اوقاف خراسان رضوی: توسعه وقف در جامعه موجب ایجاد جهش در اقتصاد اسلامی می شود
   ویرایش عکس آذر ماه 98

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: توسعه وقف در جامعه موجب ایجاد جنبش و جهش در اقتصاد اسلامی می شود و خدمات آن در زمینه های گوناگون به رشد جامعه می انجامد.
  
به گزارش خبرنگار راسخون از مشهد مقدس، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد افزود: توسعه فرهنگ وقف در جامعه نیازمند برنامه ریزی و توجه جدی دولت و مجلس در برنامه پنجم توسعه است.
وی ادامه داد: بی توجهی به این عرصه در اسناد بالا دستی نظام موجب عدم برخورداری از منافع آن در پیشرفت و رشد فرهنگی، اجتماعی و علمی کشور می شود.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار داشت: ارائه فهرستی جامع از خدمات وقف به مردم، آن ها را با خدمات این عرصه بیشتر آشنا خواهد کرد و موجب مشارکت بیشتر مردم در این سنت حسنه می شود.
وی ادامه داد: رویکرد دینی و توجه ویژه امام خمینی (ره) به موقوفات پس از انقلاب اسلامی باعث حفاظت و استفاده درست از منافع آن ها در جهت تحقق نیت واقفان شد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی هم زمان با سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلابی اسلامی خاطر نشان کرد: لغو لایحه خرید و فروش اراضی و اب موقوفه یکی از اولین مصوبات شورای انقلاب بود که پس از آن سامان دهی مناسبی در امور موقوفات شروع شد.
وی به برخی از موارد موقوفه خواری در رژیم پهلوی و دوران های پیش از آن اشاره کرد و توضیح داد: تصرف موقوفات و در اختیار گرفتن منافع اراضی و املاک موقوفه، تغییر کاربری موقوفات برای ترویج فساد در حکومت طاغوت و از بین بردن وقف نامه ها از جمله اعمال ضد موقوفه ای بوده است.
گنابادی نژاد تأکید کرد: وهابیت به دلیل حمایت حکومت پهلوی بیشترین سوء استفاده را پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از عرصه وقف و منافع موقوفات در کشورمان کرده است.
وی بیان این که فراز و نشیب تاریخی موقوفات در ماندگاری سنت حسنه وقف در میان مردم تأثیر چندانی نداشته است، عنوان کرد: در مقطع زمانی حمله مغولان به ایران نیز به موقوفات آسیب های فراوانی وارد شد که حتی با سوزاندن وقف نامه ها و از بین بردن موقوفات، برخی از آن ها دچار دگرگونی شد .
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: در بررسی تاریخی اقتدار دولت عثمانی به این نتیجه می رسیم که پیشرفت این دولت در اثر بهره گیری از موقوفات برای گسترش مسائل فرهنگی، اجتماعی و علمی بوده و توسعه آن مرهون عرصه وقف است.
وی تصریح کرد: خراسان رضوی با توجه به وجود بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) قطب موقوفات کشور است و افتخارات و برکات زیادی به دنبال همین موقوفات برای این منطقه به بار آمده است.
گنابادی نژاد با بیان این که در آمد موقوفات و امور خیریه برای صرف در زمینه آموزش عالی و دانشگاه ها در ایالت متحده آمریکا 24 هزار میلیارد تومان است، تأکید کرد: در صورتی که این فرصت مورد غفلت قرار گیرد پتانسیلی عظیمی درجامعه از دست می رود و هزینه های زیادی به ما تحمیل می شود.
وی خواستار توسعه و ترویج فرهنگ وقف در عرصه های مختلف درکشور شد و بر ضرورت بهره مندی از الگوهای دینی در عرصه وقف برای رشد خدمات در عرصه های علمی ، دینی ، فرهنگی و اجتماعی تأکید کرد.
/1001/


منتظر اخبار ، انتقاد و پیشنهادات شما هستیم :
news@rasekhoon.net

جذب خبرنگار افتخاری
 
نسخه چاپی