برخورد با اغتشاشگران حرفه‌اي وظيفه حاكميت است
عضو هيئت علمي دانشگاه قم گفت: برخورد با اغتشاشگران به ويژه اغتشاشگران حرفه‌اي و كساني كه حقوق خود را از راه‌هاي غيرقانوني مطالبه مي‌كنند تكليف حاكميت است.‌
حجت‌الاسلام سليمان خاكبان در خصوص فرمايشات مقام معظم رهبري در جمع اساتيد و دانشگاهيان گفت: رسالت اصلي اساتيد و دانشجويان ‌در شرايط حساس كنوني اين است كه به جاي ورود به منازعات موجود با تكيه بر راهبرد سه بعدي عقلانيت، احترام و محبت، نقش ميانجي را به منظور ترميم شكاف‌هاي به وجود آمده در ميان اطراف درگيري، اعم از مسئولان، احزاب، گروه‌ها و مردم ايفا كنند.
وي شأن و منزلت نهادهاي مرجعي چون حوزه و دانشگاه را برتر و فراتر از آن دانست كه خود يك طرف دعوا شوند و اظهار داشت: برخورد فرهيختگان و نخبگان جامعه با حوادث و مشكلات بايد به صورت كاملا فراجناحي باشد تا جامعه در هنگامه‌ بروز حوادث بتواند با اعتماد كامل به اين مراجع مراجعه كند و مطمئن باشد كه سخني جز حق و مصالح عامه از اين مراجع نخواهد شنيد.
خاكبان افزود: اما اگر برخورد حوزه و دانشگاه با حوادث مانند احزاب و گروه‌ها و مسئولان باشد، نه تنها شكاف‌ها ترميم نخواهد شد بلكه عمق‌ بيشتري خواهد يافت.
عضو هيئت علمي دانشگاه قم ادامه داد: هرچند نقد نظام و عملكرد مسئولان در ابعاد گوناگون و رده‌هاي مختلف از حقوق مسلم مردم و احزاب و گروه‌هاست، اما بايد مراقب باشيم تا از اين حق به گونه‌اي استفاده نشود كه موجب وارد آمدن آسيب به اصل دستاوردهاي انقلاب و نظام و طمع دشمنان شود.
وي تصريح كرد: هرچند برخورد با اغتشاشگران به ويژه اغتشاشگران حرفه‌اي و كساني كه حقوق خود را از راه‌هاي غيرقانوني مطالبه مي‌كنند تكليف حاكميت است، اما توجه به اين نكته ضروري است كه اين وظيفه نبايد به گونه‌اي اعمال شود كه موجب پايمال شدن حقوق افراد شود.
خاكبان با اشاره به اينكه قرار است نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران الگويي براي انسان تشنه و سرخورده از ايسم‌هاي گوناگون معاصر باشد، خاطرنشان كرد: بي‌شك كساني كه با شيوه‌هاي غيرقانوني، غيراخلاقي و يا غيرشرعي به دفاع از نظام بر مي‌خيزند، اگر نفوذي دشمن نباشند ندانسته و ناخواسته آب به آسياب دشمن مي‌ريزند.
سليمان خاكبان عضو هيئت علمي دانشگاه قم در ادامه تأكيد كرد: همه اعم از مسئولان، احزاب، گروه‌ها و مردم در برابر حفظ دستاوردهاي گرانسنگ و پرهزينه انقلاب و نظام مسئول هستيم.
عضو هيئت علمي دانشگاه قم ادامه داد: نظام ما در طول سه دهه‌اي كه از عمر آن مي‌گذرد، همان طور كه داراي دستاوردهاي بسيار بزرگ بوده، در عمل داراي كاستي‌ها و خطاهايي نيز است كه موجب دگرانديشي و تجديد نظرطلبي برخي نيروهاي انقلاب شده است.
وي ادامه داد: دشمن تلاش مي‌كند با طعمه قراردادن افرادي كه دچار دگرانديشي شده‌اند و استفاده از ضد انقلاب به اهداف شوم استراتژيك خود دست يابد، به همين دليل ما ‌هر چند وقت شاهد بروز مشكلاتي به بهانه‌هاي مختلف در كشور هستيم.
خاكبان با ارائه پيشنهادي براي برون‌رفت از وضع موجود و پيشگيري از تكرار مشكلاتي مانند آنچه پس از دوم خرداد رخ داده و مي‌دهد، اظهار داشت: لازم است يك ستاد ملي اصلاح متشكل از نخبگان حوزه، دانشگاه و مسئولان نظام، احزاب و گروه‌ها و حتي اصناف به منظور بازخواني آرمان‌ها و اهداف بلند انقلاب مقدس اسلامي و آسيب‌شناسي نظام به وجود آيد.
عضو هيئت علمي دانشگاه قم ادامه داد: پس از بازخواني غيرشعاري و جدي اهداف بلند انقلاب، تبيين و تشريح دقيق آسيب‌ها توسط اين گروه، بحث اصلاح كشور به صورت اصولي و فارق از افراط و تفريط در دستور كار نظام و همكاري احزاب و گروه‌ها و نظارت مردم قرار گيرد.
خاكبان در ادامه تأكيد كرد‌: حيف است كه آرمان‌هاي بلند حضرت امام (ره) و رهنمودهاي استراتژيك رهبري در ابعاد گوناگون و ظرفيت‌هاي بالاي قانون اساسي اجرا نمي‌شود و به خاطر ضعف‌هاي اجرايي و سوء تدبير احزاب و گروه‌ها و عدم استفاده صحيح و بهينه از ظرفيت‌هاي نخبگان حوزه و دانشگاه مردم به چالش‌هاي ناخواسته يا دشمن‌خواسته كشيده مي‌شوند.
عضو هيئت علمي دانشگاه قم در پايان خاطرنشان كرد: ملتي كه در انديشه توسعه به سر مي‌برد، نخست بايد به توسعه در انديشه دست يابد و اين، ممكن نيست مگر با بسيج انديشه‌ها، همدلي و همراهي همه كساني كه سوداي درمان دردها و آلام مردم را در سر دارند.
نسخه چاپی