تهران ترسی از تهدید ندارد
یک رسانه آلمانی با چاپ گزارشی درباره اظهارات اخیرغلامحسین نوذری مبنی بر اینکه ایران واهمه ای از تحریم واردات بنزین ندارد ، نوشت : ایران در برابر تحریم غرب بر واردات بنزین ایستادگی می‌کند.
به گزارش راسخون، پایگاه اینترنتی "اشپیگل آنلاین" با اشاره به تهدید غرب برای تحریم صادرات بنزین به ایران و اظهارات وزیر نفت کشورمان در این زمینه اعلام کرد ایران حتی حاضر است از بنزین واردانی هم چشم پوشی کرده و ترسی از این تهدیدها ندارد.
با قوت یافتن احتمال تحریم صدور بنزین به ایران، نوذری وزیر نفت اعلام کرد که تدابیر لازم برای تأمین بنزین کشور صورت گرفته است.
به گفته وی،‌ ایران دارای یکی از عظیم‌ترین منابع نفتی دنیا است و به همین خاطر هیچ کشوری نمی‌تواند بنزین ایران را تحریم کند.
 
اشپیگل در ادامه نوشت: اظهارات اخیر وزیر نفت ایران پاسخی به تهدیدهای جدید غرب علیه ایران است. آمریکا و همراهان سیاسی این کشور، در پی تحریم‌های جدیدی هستند تا ایران را از برنامه هسته‌ای باز دارند.
این سایت آلمانی با بیان اینکه به تازگی از محدود کردن فروش بنزین به ایران سخن به میان آمده است، تصریح‌کرد: از هفته‌های گذشته بین آمریکا و اروپا مذاکراتی انجام می‌شود تا درباره چگونگی تحریم ایران، از دسترسی به بنزین و دیگر مواد نفتی به توافق برسند.
این رسانه آلمانی زبان همچنین با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر نفت خام در دنیا است، ادعا کرد: از آنجا که ایران در صنعت پالایش نفت از فناوری پایینی برخوردار است، 40% از بنزین مورد نیازش را از طریق واردات فراهم می‌کند. 
 
در ماه گذشته، مجلس سنای آمریکا قانونی را به تصویب رساند و کنسرسیوم‌های فروش بنزین و دیگر مواد نفتی پالایش شده به ایران را ممنوع  کرد.
به گفته مقام‌های بلند پایه آلمان، این کشور در نظر دارد این تحریم را ابتدا در شورای امنیت اروپا به همراه چین و روسیه که حق وتو دارند، به تصویب برساند، ولی در صورت اجبار بدون این دو کشور هم آمریکا و اروپا "تحریم‌های بسیار شدیدی" را علیه ایران به تائید خواهند رساند.
 
این احتمال وجود دارد که موضوع واردات بنزین ایران همچنین درماه شهریور در اجلاس عمومی اروپا در نیویورک نیز به بحث گذاشته شود. نمایندگان کنگره در اوایل اردیبهشت طرح تحریم صدور مواد نفتی پالایش شده از جمله بنزین و گازوئیل به ایران را تدوین کردند.
این طرح با هدف اعمال فشار بر ایران برای توقف غنی‌سازی و فراوری اورانیوم تدوین شده و ظاهراً به دلیل در تضاد بودن با راهبرد کاخ سفید برای مذاکره مستقیم با ایران فعلاً وارد روند قانون‌گذاری نشده است.
اما تهدید بنزینی ایران نیز نخواهد توانست مانعی در راه فعالیت‌های مسالمت ‌آمیز هسته‌ای ایران باشد چرا که یک کارشناس اقتصاد بین‌الملل معتقد است با وجود تحریم فروش بنزین در سنای آمریکا، به دلیل تنوع منابع خرید بنزین در ایران، در صورت تحریم، فروشندگان بنزین بیشتر آسیب می‌بینند.
 
به گفته "فرهاد خرمی"، طرحی که مجلس سنای آمریکا تائید کرده، توسط سناتور بای از ایالت ایندیانا و سناتور کی از ایالت آریزونا پیشنهاد شده است. هرچند که این طرح باید در کمیسیون روابط بین‌الملل سنا و در صحن علنی سنای آمریکا رای آورد و پس از آن باید به امضا اوباما برسد.
 
این کارشناس اقتصاد بین‌الملل معتقد است، این طرح قطعا رای می‌آورد اما نکته مهم در این طرح این است ‌که اوباما ملزم به اجرایی کردن این تحریم، بلافاصله پس از تصویب نیست.
وی با بیان اینکه ایران از چهار شرکت خارجی بنزین وارد می‌کند، تصریح‌کرد: جا‌به‌جا کردن شرکت‌ها برای وارد کردن بنزین در صورت تحریم، برای ایران آسان است حتی اگر مجبور شود که آن را به قیمتی بالاتر خریداری کند.
 
به اعتقاد خرمی، در این تحریم فروشند‌گان بیشتر از ایران آسیب دیده و ممکن است از آمریکا در بلندمدت پیروی نکنند.
"جلیل سالاری"، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردهء‌های نفتی ایران هفته گذشته در همین مورد گفته بود: «تحریم بنزین تأثیر چندانی در تامین و عرضه سوخت مورد نیاز کشور نخواهد گذاشت و با یک برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و مدیریت صحیح می‌توان با این تحریم احتمالی مقابله کرد».
 
افزایش ذخایر استراتژیک بنزین کشور
معاون وزیر نفت نیز از افزایش چشمگیر ذخایر استراتژیک بنزین کشور در سال‌جاری نسبت به سال گذشته و آمادگی برای تامین بنزین مردم در شرایط اضطراری خبر داده بود.
به گفته "نورالدین شهنازی‌زاده"، اجرای طرح سامانه هوشمند سوخت و اعمال مدیریت مصرف بنزین مصرف بنزین نسبت به سال قبل چهار درصد کاهش یافته است.
 
این کاهش مصرف در حالی رخ می‌دهد که به گفته معاون وزیر نفت، با افزایش سالانه 900 هزار دستگاه خودرو به تعداد خودروهای کشور رشد مصرف بنزین تا پنج درصد نیز در سال‌جاری پیش‌بینی شده بود.
شهنازی‌زاده همچنین از برنامه‌ تولید روزانه 44 میلیون لیتر بنزین برای امسال خبر داده که "این مقدار تا 45 میلیون لیتر نیز افزایش یافته است."
 
براساس این گزارش، در دوره یک‌ساله سهمیه‌بندی بنزین از ششم تیرماه 1386 تا 31 خردادماه سال گذشته، متوسط مصرف 8/61 میلیون لیتر در روز بود که ‌در مقایسه با مدت مشابه دوره قبل _ متوسط مصرف روزانه 1/75 میلیون لیتر _ 4/13درصد کاهش را نشان می‌دهد.
نسخه چاپی