نسیم هدایت، رهنمود‌های بزرگان به طلاب جوان

 

آیت‌الله مکارم شیرازی: مدرک تحصیلی باید جنبه فرعی داشته باشد خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری دوره‌های تخصصی و مدرک‌گرایی گفت: باید کاری کرد که به اصالت علم لطمه نخورد و مدرک تحصیلی جنبه فرعی داشته باشد.

به گزارش راسخون به نقل از رسا، کتاب«نسیم هدایت، رهنمود‌های بزرگان به طلاب جوان» تدوین شده از سوی علی وافی، دربردارنده چهل پرسش و پاسخ درباره آداب و رموز طلبگی و صد‌ها نکته آموزنده درباره شیوه طلبگی است.

با توجه به اهمیت طرح این مباحث برای طلاب به‌ویژه طلاب جوان و تازه‌وارد به حوزه‌های علمیه، خبرگزاری رسا اقدام به انتشار بخشی از محتوای این کتاب کرده است.

در بخشی از این کتاب، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی به این پرسش که« با توجه به بروز مواردی از تمایل به گذاردندن دوره‌های خاص و مدرک گرایی، توصیه حضرتعالی، برای تعمیق و تدبر بیشتر در مطالب درسی،چیست؟» اینگونه پاسخ داده است:

متأسفانه، این مدرک گرایی که ناخودآگاه ار دانشگاه‌ها به حوزه سرایت نموده، مشکلات عظیمی را ایجاد کرده و می‌کند. در گذشته شعار حوزه ها این بوده علم را برای علم می‌خواستند و کمتر به دنبال مدرک بودند.

البته وقتی به درجه اجتهاد می‌رسیدند، از مراجع و اساتید بزرگ، اجازه اجتهاد و گاهی هم اجازه روایت می‌گرفتند که هم اکنون نیز همان سنت، کم و بیش باقی است.

اما این که هر طلبه‌ای، در هر مرحله‌ای و هر شرایطی؛ پایه یک، دو،سه و... بخواهد برای اخذ مدرک، درس بخواند، متأسفانه از عمق تحصیلات حوزوی کاسته خواهد شد.

امروز در پاره‌ای از موارد، ممکن است داشتن مدرک لازم باشد، مثلاً اگر طلبه‌ای بخواهد نماینده مجلس، یا اساتید دانشگاه در معارف دینی، یا قاضی بشود، قطعاً از او مدرک می‌خواهند و باید داشته باشد، اما این بدان معنا نیست که در طول تحصیل، گرفتن مدرک به صورت انگیزه اصلی در آید. باید کاری کرد که به اصالت علم لطمه نخورد، باز هم، به عنوان یک اصل پذیرفته شود و مدرک تحصیلی جنبه فرعی داشته باشد.

نسخه چاپی