افزایش مراجعه زنان به مراکز درمان ترک اعتیاد

متاسفانه میزان مراجعه زنان به مراکز درمان و ترک اعتیاد به مواد مخدر افزایش یافته است، البته آماری در این رابطه موجود نیست ولی میزان مراجعه به کلینیک‌ها به مراتب بیشتر از گذشته شده است.

 

به گزارش راسخون به نقل از ایلنا، رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: برخی از زنان به دلیل ارتکاب جرم و عوارض روحی ناشی از آن، گرایش به استعمال مواد مخدر پیدا می‌کنند که زنان نیز از این موضوع مستثنی نیستند و برخی از زنان به این دلیل به مصرف مواد روی می‌آورند.

 

سید حسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: اعتیاد به مواد مخدر کماکان یکی از معضلاتی است که با آن مواجه هستیم و بسیاری از خانواده با چنین مشکلی درگیر هستند.

 

وی افزود: پیش از این در مصرف مواد مخدر و دخانیات مردان تنها مصرف کننده بودند اما امروز گرایش زنان به مصرف مواد مخدر و همچنین مصرف سیگار را شاهدیم و اگر در خیابان‌ها و در ترافیک و همچنین پارک‏‌ها دقت کنیم مصرف سیگار خانم‌ها را می‌بینیم که به صورت علنی سیگار می‌کشند.

 

وی ادامه داد: کم اطلاعی و یا بی‌اطلاعی از عوارض استعمال دخانیات و مواد مخدر می‌تواند یکی از دلایل استفاده از این مواد باشد و همچنین اطلاعات اشتباه و نادرست درباره مواد مخدر و سیگار برخی از زنان را به مصرف کننده تبدیل کرده است.

 

موسوی چلک خاطرنشان کرد: دلیل گرایش برخی از زنان به استعمال مواد مخدر نوعی ابراز وجود است و دلیل برخی نیز چشم و هم چشمی است اما عمده‌ترین دلیل استعمال موارد مخدر و سیگار ناشی از مشکلات اجتماعی است و منشاء روحی و روانی دارد.

 

وی اضافه کرد: ممکن است برخی از زنان به دلیل ارتکاب جرم و عوارض روحی ناشی از آن گرایش به استعمال مواد مخدر پیدا کنند که زنان نیز از این موضوع مستثنی نیستند و برخی از زنان به این دلیل به مصرف مواد روی می‌آورند.

 

وی تصریح کرد: گرایش زنان به مواد مخدر و اهمیت رسیدگی به این معضل باعث شد که ما شلتر (پناهگاه شبانه) زنان را راه اندازی کنیم اما باید تاکید کنم که هنوز میزان مصرف کنندگان زن نسبت به مردان کمتر است.

 

موسوی چلک افزود: متاسفانه میزان مراجعه زنان به مراکز درمان و ترک اعتیاد به مواد مخدر افزایش یافته است البته آماری در این رابطه موجود نیست ولی میزان مراجعه به کلینیک‌ها به مراتب بیشتر از گذشته شده است.

 

وی در رابطه با عوارض روحی برخوردهای نیروی انتظامی با زنان اظهار داشت: به هر حال نیروی انتظامی با ناهنجاری‌ها برخورد می‌کند و طبیعی است که ماهیت برخورد ناجا قهرآمیز است اما ناجا معاونت اجتماعی تاسیس کرده است و تلاش دارد تا رویکرد اجتماعی را تقویت کند.

 

وی گفت: البته برخورد قهرآمیز در ابتدا تاثیری ندارد و پلیس تا زمانی که کسی مشکلی نداشته باشد با او برخورد نمی‌کند.

/111/

نسخه چاپی