بزرگترین شهرک صنعتی خصوصی کشور تنها با 30 درصد ظرفیت کار می کند!

راسخون:  به گزارش خبرنگار مهر در اراک، استان مرکزی استان صنعتی است و بین صنعت اراک و ساوه به عنوان قطب اول و دوم صنعت استان و بلکه در کشور پیوندی است که یکدیگر را کامل می کنند.

قرار گرفتن صنایع بالادستی در اراک و پایین دستی در ساوه منجر به تکمیل چرخه تولید و نیازمند بودن صنعت این دو شهر به یکدیگر شده است.

صنعت در استان مرکزی سابقه ای بیش از 40 ساله دارد، سابقه ای که دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی آن را شکوفا کرد و اکنون بیش از سه هزار واحد صنعتی در استان فعال است.

اراک، ساوه، دلیجان و شازند شهرهای صنعتی استان مرکزی هستند.

شهرک صنعتی کاوه؛ اولین شهرک صنعتی خصوصی کشور

شهرک خصوصی کاوه در شهر ساوه از بزرگترین و باسابقه ترین شهرکهای صنعتی خصوصی کشور است که فعالیت آن به بیش از 40 سال می رسد.

این شهرک از نظر تنوع محصولات از بزرگترین شهرکهای صنعتی کشور محسوب می شود و اکنون بیش از 500 واحد صنعتی بزرگ و کوچک را در خود جای داده است.

 

بزرگترین شهرک صنعتی خصوصی کشور تنها با 30 درصد ظرفیت کار می کند!

عکس تزئینی است

شهری که انواع تولیدات صنعتی از جمله کابل، سیم، پارچه، پتو، مواد شیمیایی، مشعلهای گازسوز، تایر و تیوپ اتومبیل، شوفاژ گاز و بخاری، مکملهای غذایی دام و طیور، پودرهای معدنی، لوله و پروفیل، چینی بهداشتی، لاکهای عایق صنعتی، آرد گندم و سبوس، گچ ساختمانی و انواع پیچ، دستمال کاغذی، خانه های پیش ساخته و دربهای چوبی، فرآورده های سنگی ساختمان در آن تولید می شود.

به تبع بروز مشکلات در صنایع، صنعت ساوه از این امر مصون نبوده و اکنون پنجه در پنجه مشکلات دارد.

قامت بلند شهرک صنعتی کاوه در مقابل واردات بی رویه خمیده می شود

نکته قابل اهمیت در مورد این شهرک صنعتی و در وانفسای بی توجهی به تولید داخل این است که این شهرک با توان خود قادر است بسیاری از نیازهای کشور را رفع و شهروندان را از کالاهای وارداتی به خصوص کالاهای بی کیفیت چینی بی نیاز کند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در گفتگو با خبرنگار مهر در اراک با بیان اینکه هم اکنون این شهرک با 30 درصد ظرفیت تولیدی خود مشغول به کار است، افزود: یکی از مشکلات این شهرک این است که تحت نظارت دولت نیست و یک روز آب آن را قطع می کنند و روز دیگر برق را.

حسین اسلامی با تاکید بر اینکه به رغم وجود دستگاههای تولیدی، برخی شرکتها تولید ندارند، اظهار داشت: ورود انواع کالاهای وارداتی سبب شده مشتری برای این کالاها وجود نداشته باشد و این شرکتها ترجیح می دهند محصول زیادی تولید نکنند.

دریافت چکهای بلندمدت بدون ضمانت دستاورد توجهی مسئولان

یکی از تولیدکنندگان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بسیاری از کالاها را تولید می کنیم و در قبال آنها چک بلندمدت می گیریم اما زمان وصول چک خریدار آن را نمی دهد و چک آنها نیز ضمانت اجرایی ندارد.

محمد گلستانی فر با بیان اینکه بهترین تولیدکننده چینی در کشور نیز در این شهرک در معرض نابودی است، گفت: مشکل این شهرک قبل از هر چیز ناشی از بی مهری مسئولان به این شهر است.

محمد صادقی مدیرعامل یک شرکت پارچه بافی در این شهرک نیز با اشاره به مشکل صنعت نساجی گفت: در سال گذشته در شرکت یک طرح توجیهی داشتیم که از محل تجدید ارزیابی ماشین آلات، یک میلیارد و 350 میلیون تومان درخواست وام کردیم. این وام مربوط به خرید تجهیزات می شد و عملا سودی در این مدت نصیب شرکت نکرده است اما اداره دارایی برای این وام ماشین آلات 5 درصد مالیات درنظر گرفته است.

وی ادامه داد: این مالیات رقمی بالغ بر 350 میلیون تومان است که با وجود خرید دستگاههای جدید و نداشتن تولید 40 میلیون تومان از این مالیات از شرکت گرفته شده است.

 

بزرگترین شهرک صنعتی خصوصی کشور تنها با 30 درصد ظرفیت کار می کند!

عکس تزئینی است

 

وی گفت: این شرکت هنوز نتوانسته وام با سود 12 درصد را بدهد که بانک شش درصد هم برای دیرکرد ما را جریمه کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 20 تا 30 درصد مواد اولیه پارچه شامل نخ پنبه نیز گران شده است، گفت: با وجود 40 سال سابقه در فعالیت صنعتی از نداشتن ضمانت اجرایی و قانونهای نامشخص رنج می بریم.

قوانین دست و پاگیر مانع تولید بهینه است

مدیر یک کارخانه سازنده مواد موثره دارو نیز با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان بیشتر از شرایط جهانی از مشکلات داخلی رنج می برند اظهار داشت: ما تولیدکنندگان، مشکلات ناشی از تحریمها را قبول کردیم و به این باور رسیدیم که با وجود تحریمها و نداشتن مواد اولیه باید با کمترین امکانات خود تلاش کرده و کشور را از واردات بی نیاز کنیم اما آن چیزی که مانع تولید می شود مشکلات داخلی و قوانین دست و پاگیر است.

در قانونگذاری به نقش کارگر در واحدهای حساس  توجه شود

وی افزود: به طور مثال هنوز قوانین اداره کار و روابط بین کارگر و کارفرما رعایت نمی شود زیرا در قانون آمده است کارگری که جرم مرتکب می شود می توان پس از سه بار اخطار و سپس ارجاع به کمیته انضباطی، در صورت مشاهده و محرز بودن جرم آن را اخراج کنید اما این امر رعایت نمی شود.

وی اضافه کرد: در کارخانه های حساس به ویژه در شرکتهای داروسازی که اشتباه یک کارگر می تواند خسارتهای جبران ناپذیری وارد کند ما مجبوریم این کارگران را بپذیریم.

این سازنده مواد موثره دارو با تاکید بر اینکه تا زمانیکه نتوانیم حق انتخاب را برای بکارگیری نیروها داشته باشیم به موقع و درست تصمیم نمی توان گرفت، اظهار داشت: 10 سال است که در یک دور باطل قرار گرفته ایم. این شرکت در کنار یک ریخته گری واقع شده است که بدون فیلتر کار می کند اما هر بار که شکایت را به محیط زیست می بریم آنها به یک اخطار که ضمانت اجرایی هم ندارد بسنده می کنند.

زیان دهی زمان طولانی تحویل کالا به مشتری

یکی دیگر از تولیدکنندگان نیز با تاکید بر اینکه مسائل سیاسی باید از مسائل کارگری تفکیک شوند، گفت: بسیاری از کالاها برای ترخیص در گمرک معطل می شوند در صورتیکه می توان این زمان را از یک روز تا حداکثر یک هفته کاهش  داد.

وی افزود: ما برنامه ریزی می کنیم در تاریخ معینی کالا را به مشتری تحویل دهیم اما به دلیل ترخیص نشدن کالاها از گمرک این زمان تحویل طولانی می شود.

مدیران صنعتی 30 درصد توان خود را به کار می برند

مدیر یک شرکت شیشه سازی نیز با تاکید بر اینکه وقت مدیران بیشتر برای حل مسائل حاشیه ای تلف می شود، گفت: مدیران تولیدکننده تنها با 30 درصد توان تولید، کار می کنند و 70 درصد مابقی زمان که می تواند صرف ارتقا تولید و محصولات باشد به مسائل حاشیه ای و جانبی می گذرد.

وی با بیان اینکه سررشته حل مسائل حاشیه ای و اصلاح قوانین به دست مسئولان است، گفت: توسعه صنعت در گروی ارتقا همکاریهای مسئولان و مدیران صنعتی است و مدیران واحدهای صنعتی ساوه آماده هرگونه همکاری هستند.

 

بزرگترین شهرک صنعتی خصوصی کشور تنها با 30 درصد ظرفیت کار می کند!

عکس تزئینی است

 

جان کلام اینکه شهر صنعتی کاوه در زمره نخستین نسل شهرهای صنعتی ایران به شمار می آید که برای تکمیل ظرفیت شهر صنعتی البرز و رفع تراکم شدید مسیر قدیم تهران -  قزوین ایجاد شد.

صنعت شهر کاوه در چارچوب منافع کلان اقتصادی کشور با هدف تشویق صاحبان سرمایه به سرمایه گذاری در امر تولید به منظور رونق اقتصادی و صنعتی و ایجاد اشتغال که منتهی به رفاه اجتماعی و جلوگیری از مفاسد بیکاری می شود شکل گرفته است.

ایجاد انعطاف برای حل اختلاف کارگران و کارفرمایان، داشتن ضمانت اجرایی در چکها و رفع مشکلات داخلی شهرک تنها خواسته کوچکی از ساکنان تولید شهر ضنعتی کاوه است که با تسهیل آن می توان انتظار داشت کشور در مسیر تولید قرار گیرد.

 

999
منتظر اخبار ، انتقاد وپیشنهاد شما هستیم:
news@rasekhoon.net

 

 

نسخه چاپی