مروری بر کتاب فلسفه امامت و خاتمیت

کتاب فلسفه امامت و خاتمیت اثر مریم پوررضاقلی از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر شده است.

به گزارش  راسخون به نقل از خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب فلسفه امامت و خاتمیت با رویکرد کلامی و اعتقادی به قلم مریم پوررضا قلی از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است، این کتاب با نگاه به مسأله مهم امامت و ارتباط اصل امامت با خاتمیت به این امر پرداخته است.

 امامت مفهومی است که در اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در مکتب تشیع محوریت این مذهب را بر عهده دارد، به صورتی که تفاوت این مذهب با مذاهب دیگر اسلامی، در شئوناتی است که برای امام قائل است. خاتمیت یکی از آموزه های مسلم اسلام، مورد قبول تمام مسلمانان است و ارتباط تنگاتنگی با مفهوم امامت دارد. با توجه به متون و اهداف دین جاودانی اسلام، خاتمیت به معنای ختم نبوت و قطع وحی تشریعی است و نمی تواند به معنای قطع ارتباط با عالم بالا و واگذاری انسان به عقل خود باشد.

امامت در مذهب تشیع، جایگاهی اساسی و محوری دارد. به طوری که این اصل، ملاک جدایی مذهب تشیع از دیگر مذاهب اسلامی است.حساسیت و اهمیت امامت در طول تاریخ همواره سوالاتی را در خصوص این اصل برانگیخته است و متکلمان شیعه آنها را بی پاسخ نگذاشته اند.

 این کتاب که به مباحث مهم اعتقادی می پردازد، دارای سه فصل است که در فصل اول کلیات مباحث مطرح می شود. در این فصل در بحث معرفی امام آمده است: «طبق آیات قران دو نوع امام داریم یکی امامان هدایت که رهبران آسمانی، انبیا و امامان معصومند و دیگر، امامان ضلالت که این معنا برگرفته از قران کریم است.»

مؤلف در فصل دوم این کتاب به تبیین خاتمییت می پردازد که این فصل دارای شش گفتار است با موضوعات ضرورت نبوت، دلایل تجدد نبوت، وجوه تمایز امت پیغمبر خاتم (صلی الله علیه و آله)با سایر امم، ارکان خاتمیت، جاودانگی و خاتمیت و، وحی و خاتمیت است.

نویسنده در فصل آخر کتاب بحث فلسفه امامت و فلسفه خاتمیت را مطرح می کند، که در بررسی کلامی مسأله امامت می نویسد: «بحث درباره امامت و خلافت تنها یک بحث تاریخی نیست که به تبیین و شرح آن در تاریخ اسلام اکتفا کنیم، زیرا امامت، ابعاد و زوایای مهم دیگری نیز دارد. این موضوع با حیات فکری، اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی امت اسلامی رابطه ای استوار و اساسی دارد.»

در گفتار چهارم از فصل سوم، نویسنده شبهات مهم اعتقادی را مطرح و به پاسخ آنها می پردازد، و در پایان کتاب هم به نقد کتاب «مکتب در فرایند تکامل» آقای مدرسی می پردازد.

 کتاب فلسفه امامت و خاتمیت به قلم مریم پوررضاقلی در392 صفحه، شمارگان1000 نسخه و به قیمت هفت هزار تومان از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر شده است./7432

نسخه چاپی