دو غروب در یک روز

وقتی تقویم را ورق می زنی و به روز هشتم شهریورماه می رسی، سالروز شهادت مظلومانه شهیدان رجایی و باهنر در ذهنت تداعی می شود، دولتمردانی که وطن پرستی آن ها هنوز هم در برگ برگ تاریخ زنده است و ایثار و از خود گذشتگی آنان همچنان در فهرست پهلوانان ایرانی می درخشد.
به گزارش راسخون به نقل از ایرنا،همه ساله با فرا رسیدن هشتم شهریورماه برگی از برگ های تاریخ مردان ایران زمین که نامش همیشه ماندگار است، ورق می خورد و تاریخ خود گواهی می دهد که اینان که بودند و برای مردمانشان چه افتخاراتی آفریدند.
تاریخ گواه است که آنان از بتن همین مردم برخاستند و برای همین مردمان خونشان را بی هیچ انتظار و خواسته ای دنیوی نثار کردند، بیصدا آمدند و بیصدا رفتند و تنها صحیفه خونین خوبی هایشان بر تقویم ها نمایان شد.
سالروز شهادت مظلومانه شهیدان، رجایی و باهنر، روز مبارزه با تروریسم نامیده شده است و اکنون این مردان آسمانی نه تنها الگویی زمینی برای دولتمردان ایران اسلامی بلکه سایر کشورهای اسلامی به شمار می آیند.
فاجعه خونین هفتم تیر که در آن، شهید بهشتی، رئیس دیوان عالی کشور، به همراه 72 تن از مسوولان خدمتگزار جمهوری اسلامی ایران،در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند، ایادی استکبار، توطئه خونین دیگری رقم زدند.
ساعت سه بعد از ظهر هشتم شهریورسال 1360، هنگام برگزاری جلسه رئیس جمهور و نخست وزیر در دفتر نخست وزیری در خیابان پاستور، به ناگاه در انفجاری مهیب، آتش و خون درهم آمیخت و این دو مرد بزرگ و خدوم از خاک به افلاک پرکشیدند.
این حادثه، یک ماه پس از فرار بنی صدر و رجوی، سرکرده گروهک منافقین از ایران رخ داد و از جمله عملیات های تروریستی این گروهک به شمار می آید.
شهید 'محمدعلی رجایی'، یکی از مردان بزرگ ایران حتی در مقام نخست وزیری ساده زیستی را سرلوحه کار خود قرار داد.
وی درسال 1312 هـجری قمری درشهرستان قزوین متولد شد، تحصیلات ابتدایی را تا اخذ گواهینامه ششم ابتدایی درهمین شهرستان گذراند.
وی درسن چهار سالگی از وجود داشتن نعمت پدر محروم شد و تحت تکفل مادری مهربان و منیع الطبع قرار گرفت، در سال 1327 به تهران مهاجرت کرد و سال بعد یعنی در 1328 وارد نیروی هوایی شد.
در مدت پنج سال خدمت در نیروی هوایی ، دوره متوسطه را با تحصیل شبانه گذراند ، سپس درسال 1335 به دانشسرای عالی رفت و به سال 1338 دوره لیسانس خود را در رشته ریاضی به پایان برد و به سمت دبیر ریاضی به استخدام وزارت فرهنگ در آمد و به ترتیب در شهرستانهای خوانسار، قزوین و تهران به تدریس ، اشتغال ورزید.
وی در مدت تدریس، همیشه آموزگاری دلسوز، پرکار و شایسته بود و ضمن تدریس به فراگرفتن علوم اسلامی و انجام فعالیت های سیاسی همت می گماشت.
شهید رجایی درسال 1340 به دلیل فعالیت سیاسی علیه رژیم پهلوی دستگیری شد و پس از آزادی از زندان با شهید باهنر به سازماندهی مجدد برای ادامه مبارزات پرداخت.
شهید رجایی همگام با فعالیتهای سیاسی لحظه ای نیز از خدمات فرهنگی غافل نبود و با شجاعت و شهامت مدت دو سال ، در زندانهای انفرادی رژیم پهلوی انواع و اقسام شکنجه ها را تحمل کرد و چون کوهی استوار مقاومت کرد در اثر این مقاومت ها او را به زندان قصر و سپس به اوین فرستادند.
وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 1358 ، مسوولیت وزارت آموزش وپرورش را به عهده گرفت.
رجایی در تاریخ 18 شهریور 1359 به نخست وزیری رسید. پس از عزل بنی صدر، در انتخابات سال 1360 ، به عنوان دومین رییس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد و سرانجام در 48 سالگی به شهادت رسید.
شهید 'محمد جواد باهنر' نیز درسال 1312 دریک خانواده پیشه ور ساده درشهر کرمان به دنیا آمد و پس از فراگیری مراحل دروس ابتدایی به تحصیل علوم دینی در مدرسه معصومیه آن شهر پرداخت.
درسال 1332 به قم رفت و سطوح عالی علوم اسلامی را درحوزه علمیه قم طی کرد. وی فقه را در محضر مرحوم آیت الله بروجردی ، فقه واصول را در محضر امام خمینی ( ره ) و تفسیر و فلسفه را نزد علامه طباطبایی فرا گرفت.
شهید باهنر سپس به تحصیلات دانشگاهی روی آورد و حدود سال 1337 موفق به اخذ لیسانس در رشته الهیات و بعد از آن موفق به اخذ فوق لیسانس در رشته علوم تربیتی و سپس دکترای الهیات از دانشگاه تهران شد.
شهید باهنر درسال 1341 ، همکاری خود را با نهضت اسلامی و سیاسی روحانیت به رهبری امام خمینی ( ره ) آغاز کرد و در اسفند ماه 1342 پس ازایراد سخنرانی هایی درمساجد ' هدایت ' ، ' الجواد ' و ' حسینیه ارشاد' ، به مناسبت سالگرد حادثه ' فیضیه ' ، دستگیر شد.
وی در سال 1357 به فرمان امام ( ره) و به همراه چند تن از یاران ، مامور تنظیم اعتصاب ها شد و در همان سال نیز با فرمان امام ( ره ) به عضویت شورای انقلاب اسلامی درآمد .
وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مدتی نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان و نماینده مردم تهران در مجلس بود.
شهید باهنر درکابینه شهید رجایی، وزیر آموزش و پرورش بود و پس از شهادت دکتر بهشتی، دبیر کل حزب جمهوری اسلامی شد. پس از عزل بنی صدر و انتخاب شهید رجایی به عنوان رئیس جمهور، دکتر باهنر نیز به نخست وزیری برگزیده شد و در سن 48 سالگی به شهادت رسید.
این فرزندان برومند ایران زمینه در مدت عمر کوتاه خود به گونه ای زیستند که مردم از آن ها به عنوان خدمتگزاران صادق یاد می کنند، مردانی از جنس آسمان که جز برای خدا و رضای او اندیشه دیگری نداشتند، یادشان در تاریخ ایران اسلامی همیشه زنده باد./7432

نسخه چاپی