اتحادیه اروپا از اثرات تحریم نفت ایران بر اقتصاد یونان نگران است

منابع آگاه اروپایی با تاکید بر بازنگری در تحریم نفت ایران در صورت بروز موردی از یک وقفه پایدار در عرضه نفت اذعان کردند بروکسل نگرانی هایی از تاثیر تحریم ها بر اقتصاد یونان دارد که بخش قابل توجهی از نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین کرده است.

 

به گزارش راسخون، فارس به نقل از منابع دیپلماتیک اروپا اعلام کرد اتحادیه اروپا برنامه ای برای مرور رسمی موضوع ممنوعیت واردات نفت از ایران ندارد.

 

این منابع درعین حال تاکید کردند در صورت بروز موردی از یک وقفه پایدار درعرضه نفت، بروکسل در اقدامات خود علیه ایران بازنگری می کند.

 

اتحادیه اروپا از اول جولای واردات نفت ایران توسط اعضای این اتحادیه را ممنوع کرده است. از آن زمان تاکنون قیمت جهانی نفت بیش از 26 دلار در هر بشکه افزایش یافته است که به عقیده کارشناسان بخش عمده ای از این افزایش مربوط به اثرات تحریم نفت ایران است.

 

در آن زمان مقامات اروپایی تاکید کردند اگر هر یک از اعضای اتحادیه اروپا از تحریم ها زیان شدید ببینند ممکن است در ممنوعیت خرید نفت ایران بازنگری کنند.

 

بر اساس این گزارش در حال حاضر هیچ گزارشی از برآورد اثر تحریم ها در دست تهیه قرار ندارد. یک منبع آگاه در این زمینه گفت: همه تحریم ها از این نظر که گوشه چشمی به آن ها داریم دائما تحت بررسی و مرور قرار دارند.

 

بر این اساس اتحادیه اروپا تصمیم داشت در ماه ژوئن و تنها در صورت رقم خوردن تحولات به گونه ای که اقدام اتحادیه اروپا را بطلبد موضوع تحریم ها را مورد بررسی دوباره قرار دهد. این تصمیم با هدف تداوم عرضه انرژی به اعضای اتحادیه اروپا اتخاذ شده بود.

 

بنا به گفته این منابع به نظر می رسد کشورهای اروپایی تاکنون توانسته اند منابع جایگزین برای نفت ایران را بیابند. اما اتحادیه اروپا نگرانی هایی از ناحیه اثر تحریم ها بر یونان دارد که بخش مهمی از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می کرده است.

 

اتحادیه اروپا قبل از تحریم ها روزانه 500 هزار بشکه نفت از ایران وارد می کرد.

/111/

نسخه چاپی