راهپيمايي هاي پس از انتخابات را شركت و تاييد نكردم
محسن صفايي فراهاني گفت: من در هيچ راهپيمايي شركت نكرده‌ام و اين راهپيمايي‌هاي پس از انتخابات را نيز تائيد نكردم. چرا كه به اين دست راهپيمايي‌ها اعتقاد ندارم، انتهاي آن‌ها به اغتشاش وصل مي‌شود.
محسن صفايي فراهاني از اعضاي حزب مشاركت و از متهمان اغتشاشات حوادث اخير پس از انتخابات رياست‌جمهوري در پايان چهارمين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده اتهامات متهمان كودتاي مخملي در جمع خبرنگاران در خصوص موضوع تقلب در انتخابات دهم رياست‌جمهوري گفت: دولت نهم در چهار‌سال اخير اقداماتي از قبيل پرداخت انواع و اقسام وام‌ها به روستا‌ها و كمك به حاشيه شهرها داشته و براي مثال به يك ميليون خانوار زمين‌هاي 99 ساله و به 20 ميليون نفر سهام عدالت داده است.اين اقدامات در سطح كلان آثار منفي اقتصادي مانند رشد نقدينگي و كاهش رشد سرمايه‌گذاري داشته ولي در اقتصاد خرد، مشكل بسياري از دهك‌هاي پايين را حل كرده است و تزريق اين نقدينگي باعث شد تا مشكلات به صورت مقطعي حل شود. بنابر اين از قبل هم محرز بود كه دولت موجود با يك اختلاف بالايي برنده خواهد شد و نيازي به تقلب نبود و من اين موضوعات را در دفاعيه خود نيز آورده‌ام كه البته در اين دادگاه فرصت ارائه آن نشد.
صفايي فراهاني در خصوص نقش احزابي مانند مشاركت و مجاهدين انقلاب در دعوت مردم به راهپيمايي گفت: بنده از اول فروردين تا خرداد وقت نكردم كه در حزب حاضر شوم ولي تا جايي كه خبر دارم حزب بجز دو اطلاعيه در حمايت از موسوي اطلاعيه ديگري نداده بود. اگر دادستان موضوع ديگري را مي‌داند من خبر ندارم.
عضو حزب مشاركت در پاسخ به سوالي در خصوص آينده سياسي خود اظهار داشت: با اين بحث‌ها و داستان‌ها كه امروز مطرح شد و اين توضيحاتي كه دادند، اگر يك دگرگوني در جامعه سياسي ايران اتفاق نيفتد در آينده با مشكلات سياسي مختلفي مواجه خواهيم بود.
وي خاطر نشان كرد: برخي از موضوعاتي كه بنده در دفاعيه خود آورده‌ام مانند حرف‌هاي اين آقايي است كه از خارج آمده كه از جمله آن مي‌توان به موضوع استحاله فرهنگي و استحاله سياسي اشاره كرد و من معقتدم اگر به اين موضوعات توجه نكنيم فعاليت در ايران مشكل خواهد بود و خود بنده اگر ببينيم شرايط اين طور ادامه داشته باشد با اين وضعيت ديگر فعاليت سياسي نخواهيم كرد.
صفايي فراهاني در خصوص اظهارات سعيد حجاريان يكي ديگر از اعضاي حزب مشاركت، خاطر نشان كرد: نظرات هركس براي خودش محترم است همان طور كه نظر بنده براي خودم محترم بوده هر چند برخي نسبت به آن اعتراض داشته باشند.
عضو حزب مشاركت در پاسخ به اين سوال كه با توجه به سخنان آقاي حجاريان مبني بر كناره‌گيري از فعاليت در حزب مشاركت اين آينده براي شما نيز متصور خواهد بود، گفت: كناره‌گيري از حزب با كناره‌گيري از فعاليت‌هاي سياسي فرق دارد و من نمي‌دانم كه آقاي حجاريان با يك جمع بندي به اين رسيدند كه فعاليت حزبي نكنند.
اين متهم اغتشاشات اخير اظهار داشت: من معتقدم اگر استحاله فرهنگي ادامه يابد با توجه به اينكه سن و سال بنده نيز بالا رفته است ديگر فعاليت سياسي نمي‌كنم فارق از اينكه اصلا اجازه بدهند حزب فعاليت سياسي بكند يا نكند.
وي ادامه داد: آقاي حجاريان گفتند كه از حزب كناره گيري مي‌كنند ولي تحليل من بسيار گسترده تر از اين آقاي تاج‌بخش است و معتقدم در 20 سال اخير استحاله فرهنگي و سياسي در كشورمان اتفاق افتاده است و اگر اين مسائل حل نشود، فعاليت سياسي آسان نخواهد بود.
صفايي فراهاني در خصوص اقدامات و اعتراضات پس از انتخابات نيز اظهار داشت: من در هيچ راهپيمايي شركت نكرده‌ام و اين راهپيمايي‌هاي پس از انتخابات را نيز تائيد نكردم چرا كه به اين دست راهپيمايي‌ها در كشور‌هاي جهان سوم كه احزاب و سنديكاها به خوبي رشد نكرده‌اند اعتقاد ندارم، نمي‌شود اين اعتراضات را كنترل كرد و انتهاي آن‌ها به اغتشاش وصل مي‌شود.
وي در خصوص حمايت از موسوي در انتخابات گفت: بنده به خاطر اينكه حزب مشاركت از كانديداتوري آقاي موسوي حمايت كرد، احترام به حزب گذاشتم والا من آقاي موسوي را مي‌شناسم و معتقدم در موضوع اقتصاد دولتي و موضوعات بين‌الملل از آقاي احمدي‌نژاد تندتر است و متعادل‌تر نيست.
عضو حزب مشاركت با بيان اينكه اعتقاد بنده به استحاله فرهنگي و سياسي در ايران خيلي تند‌تر از اظهارات اين آقاي خارجكي است و معتقدم اگر اين مسائل حل نشود فعاليت سياسي در ايران كار آساني نيست و فارغ از اينكه چه كسي حزب داشته باشد و چه كسي نداشته باشد بنده تا زماني كه شرايط اين طور است فعاليت سياسي نمي‌كنم و معتقدم ادامه كار سياسي يعني درگير شدن با مسائل مختلف.
وي در پاسخ به اين سوال كه ميرحسين موسوي قصد ايجاد يك پايگاه اجتماعي به جاي حزب را دارد، با بيان اينكه من از 23 يا 24 خرداد در بازداشتم و چون اطلاعاتي به ما نمي‌رسد خبر هم ندارم، گفت: اين موضوع بيشتر به يك شوخي است چون براي اينكه مردم بدانند با حركات اجتماعي چطور برخورد كنند بايد نهادي تشكيل شود و من نيز به دولت انتقاد دارم چرا كه مي‌توانست مشكل احزاب را طوري حل كند كه آنها هدايت شوند نه اينكه احزاب را رها كنند و بعد بگويند مثلا اين آدم عضو سوروس است چراكه هيچ حزبي اطلاعات ندارد تا اين مسايل را شناسايي كند. اين كار نظام است كه كمك كند تا احزابي كه به آنها مجوز مي‌دهد، بتوانند در قالب مجوز حركت كنند.
نسخه چاپی