امشب، تنها فرصت مشاهده آخرین ماه آبی سال

شامگاه جمعه، 31 اوت آخرین فرصت برای مشاهده یک «ماه آبی» خواهد بود؛ چرا که تا سال 2015، این پدیده رخ نخواهد داد.

به گزارش راسخون، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در حقیقت «ماه آبی» به رنگ اشاره نداشته، بلکه منظور کمیابی و ندرت آن است.

ماههای آبی به چهارمین ماه کامل در یک فصل یا اخیرا به عنوان دومین ماه کامل در یک ماه گفته می‌شود. این دومین تعریف است که رویداد ماه اوت را پوشش می‌دهد چرا که اولین ماه کامل آن در روز اول اوت رخ داده بود.

ماههای آبی به این دلیل رخ می‌دهند که ماههای تقویم زمینی با مدار ماه منطبق نیستند. دوره تبدیل یک ماه کامل به ماه کامل بعدی 29.5 روز است.

بجز ماه فوریه، ماههای میلادی طولانی‌تر از این دوره بوده از این هر چند وقت یک بار می‌توان دو ماه کامل آبی را در یک ماه مشاهده کرد.

اگرچه دو ماه آبی در یک ماه خیلی موضوع نادری نبوده و هر 2.7 سال یکبار و البته نه با نظم زیاد رخ می‌دهند.

آخرین ماه آبی در 31 دسامبر 2009 روی داده بود. این ماه آبی عید سال نو همچنین با یک ماه‌گرفتگی جزئی در اروپا، آسیا، آفریقا و مناطقی از آلاسکا همراه بود.

از دیگر رویدادهای کاملا نادر، سال دارای دو ماه آبی است. آخرین باری که در یک سال دو ماه دارای دو ماه کامل وجود داشت، در سال 1999 بود. سال بعدی این رویداد 2018 خواهد بود.

اگرچه تمام این محاسبات بر اساس یک تعریف جدید از ماه آبی است. در تعاریف قدیمی، ماههای آبی به عنوان چهارمین ماه در یک فصل تعریف می‌شدند. اما این تعریف در سال 1946 هنگامی که یک نویسنده مجله آسمان و تلسکوپ این تعریف را به شکل ساده‌تر پدیده دو ماه آبی در یک ماه بیان کرد، مورد تغییر قرار گرفت.

نوبت بعدی این پدیده در 31 ژوئیه 2015 است.
100

نسخه چاپی