وظیفه علما و طلاب در عصر حاضر بسیار سنگین است

آیت ‏الله صافی‏ گلپایگانی از مراجع عظام تقلید تاکید کرد: وظیفه علما و طلاب در عصر حاضر بسیار سنگین است.


به گزارش راسخون، به نقل از خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، آیت‏ الله لطف‏ الله صافی ‏گلپایگانی به مناسبت آغاز سال 92-1391 تحصیلی در حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) روستای «وشتان» از توابع بخش رجمند شهرستان فیروزکوه پیامی صادر کرد.

وی با تبریک افتتاح سال تحصیلی جدید گفت: دشمنان اسلام و به خصوص دشمنان مکتب حق جعفری برای ضربه زدن به عقاید مسلمانان و ایجاد تفرقه و تشتت در میان مسلمانان، از هر حیله و وسیله‌ای استفاده کرده و با وسایل ارتباط جمعی شبهه‏های واهی و اشکالات فراوانی را به عقاید به‏حق ما وارد می‏کنند تا به خیال خام خودشان بتوانند ایمان جوانان عزیز ما را تضعیف کرده و آنان را از صراط مستقیم منحرف کنند.

این مرجع تقلید شیعه افزود: وظیفه علما و طلاب در عصر حاضر بسیار سنگین است و مسئولیت همه ما بیشتر از گذشته شده است از این رو برای ادای وظیفه تبلیغ و رساندن پیام‏های آسمانی اسلام و پاسخ دادن به شبهات و اشکالات، باید با اندوخته‏های علمی و دینی فراوان آمادگی کامل پیدا کنیم و از اساتید فن با تشکیل کلاس‏های ویژه برای شناخت کامل فرقه‏های گمراه کننده و پاسخ به شبهات استفاده کنیم.

آیت ‏الله صافی‏ گلپایگانی با بیان اینکه حوزه‏های علمیه دارای سرمایه بزرگ، جاودانه و تمام نشدنی که همان معارف نورانی قرآن و عترت هستند، گفت: توصیه حقیر به همه این است که از کلام وحی، احادیث و روایات ائمه معصومین (ع) به بهترین وجه ممکن استفاده کرده و آنها را به گوش جهانیان که تشنه معنویات و اخلاق هستند، برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: اینجانب نسبت به ادبیات و فراگیری کتاب‏های ادبی قدیم مانند جامع‏المقدمات، سیوطی، مغنی و نیز کتاب‏های منطقه مانند حاشیه، شمسیه و کتاب‏های معانی و بیان توصیه خاص دارم، اگر آقایان طلاب دارای ادبیات قوی باشند در رشته‏های اسلام‏شناسی، قرآن‏شناسی و حدیث‏شناسی می‏توانند استفاده فراوانی ببرند و خود صاحب نظر باشند.

وی هدف از درس خواندن و تعلیم و تعلم را تزکیه و تخلق به اخلاق قرآنی، اسلامی و ولایی برشمرد و تصریح کرد: اگر به این نکته مهم توجه داشته باشیم که «اول العلم معرفة الجبار و آخر العلم تفویض الامر الیه»، عظمت و اهمیت درس خواندن و فراگیری فقه آل محمد (ع) برای همه ما بهتر معلوم می‏شود.

آیت‏ الله صافی ‏گلپایگانی افزود: این همه تاکید قرآن و روایات بر آموختن علم و تعلم و احترام به عالم و ثواب و فضیلتی که علما بر دیگران دارند، نشان‏دهنده بزرگی و رفعت جایگاه علم و علماست.

وی ابراز امیدواری کرد طلاب با دو بال علم و اخلاق بتوانند قله‏های بزرگ علمی را فتح کرده و بر مجهولات بشر که بیش از معلومات آن است، فائق آیند.
100

نسخه چاپی