اعتراف وزیر خارجه انگلیس به دخالت در سوریه

روزنامه انگلیسی:وزارت اطلاعات انگلستان تحولات سوریه را به دقت از قبرس مورد بازبینی قرار می دهد.

به گزارش راسخون به نقل از رویداد، ویلیام هگ وزیر امور خارجه بریتانیا، فاش کرد که دولت انگلستان "ارتباط های هرچند محدود" با نمایندگانی از ارتش به اصطلاح آزاد سوریه دارد و برای آنها کمک و مجوز شورش برعلیه دولت صادر می کند.

روزنامه دولتی انگلستان گاردین نوشت، این ارتباط ها بخشی از برنامه سم پاشی و جاسوسی دولت بریتانیا است که از طریق ابزار جاسوسی دولت و عوامل جاسوسی آمریکایی برای سرنگونی دولت بشار اسد صورت می گیرد.

ارتش به اصطلاح آزاد سوریه گروه شورشی و تروریستی است که برعلیه دولت بشار اسد خود را مجهز کرده و عوامل اصلی آن، قانون شکنان داخلی و مزدوران خارجی اجیر شده می باشد که در تاریخ 29 جولای سال 2011 اعلام موجودیت کرده است.

 اوایل ماه جاری یکی از عوامل اصلی شورشیان اقرار کرد که وزارت اطلاعات انگلستان نقش بسیار مهمی در اطلاع رسانی به آنها داشته است. انگلستان تاکنون به صورت مخفیانه در جنگ داخلی سوریه عمل می کرده و وزارت اطلاعات این کشور با فراهم آوردن اطلاعات درمورد نحوه انجام فعالیت های تروریستی کمک بزرگی به نیروهای مسلح ضد دولتی کرده است.

همچنین یکی از عوامل ارشد شورشیان اذعان داشته است: "وزارت اطلاعات انگلستان تحولات سوریه را به دقت از قبرس مورد بازبینی قرار می دهد؛ اطلاعات به دست آمده را به ترک ها و آمریکایی ها می دهد و ما نیز اطلاعات را از ترک ها دریافت می کنیم."

همچنین ویلیام هگ اقرار کرد که لندن کمک های عملی به ارزش پنج میلیون پوند برای حفاظت از شورشیان که نام فعالان حقوق بشر را برای خود برگزیده اند، اختصاص داده است.

او در ادامه افزود:" ما بیش از 60 فعال سوری را در زمینه حقوق بشر آموزش داده ایم و همچنین حمایت های بسیاری را از خبرنگارانی که اخبار داخلی سوریه را گزارش می دهند کرده ایم. ضمنا فعالان حقوق بشر سوری در تحقیقات مربوط به اتفاقات الحوله توسط دولت انگلستان آموزش رسمی دیده بودند.

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در سوریه

نیشن Nation نوشت: مطابق گزارش‌های سازمان ملل در ماه اوت سال جاری بیش از صدهزار شهروند سوریه به کشورهای همسایه پناهنده شده‌اند. این بیشترین تعداد پناهندگان در یک ماه از زمان آغاز ناآرامی‌ها در ماه مارس سال 2011 است.
سازمان ملل روند رو به افزایش شمار پناه‌جویان و آوارگان سوریه را نگران‌کننده خوانده است.

پیتر مائورر، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ ( صلیب سرخ جهانی)، که در تلاش برای حفاظت بیشتر از غیرنظامیان در درگیری های سوریه به آن کشور سفر کرده است روز گذشته (٤ سپتامبر) با بشار اسد، رئیس جمهوری دیدار و گفتگو کرد.

هاشم حسن، سخنگوی صلیب سرخ جهانی در بیانیه ای گفت که آقای مائورر در جریان دیدار 45 دقیقه ای با رئیس جمهور سوریه، از او خواست تا به قوانین بشردوستانه بین المللی احترام بگذارد و همچنین وی بر ضرورت افزایش کمک رسانی به ساکنان مناطق درگیری تاکید کرد.

از طرف دیگر تلویزیون دولتی سوریه هم با پخش اخبار مربوط به این دیدار گفت که آقای اسد اعلام کرده است که از فعالیت های صلیب سرخ در سوریه تا زمانی که "بی طرفانه و مستقل" باشد، حمایت خواهد کرد.

در همین حال، درگیری‌ها میان ارتش سوریه و شورشیان تحت حمایت خارج در این کشور ادامه دارد.

نیروهای امنیتی سوریه روز سه‌شنبه با حمله به مخفی‌گاه‌های شورشیان در نزدیکی شهر حمص حداقل 10 مرد مسلح را کشتند.

یک فرمانده ارتش سوریه نیز در همین روز گفت، نیروهای نظامی این کشور تا 10 روز دیگر شهر حلب در شمال این کشور را از وجود شورشیان پاک‌سازی می‌کنند.

حمایت چین و روسیه از بشار اسد

رژیم‌های غربی مخالف سوریه خواستار کناره‌گیری بشار اسد شده‌اند، اما چین و روسیه مخالف تلاش غرب برای براندازی رییس جمهور سوریه هستند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز گذشته گفت: «اگر آن‌هایی که تاکید دارند مخالفان به تلاش مسلحانه خود تا زمانی که دولت سوریه داوطلبانه سلاح خود را زمین گذارد و فرار کنند، ادامه می‌دهند ـ همان گونه که در گفت‌وگوهای خود با ما ادعا می‌کنند ـ بنابراین من به شدت احساس می‌کنم که انگیزه آن‌ها ناشی از نگرانی از منافع مردم سوریه نیست، بلکه از منافع ژئوپلتیکی خود در این منطقه بسیار مهم است.»
/2759/

نسخه چاپی