدومیت در بازی ایران و انگلیس از ناحیه بینی، این ماسک را استفاده می‌کرد.

کارلوس کی‌روش که سابقه مربیگری در اسپانیا را دارد، با متئو لاهوز، داور اسپانیایی این دیدار خوش و بش کرد. سرمربی تیم ملی ایران در این دیدار توپ فوتبال کوچکی به اندازه توپ تنیس را در دستانش گرفته است. بازیکنان تیم ملی ایران قبل از شروع بازی همدیگر را در آغوش کشیدند و حلقه اتحاد تشکیل دادند و برای موفقیت در این دیدار هم‌قسم شدند.

تماشاگران ایرانی حاضر در ورزشگاه الثمامه با تشویق‌هایشان و ندای "ایران، ایران" جو این ورزشگاه را در اختیار گرفته‌اند. پاس اشتباه رامین رضاییان هنگام ضد حمله، باعث ناراحتی کی‌روش از دست این بازیکن شد. کارلوس کی‌روش از دقیقه ۱۸ به سامان قدوس و مهدی ترابی دستور داد بدن خود را گرم کنند تا در صورت لزوم وارد زمین شوند.

همزمان با بازیکنان درون زمین، هواداران هم بر سر برتری در کنترل جو ورزشگاه با هم رقابت دارند. کی‌روش از ابتدای بازی به طور مرتب با راجر ده‌سا، دستیار اول خود در حال گفت‌وگو است. در دقایقی از بازی هم مارکار آقاجانیان کنار خط آمد. کی‌روش به طور مرتب سعی دارد نکاتی را هنگام دفاع به بازیکنانش گوشزد کند.

تا دقیقه تا دقیقه ۳۰؛
دو اشتباه سعید عزت‌اللهی در انتقال توپ باعث شد کی‌روش از روی کلافگی دستان خود را دور سرش حلقه کند. هواداران ایرانی روی سکوهای مختلف در حال سر دادن شعارهای مختلف هستند و هماهنگی لازم را برای شکل دادن یک شعار واحد ندارند.

دفع توپ علی‌ قلی‌زاده روی حمله آمریکا با تشویق کارلوس کی‌روش همراه بود. در حالی که بازیکنان تیم ملی برای دفع کرنر داخل محوطه جریمه ایران جمع شده بودند، کی‌روش به قلی زاده گفت جلوتر برود و مدافعان آمریکا را با خود عقب ببرد. مهار توپ وه‌آ از سوی بیرانوند با هیجان زده شدن کی‌روش همراه شد و او مشت‌های خود را گره کرد. ارسال بلند توپ توسط سیدمجید حسینی و لو رفتن آن با دستور کی‌روش برای بازی روی زمین همراه بود.

تا دقیقه ۴۰؛
کی‌روش برای خروج تیم ملی از فاز دفاعی، مهدی طارمی را به کنار زمین فراخواند و نکاتی را به او گفت و طارمی هم این مساله را به احسان حاج‌صفی منتقل کرد که در ابتدا با سردرگمی این بازیکن همراه بود.

هنگام مصدومیت نوراللهی، کی‌روش عزت‌اللهی و رضاییان را هم به کنار زمین فراخواند و نکاتی را به این دو بازیکن گوشزد کرد. از دست دادن توپ توسط سرجینیو دست و اهدای توپ به ایران، با حسرت گرگ برهالتر همراه بود. کارلوس کی‌روش و دستیارانش با عصبانیت و کلافگی سعی داشتند نکته‌ای را به احسان حاج‌صفی کاپیتان تیم ملی بگویند ولی او به خوبی متوجه این مساله نمی‌شد.

کریستین پولیشیچ در دقیقه ۳۹ برای تیم ملی آمریکا گلزنی کرد اما هنگام باز کردن دروازه ایران، با علیرضا بیرانوند برخوردی داشت که منجر به مصدومیت او شد و به همین دلیل بازیکنان تیم ملی آمریکا هم خوشحالی نکردند. این مساله با تعلل سیستم صوتی ورزشگاه در اعلام گل تیم ملی آمریکا هم همراه بود. کارلوس کی‌روش بعد از گلزنی آمریکا، با دو، سه بازیکن تیم ملی صحبت کرد و در نهایت کت خود را از تن در آورد.

تا پایان نیمه اول؛
تایلر آدامز، کاپیتان تیم ملی آمریکا اولین بازیکنی بود که در این دیدار کارت زرد گرفت. او روی احسان حاج‌صفی، کاپیتان تیم ملی ایران خطا کرد. با تعویض میلاد محمدی که هنگام یکی از حملات تیم ملی مصدوم شده بود، علی کریمی وارد زمین شد و در پست هافبک قرار گرفت تا احسان حاج‌صفی جای او را در زمین بگیرد. تقابل آنتونی رابینسون، دفاع چپ آمریکا و رامین رضاییان، دفاع راست ایران منجر به درگیری مختصر بین این دو شد که با ورود متئو لاهوز به این موضوع، هر دو بازیکن با همدیگر دست دادند.

اشتباه رامین رضاییان در انتقال و دفع توپ، با انتقاد کی‌روش از این بازیکن همراه بود و رضاییان هم با تکان دادن سر خود این مساله را پذیرفت. تیموتی وه‌آ، در وقت‌های تلف شده بازی دروازه ایران را برای دومین بار باز کرد که آفساید اعلام شدن این گل از سوی کمک داور دوم، با خوشحالی هواداران ایرانی همراه بود.

استراحت بین دو نیمه؛
امیرفرشاد تفکری، رئیس هیات فوتبال یزد نماینده ایران برای شعار دادن بین دو نیمه بازی است! در اواسط تمام دیدارهای جام جهانی یک نماینده از هر کشور با میکروفن موجود در کنار زمین شعار می‌دهند که از ایران تفکری انتخاب شده است. سامان قدوس، هافبک لژیونر تیم ملی ایران در نیمه دوم به جای سردار آزمون وارد زمین شد. تصاویر تلویزیونی داخل ورزشگاه، آفساید بودن گل تیموتی وه‌آ در اواخر نیمه اول را ثابت کرد.

نیمه دوم؛
ضربه سر سامان قدوس از مقابل محوطه شش قدم آمریکا که با اختلاف از بالای دروازه به بیرون رفت و با حسرت هواداران ایرانی همراه بود. هواداران ایرانی با شروع نیمه دوم پر از انرژی شده‌اند و تیم ملی را برای زدن گل تساوی مقابل آمریکا تشویق می‌کنند.

اعتراض کادر فنی تیم ملی ایران به آفساید اعلام شدن موقعیت مهدی طارمی، با دخالت کارلوس کی‌روش همراه بود و به دستیارانش گفت آرام باشند و روی صندلی‌های خود بنشینند. تشویق همزمان و مستمر تیم ملی ایران توسط تماشاگران با تشکر کارلوس کی‌روش از آن‌ها همراه بود. کارلوس کی‌روش هنگام توجیه کردن ترابی برای ورود به زمین، این بازیکن را بوسید و او را بغل کرد تا با روحیه بیشتری آماده ورود به زمین شود.

با خروج احسان حاج‌صفی از زمین و نبود بازیکنانی مانند جهانبخش و انصاری‌فرد، مهدی طارمی بازوبند کاپیتانی ایران را برای اولین بار در جام جهانی به بازو بست. با ورود کریم انصاری‌فرد به زمین، مهدی طارمی بازوبند کاپیتانی را در اختیار این مهاجم باتجربه تیم ملی ایران قرار داد. طارمی فقط برای دقایقی عهده دار این بازوبند بود. رامین رضاییان در دقیقه ۸۱ قصد داشت ضربه ایستگاهی را از سمت چپ به روی دروازه آمریکا ارسال کند که کی‌روش مانع این کار شد و به او گفت در پست خود قرار بگیرد.

هواداران ایرانی به طور یک صدا "VAR ،VAR" فریاد می‌زدند تا شاید متئو لاهوز، داور اسپانیایی را برای استفاده از این سیستم مجاب کنند. محمدحسین کنعانی‌زادگان، مدافع تیم ملی به علت اعتراض به تصمیم داور از سوی لاهوز کارت زرد گرفت. بعد از پایان بازی و شکست یک بر صفر ایران مقابل آمریکا که منجر به حذف ایران از جام جهانی شد، بازیکنان تیم ملی روی زمین دراز کشیدند و به همدیگر دلداری می‌دادند.

کی‌روش به سمت تک تک بازیکنانش رفت و با آن‌ها دست داد. او در نهایت به سمت گروه داوری رفت و به آن‌ها هم خسته نباشید گفت. کریستین پولیشیچ به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد. ابوالفضل جلالی بعد از حذف ایران در دور گروهی جام جهانی، اشک ریخت و بازیکنان تیم ملی به او دلداری می‌دادند. سعید عزت‌اللهی هم بعد از این حذف تلخ، اشک می‌ریخت و دیگران او را بغل کرده بودند تا آرام بگیرد.

بازیکنان و کادرفنی تیم ملی ایران از جمله مهدی طارمی بعد از اتمام مسابقه با متئو لاهوز درباره بررسی نکردن برخورد اواخر مسابقه با کمک داور ویدیویی صحبت می‌کردند و داور اسپانیایی هم به آن‌ها توضیح می‌داد. تماشاگران ایرانی بعد از حذف تیم ملی برای ایران دست زدند و از ملی‌پوشان ایران تشکر کردند. رامین رضاییان جدا از همه بازیکنان در یک گوشه زمین ایستاده بود و بی‌توجه به دیگران، در بهت فرو رفته بود و  کادر فنی تیم ملی به او دلداری می‌دادند.
 

بررسی عملکرد تیم ملی در بازی‌های حساس تاریخش

فوتبال ایران موفق در بزنگاه‌ها

امیدنظری گوهر، خبرنگار:یوزها شب گذشته در وضعیتی با حاضر شدن برابر آمریکا گام در یکی از بزرگ‌ترین تقابل‌های تاریخ فوتبال ایران گذاشتند که حداقل در نیم‌قرن گذشته با حضور در پیکارهای حساس، لحظات تلخ و شیرین زیادی را چشیده‌اند. بررسی 17 دیدار مهم تاریخ فوتبال ایران حاکی از 11 موفقیت، 1 تساوی و 5 ناکامی است که نشان می‌دهد فوتبال ما در دیدارهای حساس، مهم و سرنوشت‌ساز خود نتایج قابل قبولی کسب کرده است. 

قهرمانی‌های گوارا
فوتبال ملی ایران در طول 14 دوره حضورش در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا گام در دیدارهای بزرگ زیادی گذاشته و لحظات تلخ و شیرین زیادی نیز تجربه کرده است. تیم ملی ایران با قهرمانی در سال‌های 1968، 1972 و 1976 لقب تنها تیمی را یدک می‌کشد که در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا موفق به کسب 3 عنوان قهرمانی متوالی شده است. ملی‌پوشان میهن‌مان در چهارمین دوره این رقابت توانستند با عبور از سد تیم‌هایی همچون هنگ‌کنگ، جمهوری چین، برمه و رژیم‌صهیونیستی اولین قهرمانی خود در آوردگاه اشاره شده را تجربه کنند که برتری برابر برمه باعث شد تا قهرمانی تیم ما قطعی شود. 

در دوره بعدی نیز تیم ما در فینالی حساس با برتری برابر کره‌جنوبی دومین جام قهرمانی آسیا را بالای سر خود ببرند که این موفقیتی مهم برای فوتبال ما محسوب می‌شود. در دوره بعدی نیز ایران با غلبه بر کویت سومین قهرمانی پشت‌سر هم خود را جشن گرفت تا در این مصاف مهم نیز برنده از زمین خارج شود. 

ناموفق در تکرار اقتدار مرحله گروهی 
یوزهای ایرانی در سال‌های اخیر برای کسب موفقیت در جام ملت‌های آسیا گام در تقابل‌های حساس و تعیین‌کننده زیادی گذاشته‌اند که بدون شک یکی از این تقابل‌ها دیدار ایران و عربستان در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا 1996 است. ایران این تورنمنت را با شکست 2 بر یک روبه‌روی عراق آغاز کرد، اما شاگردان محمد مایلی‌کهن با ایجاد تحول در استراتژی‌هایشان توانستند در ادامه راه تیم‌هایی مثل تایلند و عربستان‌سعودی را در مرحله گروهی با نتیجه 3 بر یک و 3 بر صفر شکست دهند. جواز حضور ایران در نیمه‌نهایی با پیروزی 6 بر 2 مقابل کره‌جنوبی مهر شد. البته ایران موفق نشد این بار برابر عربستان اقتدار و صلابت جدال مرحله گروهی را تکرار کند تا شکست در ضربات پنالتی باعث راه یافتن ایران به دیدار رده‌بندی و در انتها پیروزی تیم تحت هدایت مایلی‌کهن بر کویت و تکیه ایران به جایگاه سوم شود. 

در حسرت حضور در فینال
تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا 2004، دو بازی حساس و تعیین‌کننده را تجربه کرد. شاگردان برانکو ایوانکوویچ در جمع 8 تیم برگزیده این رویداد با کره‌جنوبی دیدار کردند. تیمی که در جام‌جهانی 2002 عنوان چهارمی را به‌دست آورده بود و در دوره پیشین جام ملت‌های آسیا، تیم ملی فوتبال ایران در مرحله یک‌چهارم‌نهایی حذف کرده بود تا بر همین اساس بتوان تقابل شاگردان ایوانکوویچ و جو بونفرر را در زمره دیدارهای حساس و تعیین‌کننده فوتبال ملی ایران قرار داد. بدون‌شک تقابل یوزها و ببرهای آسیا به‌دلیل پا پس نکشیدن و حملات زهردار دو تیم یکی از جذاب‌ترین تقابل‌های سالیان اخیر فوتبال قاره کهن است که درنهایت این بازی را بردیم و به نیمه‌نهایی رسیدیم. 

دیگر دیدار مهم ایران در مرحله نیمه‌نهایی این تورنمنت مقابل چین برگزار شد. دو تیم در 90 دقیقه یک- یک مساوی شدند اما اخراج ستار زارع و محمد علوی باعث شد ایرانی‌ها نتوانند براساس شایستگی‌هایشان در 120 دقیقه برابر چینی‌ها به پیروزی برسند. تیم ملی در این رقابت نیز همچون اکثر مواقع نتوانست عملکرد خوبی در ضربات پنالتی داشته باشد تا پنالتی‌های گل نشده مبعلی و گل‌محمدی در مقابل ضربه‌ای که توسط ژائو جونژه تبدیل به گل نشد باعث حضور ایران در دیدار رده‌بندی شود. ایران در این رقابت توانست با نتیجه 4 بر 2 بحرین را شکست دهد و به‌عنوان سومی دست یابد. 

شایستگی‌ای که با قهرمانی همراه نشد
نیمه‌نهایی جام ملت‌های سال 2019 نیز یکی از آوردگاه‌های حساس ما در این تورنمنت بود جایی که شاگردان کی‌روش به مصاف ژاپنی‌ها رفتند. عملکرد خوب ما در جام‌جهانی 2018 باعث شده بود اکثر فوتبالدوستان با قطعیت در مورد شانس بالای ایران برای طلسم‌شکنی و قهرمانی صحبت کنند؛ اتفاقی که با پیروزی‌های یوزهای ایرانی یمن، ویتنام، عمان، چین و تساوی هوشمندانه روبه‌روی عراق دور از دسترس به نظر نمی‌رسید، اما شاگردان مرد پرتغالی نتوانستند برابر سامورایی‌ها که پوست‌اندازی کرده بودند و بعد از جام‌جهانی 2018 هاجیمه موریاسو را روی نیمکت خود می‌دیدند موفق ظاهر شوند تا 2 گل یویا اوساکو و تک‌گل گنگی هاراگوچی پرونده ایران را در مرحله نیمه‌نهایی ببندد. 

شاید بزرگ‌ترین پیروزی تاریخ ایران!
فوتبال ملی ایران در رقابت‌های پلی‌آف و مقدماتی ادوار مختلف جام‌جهانی دیدارهای بزرگ و حساسی را برگزار کرده که بدون‌شک تقابل ایران مقابل استرالیا بیش از همه در ذهن فوتبالدوستان حک شده است. تیم ملی ایران بعد از گره خوردن کار صعودش در گروه A مقدماتی جام‌جهانی 1998 در منطقه آسیا ناچار شد برای صعود به شانزدهمین دوره بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان در دیدار پلی‌آف برابر ژاپن به میدان برود تا پیروزی 3 بر 2 شاگردان تاکاشی اوکادا تنها یک راه صعود برای ایران باقی بماند. تیم تحت هدایت والدیر ویرا موفق شد در دیدار رفت که میزبانی آن برعهده ورزشگاه آزادی بود بسیار از زهر استرالیایی‌ها بکاهد و با تساوی یک-یک مستطیل سبز را ترک کند، اما در دیدار برگشت که پر از اتفاقات دور از ذهن و جالب بود تیم ما آن تساوی تاریخی را رقم زد تا بعد از 20 سال راهی جام‌جهانی شود. 

میزبانی به ضرر ایران
بازیکنان ملی‌پوش ایران که در مقدماتی جام‌جهانی 2002 به میدان رفتند را باید طبق شواهد جز بدشانس‌ترین فوتبالیستان تاریخ کشورمان دانست، چون به دلیل میزبانی کره‌جنوبی و ژاپن تنها فیفا 2.5 سهمیه را به قاره کهن اختصاص داده بود تا همگروهی ایران با عربستان و لغزش شاگردان بلاژویچ در منامه برابر بحرین باعث حضور ایران در مرحله پلی‌آف شود. موقعیت‌سوزی برخی بازیکنان و اشتباه رحمان رضایی در دیدار رفت پلی‌آف بین‌قاره‌ای برابر ایرلند جنوبی باعث شد تا تیم ما بازی را با شکست 2 بر صفر به پایان برساند. نتیجه‌ای که در دیدار برگشت نیز جبران نشد و تنها گل دیرهنگام یحیی گل‌محمدی از بار شکست کاست و به حسرت‌ها افزود. 

صعود آسان با تیزهوشی
شاگردان برانکو ایوانکوویچ برای راه یافتن به جام‌جهانی 2006 در مرحله دوم مقدماتی این مسابقات کارشان کمی گره خورد که شاید اگر درخشش وحید هاشمیان به یاری پروفسور کروات نمی‌آمد ایران خیلی زود و تلخ از دور این مسابقات حذف می‌شد، اما شرایط در دور سوم این رویداد اصلا برای ملی‌پوشان تلخ پیش نرفت و آنها بعد از تساوی روبه‌روی بحرین موفق به 2 پیروزی مقابل کره‌شمالی و برد برابر ژاپن شدند و با توشه 10 امتیازی به تقابل بحرین 4 امتیازی رفتند؛ دیداری که اگر با پیروزی جنگجویان دیلمون همراه می‌شد، می‌توانست راه صعود ایران به جام‌جهانی را صعب کند و به تقابل برابر نماینده کونکاکاف بکشاند. البته تیم ملی فوتبال ایران با اشراف به شرایط با گل محمد نصرتی اجازه کشیدن معادلات را به اما و اگر نداد. 

حماسه اولسان 
دیگر دیدار بزرگ ایران در مرحله مقدماتی جام‌جهانی برابر کره‌جنوبی رقم خورد. در بازی برگشت دو تیم در سئول تیم ما نیاز به برد داشت تا بتواند راهی برزیل شود و اگرچه بازی با حملات میزبان پیش می‌رفت اما تیزهوشی و چهارچوب‌شناسی رضا قوچان‌نژاد، سلحشوری رحمان احمدی درون دروازه و استراتژی‌های سرمربی پرتغالی باعث به زانو درآمدن تیم تحت چوی کانگ هی و درج یک پیروزی بسیار شیرین در تاریخچه فوتبال ملی میهن‌مان شد. 

3 نتیجه مختلف در 3 دیدار گوناگون 
تیم ملی فوتبال ایران در 5 حضور پیشینش در جام‌جهانی، حضور در دیدارهای مختلفی را تجربه کرده است که طبق شواهد 3 دیدار بیش از بقیه حائز اهمیت بوده‌اند. بدون شک اعطای لقب بازی قرن به دیدار ایران- آمریکا به‌دلیل اختلافات سیاسی کاملا برازنده بوده است. دیداری که شاگردان جلال طالبی توانستند به پشتوانه گل‌های حمید استیلی و مهدی مهدوی‌کیا بر شاگردان استیو سامپسون که تنها توسط برایان مک‌براید یک گل به ثمر رسانده بودند، فائق آیند. 

دیگر دیدار مهم فوتبال ایران در آوردگاه اشاره شده میان ایران و بوسنی‌وهرزگوین در سال 2014 برگزار شد؛ رقابتی که شاگردان کی‌روش برای صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی به حمله و به تبع پیروزی نیاز داشتند اما خروج از پیله همیشگی باعث شکست 3 بر یک تیم ما شد. همچنین شاگردان مرد پرتغالی در سال 2018 در پیکاری سرنوشت‌ساز برابر پرتغال به میدان رفتند تا موفق شوند براساس شایستگی‌هایشان گل دقیقه 45 ریکاردو کوارشما را توسط کریم انصاری‌فرد پاسخ دهند و تا مرز پیروزی برابر تیم تحت هدایت فرناندو سانتوس پیش بروند. البته این تساوی باعث صعود ایران به مرحله بعد نشد تا حسرت ایران برای حضور در جمع 16 تیم برگزیده جام‌جهانی ادامه یاید. 

قهرمانی‌های ارزندهدر بازی‌های آسیایی 
تیم ملی فوتبال ایران در بازی‌های آسیایی نیز توانسته است با حضور شاکله اصلی تیم ملی 3 عنوان قهرمانی به‌دست آورد. تیم تحت هدایت فرانک اوفارل در سال 1974 مرحله گروهی را با پیروزی برابر مالزی، کره‌جنوبی و عراق به‌عنوان صدرنشین به اتمام رساند و در فینال با گل به خودی به اولین عنوان قهرمانی‌اش دست یافت. بازی‌های آسیایی 1990 نیز با هدایت علی پروین ابتدا توانست با هت‌تریک پیوس از سد مالزی بگذرد؛ موفقیتی که برابر کره‌شمالی با نتیجه 2 بر یک تکرار شد. ایران در مراحل یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی با نتیجه یک بر صفر از سد ژاپن و کره‌جنوبی گذشت و در فینال ایران به پشتوانه پنالتی‌های گل شده سیروس قایقران، محمدحسن انصاری‌فرد، علی افتخاری و مجید نامجومطلق توانست کره‌شمالی را شکست دهد و عنوان قهرمانی را به‌دست آورد. تیم تحت هدایت منصور پورحیدری نیز در سال 1998 در مرحله نیمه‌نهایی و فینال توانست به ترتیب با نتایج یک بر صفر و 2 بر صفر چین و کویت را شکست دهد و به سومین قهرمانی‌اش دست یابد. 

منابع:
فرهیختگان
وطن امروز
ایسنا
نسخه چاپی