طرح انتخاب شهردار توسط وزارت کشور به طور کلی لغو شد
رابط نهاد شورای عالی استانها در مجلس شورای اسلامی گفت: سایر نماینده‌های مجلس امضای خور را از طرح انتخاب شهردار توسط وزارت کشور پس گرفتند و این طرح به طور کلی لغو شد.
اسدالله راشدی با بیان این مطلب افزود: در صحن علنی جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی استرداد این طرح اعلام وصول می‌شود چراکه از 72 نماینده‌ای که این طرح را امضا کرده بودند، قریب به 60 نفر امضای خود را پس گرفتند.
یک فوریت این طرح در مجلس شورای اسلامی مطرح و با مخالفت نماینده‌های مجلس رو به رو شد و قرار بود به صورت عادی در مجلس بررسی شود که این طرح با پس گرفتن امضای 60 نفر از نماینده‌ها این طرح از دستور جلسه خارج شد و استرداد آن اعلام شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران که یکی از مخالفان اصلی این طرح از ابتدا به شمار می‌رفت چندی پیش در این باره گفته بود: با تصویب این طرح گذشته خوب خودمان را زیر سئوال می‌بریم.
وی همچنین درباره مطرح شدن این طرح از سوی برخی نمایندگان گفته بود: تعجب می‌کنم که دوستان خوب مجلس این طرح را پیشنهاد داده و امضا کرده‌اند از آنها درخواست می‌کنیم آن را پس گرفته و با چشم باز به این طرح نگاه ‌کنند.
به اعتقاد او شوراها نهادی مردمی هستند و با بی‌بو و بی‌خاصیت کردن شوراها در حقیقت رای مردم را بی‌بو و بی‌خاصیت کرده‌ایم.
 امضاکنندگان این طرح، تغییر بند یک‌ ماده 71 قانون تشکیل شوراها را خواستار بودند.
بر‌اساس این بند قانونی، شهردارها با رأی اکثریت اعضای شوراها تعیین می‌شوند و نمایندگان وزارت کشور، صرفاً حکم انتصاب آنها را امضا می‌کنند. اما براساس طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس، شهردارها در شهرهای با جمعیت کمتر از 200 هزار نفر، با حکم استاندار و در شهرهای بالای 200 هزار نفر و همچنین مراکز استان‌ها، به انتخاب استاندار و حکم وزیر کشور به مدت 4 سال انتخاب می‌شوند.
نسخه چاپی