ممنوعیت روزه‌داری بازیکنان در برخی تیم‌های لیگ برتری ایران
حجت‌الاسلام علیرضا علیپور دبیر ستاد منشور اخلاقی فدراسیون فوتبال در این باره گفت: من نمی‌توانم این مساله را تائید یا تکذیب کنم چرا که هنوز در این رابطه اطلاعات کافی در اختیار ندارم، اگر به من فرصت دهید ظرف چند روز آینده با جمع‌آوری اطلاعات مرتبط با این قضیه به طور مفصل در این خصوص با شما صحبت می‌کنم.
 
در حالی که چندی پیش روزنامه آس اسپانیا از روزه‌داری بازیکنان مسلمان شاغل در لالیگا خبر داد برخی محافل خبری فوتبال ایران مدعی شدند که برخی مربیان شاغل در لیگ برتر فوتبال ایران به بازیکنان خود اجازه‌نمی‌دهند در ایام ماه مبارک رمضان روزه‌داری کنند و چنانچه بازیکنی روزه بگیرد با توبیخ سرمربی رو به رو می‌شود.
 
هر چند هنوز نام مربی خاصی در این باره مطرح نشده اما برخی افراد مدعی هستند در فوتبال ایران چنین مساله پیش از این هم روی داده بود و در سال‌های گذشته برخی مربیان خارجی شاغل در لیگ برتر در آستانه ماه مبارک رمضان به بازیکنان خود توصیه می‌کردند برای آمادگی بیشتر و موفقیت تیم از روزه گرفتن خودداری کنند تا بتوانند در طول‌رقابت‌های لیگ برتر در ایام ماه مبارک رمضان در برابر رقبای روزه‌دار خود از برتری خاصی برخوردار شوند.
 
زمانی این ادعا رنگ واقعیت به خود می‌گیرد که یکی از سایت‌ خبری جهان به نقل از یکی از بازیکنان لیگ برتری که می‌نویسد "مربی سر جلسه تمرین به ما می‌گوید که جلوی چشمش آب بخوریم تا مطمئن شود که روزه نیستیم. ما خودمان می‌خواهیم روزه بگیریم ولی به ما اجازه نمی‌دهند!"
 
بازیکن مذکور که نامش فاش نمی‌شود در ادامه به این سایت خبری می‌گوید: "این همه بازیکن در لیگ برتر، بروید از یک نفر دیگر بپرسید! این ماجرا فقط متعلق به تیم ما نیست، در اغلب تیم ها روزه گرفتن ممنوع است!"
 
این اتفاق در شرایطی در فوتبال ایران رخ می‌دهد که از چند سال پیش در باشگاه‌های اروپایی روزه‌داری بازیکنان مسلمان مجاز شد و بازیکنان مسلمان شاغل در لیگ‌های اروپایی اجازه داشتند در ایام ماه مبارک رمضان روزه‌داری کنند و در این شرایط به خصوص در تمرینات تیم خود شرکت کنند.
 
احترام به عقاید بازیکنان مسلمان شاغل در تیم‌های اروپایی به قدری بالا می‌رود که روزنامه آس اسپانیا در گزارشی تفضیلی در خصوص روزه‌داری بازیکنان مسلمان می‌نویسد:"اکثر تیم‌های حاضر در لیگ فوتبال اسپانیا بازیکنان مسلمان دارند و در ماه رمضان که به خاطر تلفظ خاصش در زبان اسپانیایی به رامادان معروف است با فرهنگ رمضان گره می‌خورند.
 
هر چند پزشکان برخی تیم‌ها همچنان با روزه گرفتن بازیکنان مسلمان مشکل دارند و معتقدند رژیم غذایی آنها به هم می‌ریزد اما در کل باید رمضان را جزیی از لالیگا دانست که توسط مردم اسپانیا مورد قبول واقع شده و به خصوص در چند سال اخیر استقبال خوبی از طرف مردم صورت گرفته است.
 
به عنوان مثال در تیم رئال مادرید بازیکنانی مثل محمد دیارا و لاسانا دیارا و همچنین بازیکن فرانسوی تازه وارد این تیم کریم بن‌زما مسلمان بوده و از امروز با وجود حضور در تمرینات فشرده و بسیار سخت تیم روزه گرفتند.
 
تعصب این بازیکنان در رعایت مسائل دینی با وجود سختی آن باعث شده هواداران رئال مادرید نیز به احترام این بازیکنان تا قبل از غروب آفتاب چیزی نخوردند و همراه با آنان در میادین و خیابان‌های منتهی به برنابئو جشن رامادان برگزار کرده و غذا بخوردند. دو ستاره ایرانی اوساسونا یعنی جواد نکونام و و مسعود شجاعی نیز زیر ذره بین روزنامه‌های اسپانیایی قرار دارند و رفتار دینی آنها می‌تواند برای مردم پامپلونا الگو‌ساز و تاثیرگذار باشد.
 
روزنامه آس در پایان گزارش خود آورده است: در منطقه آندولس اسپانیا که مسلمانان بیشتری زندگی می‌کنند رمضان نمود بیشتری دارد و بازیکنان مسلمان تیم‌های رئال بتیس و سویا نظیر کانوته به صورت داوطلبانه و به نوبت مراسم افطاری در مساجد آندولس برگزار می‌کنند.
 
در شرایطی که در غرب مربیان و مدیران عامل باشگاه های فوق‌حرفه‌ای به بازیکنان مسلمان خود اجازه می‌دهند طبق عقاید خود در ماه مبارک رمضان روزه‌داری کنند این سوال مطرح می‌شود که آیا به راستی در فوتبال ایران چنین اتفاقی روی می‌دهد و برخی مربیان به بازیکنان خود اجازه نمی‌دهند در ماه مبارک رمضان روزه بگیرند؟
 
حجت‌الاسلام علیرضا علیپور دبیر ستاد منشور اخلاقی فدراسیون فوتبال در این باره به خبرنگار شبکه ایران گفت: "من نمی‌توانم این مساله را تائید یا تکذیب کنم چرا که هنوز در این رابطه اطلاعات کافی در اختیار ندارم، اگر به من فرصت دهید ظرف چند روز آینده با جمع‌آوری اطلاعات مرتبط با این قضیه به طور مفصل در این خصوص با شما صحبت می‌کنم."
 
مشاور فرهنگی رئیس سازمان لیگ برتر در ادامه توضیح داد: "ما برای این که تیم‌ها و بازیکنان به مشکل بر نخورند تمام بازی‌های لیگ برتر را به بعد از افطار موکول کردیم تا مشکلی برای سلامتی آنها به وجود نیاید و از باشگاه‌های لیگ برتری درخواست کردیم زمان تمرینات تیم خود را به بعد از اذان موکول کنند چرا که می‌دانستیم اگر قبل از افطار اقدام به تمرین کنند شاید از این قبیل اتفاقات روی دهد، حالا به طور صد در صد نمی‌دانم آیا این موضوع در فوتبال ایران روی داده یا نه به همین دلیل از شما می‌خواهم به من چند روز فرصت دهید تا با جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز با علم به واقعیت در این خصوص صحبت کنم."
نسخه چاپی