قاسمی: ادامه تحریم ایران بهای نفت را افزایش می‌دهد

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که ادامه تحریم نفت ایران باعث افزایش بهای آن خواهد شد.

به گزارش راسخون، ایسنا گزارش داد که رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه‌ای با خبرگزاری روسی نووستی در خصوص هدف ایران برای ایفای نقش پیشتاز در تامین امنیت بین المللی انرژی، رفع نیازهای روزافزون جهانی به انرژی و مبدل شدن به یکی از بزرگترین کشورهای صادر کننده بنزین صحبت کرد.

 

قاسمی در این باره گفت که تهران چگونه می‌خواهد به این اهداف خود نایل آید و همچنین در مورد امکان بالا رفتن بهای "طلای سیاه" در صورت بروز تشنج در بازار نفت و چشم‌اندازهای توسعه صنایع پالایش نفت و صنعت پتروشیمی ایران سخن گفت.

 

بنا بر این گزارش، رستمی گفت که تهران معتقد است در حال حاضر قیمت متناسب "طلای سیاه" در بازار برقرار شده اما در شرایط ادامه تحریم نفت ایران و فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی حتما باید در انتظار بالا رفتن بهای نفت در بازار جهانی بود.

 

قاسمی در رابطه با تحریم‌های اتحادیه اروپا که از ژوئیه سال جاری علیه واردات نفت ایران به مرحله اجرا درآمده است، گفت: قیمت نفت یک قیمت متعادلی است. به نظر من امروز یک قیمت منطقی بر بازار نفت حاکم است و اگر تنش هایی در بازار نفت وجود داشته باشد، حتما قیمت را بالا خواهد برد که این کار اتفاق می‌افتد.

 

وی افزود: حالا اگر کشورهای تولیدکننده با تنش‌هایی و بازار با تنش مواجه شود، حتما قیمت تحت تاثیر قرار می‌گیرد و من فکر می‌کنم اگر نفت با فشارهای نفتی ایران و بعضی جریاناتی که در دنیا وجود دارد (روبرو شود)، قیمت آن حتما تغییر خواهد کرد.

 

به گزارش نووستی، اواخر ماه اوت گزارش شد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا با توجه به مطالبات جدید این اتحادیه و انتشار اخباری درباره احتمال اقدام رژیم صهیونیستی علیه ایران، ذخایر فوق العاده نفت خام و سوخت خود را با عجله افزایش می دهند. طبق دستورالعمل اتحادیه اروپا مصوبه سال 2009 ، ذخایر فوق العاده نفت کشورهای عضو اتحادیه اروپا نباید " کمتر از سطح واردات طی 90 روز یا مصرف متوسط روزانه طی 61 روز باشد.

 

به گفته وزیر نفت جمهوری اسلامی، ایران نمی خواهد بهای نفت به طور مصنوعی پایین تر یا بالاتر از میزان واقعی باشد.

 

وی اظهار کرد: ما به عنوان صادرکننده یا تولیدکننده نفت همان‌طورکه مایل نیستیم قیمت نفت غیرواقعی پایین باشد. علاقمند هم نیستیم که قیمت نفت غیرواقعی بالا داشته باشد. چون آن هم برای توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه خیلی مناسب نیست.

 

این گزارش حاکی است: طبق اطلاعات وزارت نفت ایران، در حال حاضر جمهوری اسلامی روزانه 4 میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کند که نیمی از آن صادر می شود.

 

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحریم واردات نفت ایران را در چارچوب تشدید تحریم‌ها علیه این کشور در رابطه با برنامه هسته‌یی این کشور اعمال کرده‌اند.

 

قاسمی همچنین گفت: تهران در حال مذاکره با شرکت‌های روسی در خصوص امکان همکاری در زمینه نفت و گاز است، اما در حال حاضر اجرای پروژه‌های مشترک در خاک ایران در دستور کار قرار ندارد.

 

بنا بر این گزارش، تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران بر همکاری روسیه و ایران در زمینه انرژی به ویژه نفت و گاز تاثیر منفی گذاشته است. واشنگتن از جمله در سال‌های اخیر جلوی ورود شرکت‌های خارجی مساعدت کننده به توسعه پالایش نفت ایران به بازار آمریکا را می‌گیرد. در این راستا شرکت‌های روسی نسبت به همکاری با ایران محتاطانه‌تر برخورد می کنند تا مشمول تحریم‌ها در بازارهای غربی نشوند.

 

رستم قاسمی گفت: روسیه به عنوان کشوری که سال‌ها با ایران روابط بسیار خوبی داشته و دارد و از دوستان ما محسوب می‌شود و روابط ما با روسیه روابطی بسیار دیرینه و محکم است. ما امروز تقریبا در خیلی از موضوعات جهانی یک نظر واحد و مشترک به لحاظ دیپلماسی داریم. در زمینه انرژی آمادگی داریم که با کشور روسیه همکاری داشته باشیم.

 

وی افزود: البته مذاکراتی هم در جریان است. ما هم استقبال می‌کنیم و هم امیدواریم که این مذاکرات که الان در جریان است، برای توسعه بعضی ازمیادین ما توسط شرکت‌های روسی به نتیجه خوبی برسد.

 

بر اساس این گزارش، تعدادی از شرکت‌های روسی در حضور در بازار ایران ذی‌نفع هستند اما فعلا به خاطر تحریم‌های آمریکا نمی‌توانند در این بازار حضور گسترده‌ای داشته باشند. شرکت نفتی "لوک اویل" روسیه در سال 2010 صادرات گازوئیل و بنزین به ایران را قطع کرد و همچنین از طرح استخراج معدن نفت "اناران" که در چارچوب آن به همراه شرکت نروژی "استات اویل" کارهای اکتشافی انجام داد، خارج شد. به عقیده کارشناسان دلیل این تصمیم "لوک اویل" آن بود که این شرکت دارای ارتباط نزدیک با شرکت نفتی آمریکایی "کونوکوفیلیپس" است که تحت حمایت جورج بوش، رییس جمهور پیشین آمریکا قرار داشته است.

 

به گفته قاسمی ایران آماده همکاری با شرکت های روسی است اما فعلا طرفین دارای طرح‌های مشترک نیستند.

 

وی با اظهار اینکه «اگر شرکت‌های روسی آمادگی داشته باشند که در میادین ایران سرمایه گذاری کنند، ما از آن استقبال می‌کنیم» افزود که «فعلا پروژه ویژه‌ای در مورد نفت نداریم.»

نسخه چاپی