صلح، امنیت، توسعه، عدالت، برابری

پیامی که این‌روزها از تهران منتشر می‌شود پیام صلح، امنیت، توسعه، عدالت، برابری برای دنیایی است که در آن حاکمیت ظلم و تهدید و زیر پا گذاشتن قانون جایی نداشته باشد.


به گزارش راسخون، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) برگزاری اجلاس نم به ریاست ایران در تهران فرصتی را فراهم کرده است تا اعضای جنبش غیرمتعهدها بتوانند دیدگاه‌های خود را بدون فشار و تهدید مطرح کنند و این به معنی زنده بودن جنبش و فصل جدیدی برای مشارکت ملت‌ها، دولت‌ها و نهادهای غیردولتی در تعیین سرنوشت خودشان است.

پایبندی اعضا نسبت به ایجاد روابط نوین بین‌الملل بر اساس همزیستی مسالمت‌آمیز و برابری کشورها، مداخله نکردن در امور داخلی کشورها، تهدید نکردن و به کار نگرفتن زور، بحران‌های مالی بین‌المللی و ضرورت تجدیدنظر و تغییر اساسی در ساختارهای سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی از جمله مواردی است که در دو روز گذشته و در بررسی سندی با بیش از 700 پاراگراف ـ که حاصل کارها در نیویورک، مصر و تهران بوده است ـ مورد تاکید قرار گرفت.

انتخاب شعار «صلح پایدار در سایه مدیریت مشارکت جهانی» برای این اجلاس با توجه به تحولاتی که در دنیا رخ می‌دهد صورت گرفته است. کشورها و نهادهای دولتی و غیردولتی به تدریج از یک مرحله به مرحله‌ دیگر می‌روند. روی کار آمدن دولت‌هایی که متکی بر اراده‌ خود هستند، انتخاب چنین شعاری را برای ایران هموار کرد. بیش از 10 سال است بحث تغییر ساختار سازمان ملل مطرح است و اجماع جهانی در این‌باره در حال شکل‌گیری است. بنابراین انتخاب این شعار توسط ایران امری درست است و انتظار می‌رود استقبال خوبی از آن صورت گیرد.

با وجود پیش‌بینی و تلاش بسیاری از افراد مبنی بر این‌که ایران نمی‌تواند اجلاس جنبش غیرمتعهدها را برگزار کند، اما این اجلاس به نوعی شگفتی‌آفرین در حال برگزاری است و این نشان می‌دهد هیچ دولتی نمی‌تواند جلوی اراده ایران که می‌خواهد پیام دوستی و پیشرفت را به دنیا برساند بگیرد.
100

نسخه چاپی