پژوهشگران: تنش‌های دوران کودکی خطر اعتیاد را افزایش می‌دهد

پژوهش دانشمندان انگلیسی حاکی از آن است که بروز رفتارهایی مانند تکانشگری و مکررکاری (وسواس) که شاخص‌های افزایش خطر اعتیاد است با تنش‌های تربیتی دوران کودکی مرتبط است.

به گزارش راسخون، به نقل از ایسنا، پژوهشگران «کمبریج» برای شناسایی عواملی که باعث آسیب پذیری افراد در اعتیاد می‌شود، پژوهشی را انجام دادند.

پژوهشگران 50 فرد بزرگسال معتاد به کوکایین را به همراه خواهر و برادرهایشان که سابقه هیچ گونه مصرف مواد مخدری را نداشتند مورد بررسی قرار دادند.

تمام شرکت کنندگان در این پژوهش از نظر اخلاق و خصوصیات شامل حالات احساسی و طرز تفکر مورد ارزیابی قرار گرفتند. علاوه بر این تجربه هرگونه اتفاق ناگوار در زندگی آنها مانند سوء استفاده‌های عاطفی، جنسی و جسمی نیز تحت نظر قرار گرفت.

دکتر "کارن اِرش"، سرپرست این تحقیق از موسسه علوم اعصاب رفتاری و بالینی دانشگاه کمبریج درباره نتایج این تحقیق گفت: تا به امروز دریافته‌ایم که تجارب سوء استفاده جنسی از افراد در دوران کودکی، تاثیرات بلند مدتی را بر رفتار و روان افراد در بزرگسالی بر جای می‌گذارد و این امر توسط نتایج حاصل ازپژوهش ما بر همگان مسجل شده است.

پژوهشگران طی این مطالعه متوجه شدند که خواهر و برادرهایی که طی دوران کودکی تجارب ناگواری داشتند در مقایسه با همتایان سالم خود، رفتارهای ناهنجاری را بروز می‌دهند."

بنا بر نتایج این پژوهش، رفتارهای تکانشگری، عاملی شناخته شده در افزایش اعتیاد به شمار می‌رود، اما این امر بهانه‌ای برای مصرف مواد مخدر نیست.

بر اساس این گزارش، خواهر و برادرهای افرادی که به کوکایین اعتیاد داشتند نیز تجارب تنش زایی را در دوران کودکی داشتند و علاوه براین میزان بالایی از حد طبیعی رفتارهای تکانشگری و وسواسی را از خود نشان دادند، اما به مواد مخدر معتاد نبودند.

اکنون محققان سعی در بررسی علت عدم اعتیاد و چگونگی کنترل و مقابله با رفتار های تکانشگری و وسواسی ناشی از تجارب دوران کودکی این افراد، دارند.

درک بهتر این عوامل می‌تواند سرنخ‌های اساسی را برای گسترش اقدامات موثر درمانی برای افرادی که سعی در ترک اعتیاد خود دارند، پیش روی محققان بگذارد.

نتایج این پژوهش در مجله "Psychiatry"منتشر شده است.
100

نسخه چاپی