با انسجام کشورهای «نم»‌ پیشنهاد تشکیل گروه امنیت انرژی را به سازمان ملل ارائه می‌کنیم

رئیس جمهور ترکمنستان در سخنرانی خود در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد گفت که با انسجام کشورهای «نم»‌ پیشنهاد تشکیل گروه امنیت انرژی را به سازمان ملل ارائه می‌کنیم.



به گزارش راسخون، به نقل از خبرگزاری فارس، «قربانقلی بردی‏محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در سخنرانی خود در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد از محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران بابت دعوت جهت حضور در این اجلاس در تهران تشکر و قدردانی کرد.

وی با اشاره به اینکه این اجلاس سطح بالا برای آن است که رفاه و امنیت را تأمین کند، گفت: برگزاری این اجلاس در حالی است که جهانیان اوضاع سختی را تحمل می‌کنند و برطرفی این مشکلات همکاری همه را می‌طلبد.

قربانقلی بردی‏محمداف در ادامه افزود: ترکمنستان در فعالیت‌های بین‌المللی خود بر تأمین امنیت و خلع سلاح عمومی پایبند است. هر اختلاف باید از طریق دیپلماتیک و گفت‌وگوی سیاسی برطرف شود چرا که این روش مناسبی است.

وی با اشاره به لزوم مفهوم‌سازی امنیت بین‌المللی توسط مجمع عمومی، خلع سلاح را یکی از راهکارها در این زمینه دانست و افزود: ترکمنستان توسعه فعالیت‌‌های‌ خلع سلاح‌ عمومی را اولویت‌دارترین مسئله جنبش عدم تعهد می‌داند ما کاملاً آماده مشارکت فعال در این زمینه هستیم این کار با تلاش‌های جهانی جهت عاری کردن مناطق دنیا از سلاح صورت می‌گیرد.

رئیس جمهور ترکمنستان با اشاره به اینکه در این زمینه با کشورهای آسیا میانه همکاری کردیم، افزود: توافقنامه منطقه عاری از سلاح هسته‌ای از نمونه آن است که ترکمنستان مبتکر آن بوده است. ما از پیشنهادات در این زمینه حمایت می‌کنیم. اجرای اصول و حقوق بین‌المللی در حوزه خلع سلاح پایه و بنیان توسعه روابط هرچه بیشتر کشورها خواهد بود.

رئیس جمهور ترکمنستان با اشاره به اینکه در چارچوب جنبش عدم تعهد برای رشد پایدار جهان تلاش خواهیم کرد، گفت: ترکمنستان صادرات ثابت فرآورده‌های انرژی را به عنوان گزینه‌ای جهت رشد پایدار پیشنهاد می‌کند. با انسجام کشورهای عضو عدم تعهد پیشنهاد تشکیل گروه امنیت انرژی را به سازمان ملل ارائه می‌کنیم.

وی با اشاره به مسائل زیست محیطی تأکید کرد: در اجلاس ریو 20 که برگزار شد ما یک سری پیشنهادها درباره محیط زیست و تغییرات آب ‌و هوایی داریم ما اطمینان داریم که کشورهای عضو عدم تعهد برای عملی شدن این موضوع نیز پیشنهاداتی ارائه خواهد کرد.

وی با اشاره به لزوم همکاری کشورهای بین‌المللی در امور انسانی موضوع پناهندگان را یکی از دغدغه‌های مهم دانست و تأکید کرد: باید همکاری‌های بین‌المللی در جهت رفع این مشکل صورت گیرد.

رئیس جمهور ترکمنستان در پایان پیشنهاد داد ترکمنستان در سال 2015 میزبان آتی اجلاس سران غیرمتعهد باشد.
100

نسخه چاپی