بعد از خداحافظي ،گفتگوي اختصاصي با مهدوي کيا، مرد شماره 2 تيم ملي فوتبال ايران

31 خرداد 1377 قطعاً براي همه فوتبالي ها روزي به يادماني است؛ 60ميليون ايراني در نيمه شب 31 خرداد 1377 شاد و خوشحال پيروزي تيم ملي ايران در مقابل آمريکا را که در رقابت هاي جام جهاني 1998 فرانسه اتفاق افتاده بود. جشن گرفتند؛ پيروزي اي که با گل مهدي مهدوي کيا رقم خورد و باعث شد جواد خياباني، گزارشگر اين ديدار، فرياد بزند: «مهدي مهدوي کيا، تک به تک با دروازه بان. حالا شوتشو مي زنه. گل، گل، گل براي ايران، گل براي ايران... »
مهدي مهدوي کيا فقط يک بازيکن فوتبال نبود. هندبال و دو و ميداني هم ورزش هايي بودند که به آنها مي پرداخت، حتي توانسته بود در اين رشته ها نيز صاحب مقام شود. شايد برايتان جالب باشد که بدانيد مهدوي کيا قهرمان دوي 100 متر نوجوانان زمان خودش است.
مهدوي کيا 15 آذرماه سال 1375 اولين بازي ملي خود را در ديدار تيم ملي ايران و عراق تجربه کرد. در اولين روزهاي حضورش در تيم ملي، پستش فوروارد بود. در آن سال ها چند بار هم آقاي گل شد. به لحاظ فيزيک بدني، هرچقدر که بالا مي آمد، بازي در اين پست براي او مشکل تر مي شد. بنابراين مربيان تصميم گرفتند به دليل سرعت زيادش، فضاي بيشتري را در اختيار او قرار بدهند. به همين علت، پست او به بال راست منتقل شد، تا وي شانس خود را براي ستاره شدن و کسب محبوبيت، امتحان کند. حال که مهدي مهدوي کيا در سن 32 سالگي براي هميشه ازتيم ملي خداحافظي کرده و خاطرات پيراهن شماره 2 را به گنجينه افتخاراتش سپرده است، قطعاً حرف هاي شنيدني زيادي براي گفتن دارد. با هم گفتگوي «سلامت» را با اين ورزشکار کشورمان مي خوانيم.
سلامت: از خداحافظي ات از تيم ملي بگو. چرا براي هميشه با پيراهن شماره 2 خداحافظي کردي؟
خداحفظي کردن از تيم ملي که مملو از خاطرات شيرين برايم است، اصلاً آسان نبود اما قبل از ديدار ايران با کره جنوبي هم اعلام کرده بودم که اگر نتوانيم به جام جهاني راه يابيم براي هميشه از ترکيب تيم ملي کنار مي روم. به شخصه به جوانگرايي معتقدم. از تيم ملي خداحافظي کردم تا جوانترها بتوانند خودي نشان بدهند. باور کنيد که خيلي ناراحتم. اول از اينکه تيم ملي به جام جهاني نرفت تا بازيکنان ملي پوش دل ميليون ها ايراني را شاد کنند ودوم هم اينکه پس از اين اتفاق براي هميشه با پيراهن شماره 2 تيم ملي خداحافظي مي کنم.سخت ترين لحظات زندگي ام است اما بايد روزي اين تصميم را مي گرفتم.البته هميشه دوست داشتم مانند ديگر فوتباليست ها با انجام يک ديدار تشريفاتي و با برجاي گذاشتن خاطره اي دلنشين از تيم خداحافظي کنم اما چه کنم که بخت با من يار نبود و ايران مصاف با کره جنوبي را واگذار کردتا خداحافظي من با حذف ايران از جام جهاني مصاف شود.
سلامت:بدون شک خاطرات بسياري از اين سال ها داري اما براي خود تو کدام يک به ياد ماندني تر است؟
طي اين مدت حضور در 4 دوره جام ملت هاي آسيا و 2 دوره جام جهاني را تجربه کردم.چند باري آقاي گل شدم، سال 1997 از سوي کنفدراسيون فوتبال آسيا عنوان جوان سال را گرفتم، زننده بهترين گل سال 1997، بازيکن ماه فوريه 2003 آسيا، بهترين پاسور بوندس ليگا 2003 - 2002 و بهترين بازيکن فصل 2003-2002 هامبورگ از عناويني بود که در اين مدت کسب کردم اما به اعتقاد خودم، ثبت گل براي تيم ملي ايران در مقابل آمريکا در رقابت هاي جام جهاني 98 فرانسه، پاس گل به خداداد عزيزي در رقابت هاي مقدماتي جام جهاني مقابل استراليا و زدن گلي که به پيروزي تيم هامبورگ برابر بوونتوس در رقابتهاي ليگ اروپا منجر شد، به ياد ماندني تر است.
سلامت: فکر مي کني کسب چنين عناويني را مديون چه کسي هستي؟
اول به مربي عزيزم علي دوستي، درست زماني که در سطح باشگاهي زير نظر احمد شفيعي، مربي تيم نوجوانان بانک ملي آغاز کردم، يک روز علي دوستي تماشاگر تمرينات تيم نوجوانان بود. بعد از پايان ديدار از من خواست تا چند روزي زير نظرش تمرين کنم و در اصل او مرا به فوتبال ايران معرفي کرد. البته خانواده ام هم بسيار موثر بودند و صبوري آنها در تمام سالهايي که ازخانه دور بودم قابل ستودن است.
سلامت: طي اين مدت با بيماري يا مصدوميت خاصي هم مواجه شدي؟
آسيب ديدگي و مصدوميت جزء جدا نشدني از ورزش است.  درست به خاطر دارم که 8 خرداد ماه سال 1381 بود که در بيمارستان دانشگاه بن مورد عمل جراحي ديسک کمر قرار گرفتم. بارها آسيب ديدگي هاي ديگري را نيز پشت سر گذاشتم. اما هيچ کدام از اين مصدوميت ها نتوانست من را ازپاي در آورد.
سلامت:در اين سال ها جدا از جذابيت هاي فوتبال چقدر براي حفظ سلامتي ات ورزش مي کردي؟
خيلي زياد. اصلاً يکي از عواملي که باعث شد خانواده ام از دوران کودکي با حضورم در رشته هاي مختلف ورزشي از جمله فوتبال و دو و ميداني موافقت کنند حفظ سلامتي ام بود.
سلامت: اصل زندگي سالم به نظر مهدي مهدوي کيا در رعايت چه چيزيهايي است؟
حفظ سلامتي اهميت دادن به نوع تغذيه است. روزهاي اولي که به آلمان رفته بودم صرفاً به دليل اينکه هنوز به غذاهاي آلماني عادت نداشتم، زياد سراغ مک دونالد و فست فود مي رفتم. در آن دوران به قدري با افت بدني و ضعف مواجه شدم که در تمريناتم تاثير گذاشت. ازهمان موقع تصميم گرفتم همان اندازه که به ورزش اهميت مي دهم، تغذيه هم برايم مهم باشد. شايد جالب باشد که بگويم سلامت دهان و دندان برايم بسيار پر اهميت است و بسيار علاقمند به داشتن دندان هاي سفيد و سالم هستم.
سلامت: پايه هاي ثابت سفره غذايي خانه شما که معتقديد حفظ سلامتي در گرو اهميت سالم به تغذيه است، چيست؟
در وعده هاي غذايي حتماً از شير و لبنيات استفاده مي کنم، ميوه و سبزيجات تازه مي خورم، عاشق غذاهايي دريايي از جمله ماهي و ميگو هستم، خيلي به شيريني و شکلات علاقه ندارم و قهوه يا چاي را ترجيحاً تلخ مي خورم.
سلامت: در آخر از يک عادت بد غذايي ات بگو که سعي داري آن را ترک کني؟
استفاده از نوشابه هاي گازدار است. متأسفانه عسل دختر 6 ساله ام نيز به تبعيت ازمن زياد نوشابه مي خورد.
*13 سال با پيراهن شماره 2
مهدوي کيا 13 سال پيراهن شماره 2تيم ملي را بر تن داشت و توانست صحنه هاي خاطره انگيزي از خود در ذهن همه به جا بگذارد.
مهدوي کيا درباره دوري از فوتبال و خداحافظي با پيراهن شماره دو در مصاحبه اي گفته است: «خيلي ناراحتم. اول از اينکه تيم ملي به جام جهاني نرفت تا ميليون ها ايراني شادي کنند. دوم هم اينکه پس از اين اتفاق براي هميشه با پيراهن شماره 2 تيم ملي خداحافظي مي کنم.
سخت ترين لحظات زندگي ام است اما بايد روزي اين تصميم را مي گرفتم و شرايط طوري پيش رفت که حالا اين تصميم را گرفتم، البته چند وقت پيش اين تصميم را گرفته بودم و خودم هم ناراحتم که پس از اين بازي براي هميشه از تيم ملي خداحافظي کردم. اين راهم بگويم که بازي با کره جنوبي آخرين و تلخ ترين بازي من در تيم ملي بود و تا سال ها آن را فراموش نخواهم کرد.»
*من ماشين نيستم
مهدي مهدوي کيا در گفت و گو با روزنامه فرانکفورت مي گويد:
«من ماشين نيستم، الان 31 سال سن دارم و از شرايط طبيعي چنين سني برخوردار هستم تا به طراوت يک بازيکن جوان 23 ساله به نظر نيايم. وجود اين حالت، غير عادي نيست. با اين حال وقتي خودم را با بازيکنان جوان مقايسه مي کنم، به اين نتيجه مي رسم که هنوز هم تند و سريع عمل مي کنم.
در دوران نوجواني ورزشکار خوبي بودم. چهار سال تمام هندبال بازي کردم، عملکرد خيلي خوبي هم در اين رشته داشتم. در عين حال من دونده بودم و کاپيتان تيم زير 14 ساله هاي کشورم شدم. در جواني هم دوو ميداني کار کردم. در ماده 100 متر هيچ کس به گرد من نمي رسيد. تحت هر شرايطي من سريع ترين نفر بودم و تازه در سن 14، 15 سالگي تصميم به انجام فوتبال گرفتم. تصميمي که فکر مي کنم درست بود.
راحت بگويم راضي و خوشبخت هستم و خوشحالم که مي توانم نقشي در حفظ تيم در دسته اول ايفا کنم و هر روز در تمرينات آنقدر کار و تلاش کنم تا مربي بالاخره مجبور شود مرا در ترکيب تيم قرار دهد.»
کوتاه از مهدوي کيا
*اولين بازي ملي
مهدي مهدوي کيا در حالي که 18 ساله بود اولين بازي ملي خود را در جام ملت هاي آسيا مقابل عراق انجام داد. سر مربي وقت تيم ملي (محمد مايلي کهن) که اعتقاد ويژه اي به جوان ها داشت براي اولين بار از کيا در ترکيب تيم ملي استفاده کرد.
*اولين گل ملي
ديداردوستانه تيم ملي مقابل کنيا در تبريز بود که کيا موفق شد اولين گل ملي خود را با تيم ملي به ثمر برساند. اودر اين ديدار نمايشي فوق العاده داشت تا تيم ملي بتواند با 2 گل حريف آفريقايي خود را شکست دهد.
*جايزه AFC
ارايه بازي هاي ديدني در مسابقات مقدماتي جام جهاني فرانسه مسوولان کنفدراسيون فوتبال آسيا را متقاعد کرد تا مهدي را به عنوان جوان اول فوتبال آسيا انتخاب کنند. کيا جايزه اش را از AFC گرفت تا با روحيه اي بالا خود را آماده حضور در جام جهاني کند.
*حضور در تيم منتخب جام جهاني
تير ماه سال 75 پس از پايان بازي هاي جام جهاني فرانسه بود که مسوولان برگزاري مسابقات تصميم گرفتند تيم منتخب و 23 نفره خود را از ميان بازيکنان حاضر در مسابقات انتخاب کنند از ايران هم نام يک بازيکن در فهرست منتخب به چشم مي خورد: مهدي مهدوي کيا.
بهترين پاسور جام ملت هاي 2004
مهدوي کيا در رقابت هاي جام ملت هاي آسيا درخشش خيره کننده اي داشت تا جايي که در پايان هم در تيم منتخب بازي ها جاي گرفت و هم به عنوان بهترين پاسور را به خود اختصاص داد. مهدوي کيا نقش عمده اي در رسيدن ايران به عنوان سومي رقابت ها با پاس هاي گل خود به بازيکنان داشت.
*اولين کاپيتاني در تيم ملي
پس از جام جهاني بود که علي دايي از بازي هاي ملي خداحافظي کرد تا بازوبند کاپيتاني به مهدي مهدوي کيا برسد. اولين کاپيتاني مهدوي کيا در بازي با سوريه اتفاق افتاد. اين بازي از رقابت هاي مقدماتي ملت هاي آسيا بود.
*آخرين گل ملي
پس از مدت ها دوري از تيم ملي بالاخره علي دايي مجاب شد تا مهدوي کيا را به تيم ملي دعوت کند. کاپيتان تيم ملي هم مقابل کره شمالي نمايش خيره کننده اي ارايه داد. او دروازه کره اي ها را در آزادي باز کرد تا آخرين گل خود را در ديدار هاي ملي به ثمر رسانده باشد.
*آخرين بازي ملي
بازي با کره جنوبي براي ما حکم مرگ و زندگي را دارد. مهدوي کيا هم به دليل تجربه بالاي خود در ترکيب تيم ملي قرار دارد. تيم ملي براي صعود پيروزي مي خواهد اما در پايان نتيجه نهايي تساوي يک - يک است. تيم ملي به جام جهاني نرفت تا مهدوي کيا تصميم به خداحافظي بگيرد.
منبع: سلامت
 
 
 
 
 
 
 

/1001/

منتظر اخبار ، انتقاد و پيشنهادات شما هستيم :
news@rasekhoon.net
نسخه چاپی