موفقیت فیلم ضد اوباما در گیشه

روزنامه لوموند نوشت: این فیلم که «2016: آمریکای اوباما» نام دارد در تابستان امسال با ملاحظات بسیار اکران شد و به موفقیتی غیرمنتظره دست یافت.
به گزارش راسخون به نقل از باشگاه خبرنگاران، فیلم مستند ضد اوباما با موفقیت غیرمنتظره ای در آمریکا روبرو شده است.
از روز جمعه 31 اوت این فیلم در 1800 سالن سینما در سراسر آمریکا اکران می شود در حالی که در هفته های گذشته تنها در صد سینما پخش می شد.
این فیلم ضد اوباما که تاکنون شش میلیون و پانصد هزار دلار فروش کرده این فرضیه را مطرح می کند که باراک اوباما در صدد نابودی آمریکاست. این مستند چنین القا می کند که باراک اوباما از پدر کنیایی خو ، که هیچگاه او را نشناخته، دیدگاهی ضد استعماری به ارث برده و از موضع قدرت خود برای تضعیف آمریکا بهره برداری می کند. عنوان این فیلم بر این نکته دلالت دارد که انتخاب مجدد باراک اوباما ناقوس مرگ آمریکا را به عنوان قدرتی جهانی به صدا در خواهد آورد. تصوری که ظاهرا برخی از مردم آمریکا در این دوران انتخاباتی پیدا کرده اند.
این مستند بر اساس نوشته های دینش دسوزا، مفسر سیاسی محافظه کار ساخته شده که پیش تر نیز در سال دو هزار و ده کتابی منتشر و در آن باراک اوباما را به تلاش برای از بین بردن سلطه آمریکا متهم کرد. مسائل و دلایلی که در این فیلم مطرح می شود به شکل محسوسی بیانگر مطالب موجود در کتاب «ریشه های نفرت اوباما» ((The Roots of Obama's Rage  است.
دسوزا در این فیلم با سفر به مکان هایی که باراک اوباما در آنجا بزرگ شده یا صاحب خانواده است ( اندونزی ، کنیا ، هاوایی) با نزدیکان او گفتگو کرده است.
مجله واریتی در نقد این مستند نوشت : این مستند که به شکلی ماهرانه تولید شده تحریک آمیز و تهاجمی است که در خلال مصاحبه ها و تفسیرها درصدد است نشان دهد رئیس جمهور اوباما خطری برای کشور محسوب می شود زیرا شیوه حکومت او تاثیر گرفته از پدرش و بسیاری از شخصیت های دوران جوانی اش است. این مستند به یک هوادار سابق چپ افراطی ، استاد سابق اوباما در دانشگاه هاروارد ، مربی دوران جوانی وی در هاوائی با گرایشات کمونیستی و نیز ادوارد سعید که به عنوان یک نظریه پرداز ضد صهیونیست معرفی شده است اشاره می کند.
مقالات متعددی که درباره این مستند منتشر شده است همه بر این نکته تاکید دارند که دلایل مطرح شده از سوی دسوزا حقیقت ندارد و بیشتر به تفسیر یا عقاید شخصی شباهت دارد.
آتلانتا ژورنال نیز نوشت : این فیلم به شدت بدبینانه و تقریبا توطئه گرایانه است./7432

نسخه چاپی