مقاومت شبه روشنفکرها در برابر فیلم مقاومت

در ماه آینده دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آغاز به کار خواهد کرد
به گزارش راسخون به نقل از جوان آنلاین جشنواره‌ای که از چند وجه حتی از جشنواره فیلم فجر نیز اهمیت بالاتری دارد، به طور مثال این جشنواره علاوه بر بخش داخلی به هشت کشور جهان نیز برده می‌شود و مردم دیگر کشورها از نزدیک شاهد فیلم‌های حاضر در جشنواره مقاومت خواهند بود.
ایران اسلامی پرچمدار جهانی مقاومت در مقابل استعمار و استکبار است و در طول بیش از ۳۰ سال که از انقلاب اسلامی می‌گذرد فرهنگ مقاومت در برابر قدرت‌های استعماری جهان از کشور ما به جهان صادر شده است. امروز نیز نشانه روشن آن بیداری اسلامی است که باعث سقوط چندین دیکتاتور وابسته به غرب شده است. جشنواره مقاومت می‌تواند به عنوان پرچمدار گفتمان انقلاب اسلامی در جهان مطرح باشد و در تمامی کشور‌های مستقل و ضد استعماری جهان پذیرفته شود. اما این موضوع در داخل کشور و در رسانه‌های داخلی تا چه میزان نشان داده شده و می‌شود؟
نگاهی به صفحات فرهنگی و هنری روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری نشان دهنده عمق اختلاف در خصوص پرداختن به جشنواره فیلم مقاومت است. رسانه‌های متعهد که طبق معمول رسالت خبری خود را به انجام رسانده و پیرامون جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اقدام به انتشار اخبار، گفت‌وگو‌‌ها و گزارش‌های مختلف می‌کنند اما در نقطه روبه‌رو رسانه‌های چپ یا همان طیف روشنفکری است.
اگر به صفحات فرهنگی این روزنامه‌ها بپردازید گاهی اوقات برای یک اتفاق بسیار ساده مانند افتتاح یک نمایشگاه نقاشی در یک گالری کوچک آنچنان خبر و گزارش و گفت‌وگو منتشر می‌کنند و به تحلیل‌های گوناگون می‌پردازند که گویا مهم‌ترین واقعه هنری جهان اتفاق افتاده است.
در صورتی که شاید در کل مخاطبان آن نمایشگاه بیش از انگشتان یک دست نشود یا پررنگ کردن بعضی از فیلم‌ها که عملاً هیچ‌کس رغبتی به دیدنشان ندارد و فقط به درد آرشیو شدن می‌خورند. آنها به عمد چشم خود را روی جشنواره فیلم مقاومت بسته‌اند. اگر صرفاً کسی اخبار فرهنگی را از طریق آن رسانه‌ها پیگیری کند شاید اصلاً متوجه برپایی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت نشود.
این نادیده گرفتن در صورتی اتفاق می‌افتد که مهم‌ترین رخداد فرهنگی و هنری کشورمان حداقل طی دو ماه آینده همین جشنواره است.
کار این معدود رسانه‌های مغرض بیشتر شبیه به شبکه‌های خبری غربی است که هرگاه اتفاق مثبتی در کشورمان رخ می‌دهد یا آن را پوشش نمی‌دهند یا سعی می‌کنند با تحریف خبر از بیان واقعیت طفره بروند. به نظر می‌رسد این طیف محدود داخلی که چشم خود را به سیاست‌های ارسالی از آن سوی مرز‌ها دوخته‌اند اگر بخواهند به این روش غلط اطلاع رسانی ادامه دهند و خود را از حالت رسانه خارج و به یک بولتن تبلیغاتی تبدیل کنند که فقط اخبار منفی داخلی را پر رنگ می‌کنند، در آینده نزدیک همان چند خواننده و بازدید کننده‌ای را که دارند از دست خواهند داد.
جشنواره فیلم مقاومت آن قدر اتفاق بزرگی است که نتوان آن را نادیده گرفت و اگر معدود روزنامه‌ها و سایت‌های مغرض آن را نبینند بی‌شک باید در بینایی شان شک کرد. به هر حال در مهر ماه و‌ آبان این جشنواره در کرمان برپا می‌شود و بعد از آن به هشت کشور برده خواهد شد. این رخداد هیچ گاه منتظر تأیید شبه روشنفکران داخلی نبوده و نیست اما نادیده گرفتنش می‌تواند باقی مانده اعتبار روشنفکر‌ها را در میان مردم به زیر سؤال ببرد./7432

نسخه چاپی